Fermata - Dunajská legenda (1980)
1. "Wlkina" (T. Berka) (4:09)
2. "Chotemir" (F. Griglák) (6:13)
3. "Witemir" (F. Griglák) (3:17)
4. "Unzat" (T. Berka) (5:48)
5. "Trebiz" (F. Griglák) (6:14)
6. "Žilic" (T. Berka) (3:31)
7. "Zuemin" (T. Berka) (4:52)
8. "Koceľ" (T. Berka) (5:19)
39:23
Obsazení:
František Griglák - ac. + el. g, keyb, synt, voc
Tomáš Berka - keyb, synt, voc
Karol Oláh - ds, perc
Fedor Frešo - bg, voc
Smyčcové kvarteto (Peter Baran, Pavol Baran, Pavol Selecký, Ľuboš Šašinka)
Vynikající deska se silnou slovanskou melodikou a s prvky jazzu i rocku.Po instrumentální stránce neni co desce vytknout.Hudba je pestrá,plná nápadů a ani po opakovaném poslouchání se neokouká. Neni náhoda,že je toto album hodnocené odborníky jako jedno z nejlepších,co byli kdy na Slovensku natočené spolu s CM-Konvergence,Průdy-Zvonky zvoňte,D.Ursiny-Modrý vrch...Zasloužený plný počet hvězdiček.
reagovat
PaloM @ 24.07.2014 16:46:12
Fedor Frešo postupne znechutil šéfov skupín Fermata, aj Blue Effect (vtedy Modrý efekt či M Efekt).
Fedor bol tak invenčný hudobník, že postupne nápady Grigláka a Hladíka prerábal na svoj obraz, až zistili, že hrajú frešovčiny :-) Pripomína mi to premenu vo filme Rok ďábla (keď sa ten gitarista z Čechomoru čoraz viac podobal na Nohavicu).
To bol pokus o vtip, ale zčasti pravdivý.
Je to proste nadčasová hudba a v nepravidelných cykloch si stále nájde nových fanúšikov.
Veľmi ťažko sa popisuje niečo, k čomu má človek priam citový vzťah popretkávaný zážitkami.
Mal som 19 a skončil som akurát prvý ročník architektúry. Začalo leto a ja som bol zavretý v robote. Pokiaľ sa ostatní konškoláci kúpali, ja som klikal pôdorysy. V tom nemenovanom bratislavskom ateliéri bolo zakázané muziku púšťať nahlas a slúchadlá vadili šéfstvu z dôvodu mne neznámemu dodnes. Asi v polke júla šiel šéf na dovču a mne sa otvorili brány porušovania pravidiel. Vedel som že v ateliéri je brutál hifi, ktoré nik nevyužíva. Doma napočúvané CD mi bolo blbé nosiť tak som si kúpil toto. Vtedy to bola horúca remastrovaná "novinka". Nepoznal som odtiaľ nič, okrem prvej skladby (idiotský počin bontonu) Perpetuum, ktorá tam ale nepatrila. No to čo prišlo potom ma položilo. Niečo tak originálne, tradičné a súčasne mystické. Milujem tie okamihy a zamiloval som si ich od prvého počutia, ako tam v tých skladbách beží dej, dejiny a osobnosti. Dva týždne v ateliéri nehralo nič iné. To CD si okrem mňa kúpili ešte 4 kolegovia a do mp3 sme to nahodili pre kamarátov ešte v ten deň keď som to doniesol. (pre pochybovačov - mp3 v komunite architektov fičalo od cca 1997)
Potom skok a oblúk. Keď som architektúru končil, hudbu z dunajskej legendy a citácie so Svätopluka od Jána Hollého som použil do interaktívnej prezentácie. Teraz na to tancuje môj syn.
reagovat
dolycentrum @ 20.06.2013 18:56:59
pekne napisane...krasne vyznanie...priam som hltal pismenka.Moj zaujem o ICH tvorbu je ochudobneny,ale Tvoje nadsenie je strhujuce ...
PaloM @ 20.06.2013 19:22:13
No, Adam, v komunite fyzikov fičalo mp3 vtedy a fičí aj dnes :-) Čo iné z erárneho počítača vylúdiť.
Pekné spomienky, tomu rozumiem.
Mal som šťastie, prvýkrát som Fermátu videl naživo asi v r.1975 a zakrátko som si kúpil ich prvú LP. To bol vtedy pre mňa vrchol zložitosti v rocku, o Mahavishnu som ešte nemal ani páru.
Pamätám, že ma veľmi bavila jednotka a Huascaran, k Dunajskej legende som sa prepracoval neskôr. Mám na CD aj to prvé pototo... vydanie, aj 2CD-remastre.
alienshore @ 20.06.2013 19:31:14
jedno z mojich najobľúbenejších diel starej Fermáty s Tomášom Berkom, u mňa tiež maximum ..., Fermátu mám rád stále a videl som ich už asi trikrát naživo, proste slovenská jazz-rocková klasika ...
gunslinger @ 21.06.2013 05:23:21
Jedna s mála recenzií ktorá ma donúti si zohnať hudbu od ktorej som absolútne nič nepočul...
Dunajská legenda je moj najobľúbenejší album od Fermaty. Pre mňa vrchol kapely, navyše prvý album s fenomenálnym basákom Fedorom Frešom, ktorého si nesmierne vážim a mal som tú česť sa s ním stretnúť. Favoritom albumu je Chotemir, nádherná a clivá balada, ktorá na konci prejde od takého jazzrocku, že až. A Trebiz - to je tiež nádhera. Celý album je nádhera, inštrumentalisticky na vysokej úrovni, čo čakať od takej zostavy?
Na albume sú dva bonusy spievané Miroslavom Žbirkom (Program začína, Tvár), ktoré sú v celku zaujímavé a predstavujú singel z roku 1976. Preto by ma zaujímalo, prečo nevyšiel nikde ako bonus singel Fotoaparát/Moj vlak tiež z roku 1976? Rád by som si to tiež vypočul, vzhľadom na to, že vlastním celú diskografiu tejto fenomenálnej kapely.
reagovat
Na Dunajské legendě jsou znát ty dva roky, které uběhly od vydání Huascaranu. Je škoda, že Legenda na Huascaran už moc nenavazuje, že je hudebně zase trošku jinde. Od mahavishnuovských začátků se kapela posunula dál, mezi její inspirační vzory se zařadila třeba kapela Camel, já tam slyším i něco ze sólových alb Steva Hacketta nebo Jeffa Becka.
Hudba je to posluchačsky přístupnější, vrcholem alba je pro mě asi Chotemir Fraňo Grigláka s nádherným pinkfloydovským sólem. Rozhodně je to ale muzika, která pořád stojí za poslech, i když není na pět hvědiček.
Pan Jaslovský toho o tomhle albu už přede mnou napsal dost, nechci se opakovat. Na desetibodové stupnici bych asi přidělil šest a půl bodu, tady dávám tři hvězdičky. Ale určitě si to poslechněte, pokud se k Dunajské legendě někdy dostanete.
P.S. Jako bonus jsou k CD přidány dvě zpívané písničky, Program začína a Tvár. Jde o malý náznak toho, k čemu se kapela v budoucnu přikloní.
reagovat
- hodnoceno 4x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x