Zappa, Frank - The Mothers of Invention - Uncle Meat (1969)
Disc One:
01. Uncle Meat: Main Title Theme (1:56)
02. The Voice of Cheese (0:26)
03. Nine Types of Industrial Pollution (6:00)
04. Zolar Czakl (0:54)
05. Dog Breath, in the Year of the Plague (3:59)
06. The Legend of the Golden Arches (3:28)
07. Louie Louie [Berry] (2:19)
08. The Dog Breath Variations (1:48)
09. Sleeping in a Jar (0:50)
10. Our Bizarre Relationship (1:05)
11. The Uncle Meat Variations (4:46)
12. Electric Aunt Jemima (1:46)
13. Prelude to King Kong (3:38)
14. God Bless America [live] [Berlin] (1:10)
15. A Pound for a Brown on the Bus (1:29)
16. Ian Underwood Whips It Out (5:05)
Disc Two:
17. Mr. Green Genes (3:14)
18. We Can Shoot You (2:03)
19. If We'd All Been Living in California... (1:14)
20. The Air (2:57)
21. Project X (4:48)
22. Cruisin' for Burgers (2:18)
23. King Kong Itself (As Played by the Mothers in a Studio) (0:49)
24. King Kong (Its Magnificence as Interpreted by Dom DeWild) (1:21)
25. King Kong (As Motorhead Explains It) (1:44)
26. King Kong (The Gardner Varieties) (6:17)
27. King Kong (As Played by 3 Deranged Good Humor Trucks) (0:34)
28. King Kong (Live on a Flat Bed Diesel in the Middle of a Race Track
at a Miami Pop Festival...The Underwood Ramifications) (7:24)
All songs written by Frank Zappa, except where noted.
Obsazení:
Ray Collins - vocals
Bunk Gardner - piccolo, flute, clarinet, bass clarinet, soprano, alto and tenor saxophone, bassoon
Euclid James Sherwood - tenor saxophone, tambourine
Frank Zappa - guitar, percussion, vocals
Don Preston - piano
Ian Underwood - organ, piano, harpsichord, celeste, flute, clarinet, alto and baritone saxophone
Roy Estrada - bass
Jimmy Carl Black - drums
Billy Mundi - drums
Art Tripp - drums, percussion
Nelly Walker - vocals
Pamela Zarubica - voice
Ruth Komanofff - marimba, vibes
Frank Zappa so svojou skupinou Mothers Of Invention, to bola pomerne ťažko vstrebateľná psychedelická jazda doplnená o voľný jazz, rock, orchester, čo si zmyslíte. Ale predovšetkým to bolo ironické psycho. Dvojalbum Uncle Meat (1969) patrí k najuznávanejším dielam tejto formácie, nuž mu dnes venujem pár slov.
Zappa mal s týmto počinom slušný úspech. 43. miesto v rebríčku Billboard je na takúto muziku veľmi dobré umiestnenie. Napriek tomu sa jeho predchádzajúce diela umiestnili aj lepšie, Absolutely Free bolo štyridsiate prvé a We’re Only In It For The Money dokonca tridsiate. Obsahuje jednu z jeho najznámejších skladieb, a síce niekoľkodielnu monštruozitu nazvanú priliehavo King Kong. V 70. rokoch ju radi coverovali rôzni muzikanti a zoskupenia, napríklad Jean-Luc Ponty alebo skupina Babe Ruth.
Pokiaľ očakávate nekonečnú pitvu skladieb, ste na zlej adrese. Dielo vnímam celistvo a najmä ako značne psychedelické čudo, ktoré je skrátka príliš dlhé, aby ma upútalo na jeden vrz. Na druhé cédečko prilepili na začiatok tri bonusy, nekonečné extrakty z filmu Uncle Meat, ktorý vtedy Zappa chystal, ale nedokončil a vyšiel až v roku 1987. Priznávam, preskakujem ich. Inak sa pripravte na nekonečné „frí“ sólovačky, podivné príhovory a vôbec! Nechcem sa opakovať. Časť materiálu je koncertného pôvodu. Aby som nevyznieval negatívne, je tu aj dosť príjemných inštrumentálnych pasáží, ktoré si v príhodnom rozpoložení vychutnávam.
Chápem, prečo sa Uncle Meat u fanatických nadšencov ranej tvorby Franka Zappu teší takej obľube. Napokon, bol to jeden známy, ktorý sa nad týmto albumom rozplýval tak, až som si ho napokon kúpil. Počúvam ho minimálne, ale počúvam! A čo vy?
reagovat
zdenek2512 @ 31.10.2022 18:59:48
První desky od Franka Zappy co jsem měl nahrané byly Hot Rats a Over-nite Sensation, poté jsem hudbě produkované Frankem Zappou naprosto propadl, chtěl jsem od něj mít nahrané všechno, hlavně desky ze šedesátých let nahrané ještě s Mothers Of Invention. Postupně jsem to dal dohromady včetně hudby k filmu Uncle Meat a 200 Motels. Na všechny desky Franka Zappy perfektně sedí systém, kterému mistr říkal “postupné pronikání”, prakticky žádná jeho deska se mi nelíbila napoprvé, ale každá s dalším poslechem rostla. Stejně jsem to měl s deskou Uncle Meat, Studio Tan …., teď na ně nedám dopustit. Se Zappou jsem přijal i mého nejoblíbenějšího zpěváka Dona Van Vlieta.
hejkal @ 31.10.2022 21:01:39
Ja mám so Zappom inú skúsenosť,väčšinou ma buď chytí na prvú alebo nie a v čase sa to zvyčajne nemení. Tento album ma skôr nechytil, i keď má pár dobrých úsekov.
zdenek2512 @ 01.11.2022 07:51:58
Podle mě je hudba Franka Zappy vrstevnatá, první poslech odhalí základ a s dalšími poslechy vyplouvají detaily a nápady. Ne všechno, hlavně co dělal v osmdesátých letech, je úžasné, ale pro mě začátky s Mothers Of Invention včetně Uncle Meat patří k tomu nejlepšímu co v rockové hudbě vzniklo.
Jarda P @ 01.11.2022 09:47:20
U Zappy u mě bezkonkurenčně vede One Size Fits All těsně následován Overnite Sensation, to jsou desky bez slabší skladby. Pak už jen občas něco, ale jako celé album nic. I když je Zappa považován za génia, na mě komplexně nezapůsobil. Navíc mi nesedí styl jeho hry na kytaru. Bezesporu se dokázal obklopit skvělými hudebníky převyšujícímy jeho samotného.
hejkal @ 01.11.2022 11:06:34
Obdobie od Waka/Jawaka po One Size Fits All považujem aj ja za jeho najlepšie. Ale viem si užiť aj niektoré diela nachádzajúce sa obomi smermi od nich na časovej osi. V zbierke mám cca 17 albumov a do budúcna možno ešte nejaké koncertné kúsky zaradím, ale inak mi to k šťastiu stačí.
zdenek2512 @ 01.11.2022 14:13:13
Já mám ve sbírce 55 titulů na CD, základní desky (30) mám i ve vinylové podobě a něco mám pouze na vinylech. Z mé strany nejposlouchanější desky jsou z období od 1966 do 1983. Pak začal experimentovat se Synclavierem a různé spolupráce s německými Ensemble Modern a London Symphony Orchestra, tímhle u mě Frank Zappa končí.
stargazer @ 01.11.2022 20:05:05
Stáhl jsem si ho dnes ráno a dostal jsem se zhruba do dvou třetin Uncle Meat. Pak jsem to už nedal. Ale Frankovu tvorbu respektuji. Alba jako Hot Rats, Waka Jawaka, Grand Wazzoo, Joe´s Garage, Apostrophe, Bongo Fury, Sheik Yerbouti a další, jsou hudební klenoty.
balu @ 01.11.2022 23:21:06
Já mám nejraději Apostrophe a pak všechna fussion alba.
Perla alba - Don ´t eat yellow Snow!
hejkal @ 02.11.2022 05:26:03
balu - aj ja mám Apostrof veľmi rád, tú skladbu milujem. Ale najradšej mám Does humor belong to music? , tento koncert je môj najpočúvanejší album od Zappu. Do prvej päťky mi spadá i Apostrophe, Hor Rats, One Size Fits All a Overnight Sensation.
stargazer @ 02.11.2022 06:00:11
Omlouvám se Frankovi, zrovna poslouchám závěr alba, King Kong - to je přeně podle mého gusta.
hejkal @ 02.11.2022 06:27:18
King Kong je asi hlavný dôvod, prečo tento album občas vložím do prehrávača.
zdenek2512 @ 02.11.2022 06:28:52
U Franka Zappy je to s těmi záznamy z koncertů trochu jiné, on si všechny koncerty nahrával a potom s písněmi ve studiu pracoval. One Size Fits All je krásný příklad, třeba základ Inca Roads je živý a podobně. Mně se líbí jeho záznamy z koncertů, nejradši mám Roxy & Elsewhere, Hammersmith Odeon, Fillmore East June 1971, Live In New York ....... Asi nejradši mám Absolutely Free, Freak Out, We´re Only In It For The Money, Hot Rats, Waka Jawaka, Sleep Dirt, Studio Tan, Zoot Allures, Over-nite Sensation, One Size Fits All, Apostrophe, Grand Wazoo, Chungas Revenge.
hejkal @ 02.11.2022 06:44:52
Veru, on vyrábal neskutočné koláže z rôznych živých záznamov. Inak, Fillmore East June 1971, Roxy & Elsewhere, Live In New York, to sú samozrejmé položky v mojej zbierke. Ja mám koncertný sound rockovej hudby rád.
zdenek2512 @ 02.11.2022 14:34:28
Pustil jsem si CD Does humor belong to music?, parádní záležitost. Není to jeden koncert, ale vlastně takový sampler. Ta verze Whiping Post je, když nic tak zajímavá. Samozřejmě originál je originál. Někde jsem četl, že vlastně Zappa si najímal hráče pouze na koncerty a z těch záznamů potom vytvářel "studiové desky". V podstatě byl držgrešle, mluvil o tom, že všichni to dělají pro peníze, ale on taky nebyl vyjímka. Byl to pravý byznysmen vytáhl z lidí maximum , za málo peněz, které jim za to dal.
Dvojalbum Uncle Meat patří k posluchačsky nejnáročnějším Zappovým výtvorům. Jde vlastně o poslední část tetralogie No Commercial Potential započaté předchozími alby Mothers of Invention a zároveň o soundtrack k nerealizovanému filmu stejného jména. To se na podobě nahrávky zřetelně odráží. Tvoří jí spletitá houština rocku, vážné hudby, jazzu, zvukových experimentů, mluveného slova a živých vstupů prostoupená typickým jízlivým humorem i instrumentálním perfekcionismem.
Pod Zappovou taktovkou se tu Mothers of Invention stávají bizarním mimozemským stvořením (však taky film měl nést - jistě hodně nekonvenčně aplikovanou - žánrovou nálepku sci-fi) s nespočtem údů a chapadel, jejichž pohyby jsou zdánlivě nevypočitatelné a přitom přesně dané. Písňovou formu tu má jen několik položek (Dog Breath, in the Year of the Plague, Electric Aunt Jemima, Mr. Green Genes a The Air), většina hudby je instrumentální a pokud přijde ke slovu zpěv, je často deformovaný do pisklavých "šmoulích" frekvencí. Jedinou delší stylově soudržnější plochou je šestidílný King Kong zabírající celou D-stranu a reflektující po svém rodící se jazzrockovou fúzi.
Jinak jsou to hlavně ostré střihy, kolážovitost, odvážné i sofistikované tónové změti, a to všechno testuje míru nekritičnosti u fanatických obdivovatelů a ukazuje, že Zappa rozhodně nehodlá zmechovatět v jimi vykolíkovaných prostorách, ale jen a pouze v mezích své vlastní fantazie. Ta je na Uncle Meat ještě nespoutanější, než dřív a hladí posluchače proti srsti ještě drsněji. Komerční hlediska jsou jí k smíchu, přesto si album v žebříčcích nevedlo nijak zle. Zappa coby osina v zadku amerického sebeuspokojení se zadírá stále hloub a používá k tomu stále rafinovanější metody.
reagovat
Ivan26 @ 27.12.2014 20:13:47
Možná Zappovo nejlepší album. Určitě také jedno z nejlepších světových alb 60. let.
Po předchozích dvou úletech a kompilaci Mothermania přichází na řadu další plnohodné dílo Mothers, tentokrát dvojalbová porce s názvem Uncle Meat.
Multižánrová fůze v sobě skrývá vážnou hudbu, jazz-rock, doo-wop, free improvizaci, historky ze života kapely, z Evropy se vrací Suzy Creamcheeze a hraje tady pravděpodobně nejpočetnější sestava Mothers.
Nejblíže se celá koláž blíží filmové hudbě, s níž vsuvky rozhovorů dost souvisejí, z textů se stávají útržkovité útvary, které ani moc nedávají smysl, za to jsou v nich narážky na členy kapely a různé činnosti, jimž se věnují ve volném čase. Album je především instrumentální a naplno ukazuje potenciál Mothers, především pak fantastického Iana Underwooda (vpodstatě jakékoli dechové a klávesové nástroje). Nejdříve se dozvíme, jak se vlastně do kapely dostal a potom už je mu svěřeno spoustu improvizačního prostoru (Ian Underwood Whips It Out, podstatné části King Konga a další instrumentálky). Frank sám se tu hráčsky stahuje do pozadí - však ale celé album napsal a sestavil. Poprvé se objevují namíchané nahrávky ze studia a koncertů. Z těch koncertních je třeba zmínit Louie Louie (zase), hranou v Royal Albert Hall v Londýně na tamní varhany, případně zparodovanou vlasteneckou píseň God bless America, které vévodí kazzoo a zpitvořené hlasy. Velmi zábavné.
Spoustu témat Zappa rozvinul na dalších albech, případně přearanžoval - Uncle Meat Variations, Dog Breath, Mr. Green Genes nebo Cruising for burgers. Závěrečnou skladbu King Kong nahrál v roce 1970 houslista Jean Luc Ponty na své stejnojmenné album.
Uncle Meat je umělecky pravděpodobně stěžejní dílo Mothers, ale já dávám přednost dalším albům, na kterých jsou písně v jiných aranžích (Fillmore East - skvělé vokály Marka Volmana a Howarda Kaylana, Yellow Shark - orchestrání úpravy Dog Breath a Uncle Meat variations, Roxy and Elsewhere - opět Dog Breath, ale přetvořený v Son of Orange County).
Jinak ale nemám výtek, zde to snad ani nejde, Zappa totiž spoustu podivností dělá naschvál, ať už se to někomu líbí nebo ne.
reagovat
luk63 @ 17.03.2010 15:20:12
Nejvíc ulítávám na Kingkongovi, ale je tam řada dalších výborných věcí. Páč angličtina, nota bene ta zappovská, mi neříká pane, soustředím se hlavně na muziku. A ta teda je!!
Pokud mohu navázat na příspěvek Iva z Chrudimi, souhlasím s tím, že se jedná o vskutku mistrovské dílo vyžadující pozornost a ochotu poslouchat. Pouze bych se přimluvil a přidal jednu hvězdičku....Už jen za toho King Konga. Ty Underwoodovy saxofony jsou přece přenádherné...!
reagovat
Poprvé vyšlo toto 2 LP r. 1969, reedice obsahuje 2 CD rozšířené o materiál z natáčení filmu Uncle Meat, které pro nedostatek financí zůstalo nedokončeno, Frank Zappa vydal torzo původního scénáře na VHS v pol. 80. let 20. stol. Jedná se o stěžejní Zappovo album a asi nejlepší uměleckou práci mistra ze 60. let 20. stol. První CD obsahuje tyto kvalitní skladby : Dog Breath, In the Year of the Plague, Cruisin for Burgers, Elektric Aunt Jenima (veselá příhoda se zesilovačem). Živé nahrávky jsou poprvé u alb Zappy zařazeny vedle stu- diových - slavná je skladba Louie Louie, pro příblížení originál je od Richarda Berryho. Výborná je zde verze skladby Uncle Meat. Druhé CD obsahuje kompletní provedení skladby King Kong, kterou Zappa hrál s Mothers na koncertech velmi často. Upřímně celé album hodnotím jako dobré a vyžadující od posluchače čas a trpělivost pozorně poslouchat.
reagovat
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 5x
- hodnoceno 2x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x