Death - Symbolic (1995)
01. Symbolic (6:32)
02. Zero Tolerance (4:49)
03. Empty Words (6:22)
04. Sacred Serenity (4:25)
05. 1,000 Eyes (4:27)
06. Without Judgement (5:27)
07. Crystal Mountain (5:06)
08. Misanthrope (5:03)
09. Perennial Quest (8:20)
Total Time: 50:34
Obsazení:
Chuck Schuldiner – guitar, vocals, producer
Bobby Koelble – guitar
Gene Hoglan – drums
Kelly Conlon – bass
George Marino – mastering and remastering
Jim Morris – producer, engineer
Patricia Mooney – design
Rene Miville – cover art
Deska Symbolic, od nejpřednějších vůdců technické linie smrtícího kovu kapely Death, tímto představila před pětadvaceti lety (bože, jak ten čas příšerně letí) veřejnosti své nejvyspělejší, nejucelenější a nejfamóznější dílo.
Dle mého skromného úsudku už jej svou poslední plackou Sound..., ani deskou Chuckova bočního projektu Control Denied nikdy nepřekonala. A domnívám se, že jej nepřekonala ani žádná z dalších kapel provozující svou muziku na profesionální bázi, v podobném stylovém slohu s touhou posunout výrazové prostředky s nimiž pracuje na další úroveň. Symbolic zůstal, a stále pevněji se domnívám, že i navždy zůstane tím NEJLEPŠÍM, co mohl člověk v mantinelech, ač maximálně rozšířených, v tomto odvětví vybádat. Tato deska mne totálně uchvacovala v době svého vzniku a uchvacuje mne stejnou silou a působivostí i dnes.
Cestu k ní si mistr Chuldiner dláždil pomalu, avšak velkými kvalitativními skoky. Album Human pozvedlo kapelu do nejvyšší možné (technické) ligy. Individual T. P. šlo o pár centimetrů ještě dál no a Symbolic, Symbolic rovnou skočil na samotný Olymp a zůstal nesesazen. I když já sám podobné muzice už spousty let absolutně neholduji, tento výlisek mám zařezán v krvi jako málo co jiného. Znám každičký tón, sloku, refrén, přechod, vyhrávku i (a to hlavně) sólo.
Před pár dny jsem si desku pustil dvakrát po sobě. Poprvé na domácí aparatuře, podruhé v mp3 na výletu do přírody. Zatímco první poslech (ač z technického hlediska o mnoho kvalitnější) mne neustále "nabourávala" až příliš čitelná hra/nazvučení Hoglanovy baterie (předně pak dvou-kopákové kulometné palby), což mne odvádělo od toho, co mám na Symbolic nejradši, a to jsou mistrné kytaristovi prvky, harmonie a sóla, druhý pokus s nadstavbovým přírodním efektem, už byl přesně podle mého gusta a znovu mi po letech dokázal navodit stavy jen těžko popsatelné, stavy bez tíže v bezprostřední blízkosti tohoto klenotu.
Pokud bych měl říci něco k obsahu alba, tak asi toto:
Úvodní stejnojmenná skladba mě přijde sic v pořádku, ale jen jako taková rozehřívací a ještě ne tolik propracovaná oproti tomu, co bude následovat vzápětí. Navíc je zbytečně dlouhá a konec mě už malinko nudí. Jenomže, s příchodem asi nejlepší písně (ale kdo přesně určí, která z následujících perel je ta nej:-) Zero Tolerance se vše otočí o 180 st. a následuje plejáda těch nejcharismatičtějších kompozic, jaké kdy Chuck za svou krátkou kariéru složil. Každá položka je úchvatná a jedinečná. Každá obsahuje neuvěřitelné množství geniálních riffů, vyhrávek, kytarových harmonií a výměn, funkčních přemosťovacích prvků a naprosto dech beroucích závratných sól. Kapela šlape jako hodiny, Hoglan do toho mydlí sic občas dost rychle, ale pořád neskutečně technicky. Basa i druhá kytara jsou tu spíš k doplnění party, ale i u nich se několik zaznamenání hodných míst najde a předpokládám, nehrát zde tito lidé, nahrávky by možná nebyla tak geniální (i když S. Di Giorgio by k zahození rozhodně nebyl). Empty Words, Sacred Serenity, rychlejší 1,000 Eyes, Without Judgement a Crystal Mountain, představují spolu s dříve jmenovanou Zero Tolerance středobod nahrávky a to vůbec nej v tomto slohovém ranku. Obrovské kouzlo působí i prostřednictvím zvuku a charakteru jednotlivých nástrojů, které posluchač vnímá. Není to jen dojem, či nějaká imprese, je to skutečný stav dokonale provázaného a zaranžovaného (jestli podobný slovosled mohu použít, přec tu nejsou žádné, nebo jen minimální klávesy a zvuky, vše tlačí instrumentálně nabušená čtyřka plus zpěv) díla, ve kterém se desítky a desítky motivů na sebe vzájemně přilepují, proplétají, doplňují a jeden šikovně podpírá druhý. Malinko mne mrzí, že Chuck častěji nesměřuje svůj pohled k akustickým břehům, protože když se tomu tak na několika místech děje, skrze svérázně atmosféricky nastavený zvuk jeho nástroje, stoupá posluchačova mysl do nebe jako při poslechu Stairway to Heaven. Žel bohu toto své maximální pozitivum nemohu použít u posledních dvou tracků, jelikož jsem jim ani za pětadvacet let nedokázal přijít na jméno. Tyto položky pro mne znamenají sestup o tři třídy dolů a takřka ničím mne nikdy nedokážou zaujmout. Nevím jak to na těchto pozicích cítí ostatní, ale já se zde neuvěřitelně nudím a tak si vždy kladu otázku, jestli i pan Chuldiner cítil, že ony skladby doznali znatelný úbytek invence a obsadil s nimi tak raději příčky poslední.
Tož asi tolik. Domnívám se tedy, že už není potřeba se albu Symbolic recenzentsky více věnovat a klanět. Vše potřebné jsem řekl, zbytek je na vás konzumentech, posluchačích, kriticích a … co vy a Symbolic?
reagovat
EasyRocker @ 15.01.2020 07:03:09
No - a pak že to nejde!! :-) Chuck, ale stejně i doslova neporazitelný Gene Hoglan, tady dokázali skoro nemožné. Riffy byly trochu návrat zpět do smrtící minulosti, ale při takových kusech jako Zero Tolerance, Without Judgement s klasicistní vsuvkou, Crystal Mountain a závěrečný monolit Perennial Quest s neskutečným závěrem mám husinu i po letech. Strašně díky za jakoukoli podporu Chuckova díla.
horyna @ 15.01.2020 07:07:14
Ahoj Easy: já děkuji za první komentář, samozřejmě vím, že ty a Death máte spolu až intimní :-) vztah. Ale vysvětli mi prosím větu "Riffy byly trochu návrat zpět do smrtící minulosti" - dle tebe zde kapela oproti dvěma předchůdcům krapet zhrubla?
EasyRocker @ 15.01.2020 07:18:06
Hoj mistře! Já to dokonce četl snad kdysi i v několika rozhovorech s Chuckem a taky samo ještě znám dost aktivních muzikantů z domácí scény, i když se už žel nevídáme tak často, jako v minulosti, viděli to podobně. Ale to už je matérie spíš pro kytaristy. Myslím, že Human i ITP bylo technicky - jak tu napsal alienshore trefně - "masakrální" - duo Schuldiner/LaRocque je prostě těžký kalibr, šlo to hodně klasický kov smrti. A jak mi zazni Symbolic, Zero Tolerance, ty riffy jsou naprosto dokonalý, ale zároveň jakoby se Chuck dost vracel, klidně až někam k 88-90. Ale právě to vůbec nepostihlo techničnost, to je na tom geniální. Ale to je samo jen můj dojem :-)
EasyRocker @ 15.01.2020 07:26:01
oprava: šlo to už hodně "za" klasický kov smrti
horyna @ 15.01.2020 07:26:36
Hmmm mistříčku, zajímavé :-) Tohle mě nikdy nenapadlo, já tam naopak cítil postupné zjemňování výsledného soundu, ale je to klidně možné, musel bych to dnes slyšet vše pěkně za sebou a pak bych ti možná dal za pravdu. Ale jestli to tvrdil i Chuck, pak věřím.
Andy LaRocque je můj vůbec nejoblíbenější!!! kytarista (tedy pouze v 80-tkách) ve stylu heavy. Jeho sóla (hlavně na deskách 88-90 víme u koho) jsou nadpozemská a právě jim (v jejich kvalitě, melodičnosti, nápaditosti, hitovosti) se nejvíce přibližuje Chuck na Symbolic. Také proto tuhle desku a prvních pět Diamond-ovských tolik miluju.
EasyRocker @ 15.01.2020 07:39:33
Já ani na 100% nemůžu říct, že to sám Chuck řekl, to bych musel vyhrabat staré časáky a hledat. Ale od těch kluků z kapel to zaznělo stoprocentně, mě to taky vlastně do té doby nenapadlo. Ale to jsou už takové ty nuance, hlavní je výsledek, a ten je pořád neskutečný. A tady se zvuk vyvedl a myslím, že Sound... .už je takové zvukově sušší a víc ploché.
PaloM @ 15.01.2020 08:13:49
V reakciách pod staršími recenziami som sa dostatočne vyjadril. Dnes ma všeobecne metal čoraz menej oslovuje, lebo častejšie počúvam iné žánre.
Myslím, že k diskografii Death sa už nevrátim, ale nikdy nehovor nikdy :-) Proste, vyprchal záujem...
dan @ 15.01.2020 09:01:14
Death to byl kdysi obrovský fenomén. Když vydávali své desky, pokaždé to byla velká událost, na kterou se každý posluchač těšil několik měsíců dopředu. Na Sound of Perseverance zní zpěv trochu nepříjemně, už to nebylo ono. Na Control Denied měl zpívat Warel Dean a nakonec tu pozici dostal člověk, který je mu neuvěřitelně podobný, ale celé to zní nějak zvláštně. Tenkrát jsem si od toho slibovali hodně a výsledek zůstal za očekáváním.
Dík za prima vzpomínku.
pinkman @ 15.01.2020 10:59:26
Chlapy já pořád nedokážu pochopit, jak někteří z vás dokážou vydržet poslouchat takový druh nezpěvu. To je hrůza a utrpení co ti lidi dělaj. Takový projev muziku dočista zabíjí.Brr
Myšák @ 16.01.2020 07:00:24
Však taky zpěv bývá nejslabším článkem takových nahrávek.
Při pohledu na postarší debaty na recenze kolegů jsem se musel šibalsky pousmát a po letech taky připojit hodnocení alba, které mě v extrémním metalu pomáhalo doslova formovat a představovalo dlouhodou dobu jakýsi pomyslný vrchol kvality.
Ačkoli se riffy na Symbolic vrátily přímočařejším pojetím poněkud ke starší tvorbě (oproti skutečně symfonickému vyznění v Individual...), Chuckova sóla i rytmika jsou nezničitelné a precizní jako strojek. Těžce rytmicky odsekávané riffy, osudová virtuózní sóla, atmosférické akustické vsuvky a aranže, to všechno plyne jaksi samozřejmě, a když dojde na jeden z nejemocionálnějších metalových závěrů - tklivé akustické zakončení Perennial Quest, máte čelist doslova na podlaze. Jinak tomu nebude ani u nezemských sól v Zero Tolerance či famózní klasicizující vsuvce ve Without Judgement. Ona sestava Schuldiner-Hoglan-Conlon-DiGiorgio ani nemohla natočit kvalitativně byť jen průměrný materiál. Tohle je jistě jedna z nemnoha metalových desek, která skutečně neobsahují hluché místo a u nichž je padesát minut času zatraceně málo. U řady fanoušků Death byl Symbolic překonán poslední řadovkou, u mě (ač je kvalita obou desek srovnatelná) vyplouvá po letech jako jednička kapely právě tato nahrávka. Pokud se někdo "zvenčí" chce vpravit do oblasti extrémního metalu a má obavy, měl by začít právě deskami, jako je tato.
Bez diskuse plný počet.
reagovat
PaloM @ 21.01.2014 11:22:05
Death som dlho nepočúval a tak ďakujem za oživenie spomienky. Pre mňa toto nie je typický death metal, ktorý ako žáner ma neoslovil. Toto je špičková, technicky vysoko vyspelá hudba. Až na prejav speváka, ten ma občas trošku potrápi :-)
alienshore @ 21.01.2014 11:23:30
Death je jedná z mála extrémnych kapiel, ktoré mám vo svojej zbierke. Posledné dva štúdiové albumy patria medzi to najlepšie v tomto štýle čo som vôbec počul. Ono vlastne celá diskografia Death je veľmi zaujímavá. Najradšej mám obdobie od Human, na ktorom jasne zmenili štýl smerom k progresívnemu death/trash. Symbolic však u mňa tiež kraľuje, jednoznačne plný počet a vďaka za to, že po dlhej dobe si niekto spomenul na túto kapelu :-).
EasyRocker @ 21.01.2014 11:35:33
Díky za reakce, je dobře, že se téma po řadě let zase oživilo, ale musel jsem využít toho, že jsem album měl v přehrávači :-) Recenze Human a Individual... (rovněž skvosty) plánuji určitě přihodit rovněž...
PaloM @ 21.01.2014 12:04:47
Fajn, budem sa tešiť a pokúsim sa v mojom terajšom žánrovom zameraní pustiť si do uší týchto borcov ako výnimku, čo potvrdzuje pravidlo :-)
Cossack @ 05.04.2014 20:25:28
Taky patřím do skupiny lidí (na poměry „undergroundu” poměrně početné), která považuje seskupení kolem geniálního Chucka Schuldinera za jedno z nejzásadnějších na poli extrémního metalu.
Již na debutu šlo tušit, že se rodí něco výjimečného, následující „Lepra” to potvrdila a od třetího alba to bylo naprosto zřejmé.
Jen málo skupin dokáže vydávat jeden skvost za druhým, Chuckova DEATH ovšem zcela bez potíží.
Čtvrté, relativně krátké album "Human" představovalo další velký krok vpřed a jak se mělo ukázat, nikoli poslední. Naprosto souhlasím s ostatními (např. s EasyRockerem či Alienshorem), že od této nahrávky jde o těžko dostupné vrcholy žánru (a to nejen metalového, ale rockového obecně). Já bych přiřadil už i „trojku” "Spiritual Healing".
Dva roky po „Člověku” přišel další klenot, obohacený o melodické (a zcela typické) kytarové vyhrávky Andyho LaRocquea, dvorního kytaristy a spoluautora hudby Kinga Diamonda. Nikdy by mě nenapadlo, jak náramně k sobě bude kytarové umění obou Mistrů pasovat…
Za další dva roky přichází recenzovaná "Symbolic", dnes asi moje nejoblíbenější od „Smrti”; i když to se opravdu jen těžko vybírá…
Tři roky poté vydaný a ranou osudu poslední počin, pod hlavičkou DEATH, neuvěřitelná paráda s názvem "The Sound Of Perseverance", není ani o malinko slabší než kterákoli předešlá nahrávka. (Považoval jsem tohle album dokonce nějaký čas po vydání za vůbec nejlepší.)
Ještě jedno velké plus bych podotkl… Ačkoliv nezaměnitelný rukopis Chucka Sculdinera lze najít na každé nahrávce, nikde se nedostaví pocit znovu slyšeného, opakování nápadů, opětovné užití osvědčených postupů… Každé album je jiné (společnou mají jen převysoko nastavenou laťku). Jistě k tomu přispěli i kvalitní spoluhráči, kteří se poměrně hodně měnili a střídali; možná byl i toto jeden z důležitých momentů, jež přispěly k oné pestrosti a progresivnosti hudby kapely.
Je hořkou ironií, že SMRT, kterou si Chuck vybral jako jméno pro svou skupinu, si pro něj přišla tak zatraceně brzy… Kdo ví, jakých nádher bychom se byli mohli ještě dočkat… Ale díky, Chucku, jsem vděčný i za to, co jsi stihl!
P. S.
Jen ještě oprava jedné nepřesnosti v recenzi… Na tomto albu už Steve DiGiorgio nehrál, basoval tu Kelly Conlon, druhou kytaru obsluhoval Bobby Koelble; jediný z minulé sestavy po Chuckově boku zbyl Gene Hoglan (viz také obsazení).
A díky za recenzi (i ty ostatní u DEATH), EasyRockere!
EasyRocker @ 06.04.2014 10:45:00
Cossack: nadšený souhlas :-) Já hodnotím tvorbu Death i trochu subjektivně, protože to byla kapela (spolu se Sepulturou, Bathory, Slayer, Morbid Angel atd.), na které jsem takříkajíc vyrostl. A asi každý uzná, že jejich tvorba má mimořádnou hodnotu. Je šílené, že oba zakladatelé celých extrémních subžánrů (Chuck + Quorthon) už tu nejsou :-/
Cossack @ 06.04.2014 11:28:42
EasyRockere, je to smutná skutečnost… Ale musím přiznat, že ač mám Quorthona a jeho BATHORY o něco raději (je to moje větší srdcovka), určité útlumy v jeho tvorbě šlo vypozorovat; to u Chucka nebylo. Samozřejmě, že ten stav mohl taky přijít, ale spíš bych věřil, že ne… Ovšem to už je teď pouhá (nepodstatná) spekulace. Oba tu chybí… :-(
EasyRocker @ 06.04.2014 11:43:00
Cossack: ano, Quorthon má u mě taky magické postavení: Ještě jsem se ani neodhodlal na recenze alb Bathory, ale budu muset využít už toho, že tu jsou :-)
Cossack @ 06.04.2014 13:19:03
Jak bude nálada, určitě k BATHORY nějaké recenze přihoď… Moc rád si je přečtu. ;-)
Osudové album. Hudba, o které se nedá přemýšlet, protože není o čem. Uvažovat můžete o hudbě, kterou udělali lidé, ale ne o albech typu Symbolic. Pamatuju si, jak jsem si donesl domů polskou originálku (1998 - bylo mi 19let). Prvních deset poslechů jsem byl z té kakofonie v šoku. Ale už tehdy mi něco říkalo, že tohle je jedno z těch nedotknutelných alb, které disponují CHARIZMATEM, originálním zvukem, dokonalými kompozicemi, kdy všichni muzikanti jsou géniové.....nebo není snad Hoglan génius? Nebo není snad Chuck génius? Konlon a zbytek dobře sekundují.
Album mimo svoji dokonalost disponuje až osudovými melodiemi, které jsou brutálně znásilňovány disharomoniemi, ale vše v divokém, dynamickém celku, který nedá vydechnout. Když si začnu vybavovat některé rify, tak mi začne běhat mráz po zádech.
Album je zvukově dokonale kompaktní a jde o nenapadnutelný koncept a razantní výpověď. Je to nejen hudba, ale i filozofie. Až tak působí některé emotivní pasáže. Člověk nejen poslouchá, ale promítá si i vnitřní filmy a uvažuje o realitě a jejich atributech.
Nejlepší album DEATH. Další jsou taky vynikající (až na první dva), ale tady se podařil dokonale skloubit zvuk s kompozicemi i s vokálem. Sound of Perseverance je vynikající, ale trošku mi tam vadí Chuckův skřehot. Naopak tady je to takový osudový dávivý řev, který tomu všemu dává punc temnoty.
Když si vybavím melodické pasáže posledního songu, tak mi je taková zima, že už nemůžu dále psát....
reagovat
Joachim Kunze @ 20.12.2009 00:33:55
Malý dodatek:
Po tom šoku při pročítání reakci na jednu recenzi. Ááách ten hrozný chropot, alias growling, murmur. Mělo by se to hned dát na stejný seznam jako je Hakenkreuz nebo Kambodžský politický systém ze sedmdesátých a osmdesátých let. Ale to by byla škoda, protože mě se to líbí.
Jak psal jeden redaktor Sparku (nějaký Merhaut), tak nevybouřené mládí se potřebuje divoce projevit. Psal to v souvislosti s nějakou recenzí na jakési bluesové album...něco v tom smyslu.
A k mému mládí patřil i chropot...kdybych byl padesátník, tak bych tu psal senilní kraviny jak je čistý hlásek to pravé umění a že to chrochorchro chro bych zakázal, protože to je pro lidskosti a škoda, že už nejsem svazák nebo u Stb, protože my bysme hned to hrůzyplné chrochro zakázali!
merhaut @ 20.12.2009 01:17:22
Jsi mladý předpojatý popleta...
PaloM @ 20.12.2009 05:21:33
Stále platí moja reakca pod recenziou "redrocker" z 03.02.2009 a jej záver, citujem seba "podrobne som čítal i recenzie na Progarchives.com a zhodujem sa hlavne v tom, že nepočujem tu neaké progress prvky, zato špičkový metal, trash "za každým rohom".
Celkový dojem výborný, kto prežije prejav speváka,
zbytok stojí za to." Death metal nemám a nebudem mať rád, ale skupina Death je výnimka.
Hlúpy dodatok pod tvojou veľmi peknou recenziou si nemal pridať, degraduje ťa ako človeka. Merhaut ti to povedal veľmi jemne.
yngwie3 @ 20.12.2009 11:03:44
to Joachim Kunze: Citujem: "Ono, ne nadarmo se říká, že současný prog rock je ta nejzaprděnější hudba a prog rockeři ti největší zpátečníci...prog rock už dávno neexistuje.: Toľko citát klasika. Dotazujem sa: A kde se to říká ?
Redrocker @ 20.12.2009 17:38:07
Pěkná recenze. Je to už nějaký pátek, co jsem napsal svou recenzi na toto album, ale Symbolic se mi stále neoposlouchal. Škoda smrti jednoho génia.
The Paul @ 21.12.2009 09:00:45
Pre PaloM: AK nemáš rád death metal, tak ak nepoznáš, skús od Edge of Sanity, dosku "Crimson". Pre mňa je Symbolic a Crimson to najlepšie v tomto žánre...
PaloM @ 21.12.2009 09:56:42
Paul, nepoznám a rád otestujem, ak to zoženiem. Ďakujem za typ.
PaloM @ 21.12.2009 16:57:16
Paul, mám Crimson od Edge of Sanity, skvelý typ, ešte raz vďaka - výborná presne 40-minútová kompozícia !
The Paul @ 22.12.2009 07:58:00
Je to naozaj skvost v tomto žánre, daj mu ešte viac náčuvov... Vyšla potom ešte Crimson 2, ale ten nepoznám... Pamätám si, že s partiou sme boli vtedy pobláznení do Dream Theater (škoda že to potom s nimi šlo z kopca) ale Crimson nás všetkých dostal...
Filozof @ 22.12.2009 10:28:19
Paul
Vy máte doopravdy "náčuv"??
The Paul @ 22.12.2009 10:44:42
Náčuv asi nemáme, ale netreba byť ani veľmi konvenčný v tomto smere :-)))
PaloM @ 22.12.2009 10:49:30
The Paul: včera sme o tom Crimson II písali v diskusii "čo práve počúvam". Pito63 nám dal link&, tak si to stiahni, je to vo "www odkazy komnetované", alebo skús rovno takto, ak to funguje >> odkaz
Tieto dva ich albumy rozhodne ešte budem počúvať.
Filozof: Náčuv, náčuvy - syn mi vysvetlil, že keď študenti pedagogiky začnú chodiť na prax do školy, do triedy, tak sa najskôr len posadia do lavíc a počúvajú, ako učitel, učitelka vedie vyučovaciu hodinu. A to sa odborne volá "náčuvy". V bežnej reči sa to nepoužíva, len "počúvať", "počúvanie", "vypočutie"
PaloM @ 22.12.2009 10:51:02
Prepáčte preklepy (ešte som nepil).
Filozof @ 23.12.2009 07:30:14
Dík. Zaujalo mne to. My NÁSLECHY máme a běžně používáme, ale "náčuv" zní pro Čecha hodně divoce... :-)
Joachim Kunze @ 23.12.2009 19:40:34
Merhaute, mladý už nejsem....
Ještě jeden tip na extra kvalitní album: Vader: De profundis. Jde o jedno z nejlepších death metalových alb. I když nemá takový klasický zvuk kytar jako Symbolic (ne nadarmo se Chuck přiznával ke skupinám jako Vicious Rumours a třeba i Iron M.). Ale jde o opravdovou symfonii železa. Nejlepší bubeník planety (pro postarší rýpaly...omezme to na extrémní žánry...spokojení?) Docent, extra energií nabitý Piotr..ano, poláci. Zrychlili Slayer a přinesli zvuk, který chvílemi připomínal modernu ve vážné hudbě...Korsakov a spol..disharmonické pozadí a v popředí divoký zuřivý trashing lámaný na kusy zběsilou hrou Docenta. To vše ale nadmírnu muzikální a dokonale s hlavou a patou...žádné chaotické vypalováky, kdy se tvrdost stává samoúčelnou. Skladby vždycky pozvolna rostou vrstvícími se rify, kdy dojde k náhlemů rozsekání kompozice dokonale technickými, ale blastovými rytmy Docenta.
A pane Merhaute, kdysi i váš částečný chlebodárce Karel B. napsal, že jde o NEJPROPRACOVANĚJŠÍ album death metalu. Tak jak je Symbolic nejemotivnější, tak je De profundis to nejtechničtější....škoda kdysi neuvěřitelně nadějného Vaderu, že skončil tam, kde skončil...se smrtí Docenta...třeba už hrají s Chuckem dohromady.
merhaut @ 23.12.2009 19:54:34
Kunze, o to hůř. Technická: naučit se líp česky a cizí slova používat jen když je umím napsat...
Joachim Kunze @ 23.12.2009 20:56:02
Merhaut: Ty zrovna máš co povídat o češtině....
merhaut @ 23.12.2009 21:11:00
Kunze, či Co, v každém případě to tu jen zasíráš, běž o dům dál...
pozorovatel @ 26.12.2009 08:58:49
Dle neustale pokracujicich neadekvatne arogantnich, panovacnych a urazejicich reakci osoby jmenem Merhaut se domnivam, ze nastal cas vratit tomuto webu svobodu slova a predat ho do rukou nejake opravdu nestranne identite, ktera nadale nebude sva administratorska prava pouze zneuzivat..
Zdeněk @ 26.12.2009 10:44:46
Víš co pozorovateli,Kunze,či jak se doopravdy jmenuješ, vyřizuj si svoje osobní účty mimo tento server.
Poustevnk @ 26.12.2009 13:22:15
Kunze,
napadat lidi stran jejich národnost či věk je dost podpásové. Krom toho jsem přesvědčen, že kdyby na tebe promluvil takový Dickinson nebo Ozzy (víc "starochů" se mi nechce jmenovat), blahem by sis nasral do gatí. Nepopírám, to my všichni taky. I ti, co metal neposlouchají.
Až tedy budeš zase hodnotit lidi, zkus to dle činů, myšlenek a jevů, které i vlivem času prokazují stálost, fundament.
P.S.Myslím, že jseš s omluvou padesátníkům a nečelenům StB na řadě...
pozorovatel @ 26.12.2009 15:04:17
Vis co Zdenku, Poustevniku, Martine69 nebo jak se doopravdy jmenujes.. ja tu neresim zadny svy osobni ucty, ja tu resim pouze tenhle, kdysi svobodnej a dneska nekolika postavickami ovladanej a cenzurou prozranej, web.
Prispevek od Poustevnika, kteremu toho asi panbuh do hlavinky moc nenadelil: Co kdyby sis radeji nejdriv precetl jakymi mnohem horsimi prizvisky byl --jako prvni-- castovan Kunze, nez tu zacnes motat cosi o jeho naslednych reakcich (mimochodem velice spornych) ohledne veku a narodnosti??
PS: nejsem Kunze a ani ho neznam.
PaloM @ 26.12.2009 15:26:49
pozorovatel: citujem Ťa "Prispevek od Poustevnika, kteremu toho asi panbuh do hlavinky moc nenadelil". Vieš, všetko by bolo v poriadku, aj so znalcom, aj s Kunzem, aj s tebou, keby neboli písali takým istým štýlom, ako ty teraz. Všetci takýto tu majú a budú mať problémy. Je pravda, občas sa nezdržím s iróniou a nadsádzkou, ale vždy to bola reakcia na nehoráznosti. Osobne nechcem nikoho urážať. Ak sa tak stalo, tak sa ospravedlňujem. Nikto tu nemá právo ponižovať iných.
Čo keby si ty pozorovatel napísal, čo si odpozoroval z hudby napr. Death ? Alebo čo vlastne počúvaš ?
pozorovatel @ 26.12.2009 16:55:13
PaloM @ 26.12.2009 napsal:
Vieš, všetko by bolo v poriadku, aj so znalcom, aj s Kunzem, aj s tebou, keby neboli písali takým istým štýlom, ako ty teraz. Všetci takýto tu majú a budú mať problémy. Nikto tu nemá právo ponižovať iných.
Dekuji, zes mi nahral na smec, coz ostatne bylo i mym zamerem..
V tom pripade mi vysvetli jak je mozne, ze ses stejne tak vehementne, jako ted proti tomu memu, nepostavil (jen tak namatkou) napr. i proti temto prispevkum:
merhaut @ 23.12.2009
Kunze, či Co, v každém případě to tu jen zasíráš, běž o dům dál...
martin69 @ 21.12.2009
Bláznům se nemá odporovat ,a je vydět v tvém případě že je to pravda !
Pokud bys byl opravdu nestranny, musel bys merit vsem stejnym metrem, coz evidentne nedelas..
PaloM @ 26.12.2009 napsal:
Čo keby si ty pozorovatel napísal, čo si odpozoroval z hudby napr. Death ? Alebo čo vlastne počúvaš ?
Co osobne posloucham neni v tuto chvili opravdu podstatne..
martin69 @ 26.12.2009 17:03:19
pozorovatel : když už mně cituješ ,připadá ti normální způsob reakcí Kunzeho ? psal jsem to já ,pod vlivem emocí a s hrubkou ,ale já ,nikdo jiný ,a pod mou reakcí se Kunze zastání dočkal ,asi i oprávněně . Tak o co ti pořád jde ? Jseš na vánoce sám ? a tak vyhledáváš možnost s někým debatovat alespon přes net ? napiš příspěvek k něčemu ,nebo něco o tom jakou hudbu posloucháš a nehledej jen záminky k dohadování se po internetu .
PaloM @ 26.12.2009 17:19:01
pozorovatel, ak si ty nestranným pozorovateľom, tak si poriadne prečítaj tie recenzie a reakcie a musíš v tom vidieť pravdu, kto začal vyrývať. Určite to nikto z nás nebol. A skús byť trochu aj ty objektívny. Kto začal prvý urážať päťdesiatnikov, fanúšikov progress rocku, komu vadia Slováci,... Ak vravíš o nahrávaní na smeč a že o to ti šlo, tak ty vôbec nestojíš o nestrannosť a spravodlivosť, ale ťa tu proste baví vyvolávať spory. O hudbe písať nechceš, chceš tu čosi riešiť, no nikto ti nerozumie, čo vlastne. Skús byť aj ty v niečom ústretový. Inak sa fakt nie je o čom s tebou baviť.
merhaut @ 26.12.2009 17:48:07
Už pánové nereagujte, celé to dnes smáznu.
Poustevnk @ 27.12.2009 15:45:11
pozorovatel,
ačkoli moje předchozí řádky nebyly adresovány tobě, chopil ses jich, vzal je za své.
Měl-li bych hodnotit tvou hloubku a jakost myšlení, nevážil by sis sám sebe, neb jseš jen pouhý vysírač a mluvka. Tento portál je zde ale kvůli něčemu jinému. Pokud se mýlím, nechť jsem opraven.
Jestli jsi pozorně četl mé předchozí řádky, mohl jsi zvědět můj apel na argumentaci, slušnost, bez urážení k národnosti, věku. Ty jsi to uchopil však zgruntu za ten druhý konec. Proto plně chápu, že správce portálu bude vybrané příspěvky mazat.
A ještě maličkost, pokud se ti tady nelíbí, užij nějakého chatu, pokřikuj tam. Já jsem přesvědčen, že tato adresa je především o hudbě.
miguel7 @ 14.01.2010 11:43:03
jeden z důvodů proč již nechodím na tyto stránky tak často a nepřispívám se svými poslechy a dojmy z hudby, je právě tohle co tu předvádějí (podle mého názoru náctiletí)kunze a pozorovatel. Můj názor je ten, že se tyto stránky již dávno vzdálili tomu, co byli. Chodili sem a psali sem lidi, kteří měli požitky z hudby ať už takové nebo makové a hudba a co poslouchám bylo to podstatné. Vždyť o tom tyto stránky jsou (byly).Nebo se pletu pozorovateli?
Upřímně když jsem si pročítal vaše reakce, tak jsem měl opravdu chuť si poslechnout nějakej ten death chrchr ač jsem to nikdy neposlouchal...fakt mě to nabilo negativní energií.
Doufám že se tihle dva, či je to jeden člověk, neurazí, ale tady nemají co dělat. Ne kvůli tomu co poslouchají, ale jak reagují a dělaj tu akorát dusno.
Ach jaká to byla atmosféra, když jsme si tu vyměňovali názory na hudbu bez nějakých a obviňování.
Je to moc smutný
PS: pusťte si třeba goťáka, ten ve vás nebude probouzet takovou nasr...jakou ve vás nejspíš probouzí Death
Filozof @ 15.01.2010 08:32:56
Miguel
Chápu Tvůj pohled. Ale když to tak budou brát všichni, nikdo sem psát nebude. Dovolíme tak vlastně jednomu či dvěma rozumbradům, aby rozvrátili úsilí X desítek lidí. A to je škoda, ne?
Naopak - čím víc tu budeme psát rozumné příspěvky, tím menší procento blbostí tu bude, a tím v průměru lepší server to bude. Je jen na nás, kam se vyvine.
miguel7 @ 18.01.2010 12:17:36
pravda:) budu se snažit
K samotnemu albumu 5/5 alebo 10/10, vyberte si.
Co sa tyka bezcielnej debaty, vidim ze mate problemy hlavne s vnimanim vokalu a nasledne roznych jeho podob a vplyvov na ine mensinove zanre ci metal.
Podla mojho nazoru tento album neovplyvnil az tak hudobne styly ako take, nema na ne zvlast vplyv, akoby sa mohlo zdat. Avsak je pravdou, ze sa na nom zisla skupina genialnych hudobnikov a zavrsila ich extremnu tvorbu. K tomu samozrejme patril sposobny prejav Chuckovho vokalu.
Jednou z moznych ciest, akym by sa Death mohol ubrat(ak by Chuck neskonal), by mohlo byt zjemnenie a zrozumitelnejsi spev, ktory by sa prelinal s jeho nenapodobnitelnym "chraplakom". Nieco naznaoval uz Control Denied.
Mozno by sa nasledne Death stal este znamejsim a mal sirsi zaber zanrovosti a mal by menej neprajnikov ako v tejto debate. Nesmel by vsak upustit zo vsetkeho, coho sa drzal v celej diskografii... Dost bolo teoretizovania.
reagovat
K albu jsem se dostal náhodou po doporučení kamaráda. Musím předeslat, že jsem death metalovým kapelám nikdy nefandil a vlastně dodnes jsem to nezměnil. Samotní Death přicházející na svět skrz osobu Chucka Shuldinera, totéž platí i pro odchod ze světa, jsou v mém životě tedy velkou výjimkou. Důvod je jasný, i přes vokální projev typický pro podobné soubory, který jsem opravdu nesnášel, jsem byl hned prvním poslechem velmi nadšen. Síla invence a instrumentální výkony mne opravdu omráčily. Pokud by někdo chtěl pochybovat, zda má tato parta vůbec nárok být zde mezi velikány progrocku, pak Vás prosím, dejte minimálně tomuto albu a také následovníkovi SOP 1998 šanci a zkuste jednou poslechnout. Mohutné kytarové riffy, majestátní kytarová sóla a nečekané změny rytmu mne posadily na zadek. Samotná kapitola jsou bicí nástroje, to co uslyšíte je unikátní, neznám jiného bubeníka, který kombinuje rychlost (pozor jen o tu nejde) s brilantními nápady a technickou vyspělostí, opravdu Vám spadne čelist. Myslím, že tato Human mašina se jménem Dave Hoglan má svůj poznávací styl, stejně jako jiní velikáni minulých dekád.
Od prvního úderného riffu v úvodní písni „Symbolic“ až po závěrečnou "Perennial Quest" okořeněnou geniální akustickou pasáží se nemůžete nudit, všichni zúčastnění hudebníci Vás stále dokola budou strhávat k pozornosti svými výkony. Toto album patří mezi mých deset nejoblíbenější alb vůbec. Hodně často se mi stane, že vybírám co si pustit a v hlavě mám Symbolic, těžko, velmi těžko hledám srovnatelnou kvalitu.
reagovat
PaloM @ 02.02.2009 05:57:24
Mám s growlingom a vôbec death metalom podobné problémy. V minulosti ma hnevalo, keď som natrafil na výborné inštrumentálne a kompozičné dielo, ale s chrapotom (Opeth prvé 3 CD, Haggard a i.). Postupne som našiel kompromis (napr. rýchloposuv pasáží s hnusným spevom :)).
hejkal @ 02.02.2009 07:07:05
Je to fakt. Bubeník je zviera.
EasyRocker @ 02.02.2009 10:11:25
Jsem rád, že se skalní příznivci progrocku dostávají i k dílům z oblasti metalu, protože ta si to nepochybně zaslouží... Moje cesta vedla opačným směrem, od metalu k rocku, což je asi přirozenější, dneska už se ale škatulkami v hudbě moc nezabývám. Pokud vás ale zaujal Symbolic, který u mě patří k nejlepším metalovým albům vůbec, pak vězte, že v oblasti "metalu" je mnohem více alb, která si zaslouží poslech. Pro začátek zkuste desku "Focus" od Cynic, která je pro mě stále nepřekonatelným milníkem v oblasti progresivního death metalu...
redrocker @ 02.02.2009 14:26:56
Díky, už se těším na poslech.
EasyRocker @ 02.02.2009 16:24:18
Určitě neprohloupíte. Jedná se oproti Symbolic ještě o mnohem více progresívnější, více do jazzu hozený materiál. Symbolic, i přes nepochybnou progresivitu, přece jen duní metalovými riffy (od Death mimo jiné doporučuju pro fajnšmekry i předchozí Individual Thought Patterns s lahůdkovou prací elitního deathmetalového basisty Stevea DiGiorgia).
PaloM @ 03.02.2009 16:41:34
Tak mi dohráva 8. skladba Misanthrope a môžem potvrdiť všetko, čo tu redrocker píše. Vzťah k death kapelám mám rovnaký - záporný. Našťastie spev nie je typický death-chrapot, je znesiteľnejší (spev je ale silné slovo). Fakt jediná moja výhrada je v monotónnom prejave speváka, čo je daň za death-štýl. Tu by som dal šancu na "záchranu" v textoch, ktoré som ešte nečítal a sú napr. na >> odkaz Ak máte niekto jednoduchší prístup inde na webe, dajte prosím link.
Kapela mi spočiatku pripomenula rozvíjanie tém nahodených na prvých 3 CD Metalica. Podrobne som čítal i recenzie na Progarchives.com a zhodujem sa hlavne v tom, že nepočujem tu neaké progress prvky, zato špičkový metal, trash "za každým rohom".
Celkový dojem výborný, kto prežije prejav speváka,
zbytok stojí za to. A ja si pridávam ostané 3 štúdiovky, počnúc Human (1991)
cantona @ 03.02.2009 18:28:03
Ja len, ze bubenik sa ani nahodou nevola "Dave" Hoglan. Vola sa Gene Hoglan (celym menom Eugene "Gene" Victor Hoglan II). To len na opravu clanku.
Inac este zo spickovych bubenikov, mladych, odporucam Fina, ktory sa vola Kai Hahto (hraval v Rotten Sound a vo vela dalsich projektoch). Je to excelentne technicky bubenik a jeho rychlost v kombinacii prave s technikou vyraza dych. Odporucam pozriet na youtube jeho videa.
A ku growlingu som sa tu uz viackrat vyjadroval. Osobne nechapem, preco s tym ma tolko ludi problem. Je to specificky hlasovy prejav. Narocnost growlingu je porovnatelna s inymi hlasovymi technikami. Jednoducho to k danej hudbe patri (aby nedoslo k omylu, milujem prog a cisty vokal, taktiez ako ciste vokaly pesnickarov typu Jeff Buckley a podobne). K danemu hudobnemu zanru si je tazke predstavit iny hlasovy prejav, pretoze je potrebne udrzat dynamiku, tvrdost a najma agresivitu prejavu. Tazko sa daju death alebo grind ostro politicke texty spievat cistym vokalom. Prave tento prejav dodava textom vacsi vyznam a len zvyraznuje obrazy vyjadrene slovami.
Kto ma stale problem s vokalmi, odporucam projekty Mika Pattona (ci uz solo alebo s avant-jazzmanon J. Zornom). Prave Mike Patton povysil vokal viac nez len na spev a pouziva ho nie len na vyjadrenie svojich myslienok ale aj ako dalsi hudobny nastroj. Klasicke obstarozne chapanie vokalu ako cisteho spevu dnes uz nie je dostacujuce a spevaci aj sami hladaju nove hlasove prejavy a moznosti. A o tom je buducnost vokalistov dnes.
PaloM @ 03.02.2009 18:54:55
Ja zas nechápem, prečo niekto nemôže pochopiť nezáujem o daný typ "spevu". OK, keď sa to niekomu páči, prosím, nikomu to neberiem. Podľa mňa hudba má spĺňať predovšetkým (aj?) estetické kritériá, pokiaľ sa to slovo pri hudbe dá použiť. A chrapot, či ričanie ako náhražka spevu neslúži mojim predstavám. OK, adekvátne vyjadrovacie prostriedky - ako strýco Marcin mluvil "všecko s mírou, najmä fajnové" (myslel na víno). Akýkoľvek expresívny ale "spevný" prejav mi nevadí, ani to občasné zachrapčanie, zaručanie či zakvičanie :-) . No keď to má byť od skladby ku skladbe, to isté, monotónne, už to ani neruší, lebo je to nudné.
A pokiaľ majú speváci v budúcnosti hľadať cesty týmto smerom, ámen tma. To radšej nech "spievajú" len inštrumentálky. Alebo jačia ako Byron, Dio, Gillan či Schelinger :-)).
Píšem o tom, čo mne vyhovuje, nikomu nevyvraciam názor, netvrdím, že len ja mám pravdu. Progboardu vďačím, že som prekonal celkový odpor ku growlingu v snahe nevynechať (pre mňa) dobré kapely. Zo spektra hudobných žánrov a kapiel, čo počúvam, "chrochťáci" sú malým zlomkom, ale pre fantastické inštrumentálne výkony (nie bezduchá technika !) predsa nezatratím celú "death-metal odnož".
A keď je zle, po ruke je rýchloposuv na ovládači.
martin @ 03.02.2009 18:59:18
tato hudba se dá hrát i s normálním zpěvem vyz. Control Denied !
cantona @ 03.02.2009 19:20:05
No, len Control Denied vydali len jeden album (navyse, s kvalitou Death sa to neda porovnat).
Je to rovnake, ako trvat na tom, aby sa pouzivala len cista gitarova hra, ked uz v 60tych rokoch prisli prve efekty ako feedback, fuzzbox a podobne. Dnes uz je bezne pouzivat delaye a distortion, tak isto ako samplovat alebo vytvarat slucky. Podla takychto zarytych puristov by sa ani gitarova hra potom nemala posuvat, lebo ved cisty ton je najlepsi. Tak isto sa mozme donekonecna bavit o tom, ci kontrabas bol najlepsi a preco dnes pouzivat stick bass alebo slapping. Hudbu je nutne posuvat vpred, nie stat na mieste a lamentovat, ze nie je mozne tradicnou formou nic originalne zlozit. Potom treba jasne hladat ine formy.
Netreba zabudat, ze hudbu dopredu vzdy posuvali ludia-vyzionari, ktori sa sice na zaciatku nevyhli posmechu a pohrdaniu, ale prave im vdacime dnes za tu siroku skalu muziky, ktoru mozme pocuvat.
EasyRocker @ 03.02.2009 19:53:04
To už je samozřejmě věc vkusu každého. Já na metalu vyrůstal (a to zpočátku hlavně na tom extrémním), takže mi nejspíš extrémní vokály už nikdy vadit nebudou, ale chápu, že někdo, kdo se k tomu dostal od čistě prog-rockových záležitostí, to asi bude trávit hůře. Nepodceňujte ale growlery, utáhnout takhle silovým stylem třeba dvouhodinový koncert je stejně náročné, jako utáhnout ho čistým hlasem! Extrémní vokály od počátku korespondovaly s extremitou dané hudby, a to je věc, která se už bude těžko měnit.
redrocker @ 03.02.2009 20:11:57
Control Denied opravdu na kvalitu smrtky nedosáhli. Jinak jsem rád, že jsem rozputal docela slušnou diskusi.
redrocker @ 03.02.2009 20:13:49
Prosím ještě o nějaké doporučení, Cynic mne bohužel nenadchli. Možná nějaký prograsivní TRASH.
merhaut @ 03.02.2009 20:59:34
vydávat chrochtáky za pěveckou avantgardu je úsměvné...
cantona @ 03.02.2009 21:44:42
Pre Merhauta: Netvrdil som, ze growleri su avantgarda.
Tvrdil som, ze Mike Patton je avantgarda (co sa neda popriet - pozrite si jeho albumy pre label Tzadik, najma prace s J. Zornom).
Tak isto sa neda popriet, ze Mike Patton je spevacka osobnost, ci uz z jeho posobenia v Mr. Bungle, Faith no more, Fantomas alebo Tomahawk.
Nastastie jeho obdobie venovane "tradicnemu" rocku je za nami a on sa neboji objavovat nove cesty.
Nepredpokladam, p. Merhaut, ze v tomto budeme suhlasit. Poznam Vase clanky, ste skor zamerany na klasicky rok.
Ja vsak zaroven respektujem Vas nazor. Len si myslim, ze svojim purizmom castokrat prichadzate o nove, kvalitne veci. Ale to nie je moj problem.
Nemienim pocuvat stale stare kapely, ked naokolo je vela mladych, kvalitnych kapiel.
Takze asi tak. Pozdravujem a dufam, ze takymto jednostrannym neopodstatnenym vypadom z Vasej strany sa uz nedockam.
merhaut @ 03.02.2009 21:56:03
Cituji: "Klasicke obstarozne chapanie vokalu ako cisteho spevu dnes uz nie je dostacujuce a spevaci aj sami hladaju nove hlasove prejavy a moznosti. A o tom je buducnost vokalistov dnes." = je to tvrzení o avantgardě, jen jinými slovy. A nesmysl. A srandovní.
Chrochták je jen podružný úzkoprofilový stylotvorný prvek jednoho z desítek metalových subžánrů, přičemž metal je jen jednou z desítek rockových odnoží, jinými slovy, chrochtění je bouře ve sklenici vody, žádná avantgarda ani budoucnost zpěváků.
Technická: Death i jiné metalové žánry jsem poznával už před více jak 20 lety na stovkách alb té doby.
merhaut @ 03.02.2009 22:03:22
P.S.
Chrochtá se už čtvrt století a Death fungují taky desítky let, obé bez sebemenšího vlivu na hudební vývoj, takže jaképak nové kapely, nové podněty, nové cokoliv... jen staré (pro někoho dobré) chrochtání na okraji metalového rybníčku.
cantona @ 03.02.2009 22:07:12
Pre Redrocker
Ak Ti mam odporucit nejake kapely (predpokladam, ze skor z tvrdej hudby asi) tak tieto:
- K tomu Trashu - Meshuggah - thrash, ale inak chapany, strasne technicky s excelentnymi bicimi a perfektnou suhrou gitaristov a rytmikou. Skor math vec, ale nesporna kvalita. Kapiel, ktore sa vyrojili po Meshuggah je vela, len treba dat pozor, lebo vela z nich su len obycajne kopirky.
- Tool tu myslim uz su, ak nie, tak hocijaky album, kvalita zarucena. Alebo aj ine projekty spevaka M. J. Keenana.
- Mastodon - dnes uz stalica - Vychadzaju zo stoner rocku, ciastocna inspiracia podladenym zvukom hard-rock kapiel, ale oproti nim obrovska technicka narocnost, excelentne texty a koncepcne albumy. Dost narocne pocuvanie vzhladom na stavbu skladieb, textovu narocnost ale stoji to za to.
- zo stoner rocku dalej mozno pionierov Kyuss, Queens of the stone age a tak isto aj ostatne projekty gitaristu Josha Homma, vratane povestnych Desert Sessions (dnes je tusim nejakych 10, spevaci sa menia, naposledy P. J. Harvey a predposledny fenomenalny vokalista Marka Lanegan). Pripadne superprojekt Down, kde su relativne normalne vokaly a zvuk je hutny, podladeny.
- The Dillinger Escape Plan - absolutny vrchol math sceny. Neuveritelny hudobnici, skveli instrumentalisti a perfektne podiove prevedenie. Treba dat pozor, lebo ide o kombinaciu free jazzu, tvrdych riffov a absolutnu zbesilost. Komplikovana kapela, na pochopenie ktorej hudby treba cas, mat nieco napocuvane a otvorenu mysel.
- Ak mas zaujem o viac psychedelickejsie a noisovejsie ponatie odporucam post veci: Zakladatelov zanru Nerurosis a Isis, pripadne svedske hviezdy Cult of Luna, Pelican a pod.
Dost pocitova hudba, technicky dokonala, s pevne stavanou atmosferou kazdej skladby od zaciatku dokonca.
- drone kapely - najma Sunn alebo Earth - najvacsie hviezdy zanru, postavene na hutnom zvuku. Pri Earth momentalne ciastocne pocutelne prvky solovej elektrickej tvorby Neila Younga.
- z grindu mozno superskupinu a legendu Naked City (pre ludi, ktori nepocuvaju tvrdu hudbu asi najlepsie), pripadne Nasum alebo Carcass. Ak chces co najtechnickejsie, tak asi Rotten Sound.
- absolutne technicke zbesilosti, mix jazzu, tvrdej hudby a vsetkeho mozneho - Cephalic Carnage a pod.
- Kapely, ktore boli uz aj tu - The between the buried and me apod. Opeth tu bol spominany, Cynic tiez, ale ked Cynic, odporucam ich prvy album.
Pokial sa ti nic z tohto nebude pacit, jednoducho chod na allmusic.com, a hladaj pod alt/post metal a pod. Kvalitne a netradicne kapely su vacsinou na vrchu ako reprezentatni daneho zanru.
Uz sa mi viac nechce pisat, dufam, ze ti to aspon nejako pomoze.
Zdravim.
cantona @ 03.02.2009 22:21:28
Pre Merhauta este raz: Nikdy, nikdy som nehovoril len o growlingu. Opakujem, iny pristup k spevu nie je len u metalovych zanrov. Specificke postupy sa najdu aj v jazze, modernej vaznej hudbe, minimalizme a vsade tam, kde je dolezita praca s vokalmi.
Ked vravim iny pristup k spevu, myslim tym cokolvek od recitacie a sepotu az po krik, rev a ostatne zvuky, ktore su schopni najlepsi vokalisti vyjadrit. Co sa tyka avantgardy, tak typickym prikladom su Yamataka Eye alebo napr. Jarboe. Najma svojim pristupom. Nemienim sa tym tu dalej venovat, lebo pochopit to nechces a klasicky utocis na ludi bez faktov. Pokial nechces pochopit, ze spev (vokal) sa da pozivat nie len ako tralalajkanie melodii, ale aj ako samostatny hudobny nastroj prakticky v kazdom hudobnom zanri, nemam zaujem to vysvetlovat. Su knihy o vokalnom prejave, alebo si pozri napriklad casopis Hudba, ktory vychadza na Slovensku, pisu donho hudobnici a hudobni specialisti a jedno cislo bolo venovane len spevu.
A co sa tyka tvojho pohladu na death a tvrde zanre: Death metal ovplyvnil strasne vela kapiel. Technika a stavba skladieb mnohych extremnych skladieb je neuveritelna a zasahuje uz aj do mainstreamu. To plati aj pre ine odnoze tvrdej sceny. To, ze kapely zostavaju relativne nezname, neznamena, ze nie su inspiraciou pre dalsich nasledovnikov. Je to skor lenivostou dnesnych posluchacov pozorne pocuvat a nieco hladat.
A len tak mimochodom, tu tolko ospevovana kapela Opeth ma jasne korene v death metale.
merhaut @ 03.02.2009 22:48:57
1. v tomhle vlákně byla prioritně debata o Death a chrochtotu, takže hraješ jen únikový slovní fotbal
2. vokální experimenty jsou jistě záslužná věc, jenže to samo o sobě nic neříká ani o umělecké kvalitě, ani pokrokovosti, McFerrin je jen jeden
3. celý death metal a jeho vliv na cokoliv je z širšího pohledu na mp hudbu naprosto marginální "skleničková" záležitost, o které o dům dál nikdo nikdy neslyšel
4. jakmile někde vidím post/cokoliv, bystřím
PaloM @ 04.02.2009 04:17:10
Mňa ťažko môže niekto tu obviniť, že držím Merhautovi stranu (určite by to ani nechcel :-)), no v tejto konkrétnej debate má podľa mňa pravdu, mám rovnaký názor aj skúsenosti, za 36 rokov som už čosi počul. Myslím, že debata je celkom kultivovaná a dúfam, že to tak zostane - Merhaut sa vie inak rozparádiť :-)). Úplne vecne: vôbec tu nejde o konfrontáciu alebo nemodernosť pohľadu na rôzne typy spevu. Ani neuberám právo na existenciu growlingu.
Mňa to proste vyrušuje a hotovo. Dočasne som videl zmysel najmä u symfo-metalu v štýle piesní Kráska (jemný hlások) a Zvíře (chrochťák), čo mi ale pripadalo na pobavenie (humorné) a tým sa zrejme minul prvotný zámer skladateľa. Symfo-metal však považujem za žáner bez ďalšieho vývoja, už len tie Krásky ma lákajú...že, Sharon den Adel (i keď vznikli pekné veci, väčšinou s progresom málo spoločné, čo mne nevadí).
Ja som sa k takým kapelám dostal cez brata Jurka (už som to tu písal). Najskôr hrôza (Napalm Death and spol.), potom prešiel k ľahším (Therion, W.Temptation, slovenské, české kapely) a to ma zaujalo. No, a tu chalani dali dobré typy (Opeth, naposledy Death). Ostatné som napísal v predošlých reakciách. Takže mať názor na niekoho, kto pri growlingu "nechrochtá blahem", že ustrnul vo vývoji a trvá na starých tradíciách (parafrázujúc klasika): "pánové, to je hluboké nedorozumění".
redrocker @ 04.02.2009 07:11:41
Pro: cantona
Díky za inspiraci, začnu pátrat.
Pro všechny ostatní, téma "chraplák"
Na začátku jsem psal, že nemám rád vokální projev death metalu (Morbid Angel, Decide apod.), ale zpěv Chucka Chuldinera jsem si oblíbil. Podle mne u něj na zmiňovaném albu Symbolic o typický chraplák nejde a nedokážu si představit, že by na tomto albu byl zpěv typu Ian Gillan.
merhaut @ 04.02.2009 09:16:01
nezaměňovat prosím chraplák a chrochták :-)
hejkal @ 04.02.2009 09:29:02
Chrapľák, chrochták... :) Ja som mal ešte jeden typ, volal som to zvracanie a expertom bol spevák z Cannibal Corpse. Inak, k téme, asi to k tomu death metalu patrí. Tiež ma to moc neberie, ale zasa, ani mi to nejako zvlášť nevadí. Nie som síce moc doma v týchto veciach, ale rozhodne som svojho času počúval také tie kapelky ako Obituary, Paradise lost, mäkšie Testament a tak.
EasyRocker @ 04.02.2009 09:49:16
No nevím, jak death metal v globálu, ale Death jako takoví už ovlivnili úctyhodnou řadu kapel různých žánrů. To je bez jakékoli debaty.
merhaut @ 04.02.2009 09:59:54
žádných různých žánrů, ale jen některých větví jednoho menšinového subžánru (metalu)
EasyRocker @ 04.02.2009 10:19:36
To už je dnes ovšem zatraceně široký subžánr...
redrocker @ 04.02.2009 12:42:56
Tak se mi zdá pane Merhaute, že Vám menšinový žánr "metal" vadí. Je to samozřejmě Vaše věc, ale tento menšinový žánr navštěvují lídě i v počtech několika desítek tisíc. Příkladem budiž Metallica a Iron Maiden - EDEN 2008.
merhaut @ 04.02.2009 13:00:08
A proč by mi měl metal vadit? 25 let ho poslouchám, tak jako i jiné, dnes naprosto menšinové žánry. Neplést si prosím pojmy a dojmy.
redrocker @ 04.02.2009 13:37:07
Ano, můj dojem je, že se o menšinový žánr nejedná. Pokud bych upřesnil odnož, tak death metal je samozřejmě menšinový žánr. Prosím, neplést pojmy s dojmy.
kubys @ 04.02.2009 14:56:28
Řekl bych, že od Cynic je Traced In Air oproti FOcus ještě daleko více propracovanější, ale kažý má na to svůj názor. Pro cantonu: Jsi asi můj člověk - nemůžu si pomoct:D
EasyRocker @ 04.02.2009 18:48:59
kubys: u mě je to složité, protože "Focus" je u mě nedotkunutelná klasika :-) Traced in Air je jistě výborná, ale Focus prostě u mě nepřekonala :)
kubys @ 05.02.2009 16:34:44
No u mmě to asi bude tím,ž e jsjem se k Cynic dostal přes Traced In Air;) Jinak skvělé kapely kombinující growly se zpěvem jsou i třeba A Hero A Fake (asi vycházející hvězdy progresivního metalcoru), From A Second Story Window, Protest The Hero a mohl bych jich jmenovat spousty a spousty:)
Norr @ 13.02.2009 14:08:36
Komu vadí zpěv u podobné hudby, doporučuji instrumentální projekt Blotted Science.
Joachim Kunze @ 20.12.2009 00:26:44
No, měl jsem dobrou náladu, když jsem zjistil, že na serveru tohoto typu je DEATH, ale když jsem si pročítal ty reakce, tak mě zase ta dobrá nálada přešla. Ono, ne nadarmo se říká, že současný prog rock je ta nejzaprděnější hudba a prog rockeři ti největší zpátečníci...prog rock už dávno neexistuje. Je z toho něco jako heavy metal nebo glam rock. Ukončený vývoj. A typický posluchač prog rocku dokonale potvrzuje můj názor.
No a považovat Haggard za nějaké dílo...nejsou to náhodou ti béčkoví gotic-folk-kýč němci? Nebo snad existuje ještě nějaký jiný haggard? A poslouchat hudbu za použití rychloposuvu? Bože...nebylo by lepší rovnou poslechnout Evu a Vaška? Tam zaručeně žádný hrůůůůůůzostrašný, proti všemu člověčenstvu směřovaný chropot nebude!
- hodnoceno 7x
- hodnoceno 0x