Creedence Clearwater Revival - Collected [3CD] (2008)
CD 1:
01. Who'll Stop the Rain 02:28
02. Up Around the Bend 02:42
03. I Put A Spell on You 04:32
04. Sweet Hitch Hiker 02:57
05. Long as I Can See the Light 03:34
06. Have You Ever Seen the Rain 02:41
07. Bad Moon Rising 02:20
08. Good Golly Miss Molly 02:43
09. Proud Mary 03:08
10. Someday Never Comes 04:01
11. Born on the Bayou 05:16
12. Commotion 02:44
13. Green River 02:33
14. Lookin' Out My Back Door 02:34
15. Molina 02:41
16. Poorboy Shuffle 02:27
17. I Heard it Trough the Grapevine 11:05
CD 2:
01. Travelin' Band 02:10
02. Fortunate Son 02:18
03. Suzie Q 08:37
04. The Midnight Special 04:14
05. Lodi 03:11
06. Hey Tonight 02:43
07. Effigy 06:32
08. Porterville 02:21
09. (Wish I Could) Hideaway 03:43
10. Down on the Corner 02:44
11. Keep on Chooglin' 07:43
12. Ooby Dooby 02:08
13. Sailor's Lament 03:48
14. The Night Time is the Right Time 03:09
15. Walk on the Water 04:39
16. Rude Awakening (Nr. 2) 06:22
CD 3:
01. Run Through the Jungle 03:07
02. Cotton Fields 02:58
03. It Came Out of the Sky 02:54
04. Don't Look Now 02:11
05. Before You Accuse Me 03:28
06. Gloomy 03:50
07. Hello Mary Lou 02:14
08. Born to Move 05:42
09. Chameleon 03:19
10. Tombstone Shadow 03:39
11. Graveyard Train 08:38
12. Penthouse Pauper 03:39
13. My Baby Left Me 02:19
14. Pagan Baby 06:25
15. Ramble Tamble 07:12
16. Sinister Purpose 03:22
17. Wrote A Song for Everyone 04:55
Originally released 3-CD Universal Music 531 096-4, 2008
Obsazení:
John Fogerty - lead guitar, vocals
Tom Fogerty - rhythm guitar
Stu Cook - bass
Doug "Cosmo" Clifford - drums
Hudba kapely Creedence Clearwater Revival je absolútnym stelesnením Ameriky. Bahno Mississippi, prériové zavýjanie kojotov, pohodička starého kovboja na verande, nakoľko Indiáni zdochýňajú v rezerváciách a bizónie kostry popri železnici slúžia dávno ako preliezačky pre deti, to všetko v nej je. Plus sa nagélované decká vlnia v ryme rokenrolu a myslia si, ako sa tým vyčleňujú zo stáda. A že negri po zmrvenej vojne Severu proti Juhu konečne našli adekvátny spôsob, ako poslúžiť dedičom zločinných privandrovalcov, nech žije blues! Dlho by ste museli v hudobnej histórii pátrať po inej kapele, ktorá by dokázala oslovovať davy a zároveň sa nespreneverila svojim koreňom. Zasa tak veľa ich nebolo.
Výberovka Collected obsahuje na troch diskoch takmer všetko, čo kapela vlisovala do platní (s výnimkou koncertných nahrávok). A to tak, že z debutu chýbajú tri skladby, z Willie and the Poor Boys dve, zvyšok potratil po jednej a Cosmo's Factory sa tu dokonca pretŕča celá. Jediný album, ktorý je výrazne utajený, je Mardi Gras, posledný štúdiový počin kapely. Ten je zastúpený trojicou skladieb, čo je cca tretina. Inými slovami, pre bežného spotrebiteľa je to priam nezvyčajne dostačujúci výber (50 skladieb), ktorý dokazuje, že nielen zástup hitov zaručil skupine nesmrteľnosť.
Dosť bolo štatistík!
Skladby sú porozhadzované mirnix-dirnix, na nejakú chronológiu zabudnite. A nebojte sa, všetky hity so Susie Q (v dlhej, nesinglovej verzii) v čele tu sú. Nemám záujem ich otrepávať komukoľvek o hlavu. Skôr by som upriamil pozornosť na niekoľko úžasných „nehitovíc“, ktoré sa bežne na bestofoch nezjavujú.
Na prvom disku sa všetkému vymyká krátka skladba Poor Boy Shuffle, harmonika, valcha, toto je totálne bluesové kombo, elementárna inštrumentálka bez akýchkoľvek umeleckých druhoplánových rozumov, len vyjadrenie pocitov. Zároveň je tu kompletná jedenásťminútová verzia skladby I Heard It Through the Grapevine, čo bol síce hit ako sa patrí, avšak dlhočizná gitarová improvizácia, ktorá sa po obligátnom odspievaní niekoľkých slôh a refrénov rozhodne potešiť srdce rockovo založených poslucháčov, je chutná ako pokrm od babičky z čias raného detstva.
Druhý disk bezkonkurenčne ovláda brilantná podmanivá a najmä clivo zafarbená skladba Effigy. Končí fadeoutom, ale pokojne by mohla v podobnom duchu pokračovať do Aleluja. Nezmieniť nádhernú rockovú baladu (Wish I Could) Hideaway by bol hriech. Fogertyho hlas je z rodu šmirgľovitých, farby zakalenej ocele a v neposlednom rade má výraz hladnej šelmy s diagnózou výčitiek svedomia. Nečudo, že balady mu sedia rovnako dobre ako divoké kúsky. Inak, práve v dlhších skladbách kapela dokazuje, že má v sebe dostatok voľnomyšlienkárskeho ohňa. Bluesová bažinovica Keep On Chooglin' by aj z aligátorov a „vúdú“ babizní spravila neškodné folklórne atrakcie. A to ani nehovorím o tom, ako hutne a nekompromisne sa táto bluesová záplava derie vpred, či už za zvukov gitary alebo harmoniky. Zahustená bluesrocková smršť s pomerne rozkokošenými bicími (na pomery kapely) Walk on the water nasadzuje kyselinou prežraté gitary a mierne psychedelické názvuky, aby bolo jasné, že toto je underground až na kosť „po americku“. A z podobného nerádiového súdka je aj Rude Awakening #2. V nej miera psychedélie nadobúda miestami priam avantgardnú podobu. Keby to niekto vydával za krautrockovú raritu, asi by nachytal nejedného poslucháča. Osobne sa mi moc nepáči, ale v kontexte netradičných polôh kapely som ju jednoducho musel zmieniť.
Tretí disk servíruje dôkaz o tom, že temné bluesrockové kúsky neboli výhradne doménou britských priekopníkov (Ten Years After, Free a pod.). Skladba Gloomy z debutu je jednoducho dokonalá a gitarové psychedelické zavýjanie tomu dodáva to, čo preslávilo Ginsberga. Born to move zasa vydarene kombinuje spevnú melodiku a priam hardrockové vyhrávanie, s hammondkovým burácaním v popredí. Ďalší úžasný bluesrockový nárez je Tombstone Shadow. Je to, okrem iného, príklad, ako má vyzerať nabrúsené sólo bez zbytočných machrovačiek. Čo napísať o bezmála deväťminútovej temnej náladovke Graveyard train? Takto sa vedeli vyhrať azda len maníci z Ten Years After. A do tretice bluesrocková vypaľovačka – Penthouse Pauper, kto tento štýl miluje, bude sa váľať v bahne ako prasa v žite. Bezbožný kúsok Pagan Baby predstavuje „Krídensov“ v neskutočnej usadenej polohe, pričom sa nebavíme o dajakom melancholickom „ploužáku“ (používať slovenský ekvivalent – zakrádačka, slimáčina a pod. je priam nemožné). Naopak, má to ťah na bránu, aký by jej závidel hádam aj Lionel Messi. Ostáva mi spomenúť vrchol vrcholov, skladbu Ramble Tamble. Prvotne rýchle boogie sa vo svojej maratónskej metráži pretaví do nefalšovaného južanského rocku, balady sťa Free Bird. Tá gradovaná vybrnkávačka by dojala ľubovoľného bezcitného zástupcu neživej prírody (skalu, banskobystrického pohlavára atď.), so živými bytosťami to máva sťaby boli plťkou na rozbúrenom oceáne uprostred hurikánu.
Mimochodom, nečudo, že na treťom disku je toho najviac naj, kým prvý je prakticky hitový, druhý minimálne z polovice, tretí dozbieral ten zvyšok, a teda to, čo až tak sprofanované nie je.
Ak náhodou túto kapelu poznáte len z nejakej jednonosičovej výberovky, skúste tento lacný „temer“ komplet. Možno zistíte, že Creedence Clearwater Revival je aj o „vážnej“ muzike a zamilujete si ju rovnako ako ja. Pretože autentickejšiu i úprimnejšiu hudbu azda ani nepoznám.
P.S. Netradičná kapelová výberovka v praxi:
Credence Clearwater Revival (1968)
01. Gloomy >> odkaz
02. Walk On The Water >> odkaz
Bayou Country (1969)
03. Graveyard Train >> odkaz
04. Penthouse Pauper >> odkaz
05. Keep On Chooglin’ >> odkaz
Green River (1969)
06. Tombstone shadow >> odkaz
07. Sinister Purpose >> odkaz
Willie and the Poor Boys (1969)
08. Poor Boy Shuffle >> odkaz
09. Effigy >> odkaz
Cosmo's Factory (1970)
10. Ramble Tamble >> odkaz
11. I Heard It Through the Grapevine >> odkaz
Pendulum (1970)
12. Pagan Baby >> odkaz
13. (Wish I Could) Hideaway >> odkaz
14. Born to move >> odkaz
15. Rude Awakening #2 >> odkaz
reagovat
merhaut @ 11.08.2015 13:17:07
A ke všemu to všechno (mimo Mardi Gras) nahráli za pouhopouhé dva a půl roku!
Brano @ 11.08.2015 18:54:35
V zbierke mám podobnú výberovku od CCR >> odkaz
Brano @ 11.08.2015 18:57:19
...a tu je zoznam skladieb >> odkaz
hejkal @ 12.08.2015 05:20:37
merhaut - veru a neboli jediní. V tej dobe to rockovým bandám skrátka sypalo.
Brano - CCR je jedna z tých kapiel, ktoré majú nadostač kadejakých výberov, od skromných po veľkolepé. Myslím, že nie je problém vybrať si. Tento výber sem niekto pridal a zhodou okolností ho mám doma, tak som si dovolil túto úžasnú kapelku, ktorá oslovuje masy bez toho, aby bola prvoplánovo slizká, trošku pripomenúť.
Gerry @ 12.08.2015 06:12:08
Kdysi jsem v jedné diskuzi o hudbě napsal, že jestli chcete jednoduchou definici rockové hudby, pusťte si CCR. Myslím, že to je a jejich význam vystihuje dokonale.... :-)
Mirek Kostlivý @ 12.08.2015 13:14:01
Tuhle kapelu jsme mockrát sjížděli na mejdanech v období okolo mých tanečních. A skladba "Wish I Could) Hideaway" nebo kytarové sólo v "Ramble Tambla" je opravdová lahůdka. Zajímavé je, že hudbu CCR měli rádi i moji známí, co jinak přísahali pouze na King Crimson, VDGG, Gentle Giant apod. O muzice CCR jinak tvrdili, že je to opravdu kvalitní "komerce". Asi si vzpomněli na Gotta a jeho "Korunou si hodím", či jak se ten cover jmenoval. Jejich skladby v čase opravdu nestárnou.
PaloM @ 02.09.2016 10:18:29
Ano, "Krídens" je proste super skupina a v mladosti sme často počúvali.
Odporučím vám jednu výberovku, ktorá je za slušnú cenu 11,5€ v predaji. 2X štúdio a 1x live CD - (audio ukážky):
Greatest Hits & All-Time Classics (2012) >> odkaz
Jardo @ 17.10.2016 12:14:29
Minulý týždeň sa u mňa niesol v znamení tejto fantastickej kapely a nepamätám, ktorá kapela alebo interpret by ma za poslednú (dosť dlhú) dobu tak potešil.
Úvodný odstavec renezie je napísaný noazaj výstižne (také niečo mnohým profi reckách proste chýba) a aj by som to dal vytlačiť do všetkých bookletov CCR, ako prílohu - fakt je to super opis ich hudby a ďalej už ani čítať nemusím (niežeby nebolo čo alebo by za to tvorba CCR nestála).
PaloM @ 17.02.2020 18:58:10
Toto je správna cesta ako sa vysporiadať s CCR. Poriadna výberovka hitov a nevŕtať sa doblba v radovkách.
Jarda P @ 18.02.2020 06:26:43
Nejlepší výběr je prvních 6 alb + 2 skladby z Mardi Gras :-)
northman @ 18.02.2020 07:53:55
JardaP: i když se mi Mardi Grass moc nelíbí, já bych to rozšířil sedm řadovek plus Live In Europe.
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 0x