Daltrey, Roger - Daltrey (1973)
1. One Man Band (David Courtney / Leo Sayer) 3:54
2. Way of the World ((Adam Faith / David Courtney) 3:16
3. You Are Yourself (David Courtney / Leo Sayer) 4:13
4. Thinking (David Courtney / Leo Sayer) 4:27
5. You and Me (Adam Faith / David Courtney) 2:32
6. It's a Hard Life (David Courtney / Leo Sayer) 3:39
7. Giving It All Away (David Courtney / Leo Sayer) 3:26
8. The Story So Far (David Courtney / Leo Sayer) 4:08
9. When the Music Stops /David Courtney / Leo Sayer) 3:12
10. Reasons (David Courtney / Leo Sayer) 3:50
11. One Man Band (Reprise) (David Courtney / Leo Sayer) 1:18
Nahráno leden–únor 1973 v Barn Studios,
Apple Studios a Nova Sound Studios. Vadáno duben 1973.
Obsazení:
Roger Daltrey – zpěv
David Courtney – klavír
Russ Ballard – kytara, klávesy
Bob Henrit – bicí
B. J. Cole – steel kytara
Dave Arbus – housle
Dave Wintour – basová kytara
Jimmy Page – kytara v „There Is Love“

Tuhle desku přinesl do své „Třináctky“ v Čáslavské Jirka Černý. Děkuju, Jirko, za tuhle, i za stovky dalších. Rockboard nemá rubriku nekrology, asi bych jeden před pár měsíci, když odešel, napsal. Tvůj vkus a Tvé přemejšlení nejen nad muzikou, ale i světem, formovaly i mé. Jirka, když hrál desku, vždy vystavil obal. Ten maskulinní anděl s tím blonďatým hárem na titulní straně se mi líbil. Když jsem pak bral po pár měsících do ruky své vlastní LP, s krásnou, trochu porézní texturou papírového obalu, na jeho zadní straně byla ta hlava s Daltreyho hárem zezadu ve stejném rámečku. Vtipné.
Na tomhle albu, vzniklém jako jakási Daltreyho oddechovka, samostatný projekt v době mezi vrcholy tvorby The Who, tj. Who´s Next a a Quadrophenií, účinkovala řada skvělých hudebníků – např. klávesista Argent, Arbus na housle, spoluhráč z The Who Entwistle na baskytaru (na bonusové stopě na CD There Is Life, která není na originálním LP, také Jimmy Page). Většina písniček je z pera písničkáře Lea Sayera a Dava Courtneyho. Je to tedy veskrze písničkářské album. Album možná pro holky, plné silných, nádherných, placama možná i dojemných melodií; s pár a pak i se svojí ženou jsme to hodně poslouchali. Nejsem šulín, co by se holkám podbízel. Já to album skutečně miluju. Sayerův úsporný styl je zde obohacen poměrně bohatými aranžemi (a, zase, tím Daltreyho zpíváním). Je to výrazově diametrálně jiné. Obsahuje 3 extrémně silné písničky: It´s a Hard Life, Givin´ It All Away, You Are Yourself. Místy tu je Daltreyho vokál i v jeho neskutečné, extrémní poloze (podobně, jako v Quadrophenii, taktéž z r. 1973, na vrcholu jeho možností). Jeden z nekrásnějších v dějinách rocku. Ale ani ostatní písničky nejsou žádná vata. Jediná mi tam nepřekáží. Prostě Dalteyho zpívání Sayera. Krásná sólovka. Poslechněte si.
Takže i po letech za 5*.
reagovat
Judith @ 06.12.2023 19:05:09 | #
V divadle se říká, že krále hrají ostatní. Rogera Daltreyho jsem poprvé viděla na vzpomínkovém koncertu za F. Mercuryho a okamžitě mi došlo, že tohle je Někdo - podle toho, jaký měl aplaus a jak se k němu chovali další muzikanti na pódiu. Album se poslouchá příjemně, říznější tvář The Who je mi osobně bližší.
hejkal @ 07.12.2023 08:09:33 | #
O Daltreyho sólovú tvorbu som sa nikdy nezaujímal. Vďaka za zoznámenie.
jiří schwarz @ 07.12.2023 22:30:47 | #
Ano, Judith, rozumím. Já to ale tak úplně vyhraněné nemám. Oboje poslouchám v různých situacích, když chci bigboš a rock, a když chci třebas jen něco příjemného, třeba jako kulisu. Když srovnám s Who´s Next: oběma albům jsem dal 5*, oboje tedy mají pro mě osobně vysokou hodnotu. Ale jeden zásadní rozdíl mezi oběma vidím, když posoudím jakýsi prvek „hodnoty“ těch alb. Who´s Next bude jistě vítězit. Považuju ho za jedno „nej“ z rockové historie, zatímco LP Daltrey jen za jakousi velkou a umnou příjemnost, stranou jakési závažnosti pro progres v oboru pop-music a jazzu 😊. Je tu tedy i ten parametr oblíbenosti, a taky funkce toho spotřebního zboží (díla). Diskuse se vedla a vede, jestli mají ta alba, co posuzujeme, nějakou „vnitřní“ hodnotu, nad tu, kterou jim dáváme podle své obliby (jak nedávno plédoval Apache obhajuje tvorbu Slade). Nejsem takový liberál (či nihilista? nebo egocentrik?), a dílka se snažím vidět navíc i z té perspektivy vnitřní hodnoty, jakkoli je neuchopitelná a je extrémně obtížné ji definovat. Ale přesto dostalo LP Daltrey těch 5* 😊
Judith @ 08.12.2023 14:26:58 | #
Apache, ale my jsme opravdu nedostali žádné školení, jak se na lopatě sedí, když se Progboard vlivem okolností přejmenoval na Rockboard. Měj pochopení! Kdyby šly události jinou cestou, kdo ví, kde by kdo z nás byl... Buďme rádi, že máme kde polemizovat a ujasňovat si v sobě díky druhým, které nám štěstěna přivála do cesty, co pro nás znamená dobrá hudba :-)
hejkal @ 08.12.2023 16:17:13 | #
To je také naše tuzemské postsocialistické špecifikum, že na stránkach pre rockových fanúšikov sú priaznivci rocku pravidelne hanení, zosmiešňovaní, ostrakizovaní za to, že počúvajú rock. :)
zdenek2512 @ 08.12.2023 17:10:27 | #
Apache, zdravím co takhle Creedence Clearwater Revival to je rockec jako blázen, taky Status Quo, Blue Cheer, MC5. To si zkoušel.
Antony @ 11.12.2023 11:31:41 | #
Příspěvek smazán moderátorem.
Antony @ 11.12.2023 11:31:41 | #
Skupina CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL představuje excelentní ukázku nadžánrové hitovosti, přímočarosti, dravosti, a také propojení amerických ingrediencí. Taková grupa nemohla vzniknout nikde jinde než v USA. Čímsi mi připomínají Bonovy AC/DC. Je obdivuhodné, kolik toho stihli vytvořit za krátký okamžik několika let. Miluju všechna jejich alba, všechny skladby, zvyknul jsem si i na tu countryovku, kterou se rozloučili.
Antony @ 08.12.2023 23:04:54 | #
jiří schwarz:
Myšlenka s vnější a vnitřní hodnotou je podnětná a zaslouží úvahu. Za zásadní považuji, že vidíš tyto dvě hodnoty jako dvě samostatné veličiny.
Vnitřní hodnota je pro mne ta, kterou ve mě nahrávka vyvolá jako v posluchači čistě hudebním působením, silou a charakterem zážitku. Je nedefinovatelná, avšak je jako jediná určující. Vnější hodnota je skutečnost, že o albu neco rozumově vím. Tato má však význam pouze jako vnější faktografická okolnost, na moje posluchačské hodnocení nemá pražádný vliv.
vmagistr @ 09.12.2023 09:33:29 | #
Diskusi jsem promazal. Antony, Apache: věnujte se prosím muzice, ne jeden druhému.
Antony @ 09.12.2023 09:48:00 | #
vmagistr:
Tedy veřejně legitimuješ tuto Apacheovu lež:
"Je třeba se smířit s tím, že se mnou na Rockboard přišel rock (a taky roll). Tedy něco, co vážně můžu (musím) a budu to tady propagovat ať už se to někomu líbí nebo ne. Protože tyhle stránky to potřebujou jako sůl."
Výrok zpochybňující úsilí a psaní všech ostatních účastníků fóra, kteří na téma rockové hudby dlouhodobě přispívají.
No, jako moderátor na to máš právo. Ale nesouhlasím s tím.
vmagistr @ 09.12.2023 10:11:24 | #
Antony: Nelegitimizuji žádné lži, postupuji podle pravidel Rockboardu (zde konkrétně bod 4c - Urážky či napadání nebudou tolerovány). Ač tebou citovaný Apacheho výrok mohu považovat za kontroverzní, o porušení pravidel se dle mého názoru nejedná.
Judith @ 09.12.2023 14:16:21 | #
Pro mě je cenné každé hodnocení, u kterého autor odkryje svoje vnímání a myšlenkové pochody ke sdělení vedoucí. Že je album prostě srdcovka, to je jasný argument. Osobně mám za to, že kromě ryzí individuální posluchačské reakce je možné říct i to, jestli a jak moc se album podílelo na formování toku vývoje hudby, jestli je v něm to "něco navíc", jak píše Jiří. Připadá mi dobré umět tohle rozlišovat a kde se hodí, i vysvětlit.
Každý má svoje měřítka a svou posluchačskou i jinou historii, svoje pomyslné brýle, kterými se na svět dívá. Mrzelo by mě, pokud by pokusy o širší pohled, beroucí na zřetel vícero různých perspektiv, nakonec z debaty měly vycházet jako slabší, protože nejsou tak halasně přímočaré. Mám ráda art rock a nepovažuju tuto svou lásku za produkt socialismem pokřivené společnosti. Vím, že to nebylo míněno na mě, a rozumím mentálnímu postupu, který k výroku vedl, ale připadá mi to jako omezené vidění, které v důsledku pomáhá stereotypy živit a přenášet do budoucnosti.
jiří schwarz @ 10.12.2023 03:39:02 | #
No, neměl jsem v úmyslu trávit víkend u compu a diskutovat na RB, nicméně reakce na moji reakci v diskusi nad LP Daltrey, kterou jsem asi zapřičinil, mi velí přece jen reagovat.
Snažil jsem se nastínit (při srovnání LP Daltrey a Who´s Next), svůj způsob hodnocení při recenzích alb. Ne, vůbec nejsem vzděláním „humaniťák“, ale v mládí jsem četl hodně recenzí, odebíral Melodii, Jazz Bulletin apod. Psalo tam dost fajn lidí, kterých si dodnes vážím (ale i těch, kterých si vážím méně). A to čtení tak nějak formovalo i můj přístup při svých hodnoceních (aniž bych jakkoli znal teorie umělecké kritiky, jsou jistě o tom knihy). Pochopil jsem, že kritik (a to se netýká jen muziky) by měl zhodnotit nejen vlastní pocity z uměleckého díla, a taky je umět zařadit v kontextu doby, vývoje. Také to vyžaduje jistou noblesu a nadhled, a orientaci v oboru.
Mnoho lidí zde (a jsem rád, že tu jsou, a jistě nemíním někoho ostrakizovat) hodnotí muziku, a celkem otevřeně dávají najevo, že základem jejich hodnocení je jejich osobní vnímání hodnoceného dílka. Chápu to, sám k tomu taky sklouzávám (což jsem zrovna udělal tím, že Daltrey dostalo ode mě 5*). Nicméně vím, že to tak být na 100 % nemá, a že i vědomí kontextu toho dílka by kritik-recenzent měl brát v úvahu. A hodnotit nejen, jak to na něj působí, ale i další okolnosti – technickou vybavenost muzikantů, zvukové charakteristiky nahrávky, případně i grafiku ho doprovázející (třeba obal). A dále, jak moc ta věc je novátorská (v kontextu doby), čím je ovlivněna a co sama ovlivnila.
Antony a Judith asi pochopili, o co mi jde. Že každému uměleckému dílku přisuzuju tedy 2 typy hodnot, které se pak hodnocením prolínají. Jednu tu, kterou vysílají ven směrem ke mně, jak jej anticipuji, jak moc radosti, pohody a endorfinů ve mně vyplaví. Působení na I. signální. Ta druhá hodnota je spojena s II. signální, s povědomím toho, jak reflektuju hráčské kvality, dobový kontext, inovativnost, a vše, co rozumové uvažování o hodnoceném dílku přináší.
Apači byli možná ostrakizováni, když jim byla laskavě poskytnuta rezervace v USA. Jestliže jsem zmínil Apachovo adorování Slade, tak to bylo jen jako příklad toho, jak recenzující může maximalizovat svůj prožitek (na I. signální), aniž by chtěl jakkoli vzít v potaz okolnosti, vyplývající z analýzy na II. signální. (Ale koneckonců si myslím, že k tomu inklinuje většina z nás.) Nechť si poslouchá a má radost z té věci, já ho kvůli tomu neostrakizuju (ani nemůžu, i kdybych chtěl). I já jsem měl rád Sweety a Slady na dýzách, sám jsem je, během krátké epizody svého DJství na dýzách ve svých 17-18 letech hrál (spolu třeba s Mahavishnu, Pink Floyd). Svůj postoj (v zásadě celkem smířlivý a pozitivní) ke Slade jsem vyjádřil nedávno v mém komentáři k LP Slayed? z 26.11.23. Apache mě ale dost překvapil tím, že on sem přináší r´n´r. To je trochu silné stanovisko, postrádající nadhledu. Apache také napastoval text od Hejkala, kterému ne zcela rozumím – jakoby jen a pouze my, vyrostlí za socíku, mohli být snobi? Tak to není. Mám ale pocit, že každý, kdo má rád a preferuje ten svůj způsob nahlížení, je tak trochu svým způsobem snob. Socík – nesocík. Ale, na druhou stranu, odmítat ty, kteří víc zapojují do svých hodnocení svou II. signální (neumějí si to užít dle Hejkala na té I. signální), a podsouvat jim snobismus (daný frustrací z izolace od západní kultury), je svým způsobem také jistý rys intolerance. Sám mám nejraděj věci, které si umím užít na I. signální, a navíc i ta II. signální mě od nich neodrazuje, ba je povýší.
hejkal @ 11.12.2023 11:31:41 | #
Moja poznamka vychádza z empirických skúseností, je teda tým, čo si pomenoval ako "dodanie kontextu".
Na margo ODBORNEJ recenzie, tie sa tu prakticky nezjavujú a dobre nám tak. Mňa na výške učili jej štruktúru pozostávajúcu z niekoľkých povinných častí, od úvodu, autorovej/ých biografie/í s prihliadnutím na profesný život, predstavenie diela, jeho obsahu, ďalej technické informácie o diele/nosiči, zasadenie diela do kontextu doby, ale i do celkovej autorovej činnosti, jeho postavenie v celkovej autorovej publikačnej činnosti, analýza novosti, dedukcia trendov a záver (toľko mi utkvelo v pamäti). Samozrejme, formálny, objektivizujúci tón je podmienkou.
Je to samozrejme fuška, ale reálne v percepcii umenia neexistuje iný ako subjektívny názor. Aj keď sa recenzent snaží pripájať ďalšie vrstvy k svojmu páči/nepáči. Netreba sa za to hanbiť. :)
Osobne si nemyslím, že keď počúvam po formálnej stránke zložitejšiu hudbu, tak som čosi viac. Napokon, aj jazz bol pôvodne hudbou ľudu, zábavová a tancovačková záležitosť. A aj ten najakademickejší pôsobí na 1. signálnu, to sa v umení nedá obísť.
Každopádne už nebudem Daltreymu rušiť jeho pôsobenie na Rockboarde, ešte vo mne, aj keď sa to nezdá, ostala štipka tolerancie. :)
Antony @ 10.12.2023 12:25:16 | #
vmagistr:
Pravidla jsou platná pro všechny, tedy i pro tebe, včetně bodu 4c, který sám porušuješ.
Ty mne napadáš křivým obviněním. Nikoho jsem svým příspěvkem nenapadal ani neurážel, pokud ano, uveď konkrétní zdůvodnění. Připomenu jen, že v mém příspěvku byl jen slušně formulovaný nesouhlas (přesně dle ustanovení 4c "Diskutující spolu navzájem přirozeně mohou nesouhlasit.") a dva doslovné citáty textu s nímž nesouhlasím. Jestli máš potřebu z nesouhlasu a citátů vykonstruovat obvinění proti mne, velmi mne tím napadáš a urážíš. Tím porušuješ zmiňovaná bod 4c.
Současně tím zneužíváš moderátorskou pravomoc. Moderátorskou libovůli a měření dvojím metrem jsme tu už měli a vzniká tak nebezpečný precedens. Obzvláště, když skutečné napadání tu bez povšimnutí ponecháváš.
vmagistr @ 10.12.2023 12:46:06 | #
Antony: Pokud máš k tomu, jakým způsobem plním roli moderátora, nějaké výhrady, směruj je prosím k Pokimu - pokyny k tomu, jakým způsobem mám s ní spojené úkoly vykonávat, v případě potřeby přijímám od něj. Do té doby budu k roli moderátora přistupovat stejně, jako jsem k ní přístupoval doposud.
Antony @ 10.12.2023 17:23:06 | #
OK, nedáváš mi jinou možnost. Od korektně jednajícího člověka bych očekával, že dokáže zdůvodnit své konání. Tys to ani na výzvu neudělal. Jestliže je mi ustanovením 4c garantováno právo na nesouhlas, a ty mi ho svévolně a bezdůvodně bereš, obrátím se na Pokiho.
Judith @ 11.12.2023 11:05:48 | #
Přemýšlím nad tím, co tu vzniklo. Antony, vmagistr podle mě právěže volí korektní postup (a ty taky, svým dalším krokem, který avizuješ) - v pravidlech není nic o tom, že by moderátor měl své zásahy diskutujícím podrobně zdůvodňovat. Nechme fungovat řádné a předem nastavené procesy :-) Osobně vnímám spíš snahu měřit všem stejným metrem a řešit aktuální situaci bez dalších vlivů.
Na druhou stranu musím říct, a je to důvod, proč do toho šťourám, že tady padla poměrně silná tvrzení ohledně toho, jak se na Rockboardu zachází s rockovými fanoušky (ostrakizace a podobně). Ve chvíli, kdy se diskuse z přátelské humorné nadsázky překlopí jinam a dojde na oficiální zásahy, naplnění pouze litery zákona ve mně jako čtenáři nechává dojem, že s těmito výroky vedení webu vlastně souhlasí. Uvítala bych jako uživatel v tomto případě i komentář věcné stránky sporu, ne jen smazání některých příspěvků.
Každý má právo říct hele, pro mě už tohle sranda není, tohle přece není pravda, není to tak jednoduché. Tohle bolí, prosím, uber. Škádlení je prima, v humorné nadsázce se dá ledacos ventilovat, ale jakmile to pro někoho zvážní (a to je věc individuálního pocitu a posouzení), v respektujícím prostředí a vztahu je na místě věc otevřít. Právě to se tady děje a je to jedině dobře.
Poki @ 11.12.2023 12:08:26 | #
Ahoj. Bohužel nemohu soudit protože byl vymazaný obsah příspěvků - @vmagistr - prosím používat funkci "smazat" místo vymazání obsahu. Příspěvky jsou pak schované, ale dá se na ně podívat v databázi, případně se dá proces zvrátit. Prosím taky nejdřív o upozornění do chatu - že se odklonil do tématu, nebo pokud jde o hádku ať je slušná, nebo lépe ať pokračuje jinde než u recenze... a teprve až pak sáhnout k mazání. Díky.
vmagistr @ 11.12.2023 12:18:56 | #
Poki, díky za upozornění, budu tedy propříště postupovat, jak píšeš.
Antony @ 11.12.2023 13:01:31 | #
Judith:
Moderátor není povinen zdůvodňovat nic, případné zdůvodnění je jen věcí jím projevené vůle. Od korektně jednajícího člověka očekávám víc než jen plnění povinností. vmagistr vůli zdůvodnit neprojevil ani na požádání, to také něco znamená.
Moderátor se ovšem musí, stejně jako všichni ostatní, řídit pravidly. V pravidlech je uživatelům mimo jiného jasně garantováno právo na a) "možnost svobodného vyjádření názoru", b) na projevení nesouhlasu "Diskutující spolu navzájem přirozeně mohou nesouhlasit". Současně je moderátor vázán ustanovením 1f "Případné spory mezi moderátory a uživateli řeší hlavní administrátor - se stížnostmi se obracejte na poki28(na)seznam.cz".
Všechny tři výše zmíněné body moderátor svým zásahem porušil. Znemožnil svobodné vyjádření názoru, znemožnil projevení nesouhlasu, znemožnil řešení sporu administrátorem.
V mém vymazaném příspěvku nebyla ani invektiva, nebylo tam ani žádné napadání, natož urážení. Byl to slušně vyjádřený nesouhlas a dva citáty, aby bylo jasné proč a s čím nesouhlasím.
Pokud moderátor zneužije svého práva a označí vyjádření nesouhlasu a citáty za napadání a urážky, vyjadřuje tím své pohrdání nad řadovými členy fóra. To je tak závažný precedens, že považuji za nezbytné proti tomu vystoupit. Neboť jsme tak v permanentní nebezpečí, že kterýkoli výrok bude významově otočen, jak se moderátorovi zlíbí. Moderátor by měl být vzorem mravní spolehlivosti, v tomto případě zcela selhal.
V podstatě se nic nestalo. Já napsal Apachemu, s čím nesouhlasím a doložil to citacemi jeho autentických výroků. On mě poslal do háje. Mě to neuráželo, jeho přepokládám také ne. Tím to mohlo skončit, kdyby se do toho nevložil moderátor. Medvědí služba v praxi.
Antony @ 11.12.2023 13:02:15 | #
Poki:
Děkuji.
Judith @ 11.12.2023 13:32:16 | #
Antony, všichni se pořád učíme :-) Proběhly tu upřesňující instrukce pro moderování, každý si z diskuse něco vzal podle své nátury. Příště budeme moudřejší, nebo si dáme kolečko znovu, procesy se stále ladí. Osobně oceňuju, když lidi umí korigovat svoje jednání na základě odezvy, kterou dostali (a samozřejmě tak, aby nešli sami proti sobě), ale aby to mohlo vyrůst z nich, je potřeba určitý prostor.
Předpokládám, že bys uměl smazaný příspěvek podle smyslu rekonstruovat, nicméně nežádám to po tobě. Ačkoli je to první věc, kterou jsem si na obnoveném Rockboardu nestihla přečíst, a mrzelo mě to - dokonce se mi o tom zdálo. Že vidím text, ale jakmile jsem se k němu chtěla přiblížit, byl pořád rozmazanější... Stalo se, pojďme dál. Důležité věci se vždycky nějak přihlásí, jestli ne, zas tolik důležité nebyly.
Antony @ 11.12.2023 16:21:03 | #
Judith:
Není třeba rekonstruovat. Některé věci nechť zůstanou rozmazané. Aspoň se nám má o čem zdát.
Gattolino @ 02.07.2025 19:19:37 | #
Daltreyho první sólovku jsem si také pořídil na doporučení Jiřího Černého, který v perektní knize "Hvězdy tehdejších hitparád" píše o této desce, že pro něho "zůstává pěveckým klenotem" . A opravdu je překrásná! Právě teď se těším, že pana Daltreyho osobně uvidím a uslyším letos 20. července na koncertě The Who v italském Amfiteatro Camerini v Piazzola sul Brenta.
jiří schwarz @ 02.07.2025 21:37:35 | #
Gattolino, jo, je to krása rockového zpívání, byť na podkladu Sayerova písničkářství (málokdy se mi covery líbí víc než originál, ale tady to tak je). Výlet za Who závidím (já nikdy nikoho z nich neviděl), i když přece jen, Daltrey zde byl na vrcholu, v 80kách už to nebylo ono. Prostě tyhle věci (v.t. Gillan) nejde dávat dlouho.





