Iron Maiden - Senjutsu (2021)

Tracklist:
Disc One:

01. Senjutsu [Smith/Harris] (8:20)
02. Stratego [Gers/Harris] (4:59)
03. The Writing on the Wall [Smith/Dickinson] (6:13)
04. Lost in a Lost World (9:31)
05. Days Of Future Past [Smith/Dickinson] (4:03)
06. The Time Machine [Gers/Harris] (7:09)

Disc Two:

07. Darkest Hour [Smith/Dickinson] (7:20)
08. Death of the Celts (10:20)
09. The Parchment (12:39)
10. Hell on Earth (11:19)

All songs written by Steve Harris, except where noted.



Obsazení:

Bruce Dickinson – lead vocals
Dave Murray – guitar
Adrian Smith – guitar, backing vocals
Janick Gers – guitar
Steve Harris – bass, keyboards, backing vocals
Nicko McBrain – drums

 
06.08.2022 vmagistr | #
2 stars

Iron Maiden vydali novou desku, prý to je super pecka a všechny fanoušky to ohromí. Upřímně – čím by nás kapela po čtyřiceti letech na scéně mohla překvapit? Že bychom tu po k uzoufání dlouhém dvojalbu The Book of Souls měli opět desku o „normální“ stopáži? Ale kdeže – ani tentokrát se všechny skladby nepodařilo vtěsnat na jediný nosič, ačkoli je aktuální nahrávka asi o deset minut kratší než její předchůdce. Ono na tom vlastně není nic překvapivého – stejně jako u spousty dalších kapel interpretů s nástupem digitálních médií délka jejich produktů postupně narostla do olbřímích rozměrů. Měřeno optikou osmdesátých let, kdy vznikaly nejslavnější nahrávky Iron Maiden, vydává kapela od svého „reunionu“ v roce 1999 v podstatě pouze dvojalba.

Nuže dobrá, co tu tedy máme? Z obalu se šklebící Eddie s katanou se možná právě chystá setnout hlavu tomu, kdo hned na úvod desky zařadil titulní osmiminutový valčík. Tohle střední tempo bude určitě fungovat dobře na koncertech, kde si skladbu budou moci s kapelou zahalekat ti nejvěrnější z věrných, v otvíráku alba Iron Maiden ale způsobuje těžce skousnutelnou rozplizlost. To následující kvapík Stratego je z jiného těsta – rychlý, agresivní a přitom epický. Snadno zapamatovatelný refrén účinek celé skladby jen korunuje. Může to znít zvláštně, ale skladbu The Writing on the Wall by na některé ze svých posledních studiovek mohli klidně představit ještě o dekádu déle hrající Deep Purple. Že by Iron Maiden už dospěli do fáze, kdy své prokomponované, ale v podstatě hardrockové skladby koření metalem, jen když je kapela zrovna dostatečně „vydýchaná“? Tenhle žánr možná opravdu není pro starý.

Skoro desetiminutová Lost in a Lost World zpracovává příjemné (opravdu jsem takové slovo použil?) melodické motivy, Dickinsonovi tu ale až příliš často pomáhá sólová kytara dublující jeho part. Nebýt neustálého opakování některých (zrovna jak napotvoru těch méně nosných) riffů, mohla by skladba s dvoutřetinovou délkou působit o něco svěžeji. Třeba jako ostrý odzemek Days of Future Past – tudy vede cesta. Rychle a stručně, klidně i s trochou toho patosu – na ten už jsme si v podání Iron Maiden za poslední dvě dekády bez problémů zvykli. I The Time Machine vypadá (až na to minutové uspávací intro) poměrně schopně, i když trocha té strohosti a úsečnosti by písni také neškodila.

Pokud délka skladeb z prvního disku někomu způsobila numerofobii, ten druhý ať si raději dávkuje po kapkách. Zředěné epičnosti a přespříliš dlouhých akustických pasáží bez atmosféry totiž ve třídílné harrisovské půlhodince (Death of the Celts, The Parchment a Hell on Earth) dostane takový kopec, až mu to milé nebude. Nejlépe z toho vychází asi poslední jmenovaná skladba, jejíž atraktivitu zvyšuje ostřejší tempo a slušné vnitřní napětí. No a poslední (i když na disku v pořadí první) nezmíněná píseň, Darkest Hour? I na poměry desky pomalým startem to začíná a v refrénu smutně nestíhajícím Dickinsonem to končí.

Co si tedy s deskou Senjutsu vlastně počít? Kapela se může stokrát zaklínat prohlášeními, že to takhle opravdu chtěla a že skladby tak dlouhé prostě vyšly, jenže tady se mělo škrtat, aranžovat, a ještě jednou škrtat. Co na albu The Book of Souls bylo patrné tak napůl, se zde ukazuje nad slunce jasně – při nahrávání chyběl kritický pohled zvenčí, který by kapelu usměrnil a vrátil zpátky na pevnou zem.
reagovat

Antony @ 06.08.2022 16:15:29
Je to přesně tak. Rozvleklé, recyklované a zcela nepřínosné album. Dal jsem mu v průběhu doby několik šancí, všechny promarnilo. IRON MAIDEN jsou moji oblíbenci, ale poslední dvě dekády si jméno jen kazí..

Mohyla @ 19.09.2022 09:06:40
Tak tu sa nezhodneme! Už som to tu raz písal, v tomto ohľade som konzerva! Roliing Stones majú hrať ako Rolling Stones a Majdni, ako Majdni. Jedni to volajú opakovanie sa, druhí štýlotvornosť! Na tomto albume skladajú ako Majdni, hrajú, ako Majdni, znejú, ako Majdni, aranžujú ako Majdni a mne sa to páči! Nič prevratného, ale "výborne urobené remeslo"!

vmagistr @ 19.09.2022 11:11:30
Mohyla: S tvrzením, že "Iron Maiden mají znít jako Iron Maiden" se srovnám bez problémů, na této desce jsem ale zaregistroval (a v recenzi zmínil) místa, kde se mi zdá, že tak Iron Maiden příliš neznějí. To by ale samo o sobě ještě nic neznamenalo. Má hlavní výtka se týkala na můj vkus přefouknuté stopáže mnoha skladeb, které mi právě v takovém formátu přišly řemeslně nezvládnuté. Každopádně hudba je tu mimo jiné i proto, aby ji lidé poslouchali, takže komukoli, koho Senjutsu oslovilo, s ním přeju příjemné zážitky.

Jarouš @ 29.05.2024 14:22:51
Souhlasím s Mohylou.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
Gerry
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
Mohyla, Jarouš
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 1x
vmagistr
1 hvězdička - hodnoceno 1x
Antony
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0401 s.