Williams, Tony - The Joy of Flying (1979)

Tracklist:
01. Going Far [Hammer] (4:16)
02. Hip Skip [Benson] (8:07)
03. Hittin' on 6 [Scott] (6:20)
04. Open Fire [Montrose/Edgar Winter] (6:19)
05. Tony [Clarke] (6:52)
06. Eris [Hammer] (3:31)
07. Coming Back Home [Hammer] (6:08)
08. Morgan's Motion [Taylor] (8:19)



Obsazení:

Ton Scott - lyricon (3, 5)
Jon Faddis - trumpet (2)
Randy Brecker - trumpet (2)
Michael Brecker - tenor saxophone (2)
David Sanborn - alto saxophone (2)
Ronnie Cuber - baritone saxophone (2)
Barry Rogers - trombone (2)
George Benson - guitar (2), keyboards (7), synthesizer (7)
Ronnie Montrose - guitar (4)
Jan Hammer - keyboards (1-2, 6), synthesizer (1-2, 6)
Herbie Hancock - keyboards (3, 5), synthesizer (3, 5)
Brian Auger - keyboards (4), synthesizer (4)
Cecil Taylor - piano (8)
Paul Jackson - bass (2, 7)
Stanley Clarke - bass (3, 5)
Mario Cipollina - bass (4)
Tony Williams - drums

 
07.04.2024 hejkal | #
4 stars

Fusion má jednu veľmi zlú vlastnosť. Množstvo virtuóznych hráčov spolu vykonávalo grupáče s frekvenciou lží rinúcich sa z ruských kanálov. Výsledkom sú stovky, ba tisíce nahrávok, na ktorých hrajú. Poznať to všetko presahuje sily obyčajného rockera, ktorý jazz počúva len rekreačne. Napriek tomu sú albumy, ktoré si ma získali a na ktoré nedám dopustiť. Nepochybujem, že ste uhádli, že reč bude o The Joy Of Flying (1979).

Tony Williams je bubenícke eso, osobnosť, jeden zo zakladateľov žánru fusion. Od polovice 60. rokov až do svojho skonu v roku 1995 toho nahral sólovo i skupinovo naozaj veľké množstvo. Spolupracoval s najväčšími z najväčších (napr. Miles Davis) a aj na tomto albume tomu nie je inak. Kúpil som si ho naslepo, za dobrú cenu v japonskom vydaní z roka 1992. Zaujal ma obal a povedal som si, že prečo nevyskúšať aj niečo netušené. A veru, už pohľad na booklet ma dostal. Celkovo tu Williams využil služby až pätnástich muzikantov. Nechýbajú esá ako Ján Hammer, Herbie Hancock, Stanley Clarke, Michael Brecker, Randy Brecker, George Benson a ďalší. Prekvapila ma účasť gitaristu Ronnieho Montrosea, ale o tom o chvíľku.

Veľmi kvitujem, že hoci ide o inštrumentálky, nie sú dominantne komplikované, ale potrpia si na melódie. Už v úvodnej skladbe Going Far je v podstate rovný rytmus, na sólovom albume bubeníka ide o vec nevídanú, nepočutú. Iste, stále je to vysoko inštrumentálne prevedená muzika, takže by ju len tak niekto nezahral, ale azda si rozumieme. Z muziky skrátka sála pohoda a neprekáža mi ani občasné funky (Hip Skip, Tony). Nálade dominujú, okrem parádne nasnímaných bicích, predovšetkým klávesy a tiež dychy.

Vrcholom albumu je pre mňa koncertná skladba Open Fire. Pôvodne ju nahral Ronnie Montrose na svoj rovnomenný debutový album v roku 1978, táto verzia je z japonského koncertu z 27. júla 1978 formácie The Tony Williams All Stars. Klávesy obsluhuje Brian Auger, na base hrá Mario Cipollina. Ronnie Montrose si schuti zasóluje a výdatne mu sekunduje aj Williams. Je to viac rock ako jazz, čím sa skladba vymyká spomedzi ostatných kúskov na albume. Inak, tri skladby sú hrané len v duu, bubeník a klávesák. Going Far a Eris s Hammerom, Morgan’s Motion s Cecilom Taylorom. A práve druhú menovanú by som zaradil k tomu naj, čo sa na albume nachádza. Úžasná bubenícka smršť, ktorej Hammer zdatne sekunduje. Akoby som v ruke držal mincu a mal si hodiť, či vyhrá hlava alebo orol. A záverečný free jazzový jam Morgan’s Motion s klaviristom mi pripomína budúcnosť Slovenska. Chaos, trieštenie, zmar a napokon zánik, to celé za pár minút.

Celkovo mám pocit, že sedím v prútenom kresle na pláži a pozerám sa na západ slnka vnárajúceho sa do oceánu. Popíjam ľadový džús a je mi fajn. Je to pre mňa taký letný album, asi preto, že včera bolo vonku extrémne teplo. Päťdesiat minút prevažne pohodovej muziky, takéto fusion je radosť počúvať.


reagovat

stargazer @ 07.04.2024 11:40:51
Hammer na klávesy hraje skoro jako kytarista /první track/ Zajímavá je účast George Bensona, kterého mám komplet na cd, ale o téhle jeho skladbě, co použili na tohle LP slyším poprvé, zatímco Stanleyho Clarka píseń Tony je z části použito jeho Modern Mana. Poměrně zajímavá deska, kterou mi kazí příliš dlouhý /přes 8 minut/ a nezáživný finálový track Morgan's Motion. Rád jsem si to poslechl /2krát/

vmagistr @ 07.04.2024 11:43:54
Tonyho muzika z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let mě docela baví, ať už na téhle desce nebo na albu Play or Die (1980), rád jsem si početl, jak ji vnímá někdo jiný. Když jsem tu dával dohromady Williamsovu diskografii, taky mě překvapilo, co za sestavy dal na desce dohromady - a možná ještě víc to, jak mu to celé fungovalo. Co jsem měl možnost se dočíst (například z autobiografie Milese Davise), tak Williams rozhodně netrpěl nízkým sebevědomím (věděl, že je dobrý a občas to dost ostentativně dával najevo - třeba své album z roku 1971 nemohl pojmenovat trefněji), ale tady hraje jako součást celku.

hejkal @ 07.04.2024 15:17:51
Ďakujem za názory, Williams je samozrejme veľmi dobrý bubeník. Tých nahrávok i spoluprác je príliš veľa, to by som potreboval ešte jeden život, aby som ich dôverne spoznal. A mať jazz v žilách. Každopádne som rád, že som mohol ponúknuť prvú recenziu na tento album.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 1x
hejkal
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0512 s.