Petr Novák & George and Beatovens - Kráska a zvíře (1975)
Tvář (Novák/Rytíř)
Jen v pohádkách I (Novák/Rytíř)
Knihovna (Novák/Rytíř)
Kdybych uměl… (Novák/Rytíř)
Jen v pohádkách II (Novák/Rytíř)
Východ z nouze (Novák/Rytíř)
Věř mi Krásko (Novák/Rytíř)
Knížky (Formánek/Rytíř)
Proč nejdeš ven (Novák/Rytíř)
Prstýnek (Novák /Rytíř)
Týden dlouhý (Novák/Rytíř)
Snadné je zapomínat/Telegram (Novák/Rytíř)
Proč? (Novák/Rytíř)
Kráska se vrací/Jen v pohádkách III (Novák/Rytíř)
Obsazení:
PETR NOVÁK: sólový zpěv
VĚRA MAZÁNKOVÁ: sólový zpěv, sbor
BOHUSLAV JANDA: elektrická kytara, akustická kytara
PETR FORMÁNEK: varhany, elektrické piano, klavír
OLDŘICH WAJSAR: baskytara
JIŘÍ SLUKA: bicí nástroje
+ hosté:
C a K VOCAL: sborový zpěv
Hana Francová: kostelní varhany
Jan Neckář: Moog synthesizer
Jiří Tomek: congo
Krásku a zvíře považuji za životní dílo Petra Nováka a stejně tak za jednu z nejlepších nahrávek, co tu v sedmdesátých letech vznikly. V mé (zatím ještě poněkud skromné) sbírce vinylů má čestné místo. Jednou u mě v mobilu kámoš (jinak také progresor) tuhle desku zahlédl a silně se podivil, že tam mám zrovna Nováka. Není divu, je jasné, že ho má většina lidí zafixovaného spíše jako jednoho z mnohých představitelů tehdejšího mainstreamu. Tahle deska ovšem musí dokázat snad všem, že Petr Novák nebyl jen jedním z mnohých.
Hudebně bych Krásku a zvíře označil nejspíše za hodně zajímavou a promyšlenou syntézu progu, popu (to není míněno nikterak pejorativně), fusion a zemitého hard rocku. Instrumentální výkony jsou znamenité a i posluchač zhýčkaný klasickým anglickým progem si zde často přijde opravdu na své. To vše je ještě skvělejší v kombinaci s koncepcí moderního pojetí tohoto starého příběhu. Texty se do křečí či klišé dostávají jen zcela výjimečně, což je u českých textů opravdu solidní výkon.
No a pak tu máme samotného Petra Nováka, zpěváka s příjemným hlasem a skvělým frázováním, kterému svědčí jemnější polohy stejně jako ty vyostřenější, kdy se do toho nebojí takříkajíc opravdu opřít. Věra Mazánková mu byla rovnocennou partnerkou, která desku posouvá ještě o pár stupňů výše. Nesmíme zapomenout ani na C&K Vocal, který se sice objevuje jen v několika skladbách, ovšem album by bez něj bylo o cosi nepopsatelného chudší. Zejména ve skladbě Proč nejdeš ven báječně pracuje s dynamikou a refrén je těžké dostat z hlavy.
Co říci závěrem? Snad jen že tuhle placku stavím v české progresivní tvorbě opravdu vysoko a málokdy ji "zvládnu" nedoposlouchat až do konce.
reagovat
northman @ 19.09.2018 14:40:16
Skvělá deska, tohle byla druhá deska tuzemské produkce, po Tomu kdo nás má rád, kterou jsem si koupil a vzal tak tuzemské umělce na milost. Výborný text a mimo Petra Nováka se mi líbí zpěv Věry Mazánkové v roli Krásky. Moc hezky se to čte , díky.
tykeww @ 19.09.2018 16:01:12
northman> Ahoj a díky za reakci. Co se týče alba Tomu, kdo nás má rád - tam mi to přijde hodně podobné jako zde s Kráskou a zvířetem. Václav Neckář byl tehdy na vrcholu a stvořil opravdu hodnotné dílo, stejně tak poté s Planetáriem. Tyhle desky se ale podle mě hodně vymykají jeho zbývající tvorbě, která je spíše mainstreamová a zdaleka ne tak invenční.
Petr87 @ 19.09.2018 16:07:38
Nazdar chlape! Výborná recenze na jednu z mých nejoblíbenějších českých rockových desek.
Mám ji jak na CD tak i na LP a musím pochválit, na tehdejší pantonovské poměry, i docela dobrý zvuk, akorát bych u původního LP fackoval za ten odfláknutý obal...; kde jsou třeba názvy skladeb?!
Ale zase bud'me rádi, že to v té tehdejší bolševické mizérii mělo možnost vůbec vyjít...
Opravdu výborné dílo nabité až po strop emocemi. Pét'a byl borec!
tykeww @ 19.09.2018 18:59:27
Nazdar Petře, díky za reakci. Jsem rád, že se ti tahle deska líbí :) Obal se mi náhodou hodně zamlouvá a přiznám se, že ani ty názvy skladeb moc nepostrádám. Já album vnímám spíš jako první a druhu stranu, kde jsou jednotlivé skladby mnohdy hodně propojené. Tehdy co do obalů vycházely mnohem větší hrůzy - třeba Rumours od Fleetwood Mac nebo Come Taste the Band od Deep Purple.
PaloM @ 20.09.2018 05:59:31
V deň mojich prijímačiek na vysokú školu som si v Bratislave kúpil dve LP platne: Kráska a zvíře, J.S.Bach: Goldbergovské variace so Zuzanou Růžičkovou (čembalo). Dnes mám tieto isté albumy na CD, platní som sa zbavil. V zbierke si ich cením.
Už som písal v reakciách pod inými recenziami, vtedy v 70.rokoch som LP s Kráskou často obohrával. Dnes hudobnú zložku hodnotím triezvejšie, lebo musím porovnávať s albumami československých progresívnych "súputníkov" dekády.
Petr Novák pre mňa navždy zostane v prvom rade autorom a spevákom nezabudnuteľných pesničkových hitov na svetovej úrovni, až potom ako ten, ktorý sa pokúsil o dve rockové opery, Krásku (čiastočne na autobiografické motívy - bol po autonehode) a Co je to láska (možno tento komponovaný program mal iný názov, už si nepamätám).
A už len zopakujem, po koncerte "Co je to láska" som bol za ním, podpísal mi plagát.
northman @ 20.09.2018 12:44:45
Taky mě tehdy trochu mrzelo, že na desce není seznam písniček a kdo tam hraje a kdo zpívá jednotlivé písně. Názvy písní jsem se dozvěděl až po dvaceti letech, když jsem si koupil CD, kterou zpívá. Ten obal se mi taky líbil, vím, že jsem si tu desku koupil na podzim, tak ten obal souzní s dobou vydání.
Mohyla @ 21.09.2018 13:29:35
Doplním Paľa. Peťo "spáchal" aj ďalšie koncepčné albumy Zpověď (1985), ako napovedá názov, vlastne jeho životný príbeh a Memento(1990), venovaný drogovej problematike mladých ľudí.
Ako píše Pavel Vrba v booklete reedície Zpovědi, tá vyšla v minimálnom náklade a v rozhlase ju "nikto nepustil ani na zem"!
chimp.charlie @ 21.09.2018 17:07:13
tykeww, díky! O dovolené včera ztahaný po celodenním bajkování jsem dumal, co s načatým (pod)večerem, bloumal po netu a kápl na tuhle Tvoji recku, která vyvolala obrovskou chuť si to zase jednou poslechnout. A kupodivu jsem to ještě měl v přehrávači, která s sebou vždycky tahám. Genialita téhle desky (jako ostatně všech věcí, které se povedou) spočívá v tom, že všechno do sebe dokonale zapadá - nic nechybí ani nevyčnívá, snad jen ty texty mi teď s odstupem přijdou místy trochu toporné. O Novákovi se prý mezi muzikanty říkalo, že "celej život bude chodit po špičkách" - a na tomhle albu myslím všem dokázal, jak moc se mýlí.
Jinak na vejčce jsem "Krásku" viděl dvakrát i naživo a byl to mazec - Slávka Jandy jsem si začal okamžitě vážit víc než jeho slovutnějšího bratra, na klávesy hrál myslím Láďa Klein.
Ještě jednou moc dík za připomenutí, potažmo pěkný večer s Kráskou :-)
tykeww @ 21.09.2018 20:35:47
Zdravím všechny výše a díky za reakce!
Co se týče dalších desek od Petra - pozastavím se u Mementa, protože stejnojmennou knížku od Radka Johna mám hodně rád. Ovšem přiznám se, že desku jsem si právě proto kdysi pouštěl a pokud mě paměť neklame, moc mě nebavila a snad jsem ji ani nedoposlouchal. Nicméně zřejmě přišel čas to napravit a dát Péťovi druhou šanci :)
chimp.charlie> Jak jsem již napsal, texty se mi tu vesměs zamlouvají a myslím, že Rytíř odvedl v rámci koncepce desky dobrou práci, ale také tu párkrát vnímám trochu křeč a verše, které tam jsou jen proto, že se zrovna rýmují. To však v celkem nevýznamné menšině, která mi tam nijak nevadí.
Jinak děkuji za přání, žádnou krásku bohužel nemám k mání, zvíře ale snad také nejsem :D
Tak som nesmierne rád že som na toto dávno zabudnuté dielko narazil...A vďaka prvému recenzentovi za zostavu, ktorá to nahrala, LP som prvýkrát počul v r. 1980 a dnes som s adozvedel, kto na tom hraje.
Takže...Spomenul som dielko ale pre mňa osobne je to VEĽDIELO, to, čomu sa hovorí v angl. MASTERPIECE.Túto LP považujem za jednu z najlepších vecí, aká tu kedy vyšla.Nebudem rozoberať PREČO...Proste skvelá muzika, skvelý spev, a FANTASTICKÉ frázovanie Petra Nováka.
Akurát sa vždy chytám za hlavu, keď príde na predposlednú vec PROČ? to je Immigrant song ako vyšitý..No ale Page zasa ukradol úvodné takty skupine Lucifer`s friend tak je to 1:1... Pred pár dňami som to počúval na pecky z kvalitných slúchadiel a SEDEL SOM NA RITI.Tak perfektne znejúcu basgitaru som z našeho CD roky nepočul...
Nováka mám veľmi rád, škoda, že po...ý komunistický režim ho držal v kúte, ďaleko od povedomia širokej verejnosti...
Nevedel som, že LP sa nedočkala reedície tak mám dvojnásobnú radosť, že ju vlastním prakticky nehranú...
Nech s aproboardu darí...Howgh!Jano
P.S. Dúfam že som tých 5 stars náležite zdôvodnil...
reagovat
zdenek2512 @ 22.09.2013 14:05:46
Diky za pripomenuti skveleho alba. Nejen text i vokalni projev Petra Novaka a Very Mazankove je skvely. Jeden z klenotu tuzemske sceny. Nam to na vinylu i CD.
tykeww @ 22.09.2013 16:37:21
Jedno z mých nejoblíbenějších alb vůbec, sám jsem se na něj časem chystal. Jsem moc rád, že jsi na něj někdo vzpomněl. Jak napsal Zdeněk - klenot české scény. A já bych dodal - na který se zapomíná. A to to bylo, mám dojem, zcela první české album "o něčem" a navíc s provázanými skladbami... Zkrátka masterpiece.
tykeww @ 22.09.2013 17:16:39
A samozřejmě vítej na Progboardu, doufám, že se ti tu bude líbit.
Čtvrté řadové studiové album Petr a Nováka nazvané Kráska a Zvíře bylo po řadě let uceleným albovým projektem, kterým se vrátil do obecného povědomí a na velkou vinylovou desku. V první polovině sedmdesátých let nebylo pro rockově orientovaného zpěváka jen tak jednoduché prosadit ve vydavatelství vydání alba.
Jedinou světlou výjimkou byl Olympic, kterému díky jeho angažovanosti a komerčně přístupné pseudobigbítové formě totalitní režim do studia cestu otevřel.….
Komunistický režim Petrovi nezapomněl jeho občanskou a lidskou angažovanost v roce 1969. Petr tehdy na jednom koncertu promluvil k publiku a vyhlásil minutu ticha za sebeupáleného studenta Jana Palacha a prohlásil, že si na rozdíl od Gustáva Husáka oběti Jana Palacha váží… Na jiném koncertě zase emocionálně prohlásil, že se neostříhá do té doby, dokud tady budou okupační vojska Varšavské smlouvy…
Nejdřív to tedy vypadalo tak, že se na bigbítového lyrika šedesátých bude jenom vzpomínat. Našla se ale cesta, jak některé věci nasměrovat pozitivnějším směrem.
Dostat rockovou identitu na album vedlo přes koncepční projekt. Dělali to třeba i sourozenci Ulrychovi (i když v diametrálně odlišném hudební stylu) a tak přišel Petr společně s textařem Zdeňkem Rytířem na nápad zhudebnit pohádku, která by ale byla vsazena do současného prostředí a současných životních kulis, ale posloužilo k tomu klasické téma francouzské pohádky Kráska a Zvíře. Bylo ta zajímavá výzva a tak se Petr a kapela pustili po personálních proměnách do práce, když byly Rytířovy textu dokončeny a svazující koncept jednoho tématu se podařilo natočit na album. Realizovat projekt v nějakém audiovizuálním provedení, na to bylo v r. 1974 velmi brzy a doba tomu dosud nenazrála….
Obal měl zajímavý výtvarný nápad a provedení, třebaže se na něm nikdo nedozvěděl, kdo na albu hraje a rovněž i texty zde nebyly otištěny, třebaže na tomto projektu by to bylo očekáváno, ale na to soudruh Panton nepomyslel. Dnes po letech si člověk sebeironicky říká, buďme rádi, že album vůbec vyšlo… i pohádka v moderních současných reálií mohla být ideologicky závadná, (kdyby se našel nějaký pitomec)… Naštěstí se nenašel.
Album se slušně prodávalo – vyšlo v době vzmáhajícího se českého jazzrocku a milovník klasického rocku tohle album uvítal jako něco jiného než opruzující Olympic s písněmi o barikádách, moralistních písních o nezvedené kriminalizující mládeži a o tom, jak si šlapou doubravou….
Jakmile se ale náklad vyprodal, lisování se nekonalo a tak kdo nebyl dost pružný a nekoupil si album včas, tak ho nesehnal. Panton se potom dlouho vymlouval, na nedostatek lisovacích kapacit v gramofonových závodech v Loděnicích u Berouna…..
TVÁŘ – pěkná úvodní studie na akustickou kytaru v klasickém pojetí. Petr Novák zpívá se zanícením jasný a přehledně srozumitelný text, který v zajímavé epické podobě dokázal Rytíř sestavit. Wajsarova baskytara má slušnou důraznost a Slukovy bicí se rozbíhají v rychlém tempu. Formánkovy varhany jsou ale utopeny pod záznamem….
JEN V POHÁDKÁCH I – jemná až křehká vokální poloha C a K Vocalu, který podkresluje elektrické piano a akcenty rytmiky. Petr zpívá s velkým rozpoutáním svého přednesu a my vnímáme jeho slova do nejkonečnějšího detailu. Novátorsky se zde objevuje Moog synthesizer Jana Neckáře, který v této době u nás měl snad jenom on, Rudolf Rokl a Martin Kratochvíl. Skladba získá pořádný rockový náboj a volně se propojuje s následující skladbou…
KNIHOVNA – tohle je opravdový rock na plný plyn. Wajsarova baskytara je pořádně přiostřená, jako Klapkova na albech Mahagonu. Bicí nástroje a baskytara dokonale překrývají celou koncepci, takže ostatní nástroje jsou méně čitelné. Až teď. Slávek Janda vypálí do skladby kytarové sólo v mírně mclaughlinovském stylu. Rychlé šumlování má ale výrazný rockový drive a slyšet zase jednou takovou rockovou kytaru na českém albu byl opravdový svátek. Instrumentálně vypjaté!
KDYBYCH UMĚL… – instrumentace se přizpůsobuje Petrovu zpívání a jeho obsahu. A už tady máme Věru Mazánkovou. Docela zajímavé propojování dvou vokálních partů, které se v textu vysvlékají ze svých pocitů. Mazánková není klasická rocková shouterka, ale její emocionální projev šansoniérky se příjemně poslouchá…
JEN V POHÁDKÁCH II – opakované téma C a K Vocalu, který se nám stále připomíná jako jakési memento, která nás spojuje a zároveň rozpojuje s realitou a snem….
VÝCHOD Z NOUZE – Mazánková a Petr opět v duetu, kde se obě postavy vzájemně prolínají svými osudy a hledají k sobě citové pouto. Tady se hodně propojuje ona divadelnost pojetí, která z mého pohledu přímo volá po dramatizaci. Při poslechu si to znovu uvědomuji, že album jako jednoduchý vinyl ztrácí poměrně dost ze své sdělnosti, když nemáme možnost té divadelní konfrontaci. Nicméně
VĚŘ MI KRÁSKO – klavírní úvod a Petrův projev má šansonovou podobu až do momentu, než se do tématu vrací dramatické ztvárnění za pomocí rockové instrumentace. Zajímavé propojení varhan a klavíru pod hlasem Mazánkové a Petrův další vokální projev má v sobě onu zamilovanost a optimistické vyznění, které podkresluje výrazně preferovaný Neckářův synthesizer….
KNÍŽKY – do hudební tématu se dostává i jazzrockové variování v rytmech a harmoniích a Formánkovo elektrické piano se propojuje s Neckářovým synthesizerem. Nápadně postrádám Jandovu elektrickou kytaru, která je utopena v instrumentaci a márně hledám její výraznější podíl….
PROČ NEJDEŠ VEN – ten se objevuje až v této skladbě. Dramatizující téma se prokresluje v patetickém projevu Mazánkové a těžký hodně zatěžkaný sound basů, zkreslené elektrické kytary a varhan. Skladba má formálně dvě části – tu druhou představuje rozezpívaný C a K Vocal, který přivádí rozpoutanost, divokost a nevázanost, která má demonstrovat vražený klín do vzájemného vztahu dvou hlavních protagonistů…..
PRSTÝNEK – lyrický kytarový motiv s Petrovým projevem je klasickým příkladem jeho softrockového vyjádření, jak ho známe ještě z šedesátých let…
TÝDEN DLOUHÝ – výrazný baskytarový riff a pak se skladba rozbíhá v rychlém tempu proměňujících mollových a durových akordů. Slukovy činely místy až příliš zastiňují sound, ale máme tady také prvního českého hráče na percussion – Jiřího Tomka, který nahrál hru na congo. Harmonické proměny jsou dobře zaranžované a vzájemné prolínání elektrického piana a opravdu výtečné Wajsarovy basy (jakoby hrál Vladimír Padrůněk)
SNADNÉ JE ZAPOMÍNAT / TELEGRAM – rockové téma trvá dál. Možná nejsilnější na celém albu. Dobře vystavěná melodie s rytmickými attacky a harmonicky pestrý základ. Mazánková zpívá s plnými ústy a velmi přesvědčivě a Petr se emocionálně vkliňuje do zpívaného obsahu
PROČ? – výrazný riff pro kytaru a baskytaru. Slávek Janda zapomněl, že zeppelinovského Heartbreakera u nás pozná každý rocker, ale přesto se nezdráhal v podobném duchu zaranžovat a nahrát toto téma. Netvrdím, že se sem nehodí. Ale ta výpůjčka je velmi nápadná! Evidentně celé album graduje. Text přehuštěně servíruje spoustu pocitových informací, ale výrazově a ve frázi se s tím Petr dobře vyrovnává a dokonce ještě více tlačí na svůj hlas jako drsný shouter, což u něho nejsme běžně zvyklí slýchat. Slávek Janda do skladby vkládá delší kytarové sólo, které rozpoutává divokou jízdu s aplikací wah wah pedálu a hardrocková poloha zde je nezastupitelná….
KRÁSKA SE VRACÍ / JEN V POHÁDKÁCH III – kytarové rozlamování akordů vzápětí přináší klasickou výměnu dvou základních akordů, které známe z Child In Time (?!). Jandova kytara zde zjemní sound a klouzavé tóny si zase pohrávají melodikou ve stylu Pink Floyd. Není to kritický pohled, který chce deklasovat umělecký záměr na albu, ale spíš se jedná o drobné nepřeslechnutelné postřehy…
Píseň v pozitivistickém slova smyslu optimisticky podle pohádkového modelu napravuje všechny křivdy a podle modelu, že všechno dobré je v životě po zásluze odměněno a zlo je potrestáno a lidé prohlédnou, se v tom idealistickém slova smyslu stává vygradovanou katarzí celého hudebního příběhu s nekonečným závěrem sborových zpěvů, bzučícího a místy přeznívajícího synthesizeru (okouzlení slavnými alby Pink Floyd z poloviny sedmdesátých let nelze přeslechnout). V každém případě to byl hodně náročný koncept po pěvecké, sborové a i instrumentální stránce a že tehdy oslovoval generaci mezi dvaceti a třiceti, mohu sám potvrdit….
S odstupem času se dá říci, že ne všechno se na albu povedlo, ale nicméně s ohledem na diskografii Petra Nováka v šedesátých, sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých letech se dá říci, že tohle album patří mezi to lepší, co se mu podařilo natočit. Skupina Bohuslava Jandy zní často „více rockověji“ než George And Beatovens v šedesátých letech, ale nemyslím, že by její podíl nápadně výrazněji převýšil původní George And Beatovens. Tím ale nechci říci, že by kapela byla špatná, nebo by nedostačovala představám sevřeného rockového útvaru. Kytarové party Slávky Jandy a výtečná baskytara Oldřicha Wajsara se výrazně na albu etablují (Wajsar více než Janda), stejně jako C a K Vocal. Formánkovy klávesy a Slukovy bicí představují daný standard na slušné úrovni. S ohledem na osmdesátá léta byla instrumentálně určitě kvalitnější než to co bohužel slyšíme na pozdějších albech s ohledem na úroveň textů, ale i melodických nápadů.
Řekl bych, že máme na albu Kráska a Zvíře co do činění s moderním rockovým divadlem, které bylo přivedeno do zajímavé podoby. Rytířovy texty jsou řemeslně kvalitní a oplývají i poetikou, které většinou posluchač porozumí. Hudební nápady jsou slušně proaranžovány, třebaže původní zvuk kapely a zpěvu byl (u Pantonu tradičně) zahuhlán a nesrozumitelný
Albu bych udělil tři a půl hvězdičky, ale to nelze, takže s úctou ke klasikům přidám a získá ode mě čtyři hvězdičky.
reagovat
luk63 @ 07.08.2011 17:51:25
Bejvaly doby, kda jsem znal toto album slovo od slova zpaměti. Dnes už je to s mou pamětí horší, ale stále si dokážu přezpívat celé pasáže. Pro mě nejlepší deska Petra Nováka i Slávka Jandy
PaloM @ 07.08.2011 20:50:38
A ja som si dokonca napísal texty podľa počúvania z LP, podobne i Kuře v hodinkách, jednotka Mišík, P.S. V.Mertu, Super-Robot O.Petřinu atď. Chudery platne, vytrpeli svoje :-) Dnes je táto činnosť už zabudnutá a nezmyslená - všetko je na webe. Tiež som Krásku prehrával z LP doblba, potom kúpil CD. Na albume je cítiť presýtenie moogom, inak ujde. Mal som šťastie vidieť jeden koncert Petra Nováka koncom 70.-tych, podpísal mi plagát. Bol skvelý, pri piesni Náhrobní kámen sa premietal nad pódiom svetelný kríž, Petr kľačal a ruky zopäté v modlitbe. Dosť odvážne v tej dobe v bratislavskom PKO.
Vďaka za spomienkovú recenziu, i keď na Progboarde...
vdeck @ 14.09.2011 14:07:25
Petr Gratias:
Jako pametnik pouze doplnuji, ze Kraska a zvire se s obrovskym uspechem hravala po pulnoci na prazskych maturitnich plesech, kdyz dohral povinny orchestr pro maturanty a jejich rodice.
Typicka konverzace tehdejsi doby byla v duchu "Nechces listky na maturitak? Kdo vam tam hraje? Petr Novak. Tak mi dej ctyri."
Petr Gratias @ 14.09.2011 16:18:01
Zdravím Vdecka.....
tak to je tedy paráda!
Díky za informaci!
Cossack @ 11.07.2012 17:31:40
Nechápu proč je v názvu alba „Kráska a zvíře” velké „Z” ve slově zvíře?! Tyhle „germanismy” a „anglikanismy” v mateřštině mě vážně se… nelíbí. :-)
(Zvíře není vlastní jméno, Petře a ostatní.)
hejkal @ 11.07.2012 17:46:05
A už nie je. Hold, Zviera môže byť aj meno. :)
Petr Gratias @ 11.07.2012 17:47:01
Zdravím Cossacku, ale je to pravda jen napůl
a jenom svědčí o nedůslednosti pravidel.....
Logika říká Kráska a zvíře, jenže
přistoupíme-li k této pohádce, případně jejímu divadelními ztvárnění pak je Zvíře z verzálkou (velkým písmenem) namístě, protože zde ono "zvíře" supluje postavu příběhu.
Postava má sice vnější zvířecí podobu, ale jinak se jedná o roli a postavu, která má v sobě i ony zatemnělé lidské povahové rysy.
Je to tedy setkání dvou postav té lidské a lidsky oživotnělé.....
Jiné příklady jsou např. i v Malém princi, anebo v Alence v říši divů.....
Zdravím!
hejkal @ 11.07.2012 17:52:30
Petr - súhlasím s interpretáciou, ale obal platne hovorí jasnou rečou, nuž niet veľmi o čom dumať, keď sa má tvoriť encyklopedické (sic!) heslo.
Cossack @ 11.07.2012 17:57:44
Hádat se nebudu, ale v této pohádce se ta postava „zvíře” ani „netvor” (ve verzi „Panna a netvor”) nejmenuje. Je to obecné označení této nešťastné, romantické (a rockové až metalové) kreatury. Ale „ďas to sper”! ;-)
Cossack @ 11.07.2012 18:00:58
P. S.
Na vysvětlenou, proč to tu teď rozdmýchávám… Právě jsem si to album na vinylu opatřil! :-))
- hodnoceno 4x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x