Yes - Big Generator cover

Yes / Big Generator (1987)

Antony | 4 stars | 23.06.2007 | #

Čtyři roky po komerčně veleúspěšném 90125 se Yes představují s pokračováním nově nastoupené linie. Čeká nás stejná sestava, stejně graficky strohý obal, stejný recept, dle kterého jsou jednotlivé songy připravovány, prostě, stejná formička - stejná bábovička. Avšak při bedlivějším ohledání místa činu se tu dají nalézt rozdíly, které při opakovaném poslechu narůstají do zásadních významů.
Obecně musím říci, že Big Generator především obsahuje více hudebních podprahových fajnovostí, které přinášejí jeho nevyčerpatelnou přitažlivost. Pod povrchem stále snadno přístupných písní se dají nacházet spodní proudy, přímo spleť jemného přediva, které každou takovou skladbu obrací v celkovém vyznění na hojivý talisman. Tam, kde se 90125 drolí a škrábe v krku, je Big Generator homogenní a hladivý. V každé skladbě slyším přitemnělé a mocné melodie, co nepatří do kategorie těch laciných, s intarziemi pestrých a dospěle důstojných rytmů, v nichž jiskří vtip, radost, pochopení a samozřejmost profesionálně tvořeného komplexního umění. Jak mi připadlo 90125 poprockové s propašovanými progresivními prvky, hodnotím Big Generator jako celistvě pojatý mistrovský kus prodchnutý náročným kompozičním dějem, na nějž je zlehka přehozený poloprůhledný závoj komerčního pozlátka. Vlk se nažral, koza také. Yes tu vztyčují hlavu a opět si hrají to svoje.

Také se daří na albu Big Generator, narozdíl od jeho předchůdce, vyprodukovat sem tam skutečnou perlu. Především Shoot High Aim Low je pro mne hymnou 80. let, mámivá skladba, co není nijak prvoplánově efektní ani výrazná, ale je ve své tekutosti účinná jako roztavený kov. Máme tu i radostné písně, prosluněné latiskou amerikou i prostým veselým nespoutaným muzikantstvím, tvoří páteř celého alba, jmenoval bych zejména titulní Big Generator a pak hlavně Love Find Away a I'm Running. Ale i v těch průměrnějších kouscích se dá najít spousta pasáží, kdy si s pozdviženým obočím říkám, kde se to v nich vzalo. No, a v závěru se ozvou tóny skladby Holy Lamb. Tu nám Anderson posílá snad z jiné planety. Zprvu jemná, ale až do svého závěru ponenáhlu lehce a nenápadně gradovaná píseň, velkolepé završení se špetkou pompy a patosu, jak to už má být.

Na tomto albu si také cením vyvážené produkce, dobrého zvuku bez většiny nectností 80. let, a především nikde netrčících exhibujících individualit. Ano, Big Generator vlastně nemá výrazné slabé místo a chybí mu jen kousek k pěti hvězdičkám. Jedno z nejlepších alb 80. let, nezbytnost ve sbírce každého moderně smýšlejícího Yesfana.

Hodnocení: 4/5

» ostatní recenze alba Yes - Big Generator
» popis a diskografie skupiny Yes