Mayall, John - Back to the Roots (1971)

Tracklist:
Disc One:

01. Prisons of the Road (4:18)
02. My Children (5:10)
03. Accidental Suicide (6:17)
04. Groupie Girl (3:53)
05. Blue Fox (3:43)
06. Home Again (4:56)
07. Television Eye (7:32)
08. Marriage Madness (3:36)
09. Looking at Tomorrow (6:57)

Disc Two:

10. Dream with Me (5:21)
11. Full Speed Ahead (5:21)
12. Mr. Censor Man (4:44)
13. Force of Nature (6:34)
14. Boogie Albert (2:15)
15. Goodbye December (5:24)
16. Unanswered Questions (4:42)
17. Devil's Tricks (7:45)
18. Travelling (4:42)

All songs written by John Mayall.

Recorded between 15. and 25. November 1970.



Obsazení:

Don Harris - violin (1, 3-5, 9, 11, 16-18)
Johnny Almond - tenor (2, 4, 7-8, 12) & alto saxophone (8), flute (10-11, 18), bass flute (2)
Eric Clapton - lead guitar (1, 3, 6, 9, 13, 15)
Harvey Mandel - lead guitar (2-4, 7, 10, 13, 16), rhythm guitar (15)
Mick Taylor - lead guitar (3, 8, 11-12, 17), slide guitar (13)
John Mayall - piano (1, 4, 6, 9, 11-12, 14, 17), organ (2, 8, 16), rhythm guitar (3, 7, 9-10, 15), slide guitar (18), harmonica (3, 5-7, 11, 15), tambourine (13), drums (13), lead vocals (1-2, 4, 6-13, 15-18)
Larry Taylor - bass (1-10, 12-13, 15-18)
Paul Lagos - drums (1, 5, 9, 17-18)
Keef Hartley - drums (2, 4, 7-8, 10-12, 15-16)

Jerry McGee - guitar (5, 17)
Steve Thompson - bass (11)

 
07.01.2019 vmagistr | #
4 stars

Čerstvě na západní pobřeží USA přestěhovaný John Mayall se na podzim roku 1970 pustil do svého dosud nejrozsáhlejšího projektu, který následujícího jara spatřil světlo světa pod názvem Back to the Roots. Britský bluesový multiinstrumentalista na rozsáhlé ploše dvou LP představil hned osmnáct autorských skladeb, při jejichž nahrávání využil služeb mnoha zvučných jmen. S většinou z nich už ale během předchozí půldekády pracoval na některé ze svých předchozích nahrávek, tudíž dobře věděl, koho s sebou do studia bere. Hlavním tahákem alba je bezpochyby účast tří kytaristů, kteří "lemovali" Mayallovu pouť za ideálem bílého elektrického blues - jak Eric Clapton, tak Mick Taylor a Harvey Mandel (v tomto ohledu může zamrzet snad jen neúčast Petera Greena) tvořili po kratší či delší dobu oporu Mayallova muzicírování. Variabilitu sólových nástrojů ještě více rozšířili Don "Sugarcane" Harris s houslemi a saxofonista/flétnista Johnny Almond, rytmiku pak obstaral basista Larry Taylor s bubeníky Keefem Hartleym a Sugarcanovým kamarádem Paulem Lagosem.

Mayall coby suverénní vládce nad množstvím nástrojů průběžně střídá tu piano (Devil´s Tricks) či varhany (Marriage Madness), tu harmoniku (Home Again), tu doprovodnou kytaru (Television Eye), v jedné skladbě se objeví i za bicími a samozřejmě ještě všechno odzpívá. Vedle něj se coby pevná opora se svými precizními a hutnými basovými linkami (Travelling) stojí univerzální Larry Taylor. Bicí Keefa Hartleyho spíše nenápadně pracují ve prospěch celku (Goodbye December), to "Amík" Paul Lagos se nebojí do toho pořádně třísknout (Blue Fox) a přihodit nějaké ty blýskavé parádičky. Housle Dona Harrise dokážou perfektně doplnit kterýkoli sólový nástroj. Je libo souboj s harmonikou (Full Speed Ahead) či kytarou (Unanswered Questions)? Není problém. Skladby s jeho party zní o poznání živěji než ty, kde role druhého sólisty připadla dechaři Almondovi (Dream With Me). A možná - ač se spolu vlastně ve studiu vůbec nesetkali - nejlépe zní výstupy, ve kterých na sebe oba instrumentalisté vzájemně reagují (Groupie Girl). Z kytaristů dostal na desce největší prostor Harvey Mandel (My Children), já mám ale raději skladby, ve kterých ze strun své blues dolují Taylor (Mr. Censor Man) či Clapton (Prisoners of the Road). Ovšem když se v jedné skladbě sejdou všichni tři najednou, je z toho buď zvláštní komorní divočina bez bicích (Accidental Suicide) nebo ještě zvláštnější bluesová oduševnělost s bicími dusajícími jako pochodující strom (Force of Nature).

Půldruhé hodiny blues je samozřejmě pořádná nálož a na jeden zátah je v pomalejších kouscích občas obtížné udržet pozornost, kterou pak probudí až některý z povedených sólových výstupů či svižnější tempo. Ovšem tento formát zároveň poskytuje prostor pro množství hudebníků, kteří by se na plochu jedné desky sotva plnohodnotně směstnali. Ze skladeb je pro mě těžké vybrat nějakého favorita, možná (na desce asi nejméně v blues ponořená) Looking at Tomorrow s proplétajícími se Claptonovými kytarovými sóly. Mayall podle mě desku dramaturgicky zvládnul, udržel ji prostou jakýchkoli velikášských koncepcí, a naopak ji naplnil blues v množství pojetí a podob. Nejde o žádný vizionářský či hledačský počin, jaký se Mayallovi povedl na Blues Breakers With Eric Clapton nebo The Turning Point, ale spíš o shrnutí a zpětné znovuprožití jeho úlohy "kmotra britského blues". Čtyři a půl hvězdičky proto zaokrouhlím dolů.
reagovat

PaloM @ 08.01.2019 10:53:02
Pred niekoľkými rokmi som počúval skoro celú diskografiu Mayalla. Na tento album si vôbec nepamätám a je možné, že mi unikol z pozornosti.
Ďakujem vmagistr za recenziu. Určite ma obsah zaujal a skúsim si to vypočuť.

vmagistr @ 17.01.2019 17:34:12
Palo: Ono se album trošku tváří jako nějaké best-of, dvoudesková stopáž a množství zúčastněných hudebníků k takovému dojmu může docela dobře svést.

stargazer @ 18.06.2023 10:18:56
Další skvělé blues. Zatím jsem slyšel tři alba od Johna Mayalla a i když jde o " tak jednotvárný hudební styl jako je blues " , každá z jeho desek, se kterou jsem se seznámil je trošičku jiná. Malinko rozporuji to moje tvrzení v uvozovkách a to je jen dobře. Tohle dvojalbbum je na mě celkem dlouhé, ale kvalita tam je nepopiratelná. Hudbu Johna Mayalla jsem dosud neznal, ale po těch pár albech musím prohlásit, že stojí za to si ho poslecnout a přečíst si tady nějaké recenze.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
jiří schwarz, vmagistr
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0477 s.