Nice, The - Ars Longa Vita Brevis (1968)
01. Daddy, Where Did I Come From [3:43]
02. Little Arabella [4:17]
03. Happy Freuds [3:27]
04. Intermezzo from the Karelia Suite (Sibelius) [8:57]
05. Don Edito el Gruva (Jackson/Emerson/Davison) [0:13]
06. Ars Longa Vita Brevis [19:20]
- 06a. Prelude (Emerson)
- 06b. 1st Movement - Awakening (Davison)
- 06c. 2nd Movement - Realisation (Jackson/O'List/Emerson)
- 06d. 3rd Movement - Acceptance "Brandenburger" (J. S. Bach/Jackson/Emerson/Davison)
- 06e. 4th Movement - Denial (Jackson/Emerson/Davison)
- 06f. Coda - Extension to the Big Note (Emerson)
Bonus Tracks (1998):
07. Daddy, Where Did I Come From (Mono single mix)
08. Happy Freuds (Mono single mix)
All tracks by Emerson/Jackson, except where noted.
Obsazení:
Keith Emerson - keyboards, vocals
Lee Jackson - bass, vocals
Brian Davison - drums
Malcolm Langstaff - guitar (6b)
Robert Stewart - orchestral arranger, conductor
Do toho, co si na debutové desce The Nice jen lehce oťukli, svým druhým albem Ars Longa Vita Brevis šlápli s pořádným rozběhem. Odchod kytaristy a redukce na trio popustily otěže Emersonovým klapkovým vizím a kapela na roveň své písničkové tvorbě ovanuté pozdní psychedelií postavila "vysoké umění" classical-rockového střihu.
Trojici kratších útvarů na první straně desky mám hodně rád. Praštěnost Daddy, Where Did I Come From?, jazzové názvuky v lehce vanoucí Little Arabela a klenutý melodický oblouk Happy Freuds, všechno nápadité skladby plné veselé atmosféry a instrumentace podřízené skromnějšímu písničkovému cíli. Zbývající dvě třetiny desky se už ale netají daleko vyššími ambicemi. Devítiminutová adaptace Jeana Sibelia Intermezzo from the Karelia Suite na mě ale působí spíše rozbředlým dojmem a ani šestivětou titulní suitu Ars Longa Vita Brevis nevnímám jako úplnou trefu do černého. Vadí mi hlavně sólo na bicí v první části, které úplně zabrzdí slibný začátek. Až když zhruba v polovině zazní bachovská výpůjčka, začne mě ta hudba doopravdy pohlcovat. Z bonusů pak více než další adaptaci (tentokrát jde o skladbu America Leonarda Bernsteina) baštím autorskou psychedelickou šlehu Diamond-Hard Blue Apples of the Moon.
Přijde mi, že na poli classical-rockových aspirací si The Nice roku 1968 ukousli větší krajíc, než byli schopní pozřít. "Písničková tvorba" je tu výborná, "vysoké umění" ale výrazně pokulhává a rozhoduje o tom, že s Ars Longa Vita Brevis The Nice svou prvotinu alespoň u mě nepřekonali. Tři a půl zaokrouhlím tentokrát dolů.
reagovat
PaloM @ 14.09.2018 07:36:34
Stupnica hodnotenia je relatívna, tak keď si dal debutu 4, potom druhý album je o stupienok nižšie.
Mám ich tak rád, že 1. LP by som dal 5 a tomuto 4 :-)
U mňa je v tom veľká nostalgia, prvé spoznanie The Nice cez licenčnú LP Poliakov. Predávali sa v Poľských kultúrnych strediskách (Bratislava, Praha a možno aj inde). Bola to výberovka, prevažne z debutu.
Vďaka za recenziu.
Tento album už je úplne inde než debut. Mylsím, že prospel odchod gitaristu. Nice ako trio excelujú a predzaznamenávajú ELP.
Album je naozaj klasický classical rock. Krásne skladby ako Little Arabella, melodická Happy freuds zanechali vo mne silnú stopu. Vrcholom je samozrejme suita Ars longa vita brevis, pričom najkrajšia je časť citácie Bachovho branderburgeru.
Krásny album, určite niečo na tom bude, keď v roku 1968 mali reklamu Nice v ČSSR na beatovom festivale ako "1968-The year of the Nice".
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 1x
- hodnoceno 0x