Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire cover

Manfred Mann's Earth Band / Solar Fire (1973)

hejkal | 4 stars | 07.01.2023 | #

Manfred Mann’s Earth Band v slnečnom ohni

Solar Fire je štvrtým albumom jedinečnej rockovej formácie Manfred Mann’s Earth Band a k fanúšikom sa dostal 30. novembra 1973.

Pamätám si ho z detstva, otec ho mal nahratý na magnetofónovej kazete. Bližšie som sa oň začal zaujímať v 90. rokoch, v časoch puberty. Nadobudol som dojem, že je to jeden z najpodstatnejších albumov kapely, ale s pribúdajúcim poznaním si to už dnes nemyslím. Oproti albumom pred i po, ktoré sú svojské, ale v podstate tvrdo melodicky rockové, je album Solar Fire troška space. Vesmírny, vzdušný, náladový. Priznávam, že som ho dlho vnímal skôr rozpačito, taký Messin’ mi rezal oveľa viac. Nie, že by bol zlý, naopak. Je fajn, ale k space rocku som dorastal dlhšie ako k hard, classical alebo blues rocku.

Dlhočizný majstrovský Dylanov cover Father Of Day, Father Of Night predstavuje klasickú polohu, ktorá je pre skupinu príznačná. Pomalá melodická skladba podfarbená klávesmi ponecháva priestor na vystavané gitarové sólo, postupne pritvrdí a vôbec! Je to nádherná vec. Tvrdšiu rockovú polohu núka i In The Beginning, Darkness, v speve cítim štipku Jacka Brucea! Pulzujúcemu hardrockovému cíteniu sa vymyká brechaná „ujetina“ Pluto The Dog. Osobne som si na túto odbočku celkom nezvykol.

Poďme na titulnú Solar Fire. Neotravujte, tu sme pri space rocku, ako inak. Dlhočizný názov Saturn, Lord Of The Ring/Mercury, The Winged Messenger ukrýva „sadjoyovskú“ gitarovú inštrumentálku. Akurát je tu viacero zmien nálady. Gitarové meditácie sú nasledované tichým nikam nechodením, to strieda svižný rock a pod. Finále albumu je vtesnané do dvoch častí kompozície Earth, The Circle. Najprv je, predstavte si, Part 2 a až potom Part 1. Je to správny klávesový art rock, hoci vo svojej podstate prekvapivo jednoduchý, čo do formy. V tomto boli borci z Manfred Mann’s Earth Bandu vážne dobrí, jedni z najlepších. A pozornejší znalci klasiky si môžu zapísať za uši meno Debussy.

Dnes mám album v japonskom papierovom CD prevedení s dvomi bonusmi. Namiesto editovanej verzie Father Of Day, Father Of Night by som uvítal béčko singla Joybringer, a síce Can’t Eat Meat (je to síce „iba“ premenovaná skladba Meat z albumu Glorified Magnified, ale aj tak). A je to veru vynikajúca muzika!

» ostatní recenze alba Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire
» popis a diskografie skupiny Manfred Mann's Earth Band

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0328 s.