Captain Beefheart & His Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller) (1978)
1. The Floppy Boot Stomp (3:51)
2. Tropical Hot Dog Night (4:48)
3. Ice Rose (3:37)
4. Harry Irene (3:42)
5. You Know You're a Man (3:14)
6. Bat Chain Puller (5:27)
7. When I See Mommy I Feel Like a Mummy (5:03)
8. Owed T'Alex (4:06)
9. Candle Mambo (3:24)
10. Love Lies (5:03)
11. Suction Prints (4:25)
12. Apes-Ma (0:40)
Obsazení:
Don Van Vliet alias Captain Beefheart - vocals, harmonica, soprano sax, whistling
Jeff Moris Tepper - slide guitar, guitar, spell guitar
Bruce Lambourne "Fossil" Fowler - trombone, air bass
Eric Drew Feldman - synthesizer, rhodes, grand piano, bass
Richard Redus - slide guitar, bottleneck guitar, guitar, accordion, fretless bass
Robert Arthur Williams - drums, percussion
Art Trip III alias Ed Marimba - marimba, additional percussion
Produced by Don Van Vliet & Pete Johnson
Popis vzniku a trable s vydáním tohoto albu tu již byly popsány. Deska byla nahrána pod názvem Bat Chain Puller v roce 1976 a vydána na Virgin o dva roky později pod názvem Shiny Beast. Původní syrovou nahrávku s jiným pořadím skladeb a počtem vydala v roce 2012 Zappa Family v limitovaném nákladu na CD. Docela by mě zajímalo, co znamená slovo Puller.
Beefheart po vydání alb Trout Mask Replica vydal taková zvláštní alba, kterými možná chtěl dosáhnout komerčního úspěchu, tato alba nejsou špatná, ale není to ten umělec, který stvořil nesmrtelná díla s názvy Trout Mask Replica a Lick My Decals Off, Baby. Rozchod s Frankem Zappou po vydání alba Trout Mask Replica provázelo obviňování z použití nápadů z Trout Mask Replica na albech Mothers Of Invention, a na druhé straně pomluvy, že Don nedokáže udržet rytmus. Písničky na desce Shiny Beast vycházejí spíše z Beefheartovy ranné tvorby, než z desek vydaných v mezidobí. Úvodní skladba The Floppy Boot Stomp je podle mě povedené blues, a při poslechu skladby Tropical Hot Dog Night si představuji chůzi po promenádě se sklenkou mojita v ruce. Skladbu o muži jménem Harry Irene jsem si zamiloval hned po prvním poslechu, tahle skladba za doprovodu akordeonu a pískání autora mi připomíná francouzský šanson. Písnička Bat Chain Puller by mohla být klidně na albu Lick My Decals Off, Baby, představuje mojí nejoblíbenější skladbu z této desky. Candle Mambo je náladou hodně podobná písni Tropical Hot Dog Night, mám rád i ostatní písničky, které jsou vycizelované k maximální dokonalosti. Zapomněl jsem na úžasné blues s názvem Love Lies. Myslím si, že Beefheartova poloha z této desky byla velkou inspirací pro Toma Waitse. Pozoruhodné jsou i výkony jednotlivých muzikantů, naprosto dokonalá souhra obou kytaristů a hlavně obdivuji Bruce Fowlera při hře na různé dechové nástroje.
Beefheartova tvorba je pro mě celkově za maximum a nechci v ní rozlišovat, něco se mi líbí více, něco méně, ale celkově je to za plný počet.
reagovat
PaloM @ 20.03.2018 10:42:52
Vypočul som si "to dielo". 3 - 4 body za inštrumentálne výkony, mínus dva body za "spev", skladateľská úroveň cca za 2 body.
Výsledné hodnotenie - za snahu 2 body. Na Zappu v tých rokoch "to" zďaleka nemá...
Petr_70 @ 20.03.2018 11:28:08
V tom výčtu silných skladeb (a že jich tady není málo!) bych rozhodně ještě vyzdvihl dvě instrumentálky Ice Rose a Suction Prints kde právě exceluje Bruce Fowler, ale nejen on.
Síla té desky je pro mne zejména v její stylové rozmanitosti - karibské či či latinskoamerické rytmy, francouzský šanson, blues i komplikované instrumentálky...
Jen škoda, že kapitán v tomto trendu nepokračoval dále. Následující Doc at the Radar Station je pro mne velkým zklamáním neb se vrátil ke stylu na Trout Mask Replica, který je pro mne "nehudební a nečitelný"...
Tady ale dávám jasných 5 *
Nejlepší album C B.
northman @ 20.03.2018 13:13:58
Petr_70:souhlasím s tvými slovy, které se týkají Shiny Beast. Já mám obě desky jak Doc At The Radar Station a Trout Mask Replica rád a líbí se mi, já jsem Beefheartovy desky poslouchal tak jak vycházely od Spotlight Kid, to je od roku 1972.Shiny Beast jsem slyšel až po Doc At The Radar Station, o téhle desce byl krásný článek v Melodii.
PaloM: každý to slyší jinak, já třeba nemůžu poslouchat Yes, nebo Pink Floyd, prostě mi tam něco vadí. Pink Floyd myslím ty od Dark Side Of The Moon, Yes obecně vše.
Frank Zappa toužil nahrát album jako Don Van Vliet, to se mu ale nikdy nepodařilo. Podařilo se to Gail Zappa, když posmrtně vydala na svém labelu Bat Chain Puller a shrábla veškerý zisk.
Voytus @ 20.03.2018 14:32:18
Jen tomu srovnávání se Zappou jsem nějak nikdy neporozuměl. OK, tak byli spolužáci, dejme tomu, že spolu i začínali, dejme tomu, že spolu nahráli jedno album, odjeli jedno turné a že mu Zappa "produkoval" jedno album (záměrně dávám do uvozovek, protože Beefheartův přístup k nahrávání se jen těžko dá produkovat v tradičním slova smyslu). Ale hudebně je každý z nich úplně jinde. Tak nějak vlastním žánrem - jasně, oba se po svém pravidelně otírali o blues, ale to prostě k americké kultuře patří. To mám začít srovnávat Queens of the Stone Age (páč mi zrovna hrajou) s Iggy Popem, jen proto, že společně nahráli desku?
northman @ 20.03.2018 14:41:50
Voytus: opět hřebík na hlavičku, ti dva se prostě nedají srovnávat, každý dělal jinou hudbu. Beefheart by se mohl srovnávat možná s Tomem Waitsem, o jeho deskách se moc nemluví, ale taková The Black Rider, je podle mě Waitsova Replica. Myslím pořád, že ten tvůj nadhled skutečného muzikanta je nade vše. :-)
itchycoo @ 20.03.2018 15:49:31
Jedna z mnoha věcí, kterých si na Progboardu vážím, je příležitost vyjádřit se k zásadním dílům světové rockové historie, která významně ovlivnila její další vývoj.
Tvorba Captaina Beefhearta, i řady dalších interpretů, kteří zde mají právem vytvořený svůj profil, mezi tyto titány bezesporu oprávněně patří.
Jejich potřebu tvořit jinak a přicházet s novými postupy, byla pravděpodobně vedena podobným nutkáním, jaké vyslovil jeden velký spisovatel: "Co zkracuje mi čas? Tvořivost! Co prodlouží jej k nesnesení? Nečinnost!"
Chápu, že se Captainovo nutkání tvořit nemusí líbit každému. Podobně i mě se mnoho zde prezentované muziky nelíbí, přesto stále doufám, že většina lidí, se kterými se zde rád potkávám, mají zájem na klidné a kultivované debatě.
Trollové, záměrně vyvolávající nesváry a hádky, například zveřejněním nízkého hodnocení nějaké nahrávky, bez jakéhokoliv pokusu jej vyargumentovat, se bohužel vyskytují dlouhodobě i zde.
Ke škodě své, neboť by se mohli lecčemus zajímavému přiučit, a ke škodě nás ostatních, kteří musíme jejich provokace strpět a marnit drahocenný čas.
Věřím, že se moderátorům podaří udržet klid a nastolit tolik potřebný pořádek.
yngwie3 @ 20.03.2018 16:10:51
to itchycoo: Ak nie si tvorcom hudby, myslím všeobecne, ale len poslucháč, nemôžeš sa ničomu priučiť ... či už zaujímavému alebo nie ... páč stále platí Mehautova veta, ktorej znenie je tu všeobecne známe ...
itchycoo @ 20.03.2018 16:27:17
Hm, aha. Jistě. Můžu nabídnout podobně univezální tvrzení: "Cēterum autem cēnseō, Carthāginem esse dēlendam" a tím bych tuto jalovou debatu ukončil.
yngwie3 @ 20.03.2018 16:46:11
Lenže Mehautova veta, sa hudbou zaoberá zásadným spôsobom ... latinská fráza Cata staršieho, nie ...
Petr87 @ 20.03.2018 17:19:36
Hm... ne, pořád mi to nejde do uší. A může za to hodně i Donův zpěv-nezpěv, z kterého by mi slezly nehty, kdybych jej měl poslouchat celý den; ale hudba mne zase místy docela baví, to zase jo, ale hodnocení se zdržím, i když jsem desku neslyšel poprvé...
Holt, hudba je o emocích, o ničem jiném, a může se to tady zmiňovat každý den třeba desetkrát a vždy se pod to podepíšu.
Kdysi se tady ještě debatovalo o tom, že Vliet měl údajně pět nebo dokonce šest oktáv, což je ještě více než třeba u takového Mercuryho...; no jo, ale k čemu mi to je, když se mi z jeho projevu ježí vlasy a u Mercuryho si spokojeně předu?
A to samozřejmě platí i o instrumentalistech, kde nemusí hned platit, že čím více not, tím větší hudební zážitek...
Když použiji slova Stevena Wilsona, která jsou i mě blízká: "David Gilmour mi dá v pěti notách více, než třeba takový Yngwie Malmsteen v padesáti..."
PaloM @ 20.03.2018 17:40:06
Petr87: to vieš, my trolovia nemáme dané zhora, tak tu len trolujeme a géniova nás tu trpia, lebo ich nútime čítať naše trolácke neschopnosti.
Ale nič sa neboj, raz to príde a tento, miestny génius nás naučí ako pochopiť genialitu.
No ale veď to už tu bolo, že? Legendy kali-voda, zdenekxxxx dávali pravidelnú výuku, dokonca aj cez nežiadúce maily.
Medzi nami, potichu vám prezradím, že za to všetko ja môžem. Ten génius spí, no keď sa tu objavím, tak sa prebúdza :-)) Asi to bude druh upíra, potrebuje nasávať...
Petr87 @ 20.03.2018 18:28:02
Víš Palo, já jsem se v těchto věcech snažil být vždycky neutrální, to znamená, že jsem nikdy nenadržoval jedné ani druhé straně...
Nemůžu popřít, že Zdeněk a Kali měli-mají obdivuhodný přehled o hudbě a je zkrátka fakt, že díky Zdeňkovi jsem objevil spousty skvělých interpretů; a o to více mě mrzí, jakým směrem (ty jsi rozkopal bábovičku mně, tak já ji rozkopu i tobě!) se to potom všechno začalo ubírat...
Někdo snáší kritiku svých oblíbených interpretů dobře - napíše svůj názor na věc, ale nijak to neprožívá - a někdo zase zuřivě prská síru na monitor a přeje kritikovi pásový opar a hemoroidy čtvrtého stupně (taky v tomto nemám úplně čisté svědomí).
I pro mne je kolikrát těžké snést kritiku svých oblíbenců, ale rozhodně bych kvůli tomu zuřivě nenapadal druhou stranu... proč?
Tohle hudební fórum by mělo být přístupné každému názoru, takže to znamená, že i desky, které jsou pro některé posvátné krávy mohou být zkritizovány a naopak...
Ovšem problém nastává, když někdo naklepe negativní recku jenom proto, aby na.ral druhou stranu... pro mne třeba naprostá a nepochopitelná ztráta času!
Jo a ještě jen tak mimo (pak mi to můžou moderátoři smáznout):
Nechceš nebo nemáš v plánu někdy v budoucnu udělat profil Anně von Hausswolff? Abych věděl, protože bych se do něj v brzké době taky rád pustil. Tato umělkyně si tady svoje místo nepochybně zaslouží.
PaloM @ 20.03.2018 18:44:12
Petr, nech si to ktokoľvek vysvetľuje ako chce, vždy tu hodnotím albumy tak, ako to ja cítim. Sú to moje pocity. Mne sa tu niektorí snažia podsúvať hlúposti, asi v duchu hesla "podľa seba súdim teba". A sú to ľudia, ktorí tiež používajú škálu od nuly po päť.
Pokiaľ sa nenaučia rešpektovať to, čo sami pre seba dôrazne presadzujú, a síce slobodu vyjadrenia, tak budú stále problémy.
A mohlo by to byť bez napádania a osobných invektív.
Keby to moderátori ustrážili. No dúfam, že je jasné, že každý má právo na adekvátnu obranu.
Profil Anny von Hausswolff urob, ja ti len zaďakujem.
yngwie3 @ 20.03.2018 18:49:10
Teraz ma niečo napadlo a svoj dotaz, myslím skutočne vážne ...
Je tu niekto, kto sa z tvorby Captaina Beefhearta niečomu zaujímavému priučil ? ... a keď, tak čomu ? ...
To ma vážne zaujíma a nie je v tom žiadne sarkazmus ...
Ďakujem za prípadnú odpoveď ...
tykeww @ 20.03.2018 19:30:34
yngwie: Já se celkem přiučil zajímavým kytarovým postupům a taky tomu, že se dá muzika dělat i jinak
yngwie3 @ 20.03.2018 19:42:07
Ďakujem za odpoveď Michale ... ale ty si podľa všetkého hudobník, čo je presne v intenciách mojej reakcie, citujem, " Ak nie si tvorcom hudby, myslím všeobecne, ale len poslucháč, nemôžeš sa ničomu priučiť " ...
Ak dovolíš, čo považuješ za "zajímavý kytarový postup" ? ...
tykeww @ 20.03.2018 20:24:11
Tak zrovna u Kapitána to jsou na kytaře dost zajímavé používání půltónů, neobvyklé stupnice a jejich střídání, souhra dvou kytar... Ale samozřejmě mě v kytaře inspirují i jiní hráči (pro tebe bezpochyby poslouchatelnější), mám rád třeba klasiky typu McLaughlina, Zappy, Gilmoura, Claptona, Santany a tak podobně
adam @ 20.03.2018 20:31:01
ja som sa od beefhearta naucil pozorne pocuvat a hladat melodiu aj tam kde na prvy pocuv nie je pritomna. taktiez som sa naucil vnimat texty spolu s hudbou. jemu totiz hudba doplna texty.
Jarda P @ 20.03.2018 20:44:55
Já jsem se u kapitána naučil hledat náznak nějaké melodie. V případě skvostu Trout Mask Replica bohužel neúspěšně :-)
yngwie3 @ 20.03.2018 20:59:42
Ďakujem Vám chalani za odpovede ... už je neskoro ale ak dovolíte, rád by som sa k tejto téme zajtra ešte vrátil ...
Petr_70 @ 20.03.2018 21:37:16
Petr87
Don neměl 5 ani 6 oktáv rozsahu, ale 4,5. Nevím, zda je to více či méně než u Mercuryho, ale z jeho projevu se zase ježí vlasy mě.
Ale především: Mercury nikdy nezpíval blues, stejně jako Beefheart poměrně laciný pop. Takže už z podstaty věci je to srovnání dost mimo...
Mimochodem... neznám mnoho lepších zpěváků blues (jestli vůbec nějakého). Slyš např. Love Lies z tohoto alba nebo Futher Than We've Gone z alba předchozího. :)
itchycoo @ 20.03.2018 22:42:52
S Captainem a jeho alby objevíte také chuť probádat tak rozdílné nahrávky, jako jsou ty, které vznikaly ve studiu Memphis Recording Service nebo s nimiž přicházeli nadšení zastánci New Thing.
Souběžně s tím si začnete číst odborné publikace o dadaismu a psychedelii. Naučíte se, jak vnímat a chápat surrealismus. To vše ale předpokládá, že se vrhnete do poctivého samostudia Angličtiny. Teprve poté oceníte artistní a hravé Beefheartovy básnické obrazy.
Něco z jeho písňových textů se již objevilo přeložené v roce 1979 v knížce Rocková poezie (vydala Jazzová sekce).
northman @ 21.03.2018 05:34:35
Mohl bych jít na profil některé zdejší ikony a zhodnotit celé její dílo podobným způsobem, jak to dělá jeden kolega, ale proč bych to dělal, abych se zesměšnil a naštval některé, kterým se ten daný interpret líbí, a kterých si vážím. To opravdu nemám zapotřebí.
Mehautovu, správně asi Merhautovu poučku neznám, a nechám se jí někým znalým poučit.
EasyRocker @ 21.03.2018 06:33:43
Zase diskuse o subjektivismu hudby, zajímavá, odhalující pocity nás všech, ale z principu nekonečná.
Dá-li se někdo cestou avantgardy, experimentu a cestou rozkladu melodií a hudební struktury a její náhradou nehudebními prvky, disharmonií. musí čekat, že mu dost lidí bude klepat po ramenou za odvahu, ale musí počítat i s větším davem kritiků a odpůrců, kteří si budou zacpávat uši. Víc se k tomu napsat nedá.
A věřte, že jako fanoušek a zastánce extrémního metalu vím, o čem mluvím. Ten má podobné postavení v metalu jako Beefheart nebo Zappa v rocku.
yngwie3 @ 21.03.2018 06:44:00
Tu na Progboarde, Merhautova veta / skutočne nie Mehautova, ospravedlňujem sa za preklep / znie ...
" Hudba není o pochopil, nepochopil, ale o líbí, nelíbí " ...
Viem, že táto veta nie je uvedená v žiadnej encyklopédii, ale tu ju vnímam minimálne v štýle ktoréhokoľvek Newtonovho zákona ...
EasyRocker @ 21.03.2018 06:47:57
Já myslím (nechci se mistra Merhauta dotknout, naopak si ho vážím jako hudebního matadora a nadšence), že ta věta spíše než merhautova je zkrátka selským rozumem. Každému se líbí a sedí něco jiného, to co je pro jiného nebe, může pro mě být děs. Proto nechápu práci řady hudebních kritiků, pitvajících hudbu na mikročástice a vyvozující psychosociální závěry o lidech na základ toho, co poslouchají. To je vrchol zla.
yngwie3 @ 21.03.2018 09:12:24
Terminus technicus Merhautova veta, som zaviedol ja, takže sa do Jarmomíra navážaš úplne zbytočne ...
Petr87 @ 21.03.2018 09:12:26
...a také naprosto souhlasím s tím, co napsal Easy.
Já poslouchám spoustu rozličných rockových žánrů, subžánrů a dalších podmnožin, a to jsem začal (v době, kdy mě hudba už naplno lapila do své velké sítě) na progresivním rocku, kdy jsem několik let poslouchal výhradně jen tento styl.
Jenže postupem času se na to začaly nabalovat další, ve většině tvrdší styly (to především díky OPETH, díky kterým se moje uši zase otevřely extrémnějším formám rockové hudby), no a pak už nebylo cesty zpět!
No a dnes poslouchám vše, co mě zaujme od prog-art rocku, hard rocku, prog metalu, power metalu, atmosférického black metalu a různých jeho podmnožin (post-black, blackgaze), technického death metalu, folk metalu a nevyhýbám se ani post-rocku, alternativě, avantgardě a inteligentnímu nezávislému popu, a občas si dám do slechů i nějakou tu chytrou netucavou elektroniku, a samozřejmě nemůžu zapomenout ani na klasickou hudbu!
Samozřejmě drží prim progresivní hudba, ale už bych nemohl poslouchat jen ji.
No, a když se ještě vrátím k tomu často propíranému tématu - amatérské psychologické profily lidí podle toho co poslouchají, nebo podle toho, jak a co hodnotí, a nebo posuzování - intelektuální výbava vs náročnější hudební formy. Co to je za pi.ovinu?!
Tohoto všeho když se zbavíme, hned se nám tady bude lépe dýchat!
Ano, poslouchám občas rouhavý black/death metal a ne, nemám doma vymalovány zdi na černo a nad postelí rudý pentagram, nevařím po nocích v kotli batolata, nejsem nihilista a nevypaluji kostely, i když neuznávám jakékoli náboženství! A tak by se dalo pokračovat a pokračovat...
EasyRocker @ 21.03.2018 09:24:01
yngwie3: já se do něj právě vůbec nenavážím... naopak snažím se říct, že ta věta má v sobě logiku a zdravý selský rozum :-) Bez ohledu na to čí je
EasyRocker @ 21.03.2018 09:27:51
Petr87: krásné hudební vyznání, až se mi chce zaplakat! :-) S tím rozptylem stylů mi nezbývá, než přidat podpis.
Brano @ 21.03.2018 09:49:17
Dovolím si prispieť do diskusie.Pre mňa je Beefheart aj Zappa mínové pole.Nemám na to mentálnu výbavu a vnímavosť,aby som dokázal stráviť ich tvorbu.Na progboard som sa vlastne dostal pred desiatimi rokmi náhodou a asi nedopatrením,pretože sú tu všetko samí inžinieri,doktori,docenti,kandidáti vied,magistri,sudcovia a silní intelektuáli a ja som len pestovateľ poľných plodín s maturitou,sedliak konzervatívny nábožensky založený,vývojovo ustrnulý niekde na prelome 80 a 90 rokov minulého storočia so životným mottom ora et labora.Aby som pochopil túto avantgardu,tak by mi museli do mozgu voperovať nejaký čip(mohol by sa volať CapZapp),ktorý by dokázal dekódovať toto špecifické zvukové vlnenie.Zároveň týmto nechcem kaziť radosť niekomu,komu sa táto hudba páči,či nejako mu to zhnusovať.So Zappom som to skúšal,dokonca som mal v zbierke CD Absolutely Free od Rykodisku,pred 15 rokmi som CD predal ale predtým som si ho prezieravo nahral na audiokazetu,čo ak by raz náhodou...Ako zeleninárovi mi tam je sympatické,že sa spieva o tancujúcich tekviciach a inej zelenine,kontext mi je však neznámy,týka sa to pravdepodobne nejakej vtedajšej regionálnej americkej spoločensko-politickej záležitosti,ktorej aj tak nerozumiem.U Zappu mi vadí ten prílišný sarkazmus,robí si prču z každého a všetkého čo sa naokolo hýbe.Srandičky občas treba,ale toto je už extrém.Takže ja sa vrátim späť k mojej najväčšej hudobnej láske-ku skupine Genesis a k môjmu milovanému neo-progu.Zdraví Vás Braňo!
northman @ 21.03.2018 10:38:41
Já poslouchám hodně kapel a interpretů, a taky jich hodně neposlouchám. Když se něco , co se mi líbí , líbí i dalším lidem je fajn, někomu se to samozřejmě líbit nemusí, myslím, že svět se nezboří. Pokud se jedná o Dona Van Vlieta, tak ten stojí v mém žebříčku hodně vysoko, že zrovna on se někomu nelíbí mě nepřekvapuje, mně se třeba nelíbí taky kvanta kapel, ale určitě se líbí někomu jinému a já mu nebudu kazit náladu, tím, že jim vlepím nízké hodnocení. Nezaslouží si to, protože jinému se líbí a srovnávání s jiným interpretem je úplně mimo mísu.
PaloM @ 21.03.2018 11:32:47
Prepáčte, ale opakujete sa ako verklík, akoby ste sa stále dokola potrebovali uisťovať o tom istom.
Každý má právo a slobodnú vôľu hodnotiť ktorúkoľvek skupinu, tak ako to cíti.
Inak, za roky, ktoré som tu, je to téma doblba sa opakujúca.
Bez ladu a skladu, skupina ešte v puberálnom veku to pochopila. Píšte všetci jednym perom.
yngwie3 @ 21.03.2018 11:49:00
to northman: Citujem, " Pokud se jedná o Dona Van Vlieta, tak ten stojí v mém žebříčku hodně vysoko, že zrovna on se někomu nelíbí mě nepřekvapuje ", koniec citátu ... ak dovolíš, prečo ťa to neprekvapuje ? ... ďakujem za odpoveď ...
luk63 @ 21.03.2018 12:05:54
northman: Tentokrát zareaguji. Kapitána mám rád, i když už ho neposlouchám tak často, jako v mládí. Tolik k němu. Ale teď mi jde o to, že kdybychom se měli ohlížet na to, komu všemu svým nízkým hodnocením zkazíme náladu, koho urazíme či dokonce koho si proti sobě poštveme, tak to hodnocení ztrácí smysl. Potom by se tu mohlo dávat jenom pět, popř. ještě čtyři hvězdičky (ty by taky brzo někomu vadily) a zbytek stupnice se může zrušit. To by bylo lepší?
northman @ 21.03.2018 12:20:05
yngwie3: Proč mě to nepřekvapuje? Protože jeho desky i písničky nejsou prvoplánově líbivé, možná v tom hraje roli i to, že mnoho posluchačů protěžuje jakousi melodičnost.
yngwie3 @ 21.03.2018 12:32:29
to northman: Ak dovolíš, budem citovať z Elementárnej hudobnej teórie, "Melódia a rytmus sú hlavné, dominujúce a nepostrádateľné výrazové prostriedky v zvukových štruktúrach hudobných skladieb" ...
Takže protežovať melodično, je úplne v poriadku ...
northman @ 21.03.2018 12:40:14
yngwie3: no a co má být, já hledám v hudbě něco jiného než standardní postupy a mám rád výtvarné umění i hudbu, která se vymyká běžným měřítkům. Standardní kusy mě nebaví, tak asi tak.
itchycoo @ 21.03.2018 13:01:39
@northman: Máš pravdu, rozhodl jsi se správně. K těm rádoby vědeckým argumentům bych uvedl včerejší zkušenost.
Včera před půlnocí vysílali na ČT Art dokument o Peterovi Gabrielovi Zaujala mě pasáž, ve které se mluvilo o tom, že od roku 1980 Gabriel poslouchal nahrávky, pro něj dosud neznámých afrických hudebníků. Byl doslova učarován, o jak kvalitní hudbu jde. Kvůli tomu mj i založil festival Womad, ale to není to důležité.
Peter se zmínil, že došel k poznání, že afričtí muzikanti hrají v úplně jiných tóninách a používají naprosto rozdílné ladění, než Evropané.
Přiznal, že chvíli váhali, zda trvat na klasických evropských hudebních zvyklostech (hojně publikovaných v mnoha teoretických statích a knihách) nebo se přizpůsobit jinému hudebnímu pojetí.
Rozhodli se, že se přizpůsobí Afričanům. Evidentně udělali správně. Gabrielova hudba je nesmírně osobitá.
Brano @ 21.03.2018 13:06:29
Dovolím si len poopraviť kolegu PalaM,že skupina Bez ladu a skladu nahrala pieseň Píšte všetci modrým perom a nie jedným perom.Jedným perom by všetci písať nemohli. >> odkaz
jirka 7200 @ 21.03.2018 13:11:13
Nestačím se divit, jak se tu dokážeme mezi sebou vymezovat, která že hudba je ta pravá. Jako by to nebylo jedno.
Znám mnoho lidí, co z terapeutických důvodů poslouchají nahraný šum moře, zvuky, jež vydávají velryby, zaznamenaný radiový šum z vesmíru, či zaznamenaný zvuk sond, které sledují pohyb zemských vrstev.
Mnohé z těchto vyjmenovaných zvuků je zpracováno v podobě hudby různými ambientními, elektronickými či post industriálními skupinami. Mnohým tyto nahrávky přináší potěšení a hluboké transcendentální zážitky. Mají být snad zesměšňováni těmi, kdo poslouchají melodickou hudbu ?
Důležité snad je, co komu ta dotyčná hudba dává. Nemyslím si, že by se třeba posluchač vážné hudby měl vyvyšovat nad posluchače art rocku a ten zase nad posluchače metalu atd.
A to se zde neustále v různých podobách děje.
PaloM @ 21.03.2018 13:40:32
Ano Braňo, ďakujem za uprenenie. Ako som to myslel, podstata je rovnaká :-) No, je už fakt čas ukončiť túto debatu.
EasyRocker @ 21.03.2018 13:53:05
A tady mám trochu pocit, že u některých avantgardistů (nic proti!) jde spíš o čisté rebelství, odmítání jít s proudem a vytváření vlastních elitářských uskupení. Paradoxně se tak uznderground vlastně stává cestou ke snobismu, i když jiného charakteru a ne většinového.
Mě to může někdo předhodit stejně s death či black metalem, jenže to je hudba, na které jsem byl odkojen a nostalgie pracuje mocně. Prostě v té oblasti vidím odpadové spolky, ale i mnoho zřetelné kvality.
EasyRocker @ 21.03.2018 13:54:55
jirka7200: souhlas, sám jsem loni nemocnicí a muzikoterapií prošel. A tahle terapie (postavená hlavně na píšťale a bubínkách) mi ohromně pomáhala, mnohem víc, než jiné druhy terapie.
tykeww @ 21.03.2018 14:04:30
EasyRocker> ono vymezování se vůči proudu a mainstreamu mi přijde bezmála jako podstata rockové muziky obecně, ta se pak ale mnohdy stávala mainstreamem a odtud podle mě vedou cesty menšinových žánrů počínaje punkem - a odtud se samozřejmě dostáváme i k extrémním žánrům včetně (i mnou milovaného) black metalu. A potřeba dělat v hudbě věci jinak - tu cítím i u těch nejklasičtějších progrockerů.
EasyRocker @ 21.03.2018 14:21:39
tykeww: souhlas, celý rock bylo zase vymezení se vůči nějaké hudbě a nějaký odpor vůči konvencím. Pro mnoho lidí je art-rock přijatelný, protože je stále ještě založen především na melodiích. Ale Zappa a Beefheart šli ještě dál a vlastně z větší části hudební principy potlačili... zkrátka underground, ale ten z principu vyhovuje jen menšině, pro to je to underground a ne mainstream :-)
Petr_70 @ 21.03.2018 14:34:05
EasyRocker:
Že by tvorba F. Zappy potlačovala hudební principy si nemyslím ani vzdáleně!
U Beefhearta jsem to už výše nastínil. U alb jako je Trout Mask Replica s tím lze souhlasit...
EasyRocker @ 21.03.2018 17:20:19
Beru, nejsem odborník ani na jednoho. Kapitána jsem slyšel spíše jen skladby, jen Trout Mask Replica jsem slyšel celé. Od Zappy mám pak jedinou desku z jazzrockového období - The Grand Wazoo, a to je skutečně hudba, až jsem byl tehdy překvapen - čekal jsem právě úplně jinou hudbu. Ale nejsem na ně odborník, vím, že mají různá období, éry a ty žánry hodně střídali...
Petr_70 @ 21.03.2018 21:20:29
Ano, přesně. Zrovna Grand Wazoo je krásný příklad muzikálnosti. Měl takových projektů víc a jiné zase napsal jako hudební experiment. Alespoň já to tak chápu. A řada z nich se po dvaceti i více letech objevuje na deskách jiných, protože prostě muzika šla tím směrem...
northman @ 22.03.2018 05:58:27
luk63: zdravím a souhlasím, byla by to nuda.
Dalsi vyborne album od legendarniho CB a jeho kouzelnicke bandy. Oproti dvema predchozim album balad z r. 74 opet navrat k rocku. Tahle deska je sice daleko jemnejsim a v dobrem slova smyslu komercnejsim dilem nez jeho placky z konce 60 a pocatku 70 let, ale to vubec nevadi. Kvalita materialu je nevidana. Vyborne skladby typu melancholicky ladene Harry Irene, strojove rytmicka Bat Chain Puller, nadherna Candle Mamboo.. no proste nadhera.
Puvodni album Bat Chain Puller ktere melo vyjit o par let drive a ktere v te dobe diky pravnickym problemum nevyslo, bylo kapelou znovu nahrane + zvukove hozene do libivejsiho oblecku, a vyslo o dva roky pozdeji pod nazvem Shiny Beast (BCHP).
Puvodni - daleko tvrdsi a syrovejsi- verze tohoto alba (tak jak melo byt tehdy vydano) vysla pred nekolika lety pod nazvem Dust Sucker.
5*
reagovat
Comeback Kapitána a jeho nového Magic Bandu. Vrací se Ed Marimba, přichází Zappův spoluhráč Bruce Fowler, virtuozní pozounista, který svým nástrojem místy nahrazuje basu. Kytaristé Jeff Morris Tepper a Richard Redus jsou další dvojicí, která se výborně doplňuje, Eric Drew Feldman obohacuje zvuk syntíky a klávesovou basou a nový bubeník Robert Arthur Williams to drží pohromadě.
Jelikož jsou takřka všichni zůčastnění multiinstrumentalisté, můžeme zaslechnout i akordeon, klavír, nebo perkuse.
Je tu vše, co můžete od Beefhearta čekat, jen je to vyzrálejší, usazenější, stravitelnější. Deska je stylově pestrá, jsou tu názvuky karibiku v Tropical Hot Dog Night i swing 30. let v Harry Irene. Instrumentálku Ice Rose měl v zásobě už v dobách Safe as Milk - v edici s bonusy z roku 1999 ji mužeme slyšet, určitě doře, že si jï šetřil.
Shiny Beast navazuje na ta nejvyhlášenější alba a zároveň je daleko přístupnější. Nemá slabé místo, opravdu vydařený návrat.
reagovat
Moje nejoblíbenější deska od Captaina Beefhearta!
Výborný umělecký návrat C.B. po slepé uličce, do které se dostal v roce 1973 a 1974 komerčně nejúspešnějšími alby "Unconditionally Guaranteed" a "Bluejeans & Moonbeams".
Album pod názvem "Bat Chain Puller" v produkci Franka Zappy však pro osobní neshody C.B. se Zappovým manažerem Herb Cohenem nikdy nevyšlo, až ho po dvojletém čekání C.B. nahrál a vydal pod novým názvem Shiny Beast. Tím začalo druhé kolo problémů, než se britská firma Virgin dohodla s americkým distributorem ohledně autorských práv, aby v Evropě vůbec mohlo vyjít.
Tohle opakované nahrávání se však kladně projevilo na hudební kvalitě desky. Tentokrát C.B. pracoval s hotovými hudebníky, které nemusel nic učit, neboť za ty roky, které uplynuly od začátku Magic Bandu, se beefheartovským vkusem nainfikovali všichni hráči na dálku. V čele nové sestavy skupiny stojí bývalý student mořské biologie Jeff Tepper, poslední z řady Beefheartových slide kytaristů. Díky klávesovým nástrojům Eric Drew Feldmana a trombónu s marimbou bývalých Zappových spoluhráčů Bruce Fowlera a Art Trippa se posunulo i zvukové spektrum nahrávky.
Již úvodní skladby 1. a 2. strany LP "The Floppy Boot Stomp" a "When I See Mommy I Feel Like a Mummy" nenechávají nikoho na pochybách, že noví kytaristé Tepper s Redusem hrají stejným "beefhartovským stylem", jako jejich slavní předchůdci Alex St. Clair, Ry Cooder, Jeff Cotton nebo Bill Harkleroad.
Tahle geniální desku by nemohla chybět mezi těmi deseti alby, jež bych si musel jako jediné sebou odnést (na věčnost, pustý ostrov ...).
Pět hvězdiček na hodnocení je málo.
reagovat
exte @ 26.04.2017 10:41:09
Pokud bych mel stravit zbytek zivota na pustym ostrove a mohl bych si tam vzit TOP 100-200 alb, tak mi tam budou delat spolecnost 4 alba CB = Shiny + Doc + Trout + Bluejeans.. Tyhle 4 desky (kazda jina) jsou pro mne naprosta klasika vsech dob :-)
adam @ 26.04.2017 10:52:58
Keby si siel na pusty ostrov nebola by ti lepsia gitara?
Petr_70 @ 26.04.2017 10:54:24
exte @ 26.04.2017 12:41:09
Pokud bych mel stravit zbytek zivota na pustym ostrove a mohl bych si tam vzit TOP 100-200 alb, tak mi tam budou delat spolecnost 4 alba CB = Shiny + Doc + Trout + Bluejeans.. Tyhle 4 desky (kazda jina) jsou pro mne naprosta klasika vsech dob :-)
exte:
Tak u mne "jen" první a čtvrtá. Doc + Trout jsem nikdy nepobral...
- hodnoceno 7x
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x