Synkopy - Sluneční hodiny (1981)

Tracklist:
01. Introdukce (2:54)
02. Hůl v slunečních hodinách (6:04)
03. Jsi nádherně Pravěká (8:21)
04. Intermezzo (2:14)
05. Černý racek (7:41)
06. Klávesové extempore (4:03)
07. Vodopád (3:39)
08. Toulka je oblá (7:28)

Total time: 42:32



Obsazení:

Oldřich Veselý - Micromoog, ARP Omni, Clavinet, Fender piano,organ, piano, vocals
Vratislav Lukáš - Ovation acoustic guitar, Mircomoog, Clavinet, cello, vocals
Pavel Pokorný - Micromoog, ARP Omni, organ, Fender piano, violin, vocals
Emil Kopřiva - guit

 
20.01.2015 Petr87 | #
5 stars

Sluneční hodiny/

Tohle album vyšlo v časech, kdy u nás neměla rocková hudba zrovna na růžích ustláno... Řekl bych, že spíš na kaktusech.
Československou popovou scénu začali pomalu anektovat ti "pekelní haranti"... pardon, chtěl jsem napsat "děti ráje", nebo chcete-li Panoptikum Františka Janečka, no a na bigbít (pokud tedy nebyl politicky angažovaný, nebo jinak rudě infikovaný) nečekaly zrovna "světlé zítřky".

Však stačí jen vzpomenout na článek z pera nějakého červeného mozku s názvem: "Nová vlna se starým obsahem", který byl tehdy, o dva roky později, vytištěn na jeden z nejpoužívanějších toaletních papírů, značky Tribuna.
No zkrátka deratizace... oops, teda normalizace v plném proudu.

Brněnské Synkopy řadím hned vedle Progres 2, či Blue Effectu nebo JAZZ Q mezi to nejpovedenější, co mohla v té době naše rocková scéna nabídnout...
No dobře, lupnul bych sem i Olympic, protože některá jejich alba z té doby, zvláště Prázdniny na Zemi považuji za velmi povedené. A samozřejmě nemohu zapomenout ani na sólové umělce jako třeba Vlád'u Mišíka, Otu Petřinu, nebo taky Petra Nováka. Ale o těch zas třeba někdy příště.

Celá tahle deska by se dala směle označit za mistrovské hudební dílo výborného skladatele, hráče na klávesové nástroje a zpěváka Oldřicha Veselého..
A pochopitelně nemohu zapomenout ani na výborné texty Pavla Vrby.
Zkrátka a dobře, nemohu popřít, že tohle album je moje srdeční záležitost.

Už jen úvodní skladba Introdukce a její atmosférické synthetizery dávají tušit, že naše uši čeká chutná a vydatná hostina.
Ona vlastně celá deska je skrz naskrz nasáklá klávesami a kytara zde zase tolik struny nevystrkuje, ale to v žádném případě nepovažuji za negativum, ba naopak.

Výrazněji zde kytara do děje promlouvá zejména v takřka hardrockové skladbě Jsi nádherně pravěká, kde bezchybně ladí s nezbytnými klávesami, aby se ke konci navíc mohla blýsknout i perfektně vystavěným sólem...

A takových úžasných momentů a krásných melodických zákoutí najdete na albu nespočet.
Třeba při části nazvané Intermezzo, kde si klávesy dávají spicha s krásnými houslemi a violem, mi při každém poslechu naskakuje husí kůže.

No a Černý racek, na kterého tahle krátká skladba po chvíli naváže je vůbec naprostá nádhera, pro mne jeden z vrcholů desky. Překrásná, melodiemi nešetřící balada a asi vůbec nejznámější kompozice od Synkop.

Zkrátka a dobře, tohle je pro mne další z těch mnoha desek, která nemá slabé místo...
A jsem toho názoru, že zde přibyl do české bigbítové koruny další zářivý drahokam.

V těchto dobách to rockoví hudebníci u nás opravdu neměli lehké... To byly samé zákazy, na hlavu padlé přehrávky, tfuj...
Nevím, tak nějak si stále pořádně nedovedu představit, jak mohlo tehdy vypadat nějaké to povinné šaškování před přehrávkovou komisí, ale pojd'me to zkusit...

No a jelikož byl jeden z mých příspěvků v minulosti označen za nevkusný, což docela zacloumalo mou citlivou a empatickou duší, tak slibuji, že se odted' budu snažit vyvarovat všech těch tfuj, tfuj, škaredých výrazů.
A nebo se je budu snažit zakomponovat tak, aby nikoho "nepobuřovaly". Přece jen jsem to už takhle vyzkoušel párkrát v minulosti, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat i ted'. Tak jdem na to...
Naše bigbítová skupina by se mohla jmenovat třeba Black Friday...

Kapela zrovna stojí v čekárně a vypadá jako skupinka odsouzených na smrt.
Kytarista a zpěvák David: "Ty vole, já jsem tak nervozní, že mi z toho snad hrábne.

Bubeník Petr: "Klídek, to zmáknem."

Klávesista Richard: "Teda, ten tvůj klid bych chtěl mít... víš ty vůbec, kolik kapel už před náma ti (hrubé označení mužů, co mají rádi růžovou) zařízli?"

Basák Honza: "Héj, né tak nahlas, ještě nás někdo uslyší.

Richard: "Vždyt' je to pravda... Ty vole, vždyt' už jen ten náš název je bude dráždit víc, než hudba... To nemůže projít.

Petr: "Hele, trošku provokace u nás ještě nikoho nezabilo."

Honza: "Seš si tím opravdu jistej?"

Petr: "Hele, nechte toho, pane "Pesimisto". Stačilo, že jsme se museli dát všichni ostříhat."

David: "Ti se na nás určitě těší, jako Lenin na další mrtvičku... víš přece, že dnes jsme poslední kapela na seznamu, určitě toho mají za celej den plný zuby.

Petr: "HÁ, HÁ."

Richard: "Moc bych se nesmál kluci, ten, co tomu předsedá, je prý pěknej (neslušné označení toalety).
Nějakej soudruh Šváb... někteří mu přezdívají "Rockový kat."

Honza: "Pššt, pššt, slyším nějaký kroky...

Petr: "Jo, taky něco slyším, hodina H udeřila... kluci, hlavně žádný křeče, budeme hrát za všech sil, jak nejlépe umíme."

A ještě, než stačil dokončit větu, tak se otevřely dveře a z nich začali postupně vycházet členové předchozí skupiny. A z jejich protáhlých obličejů se dalo okamžitě vyčíst, že už si nejspíše ani neškrtnou.

"Tak co, chlapi, jak jste dopadli?" zeptal se Petr, ale odpovědí mu bylo zprvu jen podrážděné zamručení..
Ale nakonec se k němu přitočil jeden s kytarou přes rameno a pošeptal mu: "Bacha na Švába, ten (velmi vulgární označení pro dámské přirození, přenesené do mužského rodu) je dnes v ráži.. Poznáte ho lehce, to je ta rozteklá (hanlivé označení pro vyústění trávícího traktu), co sedí uprostřed. Hodně štěstí... budete ho potřebovat" a odkráčel společně s ostatními vstříc "světlým zítřkům."

"Další!" ozvalo se stroze ze sálu...

Richard: "Tak kluci, hodně štěstí nám všem." Potom si podali ruce a nakráčeli do sálu, kde už na ně čekalo pět ulízaných škeblí, sedících za velkým stolem.

Petr šeptem k Richardovi: "Říšo, ta ovarová hlava, co sedí uprostřed na třech židlích, tak to je ten tvůj Šváb."

Richard: (šeptem) "Ty vole, tak to je výživný."

Petr: (šeptem) "To si piš... To je přesně ten druh, kterej když spadne z postele, tak ze všech čtyř stran zároveň..."
Ale než stačil říct svému kolegovi ještě něco dalšího, tak ten "zvláštní druh" dal o sobě vědět...

Soudruh Šváb: "Chro, chro... žblebt, frk, frk..."

David: "Co to (škaredé označení ženy živící se prostitucí) je?"

Soudruh přísedící č.1: "Promiňte, pánové, ale soudruh Šváb je dnes trochu nastydlý, tak to prosím, vemte v potaz."

Soudruh přísedící č.2: "Dnes jste poslední skupina na seznamu, tak doufám, že nás potěšíte... těm před vámi se to moc nepovedlo."

Soudruh přísedící č.3: "Dobře, nebudeme to protahovat... Jak si říkáte?"

Petr: "Éh... Black Friday" a cítil, jak se mu začíná řinout pot snad ze všech pórů.

Soudruh Šváb: "CHROO?"

Soudruh přísedící č.4: "Prosím?? (sladkým hláskem) To ale není český název, že ano?"

Soudruh přísedící č.3: "To bude zase nějaká ta američtina..."

Soudruh přísedící č.1: "A to znamená co? Přeložit!"

Petr: "To znamená v překladu Černý Pátek..."

Soudruh přísedící č. 4: (sladce) "To bude zase nějaká skrytá provokace, že, pánové?"

Petr: (zničeně) "Ne, soudruzi, to v žádném případě... tak to není."

Soudruh přísedící č.1: "Tak proč jste si nevybrali nějaký český název? Co si pak můžeme o tomhle myslet?!"

Soudruh přísedící č.3 : "Takže Černý Pátek... hmm... a nešlo by to třeba změnit na Rudý Říjen? Co říkáte, soudruzi hudebníci?"

Petr: "Myslím, že to by nebyl úplně dobrý nápad, soudruhu.." A cítil, že mu úplně vyschlo v krku.

Soudruh přísedící č.1: "No jistě, to se dalo čekat...
víte co? Nebudeme to protahovat, začněte hrát... a potom se rozhodneme, co s váma dál..

Soudruh Šváb: (směrem k přísedícím) "Chro, chro, škrunk, škrunk??"

Soudruh přísedící č.3: "No jistě... Počkejte, soudruzi! A co politické otázky?"

Soudruh přísedící č.2: "No, přemýšlím, jestli je má vůbec cenu trápit..."

Soudruh přísedící č.4: (šeptem k ostatním) Jednu bych měl... A pokud ji alespoň jeden z nich neuhádne, tak okamžitě vyrazit, bez diskuze... souhlasíte, soudruhu Švábe?

Soudruh Šváb: "CHROCHTY."

Soudruh přísedící č.4: "Dobře tedy." (sladkým hláskem ke skupině) "Tak pánové... mám tu pro vás jednu politickou otázečku, kterou když neuhádnete, tak pápá."

"Víte, kdo to byl Julius Fučík?"

Petr: (šeptem k ostatním) "Hoši, myslím, že je konec... Vůbec netuším."

David: (také šeptem) "Chlapi, nebyl to nějakej hokejista?"

Richard: "Nene, toho přece tehdy vystřelili na Měsíc, he?"

Honza: "Jako, to jméno jsem už někde slyšel... myslím, že ve škole... ale to jsem tehdy pravděpodobně nedával pozor."

Petr: "Počkejte, toho přece tehdy ubodali v nějakým tom senátě, ne?"

David: "To byl Julius Caesar, ty (označení pro kastrovaného samce kozy domácí).

Richard: "Chlapi, tak já bych zkusil toho kosmonauta... co už."

Petr: "Tak teda jo... tady už, myslím, není co ztratit."

Soudruh přísedící č.4: "Tak co bude! Víme, nevíme?!"

Richard: "Soudruzi, nejsme si úplně jistí, ale myslíme si, že to byl kosmonaut..."

Soudruh Šváb: "Chro... Chacha, chropt..."

Soudruh přísedící č.1: "VEN, VEN, VÉÉN!"

Soudruh přísedící č.4: (velmi sladce s přemáhaným vztekem) "Zamítá se, pánové... Můžete jít domů.."

Petr: (kdoví, kde se to v něm vzalo) "VY RUDÍ BOLŠEVIČTÍ (Velmi vulgární označení osob mužského pohlaví, narozených ženám lehčích mravů)!!!"

Co závěrem... Nejen, že naše skupina si už nikdy ani neškrtla, ale na Petra po tomhle čekaly i tři roky natvrdo...
A to je konec smutného příběhu...

PS: Doufám, že ke mně budou moderátoři shovívaví. :-)




reagovat

Voytus @ 20.01.2015 11:24:16
Za sebe říkám ano! Dobře jsem se bavil. Parádní oživení mezi recenzemi připojit něco takového (Rudý říjen :-)). Chrocht! :-)

Mohyla @ 20.01.2015 16:35:11
Tuším rastie Braňovi zdatná konkurencia! :-)

swenik @ 21.01.2015 09:42:24
Za mě taky ano! Netradiční, ale pobavil jsem se.

16.07.2013 Kristýna | #
5 stars

Že jsou Sluneční hodiny opravdu vyjímečným albem, o tom nepochybuje snad nikdo, kdo se v československém art rocku přelomu 70. a 80. let alespoň trochu orientuje. Synkopy v čele s Oldřichem Veselým vytvořily něco naprosto speciálního, originálního, co u nás do té doby zkrátka nemělo obdoby. Ve stejný rok mimo jiné vyšlo i album 33 Modrého efektu, na kterém Oldřicha nadobro nahradil navrátivší Lešek Semelka. Za sebe musím říct, že to bylo z obou stran dobré rozhodnutí; dalo totiž vzniknout dvěma výborným albovým počinům.

Introdukce naznačuje, že se hlavního slova na albu ujal Veselý se svými průraznými klavesovými motivy. A s potěšením konstatuji, že byl stejný postup aplikován i na zbytek desky. Introdukce však nabízí velmi příjemný start alba, který člověka naladí na tu správnou vlnu. Těžko zařadit některé zvuky, jelikož se syntetizérů chopili i violoncellista a kytarista Vratislav Lukáš, houslista Pavel Pokorný a bubeník Jiří Rybář. Emil Kopřiva pak každou kompozici vkusně dobarvuje se svými spíše střídmě přidanými kytarovými party.
Na podobných albech se nejsilnější okamžiky určují velmi těžko, ale přecijen si dovolím vyzdvihnout hned druhou skladbu Hůl v slunečních hodinách, která svým svižnějším tempem a zaručenými progresivními postupy nepochybně okouzlí každého posluchače. Ani malinko větší posluchačská náročnost (zvážíme-li, že album vzniklo takřka v době zrodu a následně masové popularity nové vlny) nebrání Synkopám tvořit velmi chytlavé pasáže, které člověk nemá šanci dostat z hlavy.
Jsi nádherně pravěká stojí na podobných základech, ale chybí ta nakažlivá chytlavost. Je zde velký prostor pro instrumentální exhibice, kde se nepatrně „blýskne“ i kytarista Emil Kopřiva, což považuji rozhodně za plus. Smyčce zde pracují na jedničku a výborně sekundují klávesovým motivům Veselého.
Intermezzo je velmi pěkný předěl mezi skladbami. Trochu posmutnělá atmosféra je zde tvořena krásně položenými houslemi a cellem, které ve výraznější celek pojí jemné klávesové plochy.
Černý racek je jednoznačně dalším vrcholem Slunečních hodin. Působivý hlas Oldřicha Veselého, který velmi citlivě vystihuje celou podstatu skladby, názorně ukazuje, jak poetické texty se dají propojit s pro něj tak typickou instrumentální složkou. Vše do sebe přenádherně zapadá, kytara zde hraje nepostradatelnou roli a melodická linka se doslova zarývá do hlavy. Všechny stopy vytváří neskutečně komplexní zvuk, ve kterém je těžké něco konkrétněji rozeznat, ale to je na tom to nejvíce okouzlující. Ten zvuk je zkrátka neskutečně plný, přesycený. Ale nadmíru vkusně. Nádhera.
Klávesové extempore je zajímavou ryze instrumentální skladbou, jejíž podstatu vystihuje už samotný název. Přestože se na začátku mohlo zdát, že půjde o skladbu podobného ražení jako předchozí Černý racek, opak je pravdou. Nálada se zde naprosto změnila v až epicky dramatický celek, což platí až do samého konce skladby.
Další kompozice s názvem Vodopád ze začátku sice staví na jemně zabarveném Fender pianu, jsme zde ale opět svědky poměrně radikálního přerodu v dramatickou změť syntetizérových zvuků a živelných rytmických proměn. Celou dobu si kladu otázku, jestli má skladba vůbec nějaký text, Oldřichu Veselému totiž nejde vůbec rozumět. Třeba mi na tuto otázku někdo z recenzentů dokáže odpovědět.
Toulka je oblá. Vskutku. Další výraznější skladbu a další z nejsilnějších momentů desky zdobí vkusně vyprofilovaný text, jenž nemá na svědomí nikdo menší než Pavel Vrba. Toulka nabízí mnoho proměn, které neobyčejně korespondují se sdělením textu. Najdeme zde i akustickou pasáž, následně rozvinutou v kouzelnou, čistě instrumentální, část. Byla by škoda také nezmínit člověka, který se velkou měrou zasloužil o výslednou podobu Slunečních hodin. Bubeník Jiří Rybář bezpochyby dal do desky kus sebe a díky němu krásně vyniknou dynamické rozdíly. V Toulce dobře fungují i vícehlasy, na kterých si Synkopy daly určitě hodně záležet. Tento až perfekcionalistický přístup je mi blízký. Nezbývá mi než zopakovat již vyřčené; Toulka je oblá. Vskutku.

I přes to, že má toto album své nezpochybnitelné kouzlo a je v něm úplné minimum slabých míst, 33 je mi pořád bližší a s každým dalším poslechem mě baví stále víc. Tolik pro srovnání těchto dvou děl.
Za Slunečními hodinami je však cítit velký kus práce a hlavně odhodlání, které koneckonců všechny kapely u nás ve své době neměly. Není se čemu divit, ovšem Synkopám se dostává uznání dodnes. Takže se zdá, že ta snaha opravdu stála za to.
reagovat

alienshore @ 16.07.2013 18:46:34
aj mne je album 33 od M. Efektu bližší, Radim Hladík často rozprával o tom že odchod Oldřicha Veselého bola veľká chyba ... ak by ostal vznikli by asi ďalšie albumy M. Efektu, ale na druhej strane by zase nevznikol tento klenot československého art-rocku :-) ... mňa by zaujímalo ako by znel tento album ak by tu hral na gitare Miloš Makovský, ale to je zase len moja predstavivosť :-) .... Kristýna opäť precízne a pritom ľudsky napísaná recenzia, vďaka

SajgonG @ 16.07.2013 22:24:36
Pekná recenzia, naprosto výstižná - mňa zase 33 velmi nebere -)) Sluneční Hodiny patria u ňa do tzv. tripletu československého - pomenujme to obšírnejšie "sofistikovanejšieho" rocku, ktorý môže smelo konkurovať skvostom svetovej muziky daného žánru - okrem SH sem u mňa patrí "Svět Hledačú" Bluefekťákov a "Huascaran" od Fermátičky . Určite vzniklo u nás aj veľa ďalších skvelých vecí - ale z toho čo mám napočúvané sú u mňa tieto 3 skvosty neporaziteľné -))

Petr Gerneš @ 17.07.2013 15:15:57
Opět zajímavá recenze. Mimochodem, mohu se Tě zeptat, kde tu všechnu zajímavou hudbu bereš?

b.wolf @ 17.07.2013 15:47:10
Mám obě alba této skupiny rád, jak Sluneční hodiny, tak Křídlení, a to zejména kvůli hlasu O.Veselého. Stálý a neoposlouchatelný projev toho jmenovaného "sofistikovaného" rocku. K recenzi není co dodat, naprosto výstižná. 33 je také skvělé album, ale nikdy mě tak nechytlo, jako Sluneční hodiny.

Kristýna @ 18.07.2013 16:41:16
alienshore - Díky. Miloš Makovský je výborný kytarista, ale Sluneční hodiny se mi líbí právě takové, jaké jsou - povětšinou ryze klávesové. :-)

SajgonG - Tvou zmíněná alba zcela určitě patří mezi ta, která mohou konkurovat i zahraničním albovým klenotům... Vystihl jsi to. :-)

Petr Gerneš - Zeptat se samozřejmě můžeš a já ti mile ráda odpovím. Většinu inspirace beru právě tady, na Progboardu. Když ne tady, tak většinou dávám na tipy mých známých (díky jednomu progaři jsem se například dozvěděla o výtečných kapelách Gnidrolog a Yezda Urfa, a o mnohých dalších), případně se nechávám inspirovat last.fm nebo Progarchives.

07.05.2011 Petr Gratias | #
5 stars

Umělecké osudy československých bigbítových skupin před r. 1989 byly velmi zvláštní, z odstupem let se dokonce zdají být absurdní a nepochopitelné. Brněnská skupina Synkopy 61 (existovala už v r. 1960, ale název vznikl o rok později) patřila mezi nejstarší kapely u nás. Přesto jí trvalo dlouhých dvacet let, než se dočkala regulérního tzv. dlouhohrajícího alba. To byla skutečně příkladná vizitka socialistické kulturní politiky minulého režimu.
Skupina získala profesionální statut v r. 1970 a přesto, že nějakým zásadním způsobem nedráždila a neprovokovala komunistický režim, společnost Panton (na rozdíl od takových Plavců) jim natočila v první polovině sedmdesátých let tři formátové paskvily (na druhé straně možná světové unikáty), než v r. 1981 spatřilo světlo světa tohle album. Synkopy už sice nepoužívaly zavádějící číslovku v názvu a navíc skupina prošla personálními a stylovými proměnami, nicméně album, které je před námi, se stalo výrazným uměleckým počinem své doby. Lví podíl na tomto projektu měl výtečný zpěvák, osobitý skladatel a hráč na klávesové nástroje Oldřich Veselý a textař Pavel Vrba…
Artrockový opus Sluneční hodiny sice ve světovém kontextu přicházel o nějakých osm let se zpožděním, nicméně reagovat do dobové hudební trendy v hlubokých sedmdesátých letech, navíc bez patřičného nástrojového a technického vybavení a muzikantských schopností nebylo možné. Protože zpoza železné opony k nám přicházely podněty ze Západu vždycky s výrazným zpožděním, mohl i tento projekt vzniknout až v dané době.
Album bylo natáčeno ve slovenském studiu v Pezinku, kde se vyváženým způsobem docílilo zvukové kvality na špičkové úrovni.

INTRODUKCE – tajemné vrčení synthesizerů, které přichází jako předzvěst hudby, jež bude signalizovat estetické krásno, jakoby ve spojení s výtvarným viděním světa. Tento prolog lze vnímat jako druh ceremoniálu, který nás uvede do osobité říše hudby…

HUL V SLUNEČNÍCH HODINÁCH – od klavírního vstupu detailně zpracovaná skladba se všemi artrockovými atributy. Harmonicky bohatá kompozice, vystavěná na solidních základech s neuvěřitelným energetickým potenciálem, s rytmickými proměnami a s kaleidoskopickou barevností použitím klávesových instrumentů. Veselý demonstruje vnitřní splynutí s obsahem textu na věrohodné úrovni. Klávesové preludium nás (mírně v duchu Yes) zvolna jako ceremoniář uvádí do následující skladby s patřičným vyvrcholením...

JSI NÁDHERNĚ PRAVĚKÁ – pravděpodobně netvrdší rocková skladba na albu. Po klávesovém intru přichází výrazný – téměř hardrockový riff, který skladbě dodává patřičný drive. Důkladně proaranžovaná skladba po všech stránkách s přímočarou úderností, ovšem v mezihře proměňovaná nejen v rytmickém, ale i náladotvorném cítění kláves, houslí a důrazných bicích nástrojů. Veselého pěvecký projev (opět!) je emocionálně rozpoutaný, položený do metaforického textu, se kterým tvoří kompaktní pevnou organickou součást. Kytarové vstupy v mezihře jsou ústrojné, nevyčnívají, spíše jen osvěžují celkovou barevnost, podobně jako Pokorného houslové party.

INTERMEZZO – má v sobě notnou porci nostalgie. Propojení violoncella a houslí skladbu posouvá do vnitřně závažnější roviny, něco jako předobraz následující skladby

ČERNÝ RACEK – zcela určitě pilotní skladba na albu. Silná a nosná melodie a stejně tak podmanivý text. Obojí propojeno s Veselého expresivním pěveckým výkonem, kterým se v domácím artrocku „dotkl Mléčné dráhy“ (o které se zpívá i v písni samotné). Nádherně vystavěná balada s nostalgickým podtónem, která v refrénu expresivně vybuchuje jako sopečná erupce. Veselý se mohl opřít o výkon skutečně sehrané a umělecky silné muzikantské party, která v přidaných vokálech vytváří klenutý obraz harmonické svébytnosti. Lukášova skvěle sejmutá akustická kytara se mezi klaviaturami neztrácí a dodává písni na pregnanci. Jeden z nejsilnějších okamžiků na albu…

KLÁVESOVÉ EXTEMPORE – že je album postavené na barevnosti tónových proměn používaných klávesových nástrojů je zřejmé od prvního až po poslední tón na albu. Tato instrumentální skladba to jenom potvrzuje. Zapojení baterie synthesizerů a vokálního projevu s bicími nástroji slaví famózní triumf. Žádný plagiát Keitha Emersona, nebo Ricka Wakemana, ale skladatelsky, aranžérsky a muzikantsky osobitý přístup…

VODOPÁD – propojení basujícího micromoogu, s přesnou rytmickou souhrou Rybářových bicích nástrojů a melodickou linkou kláves a s majestátním vokálním partem má mimořádnou účinnost. Instrumentální podoba skladby má dramaturgicky ústrojný charakter jako spojovací můstek se závěrečnou skladbou.

TOULKA JE OBLÁ – zvonivá akustická kytara nás uvádí do albového finále. Melodická linka píseň posouvá na pokraj virtuálního obřadu. Vrstvení klávesových instrumentů a strojově přesných bicích nástrojů, s prostorem pro Pokorného housle je důstojnou tečkou za celým projektem v němž se jako epilog vrací zpět skladba Hůl v slunečních hodinách, s dramatickým vyvrcholením podle pravidel artrockového schématu…

Album lze charakterizovat jako ryze klávesové. Kytarové party na albu spíš tušíme, než že bychom jimi byli strženi do nějakého víru. V době natáčení alba přicházel do řad skupiny nový kytarista Kopřiva, který díky pokročilým pracem na projektu (přes svůj nesporný hráčský talent) se už nestačil plně vklínit podle zamýšlených představ do vytvářených aranžmá. Možná to byla částečně nevýhoda (!), ale na druhé straně si máme možnost vychutnat barevnost klávesových nástrojů (v domácím prostředí stále víceméně výjimečných svým rozsahem) a výtečně nahraných bicích nástrojů.
Projekt vyšel v CD verzi u firmy Bonton a v reedici s bonusem v remasterované podobě ho vydala i firma FT Records. V digitální podobě byla zvýrazněna kvalita zvukového záznamu. Hlasování hudebních příznivců na internetu označilo album Sluneční hodiny za nejlepší hudební počin na domácí scéně. Škoda, že firma Panton nedokázala zařídit rozevírací verzi alba, anebo alespoň otisknout zpívané texty, což by posluchač uvítal.
Pochvalu zaslouží i výtvarně zajímavý motiv obalu alba, jehož výtvarnou ideu navrhl sám Oldřich Veselý (jako vystudovaný textilní výtvarný návrhář) a realizoval jej předčasně zesnulý výtvarník Jaroslav Staněk. Propojení hudby, skvěle natočeného zvuku, pěveckých a instrumentálních výkonů s Vrbovými metaforickými texty a výtvarnou stránkou slavilo v sešněrovaných poměrech socialistického realismu svůj triumf.
Trochu mě zarazilo, že nějaký progboardista napsal, že je album má "příšerný zvuk". Nechápu. Naopak spousta lidí si pochvaluje, že se brněnský artrock dokázal i po zvukové stránce z pódií přenést na album. Natáčení v Pezinku si považovali všichni, kdo tam kdy nahrával. Výtečný personál, citlivý pro daný žánr a v té době nejšpičkovější vybavení studia v tehdejším Československu. Říká to Olda, i další hudebníci a odborní kritikové...
Olda je mimořádně citlivý člověk introvertního typu. Jeho umělecké vibrace jsou jedinečné. Mohu si dovolit říct, že mezi námi vznikl poměrně úzký kamarádsko-kolegiální vztah. Nikdy si nepřestanu vážit jeho podílu na vývoji domácí hudby. Zůstal sám sebou i v dobách, kdy to pro něho nebylo vždy výhodné a když použiji s trochou nadsázky označení "velkomoravský monument", vím, co říkám.
Pět hvězd!

reagovat

Fan @ 07.05.2011 18:36:51
V Pezinku se tuším natáčelo proto, že Veselému vyhovovalo a znal je z natáčení Svítání.
Souhlasím s autorem že toto album je artrockový skvost.

PaloM @ 07.05.2011 19:14:10
Vďaka za vyčerpávajúcu recenziu, aj za tie ostatné, ktoré my progboarďáci nestíhame čítať :-)
To píšeš on-line, alebo si ich mal už vopred spracované v PC ?
Dnes ráno som počúval 2CD Synkopy s 3x mini LP + bonus CD a v booklete som našiel tvoje sprievodné slovo - veľmi výstižný pohľad.
Možno som celkom nepochopil, no nespomenul si tu v recenzii, že vo vydaní CD r.1999 Sony-Bonton sú komplet texty. Pokiaľ v inom vydaní texty nie sú, tak je to nehorázna ľahostajnosť voči fanúšikom.

Zo skromnosti si nepripomenul svoju knihu "Černý racek", tak ju pripomínam pre ostatných priaznivcov Olda Veselého. Súčasne treba spomenúť rovnomenný dokumentárny film ČTV. Oldřich je mimoriadny talent, akých bolo v našej spoločnej republike v počte prstov jednej ruky.
A k reakcii - štúdio v Pezinku: v tom čase malo v Československu najkvalitnejšie technické vybavenie, takže voľba bola jednoduchá.

Petr Gratias @ 07.05.2011 21:48:53
For PaloM...
Moc děkuji za slova uznání.
Sluneční hodiny (1999) i (2007) v bookletech obě vydání obsahují texty. První vydání dělal Bonton a druhé FT Records. Vydavatel Kopřiva je Oldův osobní kamarád a pochopitelně tam texty rovněž připojil.
Pouze zadní strany CD byla odlišná od bontonského vydání.
Co se týče mých recenzí, některé píšu rovnou on-line z voleje, ale některé už jsem publikoval dříve, takže jsem je použil i zde. Mám na to autorskou licenci. Připojuji pouze osobní postoj a hodnocení. V předešlém publikování jsem byl vždycky váázan rozsahem textu, což mě mnohdy handicapovalo, protože jsem nemohl pojednat některé jemné nuance. Na Progboardu tato omezení naštěstí nejsou.
Zdravím!

adam @ 07.06.2013 10:11:51
Ľudia, tak z tohto počinu som unesený. Podľa mňa jeden z top albumov Slovenskočeskej hudobnej scény. Paráda. Nerozumiem len jednej veci, že prečo som sa k tomu dostal až teraz v kristových rokoch? Uau. Ďakujem Veselému za takýto dar.

Cossack @ 07.06.2013 14:36:59
Slovenskočeskou scénu neznám, československou ano…
Jinak souhlasím, že jde o skvělou nahrávku (viz níže). :-)

adam @ 07.06.2013 20:05:03
kozak: Normalne som vedel ze sa niekto z ceskych bratkov ozve. Pre mna je cesko-slovensky, alebo slovensko-cesky uplne to iste. Ak to bol spolocny stat tak by aj malo byt. Aak nebol a bola to len diktatura jedneho naroda, tak potom sa da oponovat a hrat sa na ustavou definovany nazor. Vyber si. Osobne som stastny ze doslo k rozdeleniu toho omylu a vztahy medzi dvoma narodmi su na ozaj bratskej urovni co by nebolo keby sme ostali spolu. Amen :-D

Cossack @ 07.06.2013 21:58:58
OK, vezmu to „od Adama”…
Protože název státu byl Československá republika, nikoliv Slovenskočeská, je logické, že je jazykově nesprávné (a taky nesmyslné) pořadí obracet v jakékoliv souvislosti. Tebou zmiňovaná rovnoprávnost s tím nemá absolutně NIC společného; je to jen takový „laciný” pokus o ospravedlnění hlouposti.
Nebo Ty snad říkáš Bystrickobanský kraj místo Banskobystrický, Místek-Frýdek namísto Frýdek-Místek a New Yorku pro změnu York New? Aha, tak pak je vše jasné… :-)

Jinak, Tys asi musel prvních 14 let svého života strašně trpět ústrky a diskriminací od utlačovatelských „Švédov” alias „Čehúnov”… A poslední věta (přesněji souvětí) je jen Tvůj subjektivní pohled na věc, přičemž dost silně pochybuji, že to tak vidí většina lidí (mám na mysli zejména to o „ozaj bratských vzťahoch, ktoré by neboli”). :-))

P. S.
Ale „Sluneční hodiny” se Moravákům fakt povedly (žádný Čech ani Slovák jim to nekazil)! :-D

PaloM @ 08.06.2013 06:14:45
Chlapci, v roku 2013 sa ešte sporiť o názov zaniknutého štátu (z akéhokoľvek dôvodu) je srandovné :-))

zdenek2512 @ 08.06.2013 07:01:12
Palo máš pravdu je to blbost a vypadá to legračně. "Kdyby" se Rakousko Uhersko v tom roce 1918 nerozpadlo tak jsme tu možná nemuseli mít socialismus a tyhle hloupý narodnostní třenice, který nikam nevedou.To, že Synkopy 61 jsou především brněnská kapela je neotřesitelný fakt a sound i typ muziky je pro oblast Brna specifický. A žádná jiná kapela na území tehdy ČSSR tak nehrála.

Cossack @ 08.06.2013 09:03:44
Palo a Zdeňku, tady nejde o národnostní otázku, ale o prznění jazyka a v takovém případě se já povětšinou „neudržím”… Jinak nemám nejmenší problém s tím, když někdo napíše Slováci a Češi, slovenská a česká scéna atd. (Mimochodem, to velké S ve zmršeném slově Slovenskočeská je rovněž chyba – v češtině rozhodně a ve slovenštině myslím taky – takže by bylo lepší, zopakovat si pravopis, místo vymýšlení prapodivných „novotvarů”.)

P. S.
Rakousko-Uhersko taky zaniklo, a mnohem dřív, přesto jsem dosud nikde nezahlédl nic o „Uhersko-Rakousku”, vždycky jen o Rakousko-Uhersku, rakousko-uherských apod.

P. P. S.
Tímto končím s daným tématem; jenom podotýkám, že pokud kdokoliv napíše nějaký jazykový nesmysl, nejspíš se opět neovládnu a ozvu se…

That’s all, folks!

PaloM @ 08.06.2013 09:23:11
Ale jasné, ja ti rozumiem :-)

16.02.2011 Cossack | #
5 stars

Neodolal jsem tomu, abych taky „nezrecenzoval” mou oblíbenou desku a jednu z nejlepších v historii české a slovenské populární hudby vůbec, „SLUNEČNÍ HODINY”.

Od prvních tónů intra „Introdukce”, až po závěrečnou věc, „Toulka je oblá”, jsou uši i duše krmeny tak vydatnou porcí chutné a výživné potravy, že začíná hrozit přesycení. Ale zkuste se přejíst božskou ambrózií...
Nemá smysl se rozepisovat o jednotlivých skladbách, je potřeba si album poslechnout a jeden hned ví, o čem je řeč... (Samozřejmě, že nahrávka nemusí oslovit každého, kdo ale aspoň trochu může i art rock, neměl by zůstat nezasažen...)
Album funguje jako celek a nemá tedy moc smysl vybírat jednotlivé písně, potenciální hit je ale „Černý racek” (a kdysi byl i vysílán v televizi).
Nesmí se ani zapomenout na vynikající Vrbovy texty (je to holt básník), které výborný dojem z hudby ještě umocňují...

Podtrženo, sečteno: 555 hvězd a planet

P.S. A byl to „mazec” i naživo!

reagovat

Mohyla @ 17.02.2011 08:24:57
Cossack: Pekné vyznanie, doska výborná, len s tými hviezdami by som sa držal viac pri zemi, úplne ich stačí päť!

Cossack @ 17.02.2011 08:46:04
Mohyla: No jo, máš pravdu... Ale já se při poslechu vždycky dostanu až kamsi do dalších dimenzí. ;-)

Petr Gratias @ 03.05.2011 07:58:33
Zdravím všechny spřízněné duše, které se tak pozitivně a příznivě vyjadřují o skupině Synkopy a o Oldřichu Veselém. Hodně mě to potěšilo.
Měl bych pro Vás informaci, v případě, že k Vám dosud ještě nedolehla.
Společně s Oldou jsme jako autoři napsali knihu
ČERNÝ RACEK (Nakladatelství Vakát 2009), která částečně formou dialogu, ale také vlastními Oldovými a mými postřehy mapuje jeho životní osudy od dětství až prakticky do r. 2008. Jedná se o soukromou i uměleckou část jeho barvitého života. Je zde zmínka o skupinách Great Music Factory, Atlantis, Synkopy 61, Modrý Efekt (Blue Effect), Synkopy, U nás se svítí a E-band - tedy kapely, kde Olda působil. Součástí knihy je i výběrové CD, které jde napříč jeho repertoárfem rockové, ale i scénické hudby, kterou napsal. Pokud projevíte hlubší zájem o tuto tematiku, zkuste se na knihu podívat, měla by být dosud k dostání ve všech knihkupectvích, jinak ji distribuuje firma Kosmas.
Mám pro Vás ještě jednu docela čerstvou informaci: Olda ještě neodešel do "starého železa" a pracuje na novém sólovém albu. Mělo by vyjít v září letošního roku pod názvem Pavoučí síť. O texty se postará Pavel Vrba, Aleš Hrbek, ale i Ivan Huvar.
Jinak Vám chtěl za Oldu poděkovat za Vaši přízeň, která ho potěšila.
Osobně zvažuji, jestli se o vlastních recenzí alb Synkop 61 a Synkop, protože se s oběma kapelami znám osobně a nevím, jestli by to nebylo kontraproduktivní. Psal jsem jim mj. i sleevenote do CD a propagoval jsem je v médiích. Nechím si to projít hlavou....
Ještě jednou Vám děkujeme za zájem a zachovejte nám přízeň. Zdraví Vás nezávislý publicista, rockový historik, pamětník a kamarád Petr Gratias

Filozof @ 03.05.2011 08:07:09
Petře,
profesionální publicista by neměl být s recenzovanou skupinou spřažen - v tom Ti rozumím, ale tady je to fanouškovský web a myslím, že bychom na Tvůj názor byli zvědavi. S čestně sdělenou informací o propojení Tebe a skupiny už si to profiltrujeme.

(Navíc u nás je stejně malý rybníček a všichni skoro recenzenti píší i o hudbě, jejíž protagonisty znají osobně. Jirka Černý, myslím, dokázal celý život nacházet tu správnou hranici a i když o jistých lidech píše "měkčeji", mezi řádky se dalo číst a tak zůstal plusminus objektivní.

11.06.2010 harmoniel | #
5 stars

Sluneční hodiny jsem dlouho považoval za pro mě vůbec nejlepší LP všech dob. Takový uragán symfonického rocku jsem do té doby neslyšel. Přitom právě tento styl je tím, který dokázal a dodnes dokáže nakrmit moji duši emocionálním prožitkem do vytoužené sytosti. Jde o hudbu pocházející odněkud ze sfér andělů, odkud ji do naší roviny vycítí, zaslechnou a přenesou jen múzami mimořádně oblíbené osobnosti typu Oldy Veselého. Gejzír harmonických, lahodně zvukomalebných a neobyčejně dynamických tónů, které prostoupí hluboko do cév posluchače. Doporučuji sluchátka na uši a zvuk nahlas!
reagovat

PaloM @ 11.06.2010 07:12:09
Pekná recenzia, mám rád nadšenie za správnu vec.
Ja by som tie slúchadlá použil len výnimočne, lebo by som si takú skvelú hudbu dával príliš nahlas a nerád by som ohluchol :-)
Dovolím si pripomenúť dokument. film i knihu Černý racek. Nerobte chybu ako ja: toľko sa mi kniha zdala drahá až ju u nás vypredali >> odkaz

Filozof @ 11.06.2010 10:17:24
Týýý bláho - tolik chvály ve všech recenzích ... je to fakkt tak dobré? Mám si to koupit???

Mirek Kostlivý @ 11.06.2010 10:51:39
Už jenom k vůli skladbě "Toulka je oblá" určitě! Moc takových kvalitních skladeb není ani v porovnání se světovými art-rockovými perlami, dal bych jí určitě do TOP ART první světové desítky.

Cossack @ 11.06.2010 17:25:28
Přidávám se a taky chválím. I pro mě je to jedno z nejlepších alb československé scény a srovnání „se světem” rovněž není vůbec od věci...
Dodnes mám v živé paměti, jak mě ta muzika „posadila na prdel” (omlouvám se, vulgarismům se snažím v recenzích i reakcích na ně vyhýbat, ale tady to jinak napsat nešlo), když jsem ji slyšel (a viděl) naživo v jedenaosmdesátém, ještě před vyjitím desky.
P.S. Filozofe, neváhej...

Cossack @ 11.06.2010 17:26:46
Dodatek: A nejen kvůli „Toulce” to album stojí za to... ;-)

Cossack @ 11.06.2010 18:13:50
Dodatek 2: Sluneční hodiny do každé rodiny! :-D

Filozof @ 14.06.2010 08:02:09
No jo, tak díky za rady. Trochu se bojím toho, jak to je přirovnáváno k Yes či Genesis, kteréžto věci zatím fakt moc nemusím... Ale Barnodaj od Progress Organisation zase řadím do TOP4 ČS desek všech dob...

Cossack @ 14.06.2010 20:18:46
Filozof: S Progress Organization - Barnodaj se shodneme („Ptáčník” je mé číslo 1), takže třebas to tak bude i se „Slunečními hodinami”... Yes ani Genesis moc nemusím (a ani potřebně neznám, abych mohl říct, zda mi připadají Synkopám podobní, či nikoliv) a „Sluneční hodiny” se mi líbí dost, takže bych se toho na Tvém místě tak neobával... (Barnodaj to ale taky není...) Zkus a uslyšíš... ;-)

Mohyla @ 19.01.2011 17:43:52
Väčšina recenzentov sa zhoduje, vynikajúci album ,nezostáva nič iné len sa pridať ku slovám chvály. Album ma zaujme pri každom počúvaní. Krásne dielo!

02.02.2008 Jura M. | #
5 stars

Ke slovům chvály už asi není moc co dodat. Pro příznivce tohoto alba mám dobrou zprávu: koncem roku 2007 vyšlo opět v reedici. Více na stránkách vydavatele >> odkaz . Už to tady tuším někde padlo, ale nelze nezalitovat, že nepamětníci koncertních provedení (mně bylo tenkrát 6 let) zůstanou navždy ochuzeni o vizuální složku představení (filmové dotáčky atd., stejně jako koncerty Progres 2 Dialog s vesmírem, Třetí kniha džunglí, Mozek). Buďme rádi, že se tato česká (a samozřejmě MORAVSKÁ) nejlepší rocková hudba dostala na digitální nosiče.
reagovat

Jura M. @ 02.02.2008 02:10:10
V obsazení kapely chybí ještě Petr Směja - kytara a Jiří Rybář - bicí.

Ivo @ 03.02.2008 15:28:46
Vynikající album, s Progres souhlasím, velmi dobrá kapela, jinak vlastním obě CD verze, jednu s bonusy jednu bez, tu vydal Sony Music Bonton.

PaloM @ 15.03.2008 11:55:15
Jura, československá "nejlepší rocková hudba", hrdo sa k tomu hlásim. Zaujímavé pre mňa je, že som tento titul 1.krát počul až z CD, čo som si kúpil niekedy v 90-tych rokoch, proste LP bolo "nesehnatelné". Áno, "nepamětníci" ľutujte,
mal som to šťastie v Bratislave ako študent vidieť Dialog s vesmírem, i "Svět hledaču" s M Efektom (vynútený názov pre Blue Effect). A práve Sluneční hodiny mi atosférou pripomínajú "hľadačov". Strašne ľutujem, že už nevzniklo viac podobných nahrávok v tomto duchu, lebo Hladíkovcov som mal (a mám) strašne rád (od jazzových Syntéz až po 33). No a Olda Veselý je hudobne Moravan "jak vyšitý". "Hledám své vlastní já." A čo
smrdí (vonia?) Moravou, to je super (brnenská indie scéna, folkáči, a samozrejme IVA BITTOVÁ!!)

Óin @ 18.03.2008 13:57:08
Za chvíli na ČT2: 15:00 Černý racek Portrét rockového skladatele, hudebníka a zpěváka Oldřicha Veselého nejznámějšího především díky jeho původním skladbám pro Synkopy 61 a jejich generačnímu hitu Válka je vůl. Dokument.

PaloM @ 18.03.2008 14:00:58
Oin, díky, stihol som založiť kazetu do videa !
Tento dokument som už raz videl, je to výborné, pozriem si rád znova!

merhaut @ 18.03.2008 16:50:26
Dobrý dokumentík, celkem mě pobavila ta koncertní verze Válka je vůl v kašmírovském ledzep duchu ...

11.12.2007 g. jobim | #
5 stars

it is a fantastic album, one of my favourites. i don't understand a word of it, though. but, i have just bought a small (very small) czech-english dictionary, and i'll try to understand the lyrics now from synkopy and modrý efekt. by the way, is there any translations of lyrics by those two bands available ??
reagovat

Jarda @ 11.12.2007 17:36:21
I doubt there are some...

Zdeněk @ 12.12.2007 16:42:24
Where are you from?

09.09.2007 mikepis | #
4 stars

na zaklade tu precitanych oslavnych spevov na Slunecni Hodiny a Kridleni som si obe platne zohnal a zoparkrat pustil. moje dojmy:

Slunecni Hodiny - lepsia z oboch platni. zufalo silna podoba na UK, hlavne na tu prvu s Holdsworthom (evidentne mali Wettona a Jobsona napocuvaneho). Medzihry zas pripominaju yes - sem-tam Close to the edge alebo Going for the one.

spev - Vesely je OK, ale su aj lepsi spevaci. hudba posobi makko - vdaka analogovym solam na ARP omni a basovym linkam a sweepom rebrickoveho filtra micromoogu, co tesi moje ucho aj srdce.

posledna pesnicka ma dostojne monumentalny zaver a zanechava nostalgiu casov spred 25 rokov.

technicka kvalita nahravky - otrasna, no hudba je vyborna, tak co tam po nej.

zaver - platna ma milo prekvapila.

Kridleni - podstatne tvrdsia , vdaka novemu giaristovi a jeho stylu. Syntakove plochy (polysix) zvukovo aj harmonicky dost evokuju Banksovu hru na Wind and Wuthering. platna uz celkovo nezanechava taky kompaktny dojem, je harmonicky a rytmicky rozbitejsia a posluchac niekedy netusi, co chcu muzikanti povedat. ale stale ujde.





reagovat

na CD? @ 10.11.2007 15:34:52
ahoj,sehnal jsi na CD Sluneční hodiny?...Kde?...Dík za odpoved....romanze@seznam.cz

25.03.2007 Plyn.Milan | #
5 stars

Vyborné album,skvěle se poslochá.Je to opravdový zažitek pro opravdové fajnšmekry poslechu České rockové hudby,je škoda,že spousta dobrych kapel zaniklo.Bohu-žel,v dnešní době už není co vymýšlet.Prostě není nat starou rockovou hudbu.Doporučuji si toto album pořídit.Plyn.
reagovat

Roman @ 13.05.2007 00:00:00
čus,a kde se dá koupit.Dík.Romanze@seznam.cz

tondavisla @ 06.09.2007 12:05:20
Sračka.

Sajgon @ 14.03.2008 16:35:36
Reakcia na Recenziu " sračka ". ...... vráť sa k hip hopu ty kokot / a to sa miernim /,prípadne načo sem chodíš na túto stránku... asi nemáš v práci čo robiť ...... / stále sa velmi velmi miernim /, Všetko. Zdar. S.

tondavisla @ 19.03.2008 17:52:59
Sajgon,k jakému hip-hopu Ty blbe.Ty asi posloucháš Elán a tady děláš machra.

14.01.2007 Neo | #
5 stars

Jsem velkým přívržencem Progressive rocku, hlavně zahraničního (Yes, E.L.P., Pink Floyd), ale tato deska svou "mohutností", skvěle technicky zahrané, nápady i texty, hudební motivy, je naprostá jednička nejen u nás, ale i ve srovnání se zahraničím. Mám jí jako LP i na CD. Trochu mě v současné době "vadí" technická kvalita, kdy bicí jsou jaksi v pozadí i ani O.Veselému je hůře rozumět. To však v době vzniku asi nebylo ovlivnitelné (a navíc socialistické podmínky asi nedovolovaly lepší kvalitu).
Souhlasím se všemi, kteří jí popisují kladně. Moc se mi líbí příměr s "pustým ostrovem". Byli bychom asi dva (pokud by se jednalo o československou produkci).
Super web stránka. P.S. Nemá nekdo obal k vytištění?
reagovat

13.11.2006 b.wolf | #
5 stars

Měl jsem to štěstí, že se mi podařilo sehnat jak Sluneční hodiny, tak Křídlení, dokonce mám někde fošnu Formule 1 a k téhle hudbě nemám co dodat, protože to by bylo jenom nošení dřeva do lesa. Prostě vynikající, skvělé, nádherné a další podobné superlativy!!!
reagovat

04.11.2006 Elza | #
5 stars

No kdyby se nasla nejaka dobra duse a mohla mi pomoct tuto desku ziskat, piste, prosim, na michal.elznic@seznam.cz. Samozrejme, ze jsem ji mel, ale bohuzel se nekam zatoulala a docela mi to chybi. Myslim, ze deska pravem patri mezi skvosty ceske hudby. Po informaci od pana Veseleho se prozatim reedice nepripravuje. Dekuji Vam, Michal
reagovat

JP @ 07.11.2006 00:00:00
Jenom pro zájemce, dnes jej bude celé vysílat pražské Rádio 1 od 19 hod.
Z mp3 streamu si ho můžete nahrát.

Petr Gratias @ 04.05.2011 15:04:23
Zdravím... album v reedici vydalo na CD brněnské vydavatelství FT Records, Brno, Kapucínské nám.
(je třeba najít jejich stránky)
Jistý Tomáš Frait je velmi zodpovědná osoba a CD Sluneční hodiny nabídne (dobírka nebo jiná podoba).
Vydali i další CD skupiny Synkopy 61 a Synkopy, stejně jako Progress Organization, Progres 2, Pavel Váně a Bronz, Miloš Makovský a Taxi a i sólová alba
Oldy Veselého mají na prodejně, tak jako Futurum s Romanem Dragounem.
Vydavatelství je sice orientováno na folk / country / tramping, ale kolekci brněnských rockových kapelo vydalo v reedici.
Zdraví Petr Gratias

Filozof @ 05.05.2011 08:08:19
Petr Gratias
Bohužel jako i někdy jindy, bylo u Synkop 61 vydávání CD podceněno na začátku. Vyšlo jen Best Of "Válka je vůl", pak výběr "Válka je vůl 2" a pak výběr "Válka je vůl 3". Pak teprve docenili nové médium i zájem publika a začali vydávat jednotlivá LP.
A opět mám 3 zmatené výběry a spoustu skladeb bych měl 2x i 3x, kdybych kupoval řadové desky...
prevíti! Ale ty Sluneční hodiny bych asi měl pořídit.

08.02.2006 TomKas | #
5 stars

Opravdu lituji toho, že jsem tohle album nepoznal dříve. Nikdy bych nebýval tušil, že existuje takový hudební skvost. Deska, u které se člověk v žádném případě nebude nudit. Spousta melodických a rytmických přechodů, nádherné melodie, skvělé texty. Jako celek to nemá chybu. Hned po prvním poslechu se mi tohle album dostalo pod kůži a mnohé melodie si z něj neustále pobrukuji.
Je to nádhera. Musí se to slyšet. Přikláním se ke všem názorům, které zde zazněly. Je to to nejlepší, co u nás kdy bylo vydáno. A v porovnání se zahraniční tvorbou stejného ražení? Nejenže minimálně obstojí, ale určitě i v mnohém předčí.

reagovat

MrMac @ 25.09.2006 00:00:00
Z dob mého studijního pobytu na přelomu 70. a 80. let v Brně mi dodnes zní melodie ze "Slunečních hodin" - vlastním tuto raritu na vinilové desce a když mi je nanic, tak si ji pustím (zrovna tak i něco od Progress 2) a hned je mi líp. Prostě to nemá chybu!!!

16.01.2006 | #
0 stars

Tato deska patří mezi nejlepší hudbu,která nezestárla a mohu s klidným svědomím říci,že v době vzniku byla doslova nadčasová. Aranžmá jednotlivých skladeb je úžasné,navíc se domnívám,že hudební nápad,resp. melodie spojená s textem dává hloubku,která proniká až do morku kostí.Je to hudba,která i po létech vyvolává husí kůži.
reagovat

@ 02.12.2006 00:00:00
stoprocentne souhlasim

Cossack @ 12.06.2010 09:50:18
Škoda jen, žes to „patřičně neohvězdičkoval”... ;-)

14.12.2004 Caravello | #
5 stars

Tak tohle je absolutně nejlepší album této skupiny.Vynikající artrockové dílko - ba přímo skvost naší rockové scény.Pozvolný začátek "Introdukce" a následný nástup "Hůl v slunečních hodinách" nenechá nikoho na pochybách,že se jedná o perfektně propracované album,které se postupně dostává až ke gradujícímu závěru "Toulka je oblá".Byl to zajímavý a velice zdařilý počin skupiny Synkopy po éře písničkového "vocalrocku".
reagovat

Plyn.Milan @ 25.03.2007 00:00:00
Prosím Tě nemáš taky obal k tomuto albu?Bohu-žel jsem o něj přišel.Plyn.Milan@seznam.cz

03.11.2004 Mayak | #
5 stars

Tak na toto som čakal...
Keby sa ma niekto spýtal, ktoré jedinné album z celkovej československej rockovej produkcie by som si zobral zo sebou na pustý ostrov :-), bez váhania by to bolo vrcholné dielo Olda Veselého & spol.
Album, ktoré je lepšie, ako väčšina toho, čo vydali E.L.P. a lepšie, ako mnohé produkty mojích životných obľúbencov YES...(album "Sluneční Hodiny" vzniklo v čase, keď E.L.P. mali zenit svojej tvorby už za sebou a YES tápali v personálnych a koncepčných problémoch a počínajúcich právnych sporoch o používanie loga skupiny.) Že je to sila a prehnané tvrdenie??? Stojím si za ním!
Toto je "moja šálka čaju", na ktorú som bol vždy, od prvého počutia hrdý. Toto album mňa, dovtedy trochu snoba, mysliaceho si, že len britské skupiny môžu tvoriť zásadné albá art rockového sveta, definitívne naštrbilo a prinútilo akceptovať talent a invenciu aj domácej progresívnej scény...
Cítiť tu dosť evidentne inšpiráciu práve dvoch vyššie spomenutých britských kapiel, ale skupine SYNKOPY sa podaril husársky kúsok. Na dominantnom klávesovom podklade, v réžii Olda Veselého, vystavala kapela art rockové dielo, kde sú prvky aj slovanskej (moravskej) spevnosti.
Isteže, štandardným handicapom celej dosky je typicky syndróm slabšieho technického vybavenia socialistických hudobných štúdií, ale to už dnes nikto nezmení a muzikanti sa s tým (aj na tomto albume) popasovali celkom statočne...
Album obsahuje momenty len veľmi dobré, alebo výborné, slabiny na ňom v zásade nepočujem. Slovanský art rock najvyššej úrovne.
Dynamická kompozícia "Hůl v Slunečních Hodinách", decentne obohatená sláčikmi (smyčcemi)"Jsi Nádherně Pravěká", ďalej "Černý Racek" so silným takmer hitovým motívom, "Klávesové Extempore", voľne prechádzajúce do skladby "Vodopád", za to by sa určite nehanbil ani Keith Emerson, alebo Rick Wakeman... "Toulka Je Oblak" je dôstojným finále tohoto art rockového koncentrátu.
Možno vyznieva toto moje "vyznanie" euforicky, ale tak to cítim ja, je to jeden z absolútnych vrcholov československej rockovej tvorby, v žánri "art & prog" vrchol ? nepochybne - najvyšší.
Poznámka na záver: Ku cti CD verzie albumu (Bonton 1999) slúži, že na ňom nie sú "doplácané" žiadne bonusy, ktoré by (ako napr. v prípade reedícií albumov Blue Effect) zbytočne narúšali prirodzenú, pôvodnú koncepciu tohto DIELA...

reagovat

Dave @ 21.12.2004 00:00:00
Tak naprosto s tebou souhlasím, jedná se o naprosto zásadní album, řekl bych že ne jen domácí produkce.
Bohužel při poslechu mi v některých písních vadí typický zvuk 80. let, jaký býval k slyšení na jakékoliv československé diskotéce. Neřekl bych že to bylo technickým vybavením tehdejších nahrávacích studií, je to spíše pozůstatek doby, Oldřich Veselý zde prostě trochu šlápl vedle, ale těžko mu to dnes vyčítat.

S těmi bonustracky máš také pravdu, ale to řešit raději v diskusním fóru.

peters @ 16.12.2005 00:00:00
Máš v mnohém pravdu, i když až tak jednoznačně bych to nevyzdvihoval - jsou tu jiní (např. Mišík a.j.).
Z tvorby Synkop, kterou znám, však ční do oblačných výšin.
Osobně jsem nečekal na jeho vydání na CD a napálil jsem si ho na CD přímo z vinylu. Je to zvukově samozřejmě horší, ale na tomto zvuku nic moc nezmění ani CD vydání...
Černý racek je jednou z mých nejoblíběnějších písní a považuji ho za vrchol Synkopické tvorby...

A na závěr : Toulka není "oblak" ale "oblá" = něco jako zakulacená...

tondavisla @ 06.05.2007 00:00:00
Ty tu desku vychvaluješ až do nebe.je dobrá,ale jak to srovnáváš s Yes,nebo E.L.P,tak to srovnáváš nesrovnatelné.Synkopy jsou docela dobří,ale za celou jejich éru vlstně jen napodobujou.Nejdřív Beach Boys,U.Heep a potom Yes.Muzikantsky,ale na Yes a E.L.P nemaj.A Veselého zpěv,no neberu Ti ho.Ale žádnej zázrak.Musíš se smířit s tím,že Synkopy ve světě až III.liga.To u vás na slovači Varga to je větší borec.A Fermáta s Fero Griglákem to je taky něco.Griglák ten se může měřit se světovými kytaristy.

lenzi @ 06.05.2007 00:00:00
Ja si naopak myslím, že v tomto období už Yes a ELP boli za zenitom a pre mňa častokrát už nemali čo počúvateľné ponúknuť, kďežto Sluneční hodiny mi prijde ako veľmi svieže dielko, plné osobitej a kvalitnej muziky.

melpavel @ 29.12.2009 20:00:49
S odstupem času tvorba českých skupin , které se hlásily k odkazu artrocku se jeví jako provinční záležitost ,srovnávat ( a dávat pět hvezdiček ) s alby FRAGILE , CLOSE TO THE EDGE (Yes) nebo FOXTROT ,SELLING ENGLAND BY THE POUND ,THE LAMB LIES DOWN ON BROADWAY (Genesis), mně připadá přehnané .Synkopy , Progress a v té době i Modrý Efekt hudbu nikam neposouvaly oni jen opakovaly (byť mnohdy velmi zdařile , byť zvukově příšerně) staré mistry , a když vezmete v potaz že v U.K. se rodila nová generace artrockových skupin (Marillion , Pallas ,Pendragon , IQ atd.), v Kanadě skvěle hráli Rush , tak jen naše izolace z nich v našich ouškách udělala vyjímečná díla , a když si nějaké takové dílko po létech pustím na gramofonu , tak jsem zklamán , přitom Synkopy a Progressy jsem v osmdesátých létech rád poslouchal a jejich desky pravidelně kupoval , oproti tomu alba Genesis (1970-1980) , Yes (1968-1980), Marillion , IQ ,Arena , Porcupine Tree atd. posloucháma a kupuji pořád. Tak prosím srovnávejme srovnatelné a nenamlouvejme si , že jen doba z těchto alb neudělala světově srovnatelná díla. melpavel

PaloM @ 29.12.2009 20:20:40
melpavel, hmm, hmmm... zaujímavý pohľad. Rešpektujem tvoj názor. No neverím, že československú art rockovú hudbu si mal naozaj rád. Nestretol som nikoho, kto mal tie kapely rád a teraz ich zavrhol. Vravíš o provinčnosti, napodobňovaní a nezrovnateľnosti so svetovými veličinami. Menuješ nové kapely. Nenapadlo ťa ani raz, že IQ, Porcupine tree atď. tiež čerpajú, napodobňujú staršie originály, ktoré si menoval vyššie ?
A keď ich naďalej kupuješ, počúvaš, máš rád, nevadí ti, že v ich hudbe počuješ x-krát použité skladateľské či aranžérske postupy Yes, Genesis, Pink Floyd ? Mne toto všetko vôbec nevadí, pokiaľ je to umne zahraté. Záleží len, aké pocity tá hudba vo mne vyvolá. A všetky tie kapely mám veľmi rád - nie však všetko, čo nahrali.
Ak chceš byť naozaj objektívny, tak nemôžeš nevidieť a nepočuť kus originality aj v našej minulej" provinčnosti".

Je možné, že aj Mayak má po 5 rokoch iný názor.

melpavel @ 30.12.2009 19:43:33
Já si nemyslím že zrovna toto albub je špatné (u mně ***) ,ale na co jsem se snažil obecně upozornit (Mayak to schytal spíš náhodou , při mém brouzdání na těchto stánkách), že alba českých (československých) skupin jsou hodnocena běžně ***** a tím pádem dávána na roveň těch nejlepších alb světové hudební scény ,a to až na pár alb (Mišík 1 a 2 ,Blue Effect-Meditace ,Flamengo-Kuře v ... a pár dalších ) je určitě nadhodnocené , a k opakování motivů , je zřejmé že Marillion se inspirovaly Genesis , Arena u Yes ,Porcupine Tree u ELP ,ale taky netvrdím že mají ***** alba , jen jsou pro mně nápaditější a barevnější . Nyní k tomu zásadnímu , zde se obecně hvězdičkama plýtvá ,recenze píše zaujatý fanda , jak jinak by průměrné dílo skupiny Krokus-Metal Rendez-vous mělo ***** (zase pouze náhodně vybrané ),oni hodnotící asi nečtou přiložený komentář k hvězdičkám , a tím zakončím svou glosu . Sluneční hodiny je dobré album ne však zásadní v hudební sbírce. melpavel

PaloM @ 30.12.2009 20:20:29
Jasné melpavel, v pohode a prajem ti veselý Silvester !



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 11x
Mayak, TomKas, b.wolf, Neo, Plyn.Milan, Cossack, Cossack, Petr Gratias, Kristýna, Petr87, Jarouš
4 hvězdičky - hodnoceno 5x
mikepis, minirock, murphy, PaloM, kaktus
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
kali
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 1x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.1456 s.