Styx - Kilroy Was Here (1983)
1. Mr. Roboto (Dennis DeYoung)
2. Cold War (Tommy Shaw)
3. Don't Let It End (Dennis DeYoung)
4. High Time (Dennis DeYoung)
5. Heavy Metal Poisoning (James Young)
6. Just Get Through This Night (Tommy Shaw)
7. Double Life (James Young)
8. Haven't We Been Here Before (Tommy Shaw)
9. Don't Let It End (Reprise) (Shaw/DeYoung)
Album vyšlo 28. února 1983 u A&M
Nahráno 1982 v Pumpkin Studios, Oak Lawn, Illinois
Produkce Styx
Obsazení:
Dennis DeYoung (Kilroy) - klávesové nástroje, zpěv
James Young (Dr. Righteous) - kytara, zpěv
Tommy Shaw (Jonathan Chance) - kytara, zpěv
Chuck Panozzo (Lt. Vanish) - basa, zpěv
John Panozzo (Colonel Hyde) - bicí, zpěv
Hosté:
Steve Eisen - saxofon
Dan Barber, Mike Halpin, Michael Mossman a Mark Ohlson - dechová sekce
Na dlouhá léta (přesněji sedm) poslední řadové album Styx a de facto poslední studiovka klasické sestavy. Opět tu máme koncepční desku, tentokrát se sci-fi motivem robotů a také (pozor!) s až mrazivě věšteckou myšlenkou o vládní organizaci, snažící se vymýtit mládeži škodlivý rock and roll. Do založení PMRC (čili Parents Music Resource Center - kdo neví, ať zkusí googlit) přitom tehdy scházely ještě dva roky. Možná proto se tato idea setkala spíše s vlažným a u kritiky až s posměšným přijetím.
Mnozí rockeři a staří fanoušci navíc nevydýchali elektronikou a synth-popem šmrcnutou hitovku "Mr. Roboto" (třetí místo amerického singlového žebříčku), dnes často pokládanou za jednu z největších, ne-li přímo největší klasiku v repertoáru kapely. Krom balady "Don't Let It End" stojí za zmínku ještě Youngova úderná parádička "Heavy Metal Poisoning" se sborovým dětským skandováním (sex & drugs!) a vzteklou účou v závěru. Zbytek desky působí dnes už poněkud chladně a neživotně. (I když to může být vzhledem k výše zmíněným SF motivům chápáno i jako záměr.)
Album zdaleka nedosáhlo úspěchu svých čtyř předchůdců a narůstající třenice mezi Dennisem DeYoungem a zbytkem kapely (kdy je DeYoung zvláště Shawem obviňován, že se tlačí až příliš do popředí a prosazuje své věci na úkor tvorby ostatních) kulminují. Vše vrcholí odchodem Tommyho Shawa a přerušením činnosti až do začátku 90. let.
Hodnocení: Dávám tři hvězdičky za ty tři výše zmíněné songy, které mám všechny moc rád. A jednu navrch za DeYoungovo proroctví, které v roce 1983 vypadalo jako úsměvné sci-fi, aby se doslova jen o pár let později stalo bizarní skutečností.
reagovat
Antony @ 18.10.2023 16:31:11
Skvělá deska, která mne bere od první do poslední sklladby. Dal bych maximální počet. Na sžíravou Heavy Metal Poisoning se vždycky těším.
Apache @ 18.10.2023 18:44:59
Antony: Už je to delší dobu, co jsem Kiroy Was Here slyšel naposledy komplet (budu to muset brzy napravit. :-), ale přiznám se, že jsem dost překvapen tvým pozitivním přijetím toho alba. Všeobecně totiž nebývá moc dobře hodnoceno a sám z něj už léta poslouchám jen ty tři mnou v recenzi vypíchnuté skladby (které jsou pro mě ovšem famózní a zajišťují vysoké hodnocení celku). Tím chci říct, že jsem samozřejmě moc rád, že se ti i tohle styxovské dílko tak líbí.
U mě to bylo v roce 1983 po Cornerstone a Paradise Theatre moje třetí album Styx. Pamatuju si, jak jsem si tehdy říkal, že bych chtěl jednou mít všechna jejich alba ve své sbírce. :-)
Cornerstone jsem slyšel prvně před Vánoci 1982 z originální kazety, kterou někdo poslal z Rakouska jakýmsi našim známým a mě byl tento vzácný arerfakt na určitou dobu zapůjčen k poslechu. (Další kazeta byla Cheap Trick - Dream Police, ale to je samozřejmě jiný příběh.) Naposlouchal jsem to tehdy opravdu řádně a v lednu 1983 jsem si pak v posluchárně v městské knihovně nechával pořád dokola pouštět Paradise Theater, který u nás v té době vydal v licenci Supraphon a právě Kilroye, kterého vydali zase Poláci a odtamtud se tam taky nějak zatoulal.
Vím jistě, že i tenkrát mě nejvíc bavily ty tři výše uvedené songy. A z nich asi úplně nejvíc Heavy Metal Poisoning, už kvůli těm vtípkům, které jsou v něm obsažené, ať už jsem je vnímal jasně (skandování dětí a vzteklá úča) a nebo nejasně (více viz zde pod Backmasking). No a taky to byla nejtvrdší skladba na desce. :-)
Antony @ 18.10.2023 23:27:47
No, mne to taky překvapilo, ale již před několika léty. Teď vytahuji japonské LP Killroy Was Here, abych si vše osvěžil. Alba poslouchám zásadně komplet.
Celý proces souvisí s posluchačským a osobnostním vývojem. Jak poznávám muziku v průběhu času, otevírají se mi obzory. Vždycky říkám, že proklamované líbí/nelíbí vypovídá více o člověku, než o muzice. Nejhorší, co by se mi mohlo stát, by byla stagnace. Je v zájmu poznání být otevřený k co nejšíršímu spektu hudby. Neustálé hledání a nacházení mne baví desítky let a čím jsem starší, tím víc tento proces akceleruji. Víc muziky, víc radosti a zážitků. Každé přijetí dříve přehlíženého interpeta je skok dopředu. A že jich za moji poslechovou historii bylo.
Jarda P @ 19.10.2023 16:48:08
Kilroye jsem si v té době přivezl z Jugoslávie a v porovnaní s předchozími deskami to bylo pro mě zklamaní. Nehledě na mizerný zvuk, jímž některé alba Jugotlnu trpěla (podobně jako u supraphonského Paradise Theater). Na milost jsem ho vzal až docela nedávno při kompletaci diskografie Styx.
jiří schwarz @ 19.10.2023 17:09:59
Ad Apache: recenze sedí.
Za mě: velký sešup od předchozího "supraphonského" LP Paradise Theater. Míň nápadů, šťávy. Nuda, byť fortelně zpracovaná. Nikdy už znova.
Antony @ 19.10.2023 19:46:24
Je pravda, že teď poslouchám Pieces Of Eight (1978) a je to jiný kafe. Měl bych si STYX dát chronologicky, ať se mi jednotlivá alba lépe srovnávají.
Apache @ 19.10.2023 20:50:09
Antony: To si určitě dej, myslím, že neprohloupíš.
Jinak Pieces of Eight je většinou bráno jako jedno z jejich tří nejlepších alb (společně s the Grand Illusion a Paradise Theatre).
stargazer @ 20.02.2024 05:36:42
První skladba super. Pak mě zaujala Heavy Metal Poisoning. Ne že by se mi nějak líbila, ale jestli ji někdy v budoucnu uslyším, okamžitě budu vědět, kam ji zařadit. Závěr je něco jako úvod. Slyšel jsem dvakrát, ráno a navečer. Osmdesátkový zvuk můžu, takže mě neiritoval. Vidím to jako dobré album. Ale je jasné, že budu v menšině.
Skupina Styx byla přes fenomenální úspěch předchozí desky Paradise Theater sužována osobními rozepřemi jednotlivých členů o dalším hudebním směřovaní kapely. Šéf Dennis DeYoung vehementně protlačoval návrh další desku pojmout jako muzikál a celé to zvětšnit na filmový pás. Bohulibé téma brojící proti cenzuře, totalitarismu a obavy ze zneužití technologií bylo jistě zajímavé a vzrušující, ostatní členové však z tohoto nápadu moc nadšeni nebyli. Zdálo se jim, že doba těmto projektům již nepřeje, náklady na jevištní provedení by byly astronomické a hlavně se jim moc nechtělo na jevišti ztvárňovat nějaké divadelní role. S několika členy cloumala také závislost na alkoholu a drogách.
Prostě super ovzduší na skládání nových písní : - )
Komerčně to sice nedopadlo nijak zle : 2 000 000 prodaných nosičů mluví za své, nenažraný management poukazoval však na to, že předchozí desky dosáhly o 1 miliónek větší prodejnosti. Takže v řeči čísel vlastně neúspěch.
Já osobně jsem si příliš kladný vztah k písním na této desce nikdy nevytvořil. Samozřejmě, Mr. Roboto funguje, ať chci nebo ne, tu skladbu mám v hlavě nabouchanou z té doby, kdy album vyšlo - hrála se totiž všude. Jinak oceňuji velice solidní, v duchu předešlé tvorby znějící Just Get Through This Night a Double Life a částečně i Haven't We Been Here Before.
Celkově mají však skladby již onen v té době tak populární pop sound obarvený syntenzátory a udusané automatickým bubeníkem. Ten rockový, občas až hardrockový náboj s prog elementy je dávno pryč. Ještě se mi líbí kytarové sólo v Cold War.
Konec kapely v tomto složení byl neodvratný. Na jednom koncertě Tommy Shaw neudržel nervy na uzdě, zničil kytaru a část scény a odešel. Druhý den byl vyhozen a bylo po živé prezentaci Kilroy Was Here a této, tak úspěšné sestavě, která se již spolu na dalších nahrávkách nikdy neobjevila.
I zbylí členové Styx se rozcházejí k sólovým projektům a další fungování kapely je v nedohlednu ...
reagovat
Jarda P @ 17.10.2017 04:52:06
Kilroye jsem si tehdy dovezl z Jugoslávie a dodnes si pamatuju to zklamání, které u mě zavládlo po skvělých deskách v období Equinox až Pieces. Před nedávnem jsem doplňoval sbírku o další řadovky Styx a zkusil Kilroye znovu. Kupodivu jsem usoudil, že to tak špatné není a dnes ho poslouchám s chutí. A oproti jugoslávskému vinylu má dobrý zvuk.
jirka 7200 @ 17.10.2017 13:29:30
Všichni lehce nadávají na kvalitu jugoslávských desek. Já mám Police - Zennyatu a zvuk je kupodivu velice dobrý.....
dolycentrum @ 17.10.2017 17:07:25
Jirko...skusal si presadnut z Trabanta do Mercedesu ?
Jarda P @ 17.10.2017 17:57:30
Jugoslávských desek jsem měl spoustu, některé hrály dobře, některé hůře. Ale rozhodně lépe než v licenci vydávané desky Supraphonu. Pieces Of Eight třeba zněl parádně. Nejvíc mi ale vadilo brzké praskání. To je také důvod, proč pro mě nejsou vinyly aktuální.
jirka 7200 @ 18.10.2017 13:07:00
to dolycentrum : já jezdím s Citroenem :-)
Nevím, jak to soudruzi v Jugošce dělali, ale já bych řekl, že jsou to desky lisované v cizině, jen na obal uvedli, že je to licence. Etikety přímo na elpíčku jsou totiž original.
northman @ 18.10.2017 14:00:57
Ono nebyl a v současné době není moc výrobců gramofonových desek. Desky prodávané v Jugoslávii byly určitě vyrobeny někde jinde, možná i v Loděnici u Berouna, pouze byly opatřeny nápisem Jugoton. Nyní je úplně běžné, že vinyly prodávané jako japonské s obi nesou na vnitřní etiketě nápis Made In England, nemluvím do větru mám King Crimson poslední japonské vydání, které na papírovém přebalu a obi má nápis Made In Japan a na desce je nápis Made In England. Takže mezi evropským vydání a japonským je rozdíl v ceně 100 procent, stejně jsou na tom poslední japonská vydání Pink Floyd vyrobeno v Anglii, opatřeno obi a na papírovém obalu Made In Japan a může se prodávat za dvojnásobnou cenu na evropském trhu.
Brano @ 18.10.2017 14:57:04
Presne tak,všetko je to podvod...celý svet!
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x