Steve Miller Band - Children Of The Future (1968)

Tracklist:
1. Children Of The Future
2. Pushed Me To It
3. You've Got The Power
4. In My First Mind
5. The Beauty Of Time
6. Baby's Callin' Me Home
7. Steppin Stone
8. Roll With It
9. Junior Saw It Happen
10. Fanny Mae
11. Key To The Highway

Recorded 1968 at Olympic Studios, London, England
Engineered by Glyn Johns
Produced by Glyn Johns (With Steve Miller Band)

Released June, 1968
Top Billboard Chart Position 134 (18 weeks)



Obsazení:

Steve Miller – Vocals, guitar, harmonica
Boz Scaggs – Guitar, background vocals; lead vocals on "Baby's Calling Me Home," "Steppin' Stone"
Lonnie Turner – Bass, background vocals
Jim Peterman – Mellotron, Hammond organ, background vocals
Tim Davis – Drums, background vocals, lead vocals on "Junior Saw It Happen," "Fannie Mae"

 
28.04.2013 Petr Gratias | #
5 stars

Steve Miller Band je kapela více tváří a poloh. Bohužel ji více lidí zná prostřednictvím jejich ryze komerční tvorby osmdesátých let (Abracadabra bylo k dostání i u nás na vinylu) a o jejich začátcích se toho ví docela málo. Jinými slovy, kdo objevil tuhle kapelu koncem šedesátých let, jen těžko se mohl srovnat s tím, co kapela nabídla v osmé dekádě.
Aniž bych chtěl skupinu nějak výrazněji srovnávat, je zde téměř podobná situace jako např. u Queen. (Kdo poslouchal jejich hardrocková alba, ten se asi těžko vyrovnal s tím, kam kapela dospěla rovněž v osmdesátých letech).
Steve Miller Band jsem objevil přes několik singlů a známý Beat-Club a jejich hudební pojetí koncem šedesátých let se mi líbilo. Proto jsem ve snaze mít jejich „zástupce“ albového odkazu ve své sbírce sáhl hned po jejich debutu…

CHILDREN OF THE FUTURE – malá nukleární vichřice, konec světa a civilizace…. Tak bych nazval příšernou kakofonii změtí tónů a deformovaných zvuků v úvodu s dlouhým dozvukem, nad kterým zaskřehotají rackové a s dlouhým astrálním tónem přichází akustická kytara a tenký vokální projev ve sférické výšce. Dále přicházejí bicí velebné hammondky a vokální party nabývají na rozsahu…. Tohle jsou šedesátá léta psychedelie v americkém balení. Písničkářsky znějící song se rozestře na všechny světové strany a akustické kytary nabývají na hutnosti. Smysl pro dramatické vyznění a práce s dynamikou je zajímavě propracovaná a zdá se, že Steve Miller a jeho kumpanie mají jasnou představu o své koncepci, což zdaleka nebývá na prvních albech pravidlem.

PUSHED ME TO IT – Tohle jsou šedesátá léta psychedelie v americkém balení. Písničkářsky znějící song se rozestře na všechny světové strany a akustické kytary nabývají na hutnosti. Smysl pro dramatické vyznění a práce s dynamikou je zajímavě propracovaná a zdá se, že Steve Miller a jeho kumpanie mají jasnou představu o své koncepci, což zdaleka nebývá na prvních albech pravidlem…

YOU´VE GOT THE POWER – opakující se motiv skladbě dominuje a na ni se nabaluje další téma melodického ražení s rozvíjejícím harmonickou strukturou. Překvapivě krátké, ale způsob aranžování umožňuje volně přecházet z tématu do tématu a ústrojně propojovat skladby za sebou jako v koncepčním pojetí suitové kompozice…

IN MY FIRST MIND – trochu mám pocit, jako bych poslouchal některou pasáž z Pink Floyd na albech Meddle nebo Obscured By Clouds. Je tu ovšem přítomen majestátní sound mellotronu, který posouvá psychedelické vize do majestátního soundu Moody Blues a raných King Crimson. Nemyslím si ale, že by se tady nějak cíleně „opisovalo“. V dané době King Crimson ještě nevydali jejich první album a Pink Floyd se nacházeli daleko před zmíněnými alby. Náladotvorné, kontemplativní hudební obrazce navozující atmosféru nekonečna a snění vzdalují od vietnamského traumatu Ameriky dané doby. Oproti takovým Hawkwind, kteří startovali také až po Steve Miller Band v Británii, zde není tak zřejmá ona rocková nekompromisnost, třebaže se Steve Miller Band také tlačí do kosmického astrálu. Velebná okázalost pohádkového vyznění a snové krásy…. Prolínání mellotronu, hammondek a nijak komplikované rytmiky trvá opravdu celou věčnost a nečekané stupňování harmonie v odeznívání dokončuje tajemný hukot a křik racků…

THE BEAUTY OF TIME IS THAT IT´S SNOWING – ty pinkfloydovské vize se ale přesto neodvratně vracejí do mysli, což potvrzuje i hukot a destruktivní zvuky a neidentifikovatelné hlasy s tajemným výkřikem a pak totálně nečekaně sem vstoupí rhythmandbluesová figura. Hudba je ovšem upozaděna a „narušuje“ ji onen tajemný hukot. Se zvukem se tady vůbec zvláštně pracuje. Svištění vichřice s horrorovým nádechem a šumění moře s racky je pro stereozáznam příjemná hříčka a nyní se zdálky přibližuje vokální vícehlas jako chrámového sboru. Je neuvěřitelné, co se všechno stačí dít v hudebním formátu. Vzpomenu i na Electric Prunes. Na svou dobu hodně odvážný příspěvek na debut kapely. Velká odvaha, ale přesto strhující záměr!

BABY´S CALLIN´ ME HOME – akustické kytary a zvuk cembala s příjemně znějícími zpěvy. Za mikrofonem je druhý kytarista Boz Skaggs, který má odlišný styl podání od Steve Millera. Atmosféra pronikající psychedelie do harmonií otevřených hlasů a muzikantských obrazů, kam nakoukne i renesance, nádech blues. Voní to tady hippieovskou filosofií a také marihuanou a LS. Hlasy jsou čisté, nezastřený a vyjadřují bytostné pocity bez přehnaných emočních erupcí. Výtečné na poslech a tak typické pro šedesátá léta za západní pobřeží. Kooperace akustických kytar a cembala je jedinečná…..

STEPPIN STONE – konečně přichází i rockový podíl ve spojení s blues. Klasický model spojení má srozumitelné vyznění a pulsující rytmika Tima Davise se hrne vpřed s neomylnou jistotou. A to už je zde frontman kapely a nasadí sem první výraznější kytarový part. Jeho sólo je pořádně zaostřené a s kvílejícím dozvukem suverénně naplňuje prostor. Steve Miller ovládá svou kytaru opravdu suverénně a celá kapela mu velmi dobře rozumí. V daných poměrech bychom mohli hovořit o hitu (případně singlu) na albu. Zpěv patří opět Bozu Skaggsovi.

ROLL WITH IT – rocková údernost se ovšem už zahnízdila a důrazný rytmus s dusavým rytmem bicích a pulsujícími basy Lonnie Turnera jdou na ruku kreativnímu soundu hammondek Jima Petermana. Nevyčnívají, ale významně dokreslují atmosféru skladby, kde je i prostor pro vokální stavbu a opět je zde Miller s elektrickou kytarou. Je zřejmé, že se kapela nehodlá zbavit písničkářského modelu pojetí písní, což dokreslují jasné melodické linky a i přes proaranžování instrumentací se zde nikdo neuchyluje k nějakým avantgardním experimentům v rytmech, harmoniích nebo nějakým krkolomným exhibicím….

JUNIOR SAW IT HAPPEN – dupání lidských kroků a otevírání dveří (!?) a pak už se rozvíjí rychlá melodie s velkým nasazením všech přítomných hudebníků. Melodická linka opět čitelná a prolínání zpěvu a vokálů sem vloží pořádně zrychlené rhythm and blues s řadou nečekaných akcentů. Parádní kousek hraný s velkým entuziasmem a vzájemnou lidskou pohodou.

FANNY MAE – úvodní zmatená slova střídá klavír a konečně zde máme model blues v černošském stylu. Tady ten vliv Muddyho Waterse je zcela nezakrývaný. Hlas zpěváka ovšem má na míle daleko k drsnému hrdelnímu projevu. Ale prolínání foukací harmoniky s hammondkami a pořádně rozšlapanou rytmikou zde udržuje napětí od začátku do konce. Změna rytmického členění, ale skladbu vrátí do původního tématu. Příjemné pojednání blues.

KEY TO THE HIGHWAY – Big Bill Broonzy byl další velký bluesový démon, který inspiroval a dodnes inspiruje. To potvrzuje i tahle coververze. Tady se mi bluesová forma jeví jako úplně nejpřesvědčivější na albu asi vůbec. Správně líná atmosféra, naříkavá foukací harmonika a lehký příboj hammondek se zpozadí tlačí do popředí a výtečně rozlamované tóny elektrické kytary. Leze mi mráz po těle…. Přesto jsem překvapen, jako proměnou album prochází, srovnám-li první skladby s tím, co přináší závěr. Je to jiné blues, než jaký hráli Bluesbreakers, Cream, Fleetwood Mac a později Savoy Brown nebo Big Brother And The Holding Company. Melancholická, uspávající atmosféra, která evokuje pocit samoty, odloučenosti a bezprizornosti…..

Kdo má rád psychedelickou hudbu a blues, tak se na albu najde. Není to syrové album s nekompromisním soundem, nehledejte zde ani Doors, Vanilla Fudge nebo Iron Butterfly, ale odvážnou psychedelickou koncepci s bluesovým přídavkem a všechno drží výtečně pohromadě. Jak už jsem zdůraznil, melodické linky jsou zde jasné a přehledné a nečekají vás tady nějaké instrumentální úlety, ale atmosfér a alba a přídavné prostředky, dokreslující atmosféru jsou na svou dobu hodně odvážné. Za tu odvahu a navíc na to, že je to debutové album jim s klidným svědomím plný počet hvězdiček udělím a album doporučím vaší pozornosti…









reagovat

20.03.2012 luk63 | #
5 stars

Účast neznámého Steve Miller (Blues) Bandu na Monterey Pop Festivalu v červnu 1967 nakopla dodnes trvající kariéru této kapely a také jí otevřela dveře do slavného londýnského studia Olympic, ve kterém vznikla tato parádní prvotina. Musím trochu zahanbeně přiznat, že já se k ní dostal teprve před několika lety.

Z psychedelického zvukového oparu se pomalu rodí Děti budoucnosti - "Children Of The Future" - se svým jemným bluesrockem (dominují zpěv a hammondky, kytary včetně akustické dokreslují) aby se po třech minutách nenápadně přelily do kratičké "Pushed Me To It" a ta do další ani ne minutky "You've Got The Power" - obě výrazně rytmické a živé. Opět navazující "In My First Mind" líně rozjíždí varhany a mellotron (s basou a bicími) vykreslující příjemnou melodii. Po dvou minutách se přidá jímavý zpěv, kytary v tomto sedmiminutovém skvostu není třeba. Píseň se pak pomalu ztrácí v mořském příboji, ze kterého vystoupí "The Beauty Of Time Is That It´s Snowing" - trochu vzdálené hudby promíchané se zvukovými kolážemi a ve druhé části snové vícehlasy s tichým doprovodem nástrojů odcházejících v táhlém fadeoutu. Jsme v polovině alba.

Druhou stranu desky otvírá "Baby's Callin' Me Home" - pomalá věc se spineten (či co to je) a akustickou kytarou. Do ní vstoupí důrazná bluesrockovka "Steppin Stone" ozdobená líbivým kytarovým sólem. Při poslechu následující "Roll With It" přemýšlím, kde v té době (ne)byli např. Little Feat či Lynnyrd Skynnyrd. "Junior Saw It Happen" je další svižná bluesrocková věc s ostrou kytarou, která krásně sóluje. "Fanny Mae" je blues s foukací harmonikou a tento nástroj a styl slyšet i v závěrečné táhlé "Key To The Highway".

LP Children the Future v sobě má kouzlo doby, citlivě spojuje rock s bluesovou tradicí a sanfranciskou psychedelickou atmosférou. Je nápaditá, barevná, rozmanitá a přesto nepůsobí roztříštěně. Nemohu dát horší hodnocení.
reagovat

hejkal @ 20.03.2012 16:49:27
Millera nemusím, ale je pravda, že som jeho prvé albumy nepočul. Až neskoršie a tie sú teda nie pre mňa. Plus som videl aj nejaké koncerty, ale ani to nebolo nič moc. Zvažujem, či sa nepoobzerať po jeho začiatkoch.

luk63 @ 20.03.2012 16:53:00
Ahoj Hejkale. Já kdysi míval opusácké Abracadabra, což mě od Steva Millera také odradilo. Proto jsem se dostal k jeho výborným začátkům tak pozdě... První alba určitě doporučuju - s nimi neprohloupíš.

hejkal @ 20.03.2012 19:29:02
Vďaka. Určite sa raz k tomuto umelcovi ešte niekedy vrátim.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 3x
luk63, Petr Gratias, Jarouš
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0427 s.