Diskuze


« další
Judith - 30.01.2023 01:56:58 #
A jak jsem psala o tom balancu mezi vědomou a nevědomou složkou - důležité jsou obě, jak to, že se "něco děje skrze mě" (a já vlastně jen čumím), tak to, že tomu dávám nějaký tvar. Když chybí inspirace, vzniká maximálně řemeslo, třeba i dobré - to je pro mě třeba Alan Parsons jako autor, bez tvůrčího génia, kterého by vlastně "jen" pomáhal usměrňovat, což je produkční práce, ve které byl skvělý.

Když na druhou stranu chybí vůle a schopnost dát tomu, co skrze vás přichází na svět, nějaký tvar... dopadnete jako Syd. Zaplavení nerozlišitelnými a nesdělitelnými obrazy, třeba krásně barevnými. To je ta přehrada, která se protrhla, tajemství odhalené příliš brzy.

U Dark Side vnímám velmi silně, že si Pink Floyd dali sakra záležet, aby tomu dali tvar. Aby bylo poznat, že za tím je nějaké jednotící autorské gesto, záměr. Že to není jenom hromádka lesklých kamínků - i když tam toho nacpali požehnaně, vrchovatě. Je to silně inspirované, mnohovýznamové dílo, a taky dílo precizně dotažené s ohledem na to, aby bylo sdělné, aby zaujalo.

Myslím, že jim to nakonec podrazilo nohy, protože se tím, jak to celé bylo monumentální a zajímavé, místy i chytlavé, dostali daleko mimo svůj okruh publika (a taky spadli do mlýnku nahrávacího průmyslu). Dostali se do pasti neporozumění způsobeného ne tím, že tvoříte zaumné surrealistické obrazy, ale tím, že si váš text všichni prozpěvují a pochvalují a nikdo ho vlastně doopravdy nevnímá.

Proto je pro mě důležité, že se tady snažíme společně vědět a rozumět, co vlastně udělali a sdělili, na Dark Side i jinde. Ne kvůli nějaké intelektuální exhibici, ale prostě proto, že je to velký kus umění, za který někdo krvavě zaplatil.

To pořád ještě nejsou ty moje slibované myšlenky :) jenom řeknu, že ten GIG mi dává velmi dobrý smysl minimálně ve dvou ze tří zmíněných výrazů.
Judith - 30.01.2023 01:19:58 #
Gerry: Ano, objevila, a jelikož jsi nechal téma otevřené, dovolila jsem si přinést pár švestiček z vlastní zahrádky :) a ještě dám chvíli průchod mojí profesní deformaci, protože to jsou obecnější a důležité věci. Jak říkáš, že se můžeme jen domýšlet - to je pravda a je dobré to mít na paměti. Ale není to tak, že by šlo o to vědět, "jak to myslel" autor, tedy v tomto případě Waters. Autor není u díla rozhodující instance.

Není to tak, že "bychom se museli zeptat jeho" nebo - dotaženo do důsledku - "když se nemůžeme zeptat autora, jak to myslel, nemůžeme vědět, o čem to má být". To bychom byli totálně v háji třeba s celou středověkou literaturou, kde autora neznáme (protože pro ně autorství v tomhle smyslu nebylo důležité), nebo s lidovou hudbou.

Za podstatnější ale považuju argument, že autor sám nemusí úplně "vědět". Může třeba jenom tušit, a potom je tady taky otázka inspirace jako nějakého vdechnutí odněkud... Kdyby mělo platit, že autor dokáže své dílo bezezbytku vyložit, znamenalo by to, že ho plně vědomě sestavil jako nějakou skládačku, vykonstruoval, a to prostě v umění nefunguje, takhle vzniká masová komerce a kýč. (Vědomé gesto se uplatňuje při výběru a sestavení finálního tvaru, umění je balanc mezi - říkejme tomu tak - nevědomou a vědomou složkou. Když tam ta volná imaginace a inspirace chybí, bývá to poznat.)

Můžeme zkoumat vlivy, genezi díla... ale je to jiná práce než posluchačské vnímání a interpretace. Ve chvíli, kdy autor dílo zveřejní, přestává být důležité, že tam něco dal proto, že ho naštvala manželka nebo ho bolely zuby. Důležité je, jak to funguje jako celek, a relevantní kontexty - třeba další díla téhož autora, žánru... Tam má smysl hledat nějaké souvislosti.

Není potřeba dumat, "co chtěl autor říct". Stačí se dívat, co řekl. Umění je sdělení. Chce něco říct. A protože to není nákupní seznam, potřebuje toho dívání trochu víc, potřebuje posluchače jako někoho, kdo se mu dá k dispozici, poskytne mu rezonanční desku. Jinak by to byla ta pověstná tleskající ruka, kterou nikdo neslyší.

Dobré je taky mít na paměti, že autor může něco prostě jen plácnout. Může to být momentální nápad, vtip. Všechno fakt nemá hluboký skrytý smysl. A podstatné u hudebních textů stejně jako u poezie je, že něco prostě třeba jen dobře zní. Ta zvuková stránka je důležitá, dokonce i u názvu instrumentální skladby, protože některé věci prostě znějí a vypadají líp než jiné a umělci bývají estéti.
Pegas - 29.01.2023 22:58:52 #
Gerry: Ale tak dnes už vím, že je to úplně o ničem jiném, ale na mě tenkrát působila ta hudba a zvukové efekty v ní. Nerozumněl jsem ničemu, neměl jsem si o tom kde přečíst, nebylo mi ani patnáct roků.
Gerry - 29.01.2023 20:00:43 #
Pegas:
Ne, DSOTM nemá se sci-fi nic společného. Jednotícím prvkem jsou temné stránky lidského života - to je ta odvrácená (temná) strana měsíce.
Třeba Breathe je o dětství a nadějích, On the Run o tom jak je člověk štván svým okolím, Time o utíkajících letech života, Money je honba za penězi, Us and Them je o válce, Brain Damage o šílenství ....
Antony - 29.01.2023 19:44:01 #
Názvy skladeb jsem si vinou pouze částečné znalosti angličtiny většinou ve své hlavě reinterpretoval pomocí impresí, podobně jako muziku. Tedy, pokud jsem si jich vůbec všímal. Rozhodně jsou pro mne takové přebásněné obrazy pravdivější a zábavnější, než hloubat, zda se básník vskutku chtěl státi trpaslíkem.

Takže konkrétně The Great Gig In The Sky pro mně bude navždy hezky po našem - Velké hópanec do nebe. Ani už nevím, jestli jsem si to vymyslel sám, nebo někde obšlehnul. Popravdě, je mi to jedno.
Pegas - 29.01.2023 19:34:44 #
Já si vždycky mysle, že The Great Gig In The Sky znamená něco jako velké nebeské představení a klidně bych věřil, že to je nějaký astronomický pojem, podobně jako třeba velký třesk. Což sice asi není, ale vzhledem k tomu, že to je instrumentálka, tak je to na představivost. Ostatně já znám Dark Side Of The Moon někdy od devadesátých let, z angličtiny jenom základy ve škole, booklet a texty jsem neměl a i podle názvu jsem měl celou desku za sci-fi příběh a začátek byl pro mě přílet nějaké vesmírné lodě :-) Jo, Money mi do toho moc nepasovala, ale to mi nevadilo. Já měl sci-fi vždycky rád a u mnoha desek mám i jiné představy o pocitech a ději než autoři v textech.
Gerry - 29.01.2023 19:13:14 #
Ahoj, vidím, žes to tu již objevila :-)
Takže malé vysvětlení: text v "Set the Controls..." vychází z jakési prastaré čínské poezie. Je to tam poznat v některých obratech
Chvíle po chvilce, noc odplouvá
Počítá listy, které spadly za svítání
Lotos se opírá o to, po čem ostatní touží?
Za horami vlaštovka odpočívá
To je vysloveně východoasijský duch ;-). Ovšem ty ovladače v srdci slunce...kdoví jak na ně Roger přišel a na čem zrovna jel :-D
Ad Great Gig ... měl se do celkového vyznění desky líbil ten Velký vůz na obloze a vesmírné aroma. Jenže - Waters byl a je mistr přenesených významů. A vzhledem k tomu, že to je instrumentálka, můžeme se jen domýšlet.
Judith - 29.01.2023 17:59:16 #
Á, je to tady :) Bezva! Dovolím si nastolit dvě skladby, v podstatě jde hodně už o názvy, v návaznosti na to, jak jsme si povídali o Echoes (recenze alba Meddle - říkám pro ty, kdo tuhle diskusi objeví třeba za pár let). Přemýšlela jsem nad tím i z té stránky, aby se mohli zapojit taky neangličtináři, milovníci a znalci Pink Floyd. A myslím, že je důležité vnímat slova v souvislosti s hudbou a celkovým vyzněním skladby nebo alba. Mám k oběma věcem svoje myšlenky, naprosto netvrdím, že "správné" (je to poezie, takže ani jako rodilí mluvčí bychom "správnost" nerozsoudili ani za milion let, jak se říká - jde o to objevování a poznávání), zatím je nebudu rozvíjet. A tuším tam i nějakou vzájemnou souvislost ve smyslu "Pink Floyd a vesmír".

SET THE CONTROLS FOR THE HEART OF THE SUN
Tenhle text je jedna velká fantasmagorie a mně vrtá hlavou tohle: není "set the controls (for xxx)" nějaký technický pokyn? Nepoužívalo se to třeba v kosmonautice? "Nastavte kontrolky / ovládací prvky" - není to vlastně něco jako "nastavte kurz, směr"? Já v té skladbě vnímám velký kontrast mezi strojovým zpěvem či spíš přednesem (který vnímám jako záměrný - Waters uměl a umí zpívat!) a hubou, která je hodně fantazijní, ale zase i trochu technicky divná, myslím ty různé zvuky, které je těžké k něčemu přiřadit. A podobný kontrast je v názvu - nastavování ovládacích prvků a "srdce slunce".

THE GREAT GIG IN THE SKY
Překrásná skladba, všichni známe. A dilema: jaký význam slova GIG se tu míní? Co dává smysl, byť "jen" poetický a ne třeba ten věcně logický? Co myslíte? Jak to na vás celé působí a co nejlíp sedí do celku alba?

Gig je podle slovníku "lehký dvoukolý kočár"
Slangově je to představení, krátkodobé angažmá (hudebníci používají v tomto významu běžně)
Taky je to krátkodobá známost "na jednu noc", případně i extáze

(Pro slangové významy slov je šikovným zdrojem Urban Dictionary.)
Gerry - 29.01.2023 12:48:30 #
Téma pro sdílení zajímavých textů, rockové poezie, myšlenek ...
« další
Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0524 s.