Fermata - Huascaran (1977)
1. Huascaran I (F. Griglák) (3:41
2. 80 000 (T. Berka) 7:30
3. Solidarity (T. Berka) 6:34
4. Huascaran II (F. Griglák) 11:13
Total Time: 38:58
Bonus
5. "15" (T. Berka - F. Griglák) 4:03
6. Valparaiso (T. Berka) 6:09
7. Perpetuum (F. Griglák) 2:17
Obsazení:
František Griglák - g, ac. p, synt. Roland, ARP, Elka Strings
Tomáš Berka - ac. p, Fender p, Hohner, Roland synt, ARP synt. Odyssey, Elka strings
Ladislav Lučenič - bg
Karol Oláh - ds, perc
Peter Oláh - voc
Dezider Piťo - cello
O Fermátu, „dieťa“ Fera Grigláka a Tomáša Berku som zaujímal hneď od vzniku skupiny. Prvé dva albumy samozrejme v zbierke nemohli chýbať, ale na tanieri gramofónu sa netočili často. Hudba je nevyspytateľná milenka, preto až v poradí tretí Huascaran spôsobil, že drážky platne boli „vydraté“. Pripisujem to čiastočne na vtedajšiu dobu veľmi zaujímavo a hlavne kvalitne zosnímaným nástrojom. Len pre zaujímavosť: skúste popočúvať dostupné nahrávky z tohto obdobia. Myslím si, že Huascaran by zažiaril.
Najvýznamnejším je však zhudobnený príbeh. Na túto tému bolo popísaného mnoho papiera, teda len stručne: ide o tragédiu horolezcov v Andách. Hudba, ktorá sa valí z reprákov nemôže nikoho nechať chladným. K autorskej a interpretačnej spolupráci dvojice Griglák a Berka sa pridávajú vyspelí spoluhráči, z ktorých sa mi veľmi páčia bicie Karola Oláha. (Bohužiaľ, už dávno bubnuje v nebi).
Všetko je podriadené silnej téme. Hudba dokonale ťahá poslucháča do deja, je univerzálna a fascinujúca. Pre mňa dodnes.
reagovat
hellou7 @ 27.06.2017 11:02:13
Toto album bolo moje zoznamenie s Fermatou pred mnohymi rokmi a dodnes ho mam najradsej. Odvazim sa povedat ze je to jedno z Top 10 platni ktore na slovenskej hudobnej scene vznikli.
Snake @ 27.06.2017 16:28:43
Fusion moc nemusím, ovšem jazz rock (s důrazem na ten rock) z česko - moravsko - slezsko - slovenských luhů a hájů mám rád. Co se Fermaty týče, pár alb jsem si koupil a "Huascaran", spolu s "Dunajskou legendou", poslouchám nejraději.
PaloM @ 27.06.2017 20:09:16
Dnes som pozeral zo záznamu našej TV koncert pre Mariana Vargu k 70. narodeninám. Fero Griglák hral a vypadal v dobrej forme.
Na skromnej novej web stránke skupiny Fermata je oznam, že na jeseň vydajú nové CD na to nadviažu koncertami. Teším sa.
Sajgon3 @ 28.06.2017 08:29:27
Trochu by som si dovolil to poopraviť ale tak, aby som to zase neprestrelil - HUASCARAN nepatrí do TOP10, ale určite do TOP5 SVK/CZE produkcie do dnešného dňa vôbec - u mňa je dokonca v TOP 3 -)))
EasyRocker @ 28.06.2017 08:35:02
Skvělá deska, i když nejsem oddaný fanda jazzrocku, ale tohle je památné...
Poměrně nedávno jsem se díky infu z Progboardu seznámil s kompletním dílem D. Ursínyho a při této činnosti jsem se díval na opáčko seriálu Čs. bigbít; zaslechnuv slovo Fermáta a pár ukázek hudebních, jal jsem se pídit po dílech jmenované a první fošna, na niž jsem natrefil, byla tahle. Upřímně-starý vlk, odkojený jmény jako Uriah Heep, Deep's, LedZep, Pink Floyd, Yes, etc. etc. jsem po prvním poslechu měl dojem, že mě trefil ballbreaker (nejednalo se o album AC/DC)... jak to, že mě TOHLE minulo?!?! Bohužel známý měl na CD jenom tohle album, ale to nic nemění na tom, že takovou klasiku jsem trestuhodně opomíjel. Nu což, jářku, musím to napravit, takže shromažďuju postupně celou DGF. Huascarán je ovšem taková klasika, že nehodlám nosit dříví do lesa. Famózní dílo, slovenský jazz rockový klenot... dál není co dodat, jdu si otevřít lahvinku svatomartinského a pustit CD... ze sta možných * rovných sto. Ufff, jsem se ale rozjel...
reagovat
Musím sa pridať a dať 5 hviezd tomuto albumu. Prvé štyri albumy Fermaty sú pre mňa bez jedinej chyby a absolútny vrchol slovenského jazzrocku. Každá zo štyroch skladieb je vynikajúca: Huascaran I je veľmi chytlavá melódia, 80000 je skvelo našlapaná, Solidarity krásne krehká a Huascaran II vygradované finále. Musím tu vyzdvihnúť skvelú basu Laca Lučeniča. Čo sa týka bonusov, sú takisto skvelé, hoci trochu narušia koncepciu albumu a chronologicky pochádzajú z obdobia pred Huascaranom. Ale, aj tak vďaka. Veď všetky mimoalbumové skladby na reedíciach nevyšli od Fermaty, minimálne 1 singel chýba (Fotoaparát/Moj vlak z roku 1976). Neviete niekto o čo ide?
reagovat
Nehodlám se pouštět do recenze tohoto alba, napsáno již bylo dosti...jen mě napadlo se svěřit s mým poutem k tomuto albu. Připravuji si "playlist" na oslavu mých padesátin a přemýšleje o co nejreprezentovanějším výběru (kde je již přes 300 skladeb, z kterých se bude vybírat),nemohu jinak, než zahájit tímto albem...a pěkně celé. Provází mě od roku 1977 po celý život a není mnoho alb, kterých bych si tak považoval.
reagovat
Huascaran je podľa mojej osobnej mienky absolútne najlepší album, aký bol kedy na Slovensku, ale tiež v bývalom Československu nahratý. Samozrejme pri všetkej úcte k vynikajúcim skupinám ako napr. Collegium musicum, Modrý efekt, Synkopy, Energit... atď. Mám rád hudbu, ktorá okrem umeleckej hodnoty má aj hlboký ľudský rozmer, ktorá prináša nejaké hodnotné posolstvo. Mám rád hudbu, ktorá nie je bezduchá a ktorá ma dokáže duchovne obohatiť a pozdvihnúť. Mám rád hudbu, ktorá ma dokáže napriek nepríjemnej každodennej skúsenosti z dnešného ľudského hryzovniska presvedčiť, že skutočne ešte existuje ľudská spolupatričnosť, solidarita, že ešte existujú hodnoty, na ktorých môžeme stavať. Táto platňa je toho dôkazom. Skutočný príbeh československej horolezeckej výpravy, ktorá tragicky zahynie pri prírodnej katastrofe v peruánskych horách a ďalšie dve zničené štyridsaťtisícové mestá - to je ústredná téma tohto albumu. Prvá kompozícia Huascaran I. začína Berkovými klávesami za švitorenia vtákov. Po melancholickom violončelovom sóle v podaní Dezidera Piťa prichádza podľa mňa najsilnejší moment tohto albumu. Peter Oláh začne spievať to svoje "dá da da da dá" ...a následne exploduje Griglákova gitara do pompézne strhujúceho sóla. Vždy sa na tento moment teším, naskakujú mi z neho až zimomriavky. Virtuóznej hre gitaristu Fera Grigláka skvele sekunduje Tomáš Berka so svojimi klávesovými sólami a nápaditými vyhrávkami. Ani ďalší protagonisti vo virtuozite nezaostávajú. Lučeničova hra na basgitaru je precízna a Karol Oláh za bicími je tiež perfektný. Lučenič sa na Huascarane ujal aj produkcie. Huascaran je vynikajúci inštrumentálny jazz-rockový album vysokohodnotený tak hudobnými kritikmi, ako aj širokou poslucháčskou obcou. Huascaran je dôkazom toho, že napriek všetkým nepriaznivým okolnostiam v živote človeka nakoniec víťazí sila ľudského charakteru, solidarity a rýdzeho človečenstva.
reagovat
PaloM @ 10.06.2009 08:50:57
Pekná recenzia, Brano, Huascaran sa vyskytuje aj na zahraničných blogoch spolu so svetovými veličinami, čo je tiež dôkazom záujmu o kvalitu.
V mojom rebríčku nemám jediný najlepší album československej scény, je tam slušná tlačenica :-) Na Huascaran som zrovna nemyslel, dlho som to nepočul. Ak by ma naťahovali na škripec, že musím povedať jediné meno, tak "Kuře v hodinkách"
Zdeněk @ 10.06.2009 11:37:17
ad PaloM: moje řeč - Flamengo byla sestava od /rockového/ boha v rámci čs.možností
Brano @ 10.06.2009 22:19:24
Palo, ďakujem!Samozrejme ,ako som napísal v recenzii, v bývalom Československu bolo niekoľko vynikajúcich skupín.Spomenul som Blue effect, Collegium,Synkopy...a je toho samozrejme viac.Kuře od Flamenga je tiež veľmi fajn, no mňa najviac z tohto obdobia chytil za srdce práve Huascaran.
lubosch @ 04.06.2010 17:40:07
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ojinek @ 12.06.2013 19:53:09
PaloM: O zájmu svědčí i třeba toto: >> odkaz
...
Byl jsem docela v šoku, když jsem to slyšel. Podobně ukradený je i jeden song od Blue Effect + Jazz Q. :-/
yngwie3 @ 12.06.2013 20:33:43
to Ojinek: Šok, je v tomto prípade slabý výraz. Je to ODPORNÉ !!!!!!! Mať tú moc, tak ten hnus zvaný rap, zakážem.
tykeww @ 13.06.2013 20:26:41
Tak to je opravdu, opravdu hrozné. Z tak nádherného kusu hudby udělaly frašku a humus.
PaloM @ 13.06.2013 20:31:22
Chlapi, tak načo to počúvate-pozeráte ?
Nie je namiesto toho lepšie pustiť si cédéčko Huascaran?
tykeww @ 13.06.2013 20:51:51
Palo, samozřejmě že je. Vlastně mě ten pseudorapper přiměl si Huascaran opět pustit... Vše zlé je k něčemu dobré.
adam @ 22.06.2013 13:39:22
Skoda ze nerozumiem co spieva. Mozno to k hudbe ide. Osobne mi to az tak velmi nevadi. Samplovanie je beznou sucastou popmusic v dnesnej dobe. Verim ze minimalne jeden jeho fanusik bude patrat o povode sampla a mozno objavi caro Fermaty.
Jen pár osobních dojmů, o tomhle albu už toho bylo napsáno dost a dost. Na >> odkaz je právem zařazeno mezi dvacet nejlepších počinů světového jazz rocku. Takovéhle dílo se podaří, když se sejdou ti správní lidé ve správný čas na správném místě (i když socialistické Československo tím správným místem asi nebylo).
Moc se mi na Huascaranu líbí hra Laca Lučeniče, škoda, že časem přešel od progresivního rocku k popu. Ve spolupráci s Karolem Oláhem dokonale doplňují obě hlavní hvězdy - Grigláka s Berkou. (Ten prý údajně skončil jako producent v Holywoodu a hudbě už se nevěnuje - škoda).
Jo - a málokdy se člověk setká s tím, že bonusové skladby jsou stejně dobré, jako skladby z původního LP. Z toho je má nejoblíbenější věc asi Solidarity, mám prostě Berkovy skladby radši než ty Griglákovy.
Co dodat? Huascaran je fakt bomba, mistrovské a zásadní album. Dávám jen pět hvězdiček, protože víc dát nejde.
reagovat
>> odkaz
na tomto odkaze si môžte prečítať recenziu Huascaranu, myslím, že ho tu pastovať celý nemá zmysel. Len trocha na ukážku:
\"Dokonalý jazz-rockový míľnik (česko)slovenskej scény, ktorý spĺňa aj tie najprísnejšie kritéria.\"
\"Basgitaru si uchytil stratený syn Ladislav Lučenič, ktorý album aj produkoval a bicích sa ujal Karol Oláh. Okrem týchto dvoch „nováčikov“ boli hlavnými postavami skupiny gitarový virtuóz, vtedy len dvadsaťštyri ročný Fero Griglák a jeho súputník, klávesák Tomáš Berka. Obaja mali mierne odlišné predstavy o hudbe, a tak sa ich „súboj“ pretavil do perfekcionisticky skombinovanej zmesi Griglákovej rockovo-pesničkárskej melodiky a Berkového psychedelického jazz-rocku. Samozrejme nie je možné bez povšimnutia obísť ani Lučeniča s Oláhom a hostí, ktorí taktiež prispeli nadmieru kvalitnými výkonmi. Nedá nespomenúť hlavne super nazvučenú basgitaru (žeby Rickenbacker?), ktorá nie je zaujímavá len svojim zvukom, ale hlavne precíteným prístupom Laca Lučeniča.\"
reagovat
Společně s Kovergencií od Collegium Musicum je Huascaran největším klenotem Slovenské progresivní rockové hudby.
Před rokem (to mi bylo 17 a do té doby jsem znal jen právě Collegium Musicum), jsem si myslel že na Slovensku žádné další dobré kapely nevznikly. OMYL!!!! Velký omyl. Při poslechu Huascaranu jsem změnil názor.
Brilantně provedené art-jazz rockové album se silným příběhem o Československé horolezecké expedici "Peru 70" jež skončila tragicky (všichni členové výpravy zahynuli).
Tohle album prostě nemá chybu, navíc i přidané bonusy se nesou ve stejném duchu tohoto alba.
reagovat
Wendy @ 13.04.2007 00:00:00
Výborně,když si člověk Tvého věku všimne,že existuje taky hudba jakou hraje např.Fermáta,je to pro mě osobně pozitivní signál.Vřele Ti doporučuji i alba předchozí,která se dají u nás rovněž(levně) pořídit.
@ 14.04.2007 00:00:00
Já bych vám rád doporučil ještě jednu slovenskou, historií málem zapomenutou kapelu - GATTCH. Máme ji tu taky zařazenou. A vlastně i DEŽO URSINYho.
Majo @ 25.12.2007 19:54:04
Este Blue Effect - Svitanie a Synkopy - Slunecni hodiny .. tak tieto styri albumy nemaju konkurenciu v Cechach ani na Slovensku :-)
Nejen pro pamětníky jednoznačně významově nepřehlédnutelné dílo.Vynikající,citlivě smíchaná fúze jazzu a art rocku umocněná skvělými muzikantskými výkony rozhodně světové úrovně.Dílo nezapadá ani po 30ti letech do šedi průměru a nese sebou značnou porci odkazu pro následující generace hudebníků, tvrdé rockery i metalisty nevyjímaje.Nakonec vždycky jsem tvrdil, že na slovensku je spousta šikovných muzikantů.Tihle ovšem díky bolševikům nemohli žel přenést svá poselství za hranice východního bloku.
reagovat
Přestože je tohle album celé instrumentální, je to jedno z vrcholných děl slovenského art-rocku, hraničícího v tomto případě s jazz-rockem. Syntezátorové plochy (včetně velmi sugestivního zemětřesení - názvy skladeb a nálady v nich jsou inspirovány přírodní katastrofou), majestátní kytarová sóla, skvělá baskytara... nálady připomínající Pink Floyd (Huascaran I) i Return To Forever Chicka Corey (Huascaran II), podle mě tvůrčí vrchol této skupiny. CD reedice je opatřena třemi kratšími bonusy, které pokračují v nastolené úrovni nahrávek a jsou zajímavým doplněním původního alba.
reagovat
- hodnoceno 16x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x