Asi by se těžko určovalo, kdo "vynalezl" industriální hudbu, a ještě těžší by bylo říci, kdo první fúzoval s heavy metalem. Avšak za první skupinu, která oba styly spojila a přetavila tuto kombinaci v komerční úspěch, lze bezesporu považovat Nine Inch Nails (mezi přáteli NIN). Skupina představuje projekt jediného člověka, Trenta Reznora, který zpíva, píše veškerou hudbu a hraje na všechny nástroje s výjimkou živých vystoupení, na která si najímá živou skupinu tvořenou doopravdy živými lidmi. Pod vlivem takových industriálních formací jako Einstürzende Neubaten či Ministry natočil Reznor v roce 1988 svůj první demosnímek a rozeslal jejnahrávacím společnostem, aniž by si od toho příliš sliboval. Zájem však projevilo rovných deset labelů, ze kterých si nakonec vybrl TVT, u kterého roku 1989 vyšel jeho debut Pretty Hate Machine. Narychlo poskládal kapelu, aby se mohl zúčastnit turné se Skinny Puppy, avšak po něm se rozhodl, že s industriálními kapelami už na turné nevyjede. Dal přednost alternativním rockovým skupinám v naději, že nabídne industriální soundu publiku, pro něž představoval velkou neznámou. Ukázalo se to jako prozíravá strategie, protože NIN začali vyhledávat fanoušci alternativního roku a také návštěvníci mainstreamových tanečních klubů, kde se industriální hudba do té doby nehrála.
Nine Inch Nails skutečně prorazili v roce 1991, kdy mTV vysílala video ke skladbě Head Like a Hole, a skupina se představila na prvním ročníku festivalu Lollapalooza. Reznor zaujal místo na rockové mapě a Pretty Hate Machine získalo jako první industriální album vůbec platinu.
Oslněna úspěchem z roku 1989, rozohdla se firma TVT, že nejlépe bude tlačit Reznora k tomu, aby stvořil podobnou komerční obludu, přesně v duchu hesla, že žádný dobrý skutek nezůstane nepotrestán. Permanentně mu mluvili do jeho práce, až se Reznor rozhodl k úmělecké stávces cílem vymanit se ze s mlouvy s firmou. Za probíhající právní bouře se věnoval vedlejším projektům, z nichž nejpametihodnější zůstává jeho účast v 1000 Homo DJs, vedených Alem Jourgensenem z Ministry. Album stálo ze pozornost zejména díky předělávce skladby Black Sabbath Supernaut, kterou Reznor k velké nelibosti TVT zpíval. Firma trvala na vymazání právně sporného Reznorova hostování na nahrávce a v první chvíli se zdálo, že se jourgensen podřídil. Ukázalo se však, že inkrimovanou vokální stopu jen neznatelně pozměnil, přičemž firmu vodil za nos tím, že ji z nahrávky zcela odstranil.
Spor s TVT dospěl v roce 1992 konečně ke konci a Reznor se upsal firmě Intersope. Ta mu pomohla založit vlastní společnost Nothing Records se sídlem v jeho rodném Clecelandu a umožnila mu vydávat hudební materiál Nine Inch Nails bez zásahu z vnějšku. Prvním albem pro Nothing Records se stalo Broken, kompilace toho, co antočil v průběhu tahanic s TVT. Album odstartovalo rovnou z Top 10, což Reznora jistě naplnilo zadoustičením, zatímco činovníkům TVT, kteří mu chtěli diktovat, co má dělat, nejspíš vyrazila z uší horká pára vzteku. Aby spravedlnost triumfovala na celé čáře, singl Wish získal Grammy. Reznor dostal dokonce možnost vydat k Broken doprovodné album fixed, skládající se pouze z remixů skladeb původního alba. Stala se z něj teď velká hvězda, a kde jinde by velká hvězda měla bydlet, než v Los Angeles. Přesídlil do Beverly Hills a pracovat na dalším albu začal v prostorných komnatách, kde zástupvi Mansonovy Rodiny zavraždili Sharon Tateovou.
Reznor přišel v roce 1994 s The Doonward Spiral, jež debutovalo na druhém místě v americké hitparádě a dosáhlo mnohonásobně platinového prodeje. Jistě k tomu přispěl i singl Closer, který obsahuje okouzlující veršik "I want to fuck you like an animal", což nastoluje zoologickou otázku: jako které zvíře? Jako žirafa? Jako orlovec říční? Rok po desce vyšlo teď už automatické album remixů, nazvané tentokráte Further Down the Spiral. Reznor do této chvíle rozšířil svůj záběr i na tvorbu filmové hudby, vytvořiv soundtrack ke Stoneově těžkopádné exhibici vlastní důležitosti Takoví normální zabijáci. Zopakoval si to i o tři roky později, když složil hudbu pro Lynchův fil Lost Highway. Po celou tu dobu trčel v New Orleans, kam se přestěhoval z Los Angeles akde přetvořil pro změnu starý pohřební ústav v nahrávací studio, v němž měla nepochybně vzniknout nová deska.
Reznor se však vedle bočních aktivit, jako skládaní filmové hudby či získání Marilyna Mansona pro svůj label, do přípravy nového alba moc nehrul. Nejspíš neměl úplně jasno, s čím se dá přijít po tak ohromném úspěchu předchozí nahrávky. V době Lost Highway vrostl už sound industriálního metalu do mainstreamu. Kapely jako Filter výrazně ovlivnily žebříčky a prý přivedly k šílenství frontmana Guns'n'Roses Axla Rose, který dal padáka celé kapele a snažil se ji přetvořit k obrazu Nine Inch Nails. Dokonce angažoval jejich kytaristu Robina Fincka. Teprve pět let po poslední desce vyšlo konečně v roce 1999 nové album NIN Fragile, to ovšem fanoušci netušili, že na další řadovku With Teeth budou muset čekat až do roku 2005. Debutovalo na nejvyšší příčce žebříčku, následující rok jej doplnilo album remixů a dva roky poté ještě live album. Rok 2002 se však stal pro fanoušky NIN sklíčovým ještě z jiného důvodu: na DVD konečně vyšel film Light of Day s Michaelem J. Foxem a Joan Jett z roku 1987, kde Reznor hrál klávesáka místní barové skupiny Problems. Reznorův komentář však v bonusech schází a my tedy budeme muset vzít regály videoprodejen, až jednou někoho milosrdného napadne vydat sběratelskou edici.
Po vydání With Teeth z roku 2005, která se však nedokázala vyrovnat předchozím dvěma albům, letos vyšla další řadová deska Year Zero. V současnosti je kapela na turné, během něhož dorazila 13. srpna také do České republiky a předvedla parádní show, což mohu jako přímý účastník doznat. Kapela vypadala jako by chtěla odčnit poslední koncert z před 13-ti let, který kvůli závadě osvětlení nedohrála a naservírovala nám set jak z největších hitovek (i když třeba mě osobně chybělo Perfect Drug:-)) tak z písní z nového alba.
kubys 8/2007... (celý článek)