Nucleus - Belladonna (1972)
01. Belladonna /Carr/ (13:42)
02. Summer Rain /Carr/ (6:13)
03. Remadione /Carr/ (3:48)
04. Mayday /Carr/ (5:41)
05. Suspension /Carr/ (6:15)
06. Hector's House /Carr/ (4:33)
Obsazení:
Ian Carr: trumpet, flugelhorn
Brian Smith: saxophone, flute
Allan Holdsworth: guitar
Dave MacRae: E-piano
Roy Babbington: bass
Clive Thacker: drums, percussion
Gordon Beck: E-piano (1, 4, 5)
Trevor Tomkins: percussion (1, 3, 4)
Po troch albumoch britskej fusion veličiny Nucleus sa jej frontman, trubkár Ian Carr, dostal do ťažkej životnej situácie. Ochorel na zápal pľúc, nemal ani floka, keďže úspech jeho formácie u kritikov sa nepremietol do predajov, a tak musel dokonca predať aj svoje auto, aby prežil. To vyústilo do bodu, kedy rozpustil skupinu a zložil úplne novú sprievodnú kapelu, v ktorej sa pasoval do jediného lídra. A tak vznikol jeho prvý sólový album Belladonna.
Nucleus bola výnimočná kapela, jedna z prvých (a najlepších) fusion skupín v Británii. Ako sa vyjadril sám Carr, okrem Tony Williams‘ Lifetime (s Jackom Bruceom a Johnom McLaughlinom) prakticky nemali konkurenciu. Ozaj, viete, kto bol Ian Carr?
Carr (1933-2009) bol škótsky jazzman, hráč na trúbku, skladateľ a učiteľ. V šesťdesiatych rokoch hral v quintete Rendell-Carr, v rokoch 1963-1969 nahrali spolu päť albumov. Už vtedy bol vyhľadávaným hráčom, nuž hral napríklad s New Jazz Orchestra alebo s jamajským alto saxofonistom Joe Harriottom. V roku 1969 založil kapelu Nucleus, ktorá je pre mňa osobne asi najobľúbenejšia fusion skupina vôbec, Larry Coryell odpustí. Isto v tom zohráva úlohu aj fakt, že v nej spočiatku bubnoval John Marshall, jeden z mojich bubeníckych vzorov. Často ho prirovnávali k Milesovi Davisovi, ale to je asi daň za zvolený nástroj.
Album Belladonna nahral v júli 1972 a v zostave sa mihli zaujímavé osobnosti. Roy Babbington (basa) a Allan Holdsworth (gitara) sú dnes svetoznámi, obaja sa po tomto albume stali členmi Soft Machine (mimochodom, aj s Marshallom). Zostavu doplnil skvelý bubeník Clive Thacker, ktorý hral v 60. rokoch s Brianom Augerom & Trinity, pianista Dave Macrae a jediný člen Nucleusu – Brian Smith (saxofóny, bambusová flauta). Album produkoval bubeník Jon Hiseman a hosťovali na ňom dvaja hráči, Gordon Beck (klavír) a Trevor Tomkins (perkusie). Obal vytvoril Denise Valentine a zvukový inžinier Roger Wake dohliadal na nahrávanie v londýnskom štúdiu Phonogram Studios.
Dosť bolo faktov, poďme si spolu vypočuť samotný album. Šesť skladieb nie je veľa. Pri prvom počúvaním pred cca dvomi rokmi som absolútne netušil, čo čakať. Kúpil som si dvojcédečko od BGO, kde sa nachádza aj tretí album Ian Carr with Nucleus – Solar Plexus (1971). O tom niekedy inokedy.
Psychedelický ruchový úvod titulnej skladby Belladonna sa pýši troška zlovestnou náladou, pritom ide skôr o tichú muziku, na nejaké prebudené decibely zabudnite! Až sa skladba rozbehne, je to klasika. Viac jazz ako rock, pritom solídne melodická inštrumentálna muzika, čo mne osobne vyhovuje, nie som priaznivec bezcieľnych zvukov na úkor melodiky. Pripravte sa na takmer štvrťhodinový zážitok. Inak je album skôr ospalý (Remadione), lenivý (Suspension), romantický (Summer Rain). Besnenie sa ozve iba zriedka (Mayday). Najviac sa mi páči ostrejšia záverečná pasáž v skladbe Remadione, kde si Holdsworth strihol klasicky rýchloprsté a náladou frivoľné gitarové sólo. A nemôžem vynechať ani najlepšiu „rockovú“ skladbu na albume, mierne do funky zaobalenú smršť Hector’s House s Holdsworthom pusteným z reťaze, ktorá je vyvrcholením celého albumu, čiže ho uzatvára.
Belladonna je prakticky všade radená do diskografie skupiny Nucleus, je tomu tak i tu, nuž dobre. Je jedno, či počúvate Nucleus, Iana Carra alebo Ian Carr & Nucleus, vždy máte istotu, že dostanete vynikajúcu jazzrockovú muziku. Ani tento zasnený album nie je výnimkou. Nie je veľmi známy, ale stojí za hriech. Pravda, ak ste priaznivcom jazzovej inštrumentálnej muziky.
P.S. Máme tu editovaný obal, namiesto Iana Carra je pod názvom albumu napísané – Nucleus. Chcel som to vymeniť, ale nefunguje výmena obrázkov, a tak to aspoň zmieňujem.
reagovat
Antony @ 27.02.2024 11:38:37
Je fajn, že sis tuto nahrávku po padesáti letech nakonec pustil. A že tě zaujala. Já tohoto týpka znám aspoň 30 let, možná i víc, a je pro mne jednou ze zásadní z veličin rockové fusion. Taková trumpetová obdoba houslity jménem Darryl Way.
Ian Carr měl zajímavou kariéru v různých projektech a konktrétně tuto desku považuji za vynikající. Asi bych dal 5*.
hejkal @ 27.02.2024 14:23:25
O kapelu Nucleus som zakopol vďaka debutu pre necelými dvomi dekádami. Dlho som potom kapelu obchádzal, hoci debut som si časom obľúbil mimoriadne. V poslednom období som jej venoval svoj čas a postupne dopĺňam i zbierku. Skvelá muzika. A to aj napriek tomu, že je viac do jazzu ako do rocku.
stargazer @ 28.02.2024 18:37:21
Opravdu skvělá fusion. První tři tracky se mi líbily nejvíc, hlavně blues na postu 2. V prvním poslechu jsem to poslouchal na tři etapy, což mi rozhodilo komplexní dojem z alba. Druhý poslech byl celistvý a album konečně dostalo tu správnou konturu. Tohle stojí určitě za pozornost /pro fandy fusion/.
hejkal @ 28.02.2024 20:38:20
Ian Carr mi sedí, Nucleus je pre mňa neprávom pozabudnutá skupina, som rád, že ťa tento album oslovil. Ešte sa k nej vrátim, rád by som ju trošku vytrhol zo zabudnutia.
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x