Oldfield, Mike - Crises (1983)

Tracklist:
1. Crises (20:53)
2. Moonlight Shadow (3:38)
3. In High Places (3:34)
4. Foreign Affair (3:52)
5. Taurus 3 (4:17)
6. Shadow on the Wall (3:10)

Total Time: 38:24



Obsazení:

- Mike Oldfield / guitars, basses, drums, percussion, harp, bells, keyboards, synths, mandoline, shaker, banjo, tambourine, vocals
+ Jon Anderson / vocals (3)
- Roger Chapman / vocals (6)
- Rick Fenn / guitar (1)
- Pierre Moerlen / vibraphone (3)
- Anthony Phillips / guitars (1-6)
- Simon Phillips / drums, percussion
- Maggie Reilly / vocals (2-4)
- Phil Spalding / bass (1-2)

 
25.09.2013 aselzesarp | #
4 stars

Když z toho vystřihnu dvě pro mě nezajímavé písničky, kterými je In High Places a Forreign Affair, tak to je album za pět hvězdiček. Ale ty písničky tam jaksi jsou, tak si nemůžu pomoct..
Crises je skvělá kompozice, i když na dřívější počiny samozřejmě nemá. Ale to má jasný důvod - z Oldfielda se na nějakou dobu stal psychicky vyrovnaný člověk, tak netvořil tak zajímavou hudbu jako dřív. Nejlepší umělecká díla vznikají pod vlivem psychických a jiných problémů.
Taurus 3 je příjemná kytarová skladba, i když opět nijak geniální. To samé Shadow on the Wall.
No a Moonlight Shadow.. Kdybych měl jmenovat první hit, co mě napadne, překvapivě by to nebylo nic od Beatles, ale právě tato Oldfieldova skladba. Jistě nemá takový potenciál pro psaní písniček jako Beatles, ale tohle se mu povedlo.
Celkově je to sice povedené, ale nikterak geniální album, jako ostatně všechno, co Oldfield vydal od toho slavného semináře po Amarok.
reagovat

alienshore @ 25.09.2013 05:50:44
dobry album, v podstate ho stravim od zaciatku az do konca, styri hviezdicky si zasluzi ...

PaloM @ 25.09.2013 06:19:26
aselzesarp: s výsledným zhodnotením na 4 hviezdy sa bez problémov stotožňujem. Tubular Bells a Ommadawn sú moji favoriti na 5 hviezd.
Na niektoré skladby mám iný názor ako ty, no samozrejme rešpektujem, že to vidíš inak.
Keď sme pri Oldfieldovi, nedarí sa mi nájsť v e-shopoch (dokonca ani stiahnúť z webu v lossless)
album Discovery (1984), ktorý vyšiel u nás v licencii na LP. Neviete, kde by sa dalo toto CD kúpiť? Vopred ďakujem nálezcovi :-)

zdenek2512 @ 25.09.2013 07:14:31
Od Oldfielda mám rád jeho prvotinu to je Tubular Bells, kterou si občas pustím. Písně z ostatních desek hrají v radiu. Moonlight Shadow je příjemná písnička a Maggie Reilly je dobrá zpěvačka.

ad PaloM: díval jsem se na discogs.com a deska Discovery není až na pár kusů jako second hand.

Progjar @ 25.09.2013 07:41:07
Ja mám rád od Miša StaréPole úplne všetko. Je pár vecí ktoré preskakujem ale len občas. Uznávam, že najmä z posledných vydaných CD je zopár vhodných skôr ako zvuková kulisa ale aj to treba. Kvalita je tu aj v tých "najhorších" prípadoch. Tohto umelca považujem za Mozarta dnešných čias, asi takto by znel Wolfgang Amadeus Mozart dnes - podľa mňa.

b.wolf @ 25.09.2013 08:04:24
Pěkná recenze; jám mám Mikea rád od fošny Tubular Bells (ty další TB II a III už mě neberou) a tohle album je taky velice dobré. In High Places obzpěvuje I. Anderson, Moonlight Shadow teda nemusím a Shadow On The Wall je paráda. Abych se přiznal, mám taky docela rád o hodně popovější Island, zvlášť kvůli plechovému hlasu B. Tyler. 4/5

aselzesarp @ 25.09.2013 12:16:43
Progjar: Já mám taky rád i jeho "nejhorší" alba. Třeba Light + Shade nebo Tres Lunas. Když chci nějakou kulisu k práci na počítači, pustím si právě tohle.
A s tím Mozartem souhlasím. Oldfield je nesmírně talentovaný a všestranný muzikant. Pro mě osobně je to i nejzajímavější muzikant. A to, že nevytvořil samá geniální díla, je pochopitelné. Teď pracuje na nějakém rockovém albu, tak jsem zvědavý :-)

14.03.2012 Cossack | #
4 stars

Podařená deska!
Určitě netvrdím, že Oldfieldova nejlepší, výš si cením alba "Amarok" či "Tubular Bells" (z těch, co znám); ovšem kdyby takhle vypadala populární hudba 80. let, měl by možná metal o příznivce méně... (No, nejspíš ne, ale tato nadsázka přesně vystihuje můj názor na "Crises".)

Album nabízí pestrý, přesto soudržný materiál. Vedle titulní, bezmála jedenadvacetiminutové kompozice, která zabírá celou první stranu a rozhodně nepatří k nějakým jednoduchým, nenápaditým popovým produktům, otvírá stranu druhou jeden z největších Oldfieldových hitů, "Moonlight Shadow". Ač je tato skladba dnes mnohými zatracována, hlavně kvůli kdysi časté „rotaci éterem”, za sebe mohu říct, že ani po letech pro mě neztratila nic ze svého kouzla a chytlavosti; řadím ji mezi své „neoposlouchatelné”, jichž není mezi písničkami z popmusic moc.
U další skladby, "In High Places", jsem si nejdřív musel zvyknout na (nepříjemně) vysoký hlas Jona Andersona, jinak je v pohodě. "Foreign Affair" je dobrá věc, i když kvalit předchozích nedosahuje, instrumentální "Taurus 3" je rovněž (jen) lepší průměr. O to víc pak ční rocková "Shadow On The Wall", která byla druhým úspěšným hitem tohoto alba; díky výbornému riffu, a taky Chapmanovu „nakřáplému” hlasu, rovněž mou nejoblíbenější písní celé nahrávky.
reagovat

PaloM @ 14.03.2012 21:12:07
Prekvapilo ma, ako si rozširuješ žánrovú pestrosť, alebo si proste o takejto muzike predtým nepísal. Nemám námietok voči tvojej recenzii. Crises je dobrý album, o trochu viac sa mi páčia celé albumy pred a po tomto - Five Miles Out a pesničkový Discovery.

Cossack @ 14.03.2012 21:23:02
Palo, že „nepísal” neznamená „nepoznal”... ;-)
Jinak v „Poslouchárně” jsem měl Oldfielda (a "Crises" především) několikrát (je ale jasné, že jsi to nemusel zaregistrovat).

Pokud jde o album "Five Miles Out", tak to neznám, "Discovery", stejně jako "Islands", mám taky rád, ale "Crises" přece jen raději.

pito63 @ 15.03.2012 09:05:37
Nikdy som nesledoval Oldfieldovu tvorbu, ale na niektoré momenty rád spomínam:
1. V čase, keď som počúval rádio, mi skladba "Moonlight Shadow" neunikla, páčila sa mi a nemám s ňou najmenší problém ani v súčasnosti.
2. Pamätám si, keď po revolúcii začali "rásť" satelitné taniere ako huby po daždi a boli všade, aj na drevených "budaroch" našich sociálne odkázaných spoluobčanov. Rád spomínam na sobotné večery a "Rockpalast" nemeckej televízie WDR, aj iné hudobné programy. Roger Chapman tam bol častým hosťom a vždy som sa tešil na "Shadow On The Wall". Výborná pieseň!
Cossack, vďaka za recenziu!

04.02.2011 springfame | #
3 stars

Ano, Mike Oldfield má mnoho jiných alb, mnohdy jistě zásadnějších, ale přesto mi to nedá a napíšu alespoň pár slov právě ke Crises. Mám k němu z několika důvodů zvláštní vztah.
Především to bylo první Oldfieldovo album, které se mi kdy dostalo do ruky. A za druhé - věřili byste, že právě tahle deska se může stát předmětem dohadů při rozvodovém dělení majetku? Souboj o ni jsem nakonec prohrál a musel si ji pořídit znovu.
Nezatížený jinými Oldfieldovými obsáhlými kompozicemi jsem hltal úvodní titulní dvacetiminutovku, a popravdě řečeno hltám ji dodnes. Za ta léta ji už umím nazpaměť, slabé nebo nudné místo v ní nenacházím.
Moonlight Shadow může být pro někoho píseň servaná všemi možnými i nemožnými rádii. Mám však to štěstí, že rádio moc neposlouchám. Posledních pár let se tato veličina u mě dokonce limitně blíží nule. Moonlight Shadow si ze svých hodně mladých let samozřejmě pamatuji, bylo mi tenkrát nějakých třináct let. Jméno zpěvačky Maggie Reilly jsem tehdy neznal, píseň jsem stihl úspěšně zapomenout a znovuobjevil jsem ji možná po deseti letech. Nezní mi vůbec špatně, je to prostě pohodová písnička. Zkuste si ji poslechnout nezaujatě.
Crises je deska, která skoro každým taktem říká „Oldfield“. A tak, i když je následující In High Places na poslech trochu náročnější, autorův rukopis je stále dobře patrný. Anderson v této písni a Chapman ve finálovém kousku jsou vůbec dobrými volbami, tvoří kontrast k obyčejně jednoduchému vokálu Maggie Reilly.
Ten se zaskví ještě jednou - a tady slyšte v mém hlase trochu ironie. Foreign Affair je mi svými probublávajícími klávesami trochu protivná. Slabé místo, na které přiznávám nárok každému albu.
Situaci naštěstí zachraňuje kytarová instrumentálka Taurus 3 a chraplavě drsná, v kontextu alba až nečekaně rockující Shadow On The Wall.
Album jistě nenasměrovalo hudbu nějakým převratným směrem. Ale pro toho, kdo si chce poslechnout propracovanější pop s nádechem virtuozity, může být dobrou volbou. Takto definovanému albu nelze dát jiný počet než tři z pěti. Skoro bych se zdráhal řadit ho mezi rock, ale škatulky v hudbě jsou z věcí nejméně podstatných.

reagovat

PaloM @ 04.02.2011 05:11:11
Doplnil som tracklist a obsadenie, poobede skontrolujem ostatné jeho albumy. S recenziou sa stotožňujem, je to lepší priemer a nájdu sa pekné skladby.

Filozof @ 04.02.2011 09:46:55
Springfame
Chápu. Já jsem se ještě k rozvodu nedokopal a možná jeden z důvodů je, že bych musel ex-bejvalce přenechat pár CD. :-)
Jinak Crises už je pro mne hodně na hranici. Útěk od art-rockových suit k popovému balastu u Oldfielda fakt nežeru. Shadow On The Wall bylo výborné, ale teď už je trochu oposlouchané, Moonlight Shadow oposlouchané nemám, protože mi lezlo na nervy od počátku. Taurus (vzpomínka na staré časy) to zachrňuje.

21.06.2009 Brano | #
2 stars

Vtedajšie komunistické rádiá v ČSSR hrávali Moonlight shadow úplne do osprostenia. Súdruhom hudobným redaktorom sa očividne páčila ľúbivá melódia a ideologická nezávadnosť tejto odrhovačky. Mne osobne sa už vtedy, v rokoch 1983/84 úplne zhnusila. Bál som sa, že bude vytekať ešte aj z vodovodu:-). Socialistický slávik, zženštilý Peter Nagy sa neskôr v jednom rozhovore priznal, že práve Moonlight shadow sa mu stala akýmsi podkladom pre jeho stupídny hit Marcel z malého mesta. Bŕŕŕ... Svetlým momentom tejto platne je In high places, ktorú spieva svojím prekrásnym hlasom Jon Anderson(YES). Titulná dvadsaťminútovka Crises v podstate tiež ujde napriek niekoľkým vyslovene nudným pasážam a prílišnej rozťahanosti. A úplne na záver impozantne zachrapčí Roger Chapman v Shadow on the wall. To je všetko. Viac k tomu nemám čo dodať.
reagovat

PaloM @ 21.06.2009 03:59:39
Zaujímavé Brano, tak sa predsa našlo pár platní, kde sa úplne nezhodneme. Nagy tresol riadnu hlúposť, veď tie piesne sa vôbec nepodobajú. Dlhé skladby na inak pesničkových platniach Oldfielda ma tiež veľmi neberú, okrem celých Incantations (čo je vlastne o inom). Menej ako 3 hviezdy by som nedal, lebo neskôr zložil oveľa väčšie katastrofy a tu ešte originálny bol. Pieseň s Chapmanom sa mi páči, aj keď jeho vystúpenie na Lýre (pokiaľ si pamätám) bolo slabé. A serú ma tie jeho donekonečna klony z Tubular Bells, mal skončiť s Millenium Bells a hotovo. Oldfielda mám inak stále rád, pomáhal mi od 1. platne formovať svetonázor na hudbu.

Beriq @ 21.06.2009 09:24:05
Teď jsem zase narazil na další Tubular Bells- tentokrát- prý nový remaster a vydání deluxe...(vyšlo někdy na jaře) Takže v podstatě snad po tisící to samé. Už v Intru mi zvukovody zle dráždily ty nějak nevím proč zvýrazněné zvonečky...toho cinkání je tam na mě moc. No prostě už žádné nové Tubular Bells

PaloM @ 21.06.2009 10:23:56
Beriq: podľa e-shopu, čo sledujem, to vyšlo práve teraz, niekedy v júni. TB II som si kúpil, lebo to bolo z Popronu, TB III som ešte prijal od kámoša ako dobrý tanečný úlet (Ibiza), Millenium ma dostalo, lebo využilo ošiaľ z nového tisícročia a je i dvd z Berlína. No a ďalej som sa zaťal a všetky ďalšie zvony-klony ignorujem.

Beriq @ 21.06.2009 12:04:28
No je pravda že u mě se umělec trochu shazuje tím jak chce neustále klonovat své veledílo- docela to sráží jeho kouzlo a jedinečnost. No a za 4 roky je tu 40 let tubular bells tak se můžem jistě těšit na novou verzi a do té doby nás jistě něco ještě počká- třeba Tubular Bells 4...

springfame @ 03.02.2011 23:59:12
Brano:
Musím reagovat, i když to s tímto albem vůbec nesouvisí: vždycky jsem si myslel, že hlavní předlohou pro Nagyovu píseň Marcel z malého mesta byla Beethovenova Devátá symfonie...

Petr Gratias @ 23.02.2012 20:26:58
Zdravím Brana.....
napsal jsi to velmi výstižně a cítím to téměř identicky jako ty.
Album Crises je opravdu příkladem krize v repertoáru
původně velmi nadaného a mimořádného kumštýře, který klesl do komerční pop-music podbízivého a líbivého formátu.
Je to samozřejmě všechno profesionálně v pořádku, ale loví to v těžce komerčních vodách ve snaze se zalíbit mainstreamovému publiku.
Člověk jeho talentu v osmdesátých letech promrhal svoje nadání mimořádného vizionáře (Tubular Bells, Hergest Ridge a Ommadawn).
Stačí se podívat už na jeho seladosnký naleštěný vzhled těch osmdesátkových libových frajerů a už jsme zase u těch kecek, mrkváčů, veksláků a prokalkulované hudby, která bude výnosná.....
Možná bych mohl stav charakterizovat textem Vladimíra Merty: "Hledal jsem umělce, který umí trpět a nenaříká a zatím jsem nalezl sám sebe napůl světce napůl podvodníka..." tohle dost vypovída o stavu věci......
Je mi to velmi líto, ale Mike Oldfield je pro mě mimořádný kumštýř na prvních třech albech, potom mě jeho produkce otrávila a přestala zajímat.
Asi jako GENESIS sedmdesátých let, kteří po Hackettově odchodu zaveslovali jinam a dočkali se své "slávy" v osmdesátých letech a zapudili svou mimořádnou artrockovou minulost....

08.09.2008 Beriq | #
3 stars

Slušná ukázka toho jak jde dělat složitou, barevnou hudbu pro širší masy posluchačů. Oldfield se čím dál víc odklání od modelu alba: patr 1 a part 2 apod. plného hudby s vyššími nároky na umělecké cítění a vkus posluchače a zaměřuje se víc na rádia.
Ano úvodní dvacetiminutovka Crises se nese v hodně podobném duchu jako předchozí dílka. Ale pro mě je o dva kroky pozadu. Zvláště kolem třetí minuty mi to doslova ubližuje. Od osmé minuty ovšem přichází sklidnění, dokonce na chvilku slyším nějaký valčík ala Oldfield. Ke konci nelze neregistrovat především na bicí hrajícího Simona Phillipse, který spolu s Oldfieldovou kytarou opravdu dokáže nadchnout.
No jo no- dále je tu Moonlight Shadow- jak by to byla pro mě dobrá skladba, kdybych ji neslýchal už od mala z nejrůznějších (ano- i těch nejpokleslejších) radií, ač bych vůbec věděl, kdo že ten pán co to složil je. Dělá to hodně- chybí mi odstup. Jinak bych ji měl určitě rád.
To tu další rád mám- In High Places s hostujícím Jonem Andersonem. Taky pop, ale o level výš. Oldfieldovsky zajímavý- i kdyby tam prostě zpíval kdokoliv, tak ten rukopis poznám. Paráda!!!
Narozdíl od Foreign Affair opět s Maggie Reilly- to je skutečně sliz- neposlouchá se to dobře a jde z toho cítit skutečně jen touha dostat se do rádíí.
Nasleduje třetí variace na téma Taurus (po předchozích na QE2 a FMO). Nejkratší, nejtemperamentnější a nejlepší možná ukázka Oldfieldova kytarového mistrovství- jediná čistá instrumentálka na albu. Spolu se skladbou Pastosi na kterou jsem narazil na Youtube, další úžasný výlet Oldfielda do latinské ameriky. Příliš se to tu nehodí (jako Clap na Yes Album:-) ), ale pánbů zaplať, že tu je.
No a na závěr další rádiovka Shadow of the Wall. Asi lidově hodně oblíbenou, s hodně chytlavým riffem, tvrdou, ale mě nic neříkající.

Crises je dobré- půl na půl. Někdy prudí, někdy nadchne, nekdy nudí, někdy vzbudí...
reagovat

Marika @ 02.01.2009 21:47:42
Částečně souhlasím, i když možná se mi líbí trochu víc. Forreign affair je opravdu jak říkáš sliz, ale třeba ta úvodní dvacetiminutovka Crisis se mi dost líbí, ostatně je to takový ten Oldfieldův styl, nevím jak ho popsat, ale vycítím ho. Moonlight shadow sice odrhovacka, ale presto krásný singl myslím. Shadow on the wall je chytlavý, poslouchá se dobre. Neni to teda Mikovo nejlepsi dilo, ale rozhodne taky neni spatne.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 4x
Cossack, Gerry, aselzesarp, PiKey
3 hvězdičky - hodnoceno 4x
Beriq, springfame, kaktus, Jarouš
2 hvězdičky - hodnoceno 1x
Brano
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0539 s.