Styx - Cornerstone (1979)
1."Lights" (DeYoung, Shaw) – 4:38 Lead vocals and guitar fills: Tommy
Lead guitar: James Young
2."Why Me" (DeYoung) – 3:54 Lead vocals: Dennis
Lead guitar: JY
Saxophone solo: Steve Eisen
3."Babe" (DeYoung) – 4:25 Lead vocals: Dennis
Lead guitar: Tommy
4."Never Say Never" (Shaw) – 3:08 Lead vocals: Tommy
5."Boat on the River" (Shaw) – 3:10 Lead vocals, mandolin and autoharp: Tommy
Accordion and harmony vocals: Dennis
Acoustic guitar: JY
String bass: Chuck Panozzo
Bass drum and Tambourine: John Panozzo
6."Borrowed Time" (DeYoung, Shaw) – 4:58 Lead vocals: Dennis
Lead guitar: Tommy
7."First Time" (DeYoung) – 4:24 Lead vocals: Dennis
Lead guitar: Tommy
8."Eddie" (Young) – 4:15 Lead vocals, lead guitar and guitar synthesizers: JY
9."Love in the Midnight" (Shaw) – 5:25 Lead vocals: Tommy
Synthesizer solo: Dennis
Lead guitar: JY
Obsazení:
Dennis DeYoung - keyboards, vocals
Chuck Panozzo - bass, vocals
John Panozzo - percussion, drums, vocals
Tommy Shaw - guitars, mandolin, vocals
James Young - guitars, vocals
Tvrdit o Styx, že jejich vrcholné období rámují desky Equinox a Pieces of Eight je stejně nesmyslné, jako označit kupříkladu to nej od Yes pouze v proporcích Yes Album – Relayer. Přinejmenším dvojice desek Cornerstone a Paradise Theater patří k tomu kvalitnějšímu, co pod štítem zaoceánského A.O.R. parníku značky Styx vzniklo.
Soubor devíti vysoce melodických, přívětivých a hudebně rozmanitých písní si vás rozmazlí hned napoprvé, co desku uslyšíte. Samozřejmě se předpokládá, že tvorbu Styx znáte z dřívějška a nechcete se u předešlé Pieces of Eight zaseknout. Cornerstone rozvíjí původní model na velice melodické bázi a jde ještě o centimetry dál. Tommy i Dennis zpívají úžasně a jejich léty proškolené hlasy získaly na síle i intenzitě. Spolu se sbory tvoří nedílnou součást původní muziky, takzvaný druhý styxovský "herní plán". Skladby jsou nápadité, pompézně rozmáchlé, ucelené a hlavně nenudí. Nic není přemrštěno a omáčky je tak akorát.
Lights je v začátku klasickou Styx kompozicí, ve které se Tommy hlasově našel a dokáže se v ní dokonale "vyznat". Jeden z nejlepších openerů celých Styx. Následuje Why Me s pěkným sólem na saxofon, ta zní pro rok 1979 moderně, naštěstí není přebujele teatrální ani kýčovitá. Třetí Babe nás zavede do dětských let svou bezstarostnou náladou a naléhavým Dennisovým zpěvem. Podobně je na tom i Never Say Never, ale tady je cítit dost silná křeč. Vrcholem desky je nepochybně folk-rocková výpravná pompa Boat on the River. Podobnou skladbu Styx doposud nezkomponovali, tohle je skutečně unikátní kus. Ať už v melodii, kterou hraje mandolina, ve vstupech akordeonu nebo fantastickým Tommym. B strana má rockovější břity - Borrowed Time a především jediný příspěvek Jamese Younga, drsnou Eddie prostřídají slzavá údolí First Time a velice emotivní Love in the Midnight.
Momentální TOP skladba: Boat on the River.
reagovat
jirka 7200 @ 03.10.2018 10:27:02
to pinkman : vítej v klubu Styx! Jsem rád, že se ti Styx také libí a že máme na tuto desku stejný názor. Oba jsme dali nadprůměrné ohodnocení, tvůj jednobodový náskok je způsoben mou větší citlivostí na podbízivé momenty v produkci kapel.
Jistě by se ti líbila kapela Zon, která bez ostychu mnoho momentů z této desky na svém albu použila.
Jarda P @ 03.10.2018 11:10:52
I když i já dávám přednost období od Equinox po Pieces, které už nepřekonali, mám i další desky, které mají silnější náznaky popu, velmi rád. Dokonce loni jsem vzal na milost i Kilroye, kterého jsem dříve odmítal. Pět bych Cornerstonu nedal, ale 3,5 v kontextu jejich tvorby s chutí.
horyna @ 04.10.2018 04:11:06
V kontextu tvorby přibylo polevy a marmelády okolo, ale jako stárnoucí melodik, který k podobným struktůrám tíhne častěji než kdy dřív, s tím nemám žádný problém.
gandalf @ 13.04.2020 13:50:21
Styx na vrcholku. To co následovalo potom, byl pomalý ústup z pozic až k propadu do tmy vlastní karikatury. Vůbec trojka z let 77-79 patří v americké aor oblasti k tomu nejlepšímu. Radost poslouchat tak mimořádnou hudbu. Díky za recenzi se kterou nemám problém se ztotožnit.
jirka 7200 @ 13.04.2020 15:54:57
to gandalf : je mám jejich zlaté období zafixované v období 76-81, protože byli v té době ovlivněni hard rockem a Kansas. Jen to Cornerstone považuji za slabé, protože tam to více nasměrovali ke klasickému US AOR.
gandalf @ 13.04.2020 18:05:25
Podle mě už to zlaté období začíná Equinoxem. K aor se spíš než Cornerstone blíží následující Paradise Theater. Ten je místy už hodně nahozen do popu.
jirka 7200 @ 13.04.2020 21:24:20
Jo, to je moje chyba - upsal jsem se v roku. Equinox je samozřejmě taky výbornej. Co se týče Paradise Theater, mám ho prostě raději. I když v některých okamžicích zní písně pop rockověji, zdají se mi kvalitou lepší, než ty na Cornerstone. Ale samozřejmě, každý to vnímáme po svém, proč ne.
stargazer @ 16.02.2024 19:03:41
Tohle album je na můj vkus až přílíš sladké. Není špatné, dobře se mi ráno poslouchalo, ale odpoledne při druhém poslechu mi chyběly ty postupy a ta lehká složitost, co Styx nahráli na deskách před touto. Ten druhý poslech už nebyk tak objevitelský. Ale pořád ok.
Judith @ 17.02.2024 11:03:27
Mně dneska Cornerstone sednul a zpětně mi připadá fajn, že právě tohle album bylo kdysi pradávno mým úplně prvním seznámením se Styx. Ne že bych tehdy neocenila propracovanější kusy (kdybych je znala), ale takovouhle porci harmonie, štěstí, lásky a vzletu člověk bez úšklebku přijme pouze pod vlivem naivního mládí a pak až zrale smířený, když je navíc i správná nálada. Musím říct, že vzpruha přišla v pravý čas, krom dvojky s několika světlými momenty pro mě byl chronologický poslech zaím spíš utrpením - ještě u Equinox jsem se nudila nahlas a dál to nebylo lepší o tolik, kolik bych si bývala přála, s výjimkou The Grand Illusion, které jsem ovšem znala z dřívějška. Pro ně a pro Paradise Theater mám jasné plné hodnocení, u Cornerstone ale dávám čtyři s chutí.
Apache @ 17.02.2024 11:54:05
Cornerstone bylo v prosinci těsně před Vánoci 1982 taky moje úplně první album Styx. V roce 1983 jsem pak ještě slyšel krátce po sobě Paradise Theatre a Kilroy Was Here, ale k předchozím albům jsem se tehdy už nedostal. (Ne že bych nechtěl.)
Pak přišli úplně jiní oblíbenci a k Styx jsem se znovu vrátil až někdy v půlce 90. let, kdy jsem si nechal nahrát většinu jejich tehdejší diskografie. Jen debut můj dealer tenkrát neměl. Ten jsem pak slyšel někdy na přelomu století, kdy jsem si po okouzlení novinkou Brave New World (kterou jsem dostal v roce 1999 ze Sparku na recenzi) konečně pořizoval komplet Styx i na CD. Debut mě chytl hned napoprvé - čekal jsem spíš slabotu, takže to bylo příjemné překvapení. Pamatuju si, jak ho poslouchám v prodejně cédéček na sluchátkách a hned u prvního songu (Children of the Land) nadšeně říkám: Tak to beru!
Ale zpět ke Cornerstone. Tomu albu jsem dal slušné čtyři. Považuju ho za jejich do té doby nejpopovější počin, který podle mě tak trochu kazí skvělou sérii výborných desek z let 1977 - 1981. Za nejlepší song jsem tam měl vždycky "Boat on the River" a to se nikdy nezměnilo. Ovšem závěrečná "Love in the Midnight" mu vždy šlapala na paty. Nebýt těch dvou skladeb (a ještě asi "Borrowed Time" - to překřikování "yes / no" mě tam vždycky dostávalo), dal bych tři hvězdičky,
Moje Top 5 alb Styx (chronologicky, bez pořadí): Styx (1972), Equinox (1975), The Grand Illusion (1977), Pieces of Eight (1978) a Paradise Theatre (1981).
Dále mám (kvůli některým fantastickým songům, ale už tolik ne jako celek) rád Styx II, Man of Miracles, Cornerstone a Kilroy Was Here. Nikdy jsem nějak moc nemusel Crystal Ball a za největší průšvih celé jejich tvorby považuju (krom asi tří fajn songů) zoufalství jménem The Serpent Is Rising.
Co se týče 90. let, obě studiovky jsou pro mě fajn. Původní nadšení z Brave New World už vyprchalo a mírné zklamání z Edge of the Century jakbysmet.
K pozdější tvorbě bez Dennise DeYounga, "mrkví" počínaje, se raději nebudu vyjadřovat.
stargazer @ 17.02.2024 12:42:18
Apache : Zrovna píseň Boat on the River je jediná, která mě na Cornerstone irituje. Albu bych dal stejně jako Judith - a ty jsi taky dával, 4*
Trochu se obávám, co bude následovat za Paradise Theater, ale zkusím Styx poslechnout komplet.
Apache @ 17.02.2024 12:47:27
Jj, dával jsem čtyři a to se nemění, ale proč tě proboha irituje taková dokonalost jako Boat on the River? (Pro mě jedna z deseti nejlepších skladeb Styx!)
stargazer @ 17.02.2024 13:31:49
Apache : Nevím, ale co vím jistě je to, že když spustily první tóny této skladby, hned jsem si pomyslel : A, tuhle sr...u dobře znám. Nepředělal ji někdo z české hudební scény?
Judith @ 17.02.2024 14:02:06
stargazer: Předělal. Půjdu tam, kde jsou tvé stopy v písku... Ukňouraný Jiří Korn.
Apache @ 17.02.2024 17:16:43
Tak o tom, že to převzal Korn, slyším prvně. Asi mu to ale nikde moc nehráli - aspoň nevím o tom, že by to znělo z komunistických médií. A ty já mám naposlouchané. Prej sračku. :-) Jestli tohle je sračka, tak potom je sračka i polovina songů Beatles. :-) Klasický hit, tak bych to možná nazval já. I když na klasický hit to slýchávám minimálně, pokud si to sám nepustím. Rozhodně kdybych měl jmenovat Top 10 skladeb Styx, je to tam! A vzpomněl bych si na ni asi hned po Come Sail Away a Mr. Roboto. Jinak já jsem tu písničku slyšel taky prvně v coververzi. Někdy kolem roku 1980 to zpívala jedna dnes už asi spíš neznámá slovenská pěnice. A hráli jí to tenkrát na stanici Hvězda docela často! Tehdy jsem se o muziku ještě vůbec nezajímal, ale pamatuju si, že tohle mě zaujalo. Zpívala tam něco jako "čajky biele" nebo tak něco. :-) Neví náhodou někdo kdo to byl?
Mě tato deska vůbec nesedla. Přechozí album Pieces of Eight se tematicky věnovalo penězům a mamonu a to se vše projevilo kouzlem nechtěného na následující desce Cornerstone. Kalkul při psaní nových písní na toto album dnes přiznává i Dennis DeYoung, kormidelním kolem směrem k popu bylo otočeno po přečtení negativních recenzí v britském tisku.
A tak vznikla kolekce příjemně znějících songů s uhlazenou produkcí a výborným zvukem.
Avšak invence, rocková dravost, energie a prog rockové koření se tentokrát v jejich skladbách neobjevilo.
Obchodní cíl byl ale splněn - 3 miliony prodaných elpíček, LP na druhém místě Top 100 Billboardu a tři úspěšné singly jsou toho jasným důkazem. Styx zůstávají v této době v Americe modlou, proráží i na čelní místa evropských hitparád.
Já z této desky dokážu vstřebat pouze Boat on the River, skladbu napsanou jak podle mustru Lady in Black od Uriášů, kde byly použity netradiční nástroje jako je mandolína či harmonika a spokojenost v mé tváří se dále objeví až u závěrečné lahůdky Love in the Midnight, která dá vzpomenout na staré dobré Styx z předešlých alb, tak jak je mám rád.
Dávám 2 a půl hvězdy. Nevědouc, kam zaokrouhlit, pomoci musel až hod mincí. Americkým dolarem, jak jinak :-)
reagovat
Pacman @ 03.08.2017 13:04:57
Tvůj zápal pro věc, co se Styx týče, se mi líbí velice. Vždy si pěkně počtu a pak následuje i poslech té které desky. Cornerstone bych hodnotil asi tak 3,5, ale tvou volbu respektuju. Jen tak dál a větší kapky!
jirka 7200 @ 03.08.2017 13:52:47
to Pacman : díky za zpětnou vazbu :-) Styx nejsou pro prog rockery tolik exkluzivní, ale to neznamená, že nevydali parádní rocková alba.
Bohužel po Rajském divadle to již na plný počet hvězdiček nebude.
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x