Uriah Heep - Firefly (1977)
01. The Hanging Tree (Hensley/Williams) 3.41
02. Been Away Too Long (Ken Hensley) 5.04
03. Who Needs Me (Lee Kerslake) 3.39
04. Wise Man (Ken Hensley) 4.41
05. Do You Know (Ken Hensley) 3.13
06. Rollin' On (Ken Hensley) 6.22
07. Sympathy (Ken Hensley) 4.44
08. Firefly (Ken Hensley) 6.21
Bonus tracks on remastered 1997 release:
11. Crime Of Passion (Box/Kerslake/Hensley) 3.37
[B-side to 'Wise Man']
12. Do You Know (Ken Hensley) 3.16
[previously unreleased alternate version]
13. A Far Better Way (Uriah Heep) 5.50
[previously unreleased alternate version]
14. Wise Man (Ken Hensley) 4.48
[TV backing track version]
Originally released February, 1977
UK - Bronze ILPS 9483
USA - Warner Brothers BS 3013
Recorded and mixed at The Roundhouse Recording Studios,
London, England, October/November 1976
Engineer Peter Gallen, assistant engineer John Gallen
Produced by Gerry Bron
Obsazení:
John Lawton – lead vocals
Mick Box – guitars
Trevor Bolder – bass guitar
Lee 'The Bear' Kerslake – drums, vocals
Ken Hensley – keyboards, guitars, vocals
Nové koště dobře mete, chtělo by se říct. Anebo taky dvakrát nevstoupíš do téže řeky. Jak už to v rockové branži bývá, výměna zpěváka proti sobě fanoušky vcelku jakékoli skupiny rozdělí do dvou těžko smiřitelných táborů. Jedni adorují originál a "náhradu" nemohou vystát, druzí se zase řídí heslem: "Král je mrtev, ať žije král!" Uriah Heep se zbavili čím dál obtížněji použitelného zpěváka Davida Byrona a místo něj "ulovili" z Lucifer's Friend přišedšího Johna Lawtona. Zpěváka, kterého sice (pokud nejste jeho skalní fanoušek) nejspíše nepoznáte po prvním tónu jako Byrona, ale zároveň také zkušeného borce, kterému se před plným stadionem nerozklepala kolena.
Podepsala se ale tato výměna nějak na zvuku kapely a na nových skladbách? Ken Hensley, který jak obvykle napsal většinu materiálu pro nové album sám, asi musel brát ohled na odlišný hlasový rozsah, ale to je tak všechno. Z civilnější rockové linie, o kterou se kapela poprvé pokusila už na předchozí desce High and Mighty, se na jejím následníkovi Firefly téměř neodchýlila. Pokud už tedy hledat nějakou změnu, tak spíše u baskytary. Trevor Bolder, který přišel namísto Johna Wettona, byl opravdu hodně jiný typ hráče - žádný ekvilibrista (jako Wetton či Thain), spíše poctivý "tvrdič".
Firefly je vyrovnané album. Nenacházím tu sice žádný "blockbuster", který se kapele na deskách až po Return to Fantasy vždy alespoň v jednom exempláři povedl, ale ani žádné slabé kusy, kterých bylo na posledních dvou albech více než na jejich sedmi předchůdcích. Zhlédl jsem se třeba v úvodní The Hanging Tree založené na průrazném akordovém riffu, v gradované Been Away Too Long nebo v sympatické vyprávěnce Wise Man. A k těm povedenějším věcem na desce mohu zařadit i závěrečnou dvojici Sympathy a titulní Firefly. První z nich disponuje naléhavým kytarovým vábením, druhá staví na klávesovém oparu a propracované melodice. Ze tří zbývajících věcí jsou tu dva (Who Needs Me a Do You Know) rychlé rock'n'rollem načichlé kousky, které se sice příjemně poslouchají, ale v nápaditosti podle mě pokulhávají více než zbytek alba. Poslední skladba, na kterou ještě nedošla řeč, Rollin' On, je ještě ne úplně zkrocený rockový hřebec. Při jízdě na něm se ale ve středním tempu bohužel děje méně, než by šesti a půl minutová délka skladby potřebovala.
Firefly je oproti svým předchůdcům až překvapivě kytarovým albem. Taky je oproti nim překvapivě dobrým albem. Zakormidlovat do klidných vod už nevývojového, ale u fanoušků stále atraktivního hardrocku se kapele jednoznačně vyplatilo, alespoň protentokrát. Námluvy s popovým mainstreamem jsou tu jen velmi nesmělé a civilně znějící rock je poměrně úspěšně zahlazuje. Tři a půl hvězdičky zaokrouhlené nahoru posílají Firefly v mých uších někam mezi The Magician's Birthday a Sweet Freedom. Pokud bych měl ze sedmdesátek doporučit "bezbyronovské" Uriah Heep, budou to právě tito.
reagovat
merhaut @ 15.06.2019 20:47:39
Když jsem byl na vojně, nechával jsem si pravidelně hrát na Svobodce. A tak jednou v neděli se éterem neslo něco jako: "Zdravím hifigoga, a ať mu to v zeleném ubíhá, posílám novinku Uriah Heep, skladbu Hanging Free."
Z Rock History přidám, co předcházelo Firefly.
Konečná, Byron a Wetton vystupovat!
Boje na několika frontách vrcholily. David nebyl z vícera důvodů spokojen s vedením společnosti Bronze Records, mj. pro nedostatečnou reklamní kampaní k albu High & Mighty. Krátce po vyhazovu prozradil: „Zoufale jsem se hádal s managementem, aby realizoval v UK televizní reklamu, jakou jsme udělali k Return To Fantasy – a byla z toho rekordní sedmička v žebříčku. Odbyli mě, že ne, protože deset tisíc liber, co by to stálo, je spousta peněz. No, a pak firma nesmyslně vyslala pár novinářů v pronajatém letounu někam do hor ve Švýcarsku. Vyhozené peníze.“
Dalším důvodem sporů byl Davidův návrh, že by Uriah Heep měli žít v Americe. Finančně to dávalo smysl, poněvadž vláda Spojeného království danila muzikanty až na kost. Dva nejmenovaní členové to ale kategoricky odmítli. Můžeme se jen dohadovat kteří. O rok později podle Wettona ti samí říkali „proboha, proč jsme neodešli do Ameriky?“, to už ale bylo s křížkem po funuse, Uriah Heep měli v USA po sezóně.
Druhá polovina roku 1976 byla hektická a osudová. Počátkem června Uriah Heep vyrazili na evropské turné. 7. června zažili poslední větší slávu, když se stali headlinery holandského Pinkpop festivalu. Po krátké zastávce v Anglii (dva koncerty s Widowmaker) odjíždějí Uriah Heep spolu s Heavy Metal Kids na německou šňůru. Ponuré finále se blíží, uvnitř kapely už došlo i na pěsti, a tak se zakrátko, 25. července 1976, odehrál ve španělském Bilbau poslední koncert s Byronem a Wettonem v sestavě! K tomu smutná douška: jako jediný z Uriah Heep se Wetton zúčastní Byronova pohřbu (+28. 2. 1985 ve věku 38 let).
V červenci přinesl New Musical Express prohlášení Gerryho Brona: „Uriah Heep se ve svém nejlepším zájmu rozhodli propustit zpěváka Davida Byrona, jenž byl ve sporu s ostatními členy v zásadních otázkách týkajících se skupiny a nadále již nebylo možno sladit jejich zájmy. (…) Jméno nového zpěváka nebude prozatím zveřejněno, vzhledem k jeho stávajícím smluvním závazkům.“ A Hensley mluvil o novém začátku. Lhal si do kapsy.
Na rozdíl od Byrona Wetton odešel v srpnu sám. Hensley si neodpustil na jeho konto uštěpačnou metaforu o transplantované kůži, kterou organismus nepřijal.
David Byron v dobovém rozhovoru přiznal: „Občas byla má frustrace tak velká, že jsem se choval nevhodně a také vinou svého temperamentu pokazil show.“
Kdosi kdesi trefně poznamenal: David chtěl show, Ken svou hudbu. Nedokázali se domluvit. Během pouhých dvou let se tak ambice stát se jednou z největších kapel světa obrátily v popel.
Desky Uriah Heep patří do zlatého fondu a do každé jen trochu rozrostlejší sbírky rockového fanouška a fanynky. Společně s Led Zeppelin a Deep Purple tvoří zlatý hard-rockový trojlístek. Z uvedených kapel bývali těmi nepřístupnějšími a nejmelodičtějšími. Sice nekřížili rock s blues jako Zeppelin, ani s klasikou jako Párpl, zato měli úžasně propracované vícehlasy a dokázali napsat překrásné melodie.
V Uriah Heep neměl hlavní slovo kytarista, nebyl tu druhý Page ani Blackmore. Jejich hudbu vymýšlel klávesák Ken Hensley, jehož nástroj se stal poznávacím znakem souboru. Na klávesách to stálo a padalo. Jeho klávesy hudbě velely, přidávaly další barvy, aroma, rozměr, napětí a hlavně emoce. Možná proto se jejich nahrávky tvrďákům nepozdávají a metalisty (na rozdíl od Led Zeppelin) neoslovují. Někdo o nich říká, že jsou vyumělkované a podbízivé. Hloupost, hloupost, hloupost.
Uriah Heep jsou esencí sedmdesátých let. Hodně jejich desek patří k tomu nejkvalitnějšímu zrnu, se kterým tyhle roky dokázali pracovat. Kvůli svému věku jsem tuhle kapelu nemohla sledovat, ale něco o ní vím. O střídání muzikantů, výměnách zpěváků, boji s drogami, vyhazovu Byrona, smrti Thaina, odchodu Hensleyho... a o skladatelské neschopnosti Boxe.
Možná je to tak lepší. Dnes nemusím dělat rozdíl v tom, které období bylo ok a které K.O. Rozdíly se stírají. Nepotřebuji srovnávat. Souhlasím v bodě, že Byron byl jedinečný. V době, kdy byl součástí kolosu UH, neulpěla na deskách černá kaňka. Pak přišel Lawton a souboru se znovu vzchopil a dařilo se dál.
Deska Firefly je moje neoblíbenější Lawtonovka a současně bych ji zařadila mezi pět nejlepších děl této kapely. Pokud si někdo myslí opak, jeho názor mu neberu. Často může hrát rozhodující roli v pro a proti čas, který jejich nahrávkám věnujete. Firefly jsem byla zvyklá vnímat podprahově. Ty noty se ve mně postupně usazovaly a když je dnes prostřednictvím desky vyvolávám nazpátek, vykouzlí ve mě úsměv jako klaunovi.
Předně jsou tu skladby, které mají tah na branku a zapamatovatelné melodie. Žádné tuctovité vycpávky nenajdeme. No a pak je tady ještě Lawton. Principál Lawton. Rváč Lawton. Král Lawton. Jen on mohl nahradit Byrona. A taky to dokázal. Ostatním, kteří zkoušeli štěstí po nich, už chybělo to, čeho měli tihle dva plné hrdlo - charisma.
reagovat
oř @ 01.06.2018 12:21:21
Díky bohu-terce za Firefly, nejdokonalejší desce Uriah Heep. To je skvost všech skvostů, který dokážu poslouchat v jednom kuse. Ráno, večer, v pondělí, v lednu i v červenci.
Skvěle jsi to napsala, logicky vysvětlila a srdcem posvětila. Jsem spokojen.
Balů @ 01.06.2018 12:54:24
Vždy záleží v jakém stupni vývoje kapely se začne posluchač o jejich desky zajímat.
Ale rozhodně nesouhlasím s názorem, že je to nejlepší deska U.H.
To by se museli jmenovat jinak než za Byrona.
PaloM @ 01.06.2018 18:01:01
Balu: presne tak je to.
oř @ 01.06.2018 18:46:47
Podle mě, je Firefly kvalitou srovnatelné se Salisbury, démony i Sweet Freedom.
yngwie3 @ 02.06.2018 07:43:09
John Lawton je skvelý frontman a Innocent Victim vážne pecka ... ako náhrada za Davida, bol John určite najlepšou voľbou ... ale David je tá najvyššia liga tak ako Demons And Wizards a na tú sa Firefly nechytá ...
PaloM @ 02.06.2018 08:09:22
Najviac si cením, že táto skvelá skupina nezanikla a ešte dnes funguje so slušnou úrovňou. Má svojich fanúšikov s Byronom aj bez Byrona. A že on bol suverénne najlepší, to nemôže nikto, kto má uši a počuje, poprieť :-) Môžme sa sporiť, či je to alebo nie je pravda, nakoniec to vždy končí u pocitov: páči sa, nepáči sa >> odkaz
:-)))) Prepáčte, už sa trapne opakujem. Keď mne sa tá hláška a celý film strašne páčia. Táto veta o falošnej demokracii hovorí o celej dobe viac ako všetky závery zjazdov KSČ.
K veci: dnes by som bol s hodnotením milosrdnejší, ako pred rokmi.
steve @ 02.06.2018 11:38:55
Neznám nikoho, kdo by nadřadil Lawtona před Byrona. Typově je každý jiný, ale chápu, že někomu Davidovo posazení hlasu a teatrálnost, nemusí připadat sympatická. Neberme Ořovi jeho ideály.
steve @ 02.06.2018 11:43:44
A ještě k recenzi naší děvy. Pěkně jsi to rozvedla, na holku máš informací dost, nikdo nevíme všechno a ze zákulisí skupin už vůbec ne. Historické okénko a postavení tří uvedených band se ti povedlo určit dobře. I když s hodnocením ne tak úplně souhlasím, chápu tě.
oř @ 02.06.2018 16:46:38
Neberte minoritě její názory. Sice se tady bavíme o zpěvácích, ale klady tohoto alba leží hlavně v hudbě. Geniální písně dali vzniknout výbornému albu. Terka ho popsala trefně, U.H. to jsou skvělé melodie v každé době.
yngwie3 @ 02.06.2018 17:50:21
to oř: Tvoja reakcia mi príde trocha zmätená ...
1/ "klady tohoto alba leží hlavně v hudbě" - znamená to, že spev nie je súčasťou hudby tohto alby ? lebo ...
2/ "geniální písně dali vzniknout výbornému albu " ... ja len pripomínam že pieseň, je jedným zo základních typov hudobného prejavu ...
Neviem či si ma pochopil, ale mám pocit že si protirečíš ... alebo si mal na mysli, že album by bol lepší bez spevu ? ...
oř @ 02.06.2018 18:02:17
To ne, chtěl jsem pouze podotknout, že ty skladby jsou po instrumentální stránce precizní. A dobrý zpěv je zvedá o další level.
yngwie3 @ 02.06.2018 18:19:14
No, mne ich predchádzajúce albá po inštrumentálnej stránke, neprídu o nič menej precízne ... chcem tým povedať, že ak si Uriah Heep nastavili inštrumentálnu latku do určitej výšky, nemôže byť pre nich problém si túto kvalitu udržať ...
oř @ 02.06.2018 19:00:43
A přece. Po Henslym přichází úpadek, tu větší, tu menší. To se nejspíš schodnem.
yngwie3 @ 02.06.2018 20:06:13
Súhlasím ... lenže v tom prípade nejde o inštrumentálnu stránku, ale skladateľskú invenciu ... invencia časom, tak ako potencia, môže ochabovať ... ale inštrumentálna stránka, je o niečom inom ... tá má skôr opačnú tendenciu ...
oř @ 03.06.2018 11:19:43
Jistě, s postupujícím věkem by se měly instrumentální schopnosti jedince zdokonalovat. Proto je množství děl u skutečně vyzrálých umělců kreativně daleko bohatší, než v mladosti. Jeden příklad za všechny: David Gilmour.
Na opačné straně ovšem leží takový Robert Plant, který na stáří komponuje daleko zajímavější hudbu, než v Led Zeppelin.
pinkman @ 03.06.2018 15:15:49
Terka, Terka. Napsat----vím o skladatelské neschopnosti Boxe----vždyť ten člověk přes třicet let píše většinu materiál na nové desky. Některé z nich obsahují vynikající skladby. Příště prrr v takových úsudcích.
bullb @ 04.06.2018 08:09:44
Skúsim inak: čo by sa stalo, keby sa spev Beatles zamenil za napríklad Bee Gees alebo Beach Boys ?
Skúsme to navrúbľovať na Uriah Heep. Úsudok si urobte sami. Heep boli vynikajúci vo svojich začiatkoch. (podľa mňa). Z celej platne zaujal Wise Man (slaďák na večierkoch). V piatok som som prebehol ich prvé 3 albumy. To je naozaj iná káva...
horyna @ 04.06.2018 08:41:20
bullb zdravím: co je tohle za podivné úvahy " spev Beatles zamenil za napríklad Bee Gees alebo Beach Boys"
To by byla katastrofa! Rozdíl je totiž obrovský.
Ale u Uriah Heep přeci s výměnou za Lawtona nejde o tak propastnou změnu a snad ani změnu k horšímu. Nebo podle tebe/vás ano?
Jarda P @ 04.06.2018 10:46:46
O tom, že se jedná o propastnou změnu svědčí to, že po Byronově odchodu nic od UH nemám :-)
A to, že Box skladatelsky nemůže Hensleymu konkurovat, je fakt.
Mirek Kostlivý @ 05.06.2018 18:14:30
Lawtona mám rád, ale jedině jako zpěváka na první desce německých Lucifer's Friend. Na ní si já zase nedovedu moc představit jako zpěváka Byrona.
První Lawtonův prubířský kámen, neboli album Firefly, je z dlouhodobého hlediska hodnoceno jako jedno z vůbec nejlepších alb v historii Uriah Heep. A není se vůbec čemu divit. Vyprázdněné pozice po Davidovi se John zhostil velmi osobitě, s chutí a naprosto srdcařsky. Jeho koncertní repertoár si přizpůsobil na tělo a do nových skladeb vtiskl vlastní impulzivní interpretaci, sytý a emotivní projev, ale i velké kouzlo, které se opět táhne celým albem, jako by spatřilo světlo roku 1972.
Jestli mohli posluchačům některé písně na deskách Wonderworld nebo Return to Fantasy připadat "zvláštní", tady se vyvěsil čistý a naleštěný štít, bez náznaků sebemenší oprýskané rzi. Ale i na Firefly se nachází dvě mírně řečeno netypické skladby repertoáru kapely. Jedná se o Elvisovský rockec-model skladeb Who Needs me a Do You Know, ale jejich živočišné podání okamžitě dokáže zahnat veškeré chmury přicházející s prvním poslechem do hlavy. Zbytek už sjednocuje esenci toho nejlepšího, co z především Kenova pera kdy vypadlo, a jestli se vám budou s poslechem cd nebo lp nosiče často klepat kolena (je klidně možné že skoro neustále) - s prvními dvěma a posledními třemi položkami pak rozhodně a dunivě příjemně -, vězte, že přesně takhle to kapela zamýšlela. Jejich muzika má za úkol především bavit a Firefly tento aspekt splňuje dokonale.
reagovat
luk63 @ 25.02.2017 17:59:03
"...album Firefly je z dlouhodobého hlediska hodnoceno jako jedno z vůbec nejlepší alb v historii Uriah Heep." Kým, kdy a kde?
Gattolino @ 25.02.2017 18:54:44
Řekl bych, že Uriah Heep s Byronem a bez Byrona jsou různé kapely. Firefly je jistě výborná deska, ale srovnávat ji třeba se Salisbury je zavádějící. Asi jako nemá cenu, kdybych porovnával nesporně výborné album Sweetů Fanny Adams se zeppelinovským Physical Graffiti. A obojí má jistě mocný zářez v rockové historii!
b.wolf @ 25.02.2017 19:12:43
Uriah Heep má pouze jediné synonymum, a tím je zaručeně a pouze David Byron. Pak už je to pouze značka, nic víc. První fošna s Lawtonem je solidní, ale to je vše. Pak už je střídavě oblačno, dobre desky střídají slabé, až přijde B. Shaw... A tonus konec...
Dnes to nebude pozitivní .
Tímto albem pro mne začíná soumrak U.H.
Akceptuji zde pouze dvě řadové skladby a jeden bonus.
Jsou to: The hanging tree, Sympathy a Crime of passion.
No a na další řadovce už ten pop nemohu vystát.
J . Lawton zapomněl na Lucifer s Friend a vzpomněl si na své působení v muzikálu Hair.
Toto mne od U.H. již nezajímá !
Hodnotím 2*
reagovat
horyna @ 11.08.2016 13:00:09
Balů: tak to teda není pozitivní ani za mák :-) Mě naopak Firefly sedí maximálně, další dvě řadovky jsou na tom mnohem hůř, ale i zde vidím světlá místa. U mne popové směřování pár desek problém nedělá, je to ale jen několik jednotlivců, za deset let bude v kotli U. H. ještě hůř. Ale to je zase spekulativní
"Firefly heisst die neue LP von Uriah Heep....." Tak takhle přesně uvedl speaker na německé stanici někdy začátkem roku 77 tohle LP a já si tak mohl, díky známému z Plzně, co mi to nahrál i s komentářem, vychutnat poprvé Hanging tree. Od té doby na tohle album nedám dopustit, stejně jako na další s Lawtonem, Innocent Victim.
Hanging tree má skvělý úvod a Lawton hned od začátku dává najevo, že jeho nástup za Byrona nebylo šlápnutím vedle. Jeho hlas je hladce rockový, v expresnívních polohách přesně splňuje požadavky skupiny, a ačkoliv je Byron Byronem, je zde hned v úvodu poznat, že hlasově je na tom Lawton lépe.
Been away too long se nese na uriášovské vlně, zpěvák předvádí i jemnější hlasové rejstříky, skupina pak dokazuje, že s ním má našlápnuto, my dnes už víme, na 3 vesměs kvalitní desky, které si budou, více či méně, podobné.
Who needs me - ano, jsme to my, uriáši, stále umíme rychlou vypalovačku, takže don't worry pejpl. Mitch Box se taky předvede se sólem, a tak to nějak uriášovsky odsýpá, včetně typických vokálů.
Wise Man - dívám se na autora, no jasně, Ken Hensley. Musela to být pro něho radost skládat pro Lawtona, i když by to jistě zvládnul uzpívat i sám, ale nový zpěvák umí hlasem i pohladit, tak proč ne? Pomalá skladba s textem k zamyšlení. Osobně se mi vždy moc líbila.
Do you know - představuji si dálnici 1978 někde u Stuttgartu na které vytáčím svého Opla Kadetta do bězvědomí, protože tahle pecka k tomu vybízí. Jinak ve mne nevzbuzuje žádné zvlášní emoce.
Rollin On a Sympathy - uriášovsky zmáknuté řemeslo, jako by mělo za úkol představit Lawtonovu schopnost vcítění se do hudby, a nutno říci, že se mu to celkem daří. S hlasem pracovat teda umí, skupina doprovází bez chuti a zápachu, žádnou ekvilibristiku nečekejte.
Firefly - unylý ploužák na závěr s takovou Circle of Hands zcela neporovnatelný, ale OK, někomu se to možná bude líbit, mně se to teda nelíbilo...
Závěrem mne napadá, že tímto albem skupina nasadila laťku tak, aby ji nemusela v budoucnu podlézt a budoucnost jí dala za pravdu. Lawton byl vždy uznáván za kvalitního zpěváka a já ke své škodě ani nikdy nezjistil, jestli ho fanouškové UH vlastně brali nebo ne. Asi ne, když další album v pořadí propadlo, i když mně se líbí ještě možná víc než toto. Nejlepší je stejně si udělat výběr a máte po starostech.
reagovat
Ah zpropadené hvězdičky, v 90% případů bych volil přesně mezi, no nic.
Firefly nelze porovnávat s velikány jako Look At Yourself nebo Demons And Wizards, to bezpochyby. Když ale zapomenete, že v Uriah Heep někdy zpíval nějaký Byron, je to zkrátka o něčem jiném a po několikanásobném poslechu mě ještě nepřestalo bavit. První čtyři skladby opravdu dobré, skvělá rovněž závěrečná Firefly. Do You Know a Sympathy jsou bohužel jen další z hensleyovských vycpávek, na jejichž místě by se lépe vyjímala nějaká krásná Boxova akustická instrumentálka, která by posluchače nechala chvíli oddechnout od Lawtonova projevu. Není to špatný zpěvák, ale tuctový.
reagovat
Po vynikajúcej Byronovej ére kapely Uriah Heep som vchádzal do jej ďalšej éry s obavami. Johna Lawtona som nikdy nikde inde ako v Uriah Heep nepočul, ale akonáhle som prvýkrát počul album Firefly, jeho hlas sa mi okamžite zapáčil. Navyše celé album mi sadlo a dá sa povedať, že rozhodlo o tom, že kapelu Uriah Heep chcem spoznať celú, nielen tú Byronovskú časť. Album rozbieha skladba The hanging tree a práve táto našlapaná skladba s parádnym riffom ma hneď uchvátila, a to vrátane Lawtonovho spevu. Nasleduje nádherná, miestami clivá Been away too long má pre mňa nevysvetliteľné kúzlo, ktoré ju robí jednou z mojich najobľúbenejších skladieb kapely. Who needs me je vydarená rocková vypaľovačka s vydareným gitarovým sólom. Balada Wise man je pekná, ale nemôžem sa zbaviť dojmu, že niečo jej chýba. Do you know je ďalšia vydarená rocková vypalovačka so zaujímavými vokálmi. Potom príde skladba, ktorá sa mi opäť nesmierne páči, Rollin´ on. Je taká zvláštna, tajomná a zadumaná, má krásne vokály a jej tempo je takisto podmanivé. Sympathy mi takisto brnká na moju obľúbenú strunu. Krásna melódia, gitara. Jednoducho, ďalšia z mojich obľúbených. A záver tohto albumu je pre mňa vrchol albumu - skladba Firefly. Vôbec mi nevadia tie synťáky, skladba totiž má veľkú dávku nostalgie, krásne vokály. Treba podotknúť, že hlavný spev tentokrát má na starosti Ken Hensley. Najviac z celej skladby sa mi páči jej druhá časť, to je ozaj krása, aj vokály, aj gitarové sólo. Túto skladbu radím medzi najlepšie diela Uriah Heep. A teraz bonusy. B-strana singla Crime of passion je veľmi vydarená rocková skladba, ktorá kľudne mohla byť súčasťou albumu. A ešte tu máme tri outtakey: naliehavú A far better way, ktorá je úžasná a myslím, že kapela ju bezpodmienečne mala zaradiť na album, pretože poslucháči prichádzajú o veľa; I alway knew v miernejšom tempe ukazuje hlavne pekný hlas Johna Lawtona; a ešte tu máme diskotékovú skladbu s diskotékovou basgitarou Dance dance dance, ale to už je len pre kompletistov. Každopádne album Firefly radím úrovňou medzi najlepšie albumy Uriah Heep a hoci som dlho rozmýšľal, nakoniec mu predsa len tých päť hviezd nadelím.
reagovat
pito63 @ 19.07.2011 19:15:12
nowhere_man
V súčasnosti nebyť Tvojich prác, tak nemám čo počúvať. :-) Som rád, že Ťa album "Firefly" chytil.
Nemám nič proti Lawtonovi, mne jeho prejav v Uriah Heep vyhovuje viac ako dokonale! Kašlem na všetky "synťáky", túto kolekciu milujem! Aj relatívne najslabšia skladba z tejto platne pre mňa znamená viac, ako celá diskografia Lucifer's Friend!
Ďakujem a teším sa na ďalšie hodnotenie tvorby Uriah Heep!
nowhere_man @ 19.07.2011 19:19:02
pito63
To som rád (ale to už sa zas opakujem). Ale inak som veľmi rád aj tomu, že som v tebe našiel človeka, ktorý miluje Uriah Heep celých, čiže od vzniku až doteraz. Obyčajne sa stretávam len s poslucháčmi, ktorí počúvajú len časť tvorby, ale zatiaľ si prvý, o kom viem, že počúva Uriah Heep vcelku.
pito63 @ 19.07.2011 19:44:59
Áno, je to tak, počúvam a sledujem celú kariéru skupiny! Myslím, že na Progboarde sa nájdu ešte aspoň dvaja ľudia, ktorí majú zmapovanú a počúvajú celú diskografiu Uriah Heep...
Pri tomto titule som stále trochu váhal s hodnotením, ale Tvoja recenzia mi otvorila oči a jednoznačne ma presvedčila. Takže, ak niekedy v budúcnosti naberiem odvahu k "Firefly" niečo napísať, bude to za 5 hviezd!
pito63 @ 19.07.2011 19:47:22
nowhere-man
Teraz sa budem opakovať aj ja; bonusovka "A Far Better Way" je fantázia!
nowhere_man @ 19.07.2011 20:25:47
Ja som sa rozhodoval medzi 4 a 5. Nechcel som dať 5 kvôli môjmu srdcovému obdobiu s Byronom, ale zas na druhú stranu ten album ma ozaj dostal celý, tak som sa rozhodol, že u mňa je to za 5, Byron nebyron. Lawton je takisto v Uriah Heep vynikajúci a albumy s ním mám veľmi rád.
pito63 @ 19.07.2011 21:04:45
Rozumiem Ti. Názormi, že ak dám Lawtonovi "päťku", tak Byron musí dostať 538 hviezdičiek, sa nezaoberám. "Firefly" je ďalšia etapa skupiny, sú to iní Uriah Heep. A práve preto, že tento titul mám s Lawtonom najradšej, tiež by som sa priklonil k najvyššiemu hodnoteniu.
Voytus @ 20.07.2011 09:16:51
Byron sem, Byron tam. Když se podíváte za názvy písní, jsou tam autoři. A už několik desek je to hlavně Ken Hensley. Osobně nemám pocit, že by Byronovým odchodem UH přišli o něco zásadního, to teprve když odešel Hensley. Technicky Lawton Byrona překonává na celé čáře (vím, že to asi nemá cenu říkat, Byron je prostě Byron, že jo?). Takže nevidím důvod této prvotřídní desce strhávat body za účast jiného zpěváka (tentokrát už opravdu poslední takhle dobré desce - a že se Hensley po High and Mighty předvedl). A nechci se do Davida nijak navážet, mám jeho zpěv hodně v oblibě, zvlášť potom jeho práci s falzetem a schopnost vcítění se do skladeb - jenže právě to už na posledních albech s ním není ono. Jenže vzhledem k jeho závislosti na alkoholu to už ani lepší být nemohlo.
nowhere_man @ 20.07.2011 18:09:05
Voytus:
Ja mám rád Lawtona, jeho spev v Uriah Heep (a podotýkam počas celého jeho pôsobenia) je nádherný. A Byron? David je môj najobľúbenejší spevák, jeho hlas je pre mňa najkrajší zo všetkých. A neviem, či nie som zaujatý, ale každú skladbu pre Uriah Heep naspieval úchvatne. Teda pre mňa, nikomu to vnucovať nechcem.
martin69 @ 06.06.2012 09:00:55
Velmi povedené album.První bez Davida Byrona,přesto velmi dobré.
b.wolf @ 06.06.2012 12:06:34
Opravdu výborné album; Uriah Heep patří mezi moje absolutní top skupiny a poskládal jsem jejich DGF až po Abominog; pak už je to bohužel o něčem jiném, B. Shawovi na jsem na chuť nepřišel a asi nepřijdu. Alba s J. Lawtonem jsou parádní, ale Firefly-to je nádhera.
Tak tento výtvor je pre mňa dosť ťažké hodnotiť. Zabudnem na Byronovu éru. Akceptujem nového speváka s úplne iným prístupom. Beriem za realitu dňa všadeprítomné syntezátory.
Basista Trevor Bolder zapadol do tímu bez problémov a Box – Hensley – Kerslake je jasná záležitosť. Doteraz som na predošlých albumoch neskúmal, kto čo zložil, no tu okrem jednej skladby všetko Ken Hensley.
01 The Hanging Tree. Veľmi slušné dielko na začiatok.
02 Been Away Too Long. Nádherne vystavaná skladba, Lawton v najlepšom svetle, výborné sólo. A tá rytmika, tá rytmika ! Bolder-Kerslake, to je povznášajúca hra majstrov. Môj favorit albumu.
03 Who Needs Me. Rock n roll najbližie speváckemu naturelu už absentujúceho Davida (bohužial, absentoval lebo neabstinoval). Tak to má šmrnc, to je skvelá nádielka. Ak som pochválil rytmiku v minulej skladbe, tu je dojem dvojnásobne lepší.
04 Wise Man. Správne načasovaná pomalá skladba ma presvedčila, že voľba Lawtona ako frontmana bola celkom správna. Výborný výkon.
05 Do You Know. Nezaujala, všedná po každej stránke.
06 Rollin' On. Najdlhšia a najslabšia skladba, v ktorej sa okrem stokrát opakovaného názvu ešte dozvieme, že “forever“ a „together“. V strednej časti umiestnili jednu z najbezradnejších inštrumentálnych medzihier v svojej kariére.
07 Sympathy. Veľmi dobrý rozbeh, ale kde tento motív už použili ? Oh, skleróza.
08 Firefly. Prvá časť mi pripomína nechutne sladký sedemdesiatkový pop. Refrén so sbormi je výborný. V druhej polovici oživenie, vystriedané opäť čudným popíkom. No, neviem.
A história sa znovu opakuje. Prvá polovica je dobrá, na 3,0 až 3,5. Druhá polovica výrazne slabšia. Dojem ešte viac kazí záverečná Firefly, čo je dosť netradičné pre Uriah Heep. Váhal som medzi 2 a 3 hviezdami. Lenže potom som ešte počúval ďalších pár albumov, ktoré nasledovali.
Firefly hodnotím na 3 hviezdy - s varovaním.
Aby bolo jasné: spevák a všetci okolo podávajú špičkové výkony, to treba pochváliť. Hodnotu výsledného dojmu znižuje významnejšia zložka: schopnosť, či neschopnosť zložiť dostatočné množsto kvalitných skladieb, aby zaplnili album.
reagovat
Libor @ 26.03.2011 09:04:54
Mám ve sbírce poute tři alba Uriah Heep. Dvě Byronovská (Look At Yourself a Sweet Freedom) a jedno Lawtonovské (zde recenzované Firefly). Ve sbírce je mám proto, protože je mám od U.H. nejradši. Pro mě, i po těch letech, všechna za 5. Firefly je odlišné od předchozích, je odlehčenější a "vzdušnější" a Lawton k tomu skvěle pasuje. Tímto albem jsem také přestal Uriah Heep dále sledovat. V nejlepším se má přestat.
@ 26.03.2011 09:09:36
Libor: Je možné, že někdo nepokládá Demons and Wizards za výborné album? Osobně to nechápu, protože mi snad jako jediné od UH připadá dokonalé.
Ale já UH houby rozumím, takže se jen tak ptám. :-)
Libor @ 26.03.2011 09:17:35
Apache : Ano, je to možné. Demons ,tak jako všechna alba do Firefly, znám, ale ve sbírce je mít nemusím.
PaloM @ 26.03.2011 10:07:43
Apache: je celkom možné, že niekto, napr. aj Libor má tak veľmi napočúvané, obohraté albumy Uriah Heep, že netúži ich mať v zbierke. Demons And Wizards patrí k najlepším albumom Uriah Heep, veľmi ťažko mu prisúdiť "naj", lebo takých je viac. Z toho mála, čo som mohol spoznať tvoj hudobný vkus, usudzujem, že skôr ako progresívne veci s Davidom Byronom by ťa oslovili neskoršie "AOR". Na tvojom mieste by som začal napr. s Abominog. No, nie kôli obalu, ale obsahu :-))
@ 26.03.2011 11:13:06
Palo: Já mám UH myslím docela slušně naposlouchané (i když to naposlouchání je pravda staršího data), a co si pamatuju, tak ta první etapa s Byronem se mi jevila po všech stránkách jako naprosto bezkonkurenční. Z pozdějších desek sem tam něco zaujalo, ale jejich poslední zpěvák se mi vůbec nelíbí.
Na Abominog si už moc nevzpomínám, ale jestli tam dělají Uriáši AOR, tak asi nebude zrovna nejoslnivějších kvalit, jinak bych si to pamatoval.
Tenhle styl se totiž musí opravdu umět - je lehké si na něm vylámat zuby. Nejedni borci z jiných rockových oblastí už na něm pohořeli.
Ale dám na tebe a tuhle desku ještě zkusím.
PaloM @ 27.03.2011 10:47:58
Apache: nemám problém so spevákmi v Uriah Heep, okrem jedného: John Sloman. Mám pocit, že im pokazil celý album Conquest. Včera som si cez stereo zostavu prehrával ukážky z ich albumov, 80. a 90. roky, a uvažoval som (okrem iného), čo môže vadiť niektorým fanúšikom na Bernie Shaw. Zatiaľ som na to neprišiel.
Cossack @ 27.03.2011 12:27:38
K tomuto albu se vyjádřit nemohu, protože ho pořádně neznám...
„Lezu sem” jen proto, že tu zazněl názor, který je mi velmi blízký; taky mám rád Uriah Heep 1970 – 1973, popř. 1975, přičemž "Demons And Wizards" mne oslovuje nejvíc (a taky ho mám nejvíc naposlouchané).
Pravdou ale je, že "Wonderworld" a nahrávky od "High And Mighty" (včetně) a dál znám jen okrajově, letmo, protože mě neoslovily a já se k nim pak už nevrátil (takže se dá říct, že je skoro neznám)...
Voytus @ 27.03.2011 12:47:43
Cossack: Wonderworld i High and Mighty jsou slabší, ale sem tam si je dopřeju. Firefly je parádní deska, jenže i Ken Hensley šel s dobou a začal používat různá bzučítka a šumítka - ARP a další synťáky a ty tu zabraly až příliš prostoru na úkor kapely. Ale pořád si myslím, že se desky s Lawtonem dají poslouchat. Osobně víceméně končím s UH rokem 1977 a pak pokračuji až od Sea of Light. Z 80. let mi utkvěl v hlavě pouze dojem beznadějně přeslazeného rocku bez ksichtu. A pochybuji, že se tenhle názor někdy změní, protože jsem se tou 80. hrůzou před lety neúspěšně pokoušel prokousat. Dost času jsem se musel ujišťovat, co že to vlastně poslouchám za kapelu :-). Takže se tím netrápím a užívám si jejich cca 10 dobrých alb ze 70. let - a to není zrovna málo.
Cossack @ 27.03.2011 13:35:21
Voytus: Díky, vlastně jsi mi potvrdil mé tušení...
Takže zůstanu taky u těch „klasik” ze 70. let a ztrácet čas „poskytováním dalších šancí” počinům UH z 80. let nebudu (aspoň zatím) – tolik ho zase nemám. ;-)
Cossack @ 27.03.2011 13:37:13
Díky i Palovi, jeho recenze mi taky „rozhodování” výrazně usnadnily... :-)
b.wolf @ 27.03.2011 15:14:50
Uriah Heep je jedna z mých, řekl bych, až nekriticky zbožňovaných skupin, takže alba po Abominog jsou 5/5; Head First si občas pustím a Tebou recenzovaný Conquest málokdy; u této placky jaksi pořád nevím, co s ní. Občas mně připadá dobrá, Feelings, Fools i závěrečný cajdák, někdy mě z ní může čert vzít, hlavně kvůli J. Sloamanovi. Firefly je dle mého soudu nejlepší placka, nazpívaná J. Lawtonem. Po Head First už je to ale jiná skupina-Sea Of Light jsem nakonec doplnil, ale to je jediné, které s B. Shawem mám-zbytek fakt nemusím. Ze Světlušky mám nejradši Wise Man a Sympathy-super. 4/5
Borek @ 27.03.2011 16:00:17
b.wolf: Ať čtu, jak čtu, tak tomu moc nerozumím. Snad mi po hokeji bude pálit víc.
PaloM @ 27.03.2011 16:40:59
Ďakujem vám za reakcie. Nie som expert a nemám patent na rozum. Snažím sa poctivo zhodnotiť, čo počujem a robím to najmä pre seba, lebo každý má iné uši (ja ich mám dosť veľké).
Cossack @ 27.03.2011 17:03:53
PaloM: Tak to v nich máš určitě i náušnice, když je tam tolik místa, že? ;-)
PaloM @ 27.03.2011 17:11:28
Cossack, musím ti poslať detailnú fotku, stopy po vpichu nie sú :-))
Cossack @ 27.03.2011 17:47:58
PaloM: Tak to u mě ano... :-D
martin69 @ 27.03.2011 17:54:27
Cossack : ? :-),u mě také :-),nejen v uchu :-).
Cossack @ 27.03.2011 18:54:56
martin69: U mě jen v uchu (podobně, jako u některých členů Uriah Heep – aby to sem aspoň trochu patřilo)... :-)
Filozof @ 28.03.2011 13:03:14
Osobně beru (a hodně mám rád) UH 1 - 6. Pak už mne to míjí - ztrácí nápad, blíží se popu...
pito63 @ 02.04.2011 11:27:41
Mám rád skupinu Uriah Heep, preto neriešim roky vydania a ani spevákov. "Firefly" bol posledný album Uriah Heep zo 70. rokov, ku ktorému som sa dostal.
Neodkladám bločky z pokladne, nerobím si štatistiku vynaložených financií na kúpu CD. Úplnou náhodou mi na obale zostala cena, za ktorú som kúpil remaster z 1997; 545,- Sk. Nikdy som to neľutoval.
Pre mňa veľmi vydarené dielo, výborný štart Johna Lawtona, moja najobľúbenejšia nahrávka s týmto frontmanom!
Paľo, vďaka za Tvoj pohľad na tento album!
pito63 @ 02.04.2011 11:54:16
...a veľmi sa mi páči bonusová skladba "A Far Better Way"!
PaloM @ 02.04.2011 16:37:11
Piťo, v 90. rokoch sme veru cálovali, aj ja mám zopár CD cez 500, dokonca dve za 600 SK (a tie zrovna za to nestoja, Metallica St.Anger a Dream Theter Octavarium). Škoda, že sa na druhej polovici platne nezmohli ešte na pár lepších skladieb. Ďakujem ti za postrehy a hodnotenie.
Tak a je to tu. Firefly, album, ktorý priviedol Uriah Heep na rázcestie, po ktorom už nikdy nemohlo byť nič také ako predtým. Nový spevák, nový basák...
Neodolám a výnimočne odcitujem niekoľko faktov z pera Dave Linga v booklete CD vydania Expanded de-luxe edition z roku 2004 od Sanctuary Records Group. Hneď úvodná veta je kúzelná: „Uriah Heep sa vrátili ku svojim koreňom.“ David Byron bol len jeden, jeho potenciálni náhradníci však tiež mali cveng. Paula Rodgersa z Bad Company netreba predstavovať, Iana Huntera z Mott The Hoople asi tiež nie, ten údajne dostal ponuku na 5 tisíc libier týždenne, ale odmietol s tým, že sa mu tvorba skupiny nepáči. Ďalší v rade bol David Coverdale (Deep Purple, netvárte sa, že ste to nevedeli), dal prednosť svojmu projektu Whitesnake (a urobil dobre, Uriah Heep s Coverdaleom by som asi nerozdýchal). Na radu Rogera Glovera (Deep Purple, však viete) napokon angažmán zhrabol John Lawton a... tiež dobre urobil.
Kým sa pustím do albumu, cítim potrebu dodať, že Lawton mi v Uriah Heep na tomto albume vôbec nevadí. Naopak, podľa mňa do vtedajšieho soundu kapely dokonale zapadol. A ešte jedno priznanie. Veľmi dlho som z tohto diela poznal iba skladby Who needs me, Sympathy a Firefly (moje generačne staršie okolie žralo výhradne veci s Byronom) a ich komerčný sound mi dosť vadil, takže som silno rozmýšľal, či si kúpim CD (napokon som si povedal, že áno, hlavne kvôli žene, jej sa tie skladby páčili a páčia).
Hneď úvodná skladba The hanging tree prináša závan synťákového zvuku a to ja veru nemusím. Spev sa tvári tvrdo, škoda, že zvyšok kapely je utiahnutý vzadu a okrem toho klávesu sa v nej nič moc nedeje (ak nerátam melodické nenápadité gitarové sólo). Pritom refrén je spevný, keby sa to celé nabudilo, mohla to byť veľmi dobrá vec. Ako napríklad Been away too long, v ktorej sa skupina konečne prebudila a aj s tým synťákom znie prekvapujúco dobre. Who needs me uháňa opreteky, pričom sa nenápadne zalieča masám, kedysi mi táto skladba moc nešla pod nos, dnes v nej predsa len počujem náznak „starých dobrých“ Uriášov. Box tu predvedie jedno zo svojich najenergickejších sól, čo je plus. Wise man mi mierne lezie na nervy. Tu to už s komerčným slaďáčikovaním značne prehnali. Pre zmenu rýchla komercia v podobe Do you know sa dá prežiť, aj keď ákavé a doyouknowové vokály sú dosť stupídne. Rollin’ on ma oslovuje. Má trošku smutnú náladu a tá je mi sympatická. Čo sa dá len z výhradami aplikovať na Sympathy. Toto je vec, v ktorej strašne cítim túžbu o „klasický“ Uriah Heep, ale to by chcelo iného basáka a našliapnuté hammondky. Napriek výhradám to však je jedna z lepších skladieb na Firefly. Titulnú (a záverečnú) skladbu považujem za hroznú. Synťákový slaďák by sa uplatnil aj kdesi v 80’s. Bŕŕ!
Z ôsmich bonusov sú presne štyri zmysluplné (demáče, alternatívne živé verzie a neviem čo ešte skladieb z albumu by mi nechýbali) a dva za to stoja. Ide o B-side Crime of passion, kde konečne občas zaznie poriadny kláves a skladba znesie označenie správny hard rock, a o správne gradujúcu A far better way. Verím, že tieto dve veci by albumu pomohli. Na druhej strane sa nachádza nudný rádiový slaďák I always knew a strašný pokus o disco s priliehavým názvom Dance, dance, dance.
Firefly si občas rád vypočujem, kam sa na toto hrabe neskoršia tvorba Uriášov. Napokon dávam 3,5 hviezdy, pričom prísne polku ukrojím, za ten komerčný prejav a syntetizátorový ošiaľ.
P.S. Pito63 si môže jednu hviezdu pridať, Filozof dve ubrať, Apache pre istotu prepočítať v pomere k celkovému hodnoteniu dosky a ostatní pokojne na tie žlté čudá zabudnite.
reagovat
pito63 @ 25.01.2011 17:25:02
Ani vo sne by ma nenapadlo, že moje meno (nick) bude niekedy figurovať v recenzii na album Uriah Heep. Síce iba v dodatku, ale aj to sa počíta. :-)
Áno, k tým 3,5 si dovolím pridať pol hviezdy, mám veľmi rád tento album.
Hejkal, ak som to správne pochopil, tak Trevor Bolder je slabý basák?
Vďaka za recenziu!
hejkal @ 25.01.2011 17:27:01
Nie, Trevor Bolder nie je slabý basák, skladba by však s Thainom vyzerala inak (ja viem, nemá cenu to riešiť, ale aj tak...).
pito63 @ 25.01.2011 17:39:17
To je v poriadku, si hudobník, vieš to posúdiť inak, ale podstatný bude ten "komerčný prejav a syntetizátorový ošiaľ". Škoda toho zvuku, to priznávam...
Filozof @ 26.01.2011 08:32:26
Pito63
Zvykneš si. :-) Já už si zvykl - není to poprvé. :-) Ber to jako poctu. :-))
PaloM @ 26.01.2011 12:23:54
Filozof: hejkal ma urazil, že ma nespomenul :-(
hejkal @ 26.01.2011 12:31:19
Fíha, aj ty riešiš hviezdičky? Hlboko sa ospravedlňujem... :)
PaloM @ 26.01.2011 16:22:21
ááá sorry, ja som tí "ostatní" :-))
pito63 @ 26.01.2011 21:25:36
Filozof
Jasné, že pocta, inak to ani nevnímam. :-)
A čo Ty a "Firefly"? Tak, ako píše hejkal, 2 hviezdy dole?
Filozof @ 26.01.2011 21:37:37
Pito63
Nevím - už si nepamatuji. Investoval jsem jen do prvních 6 CD Uriah Heep, další mne tenkrát (1991) nezaujaly, tak jsem nepořizoval a tím pádem od té doby neslyšel a nepamatuji.
Uriah Heep je kapela mého mládí, kvůli které jsem byl jednou dokonce poslán ze školy domů :-) Rozhodně nesouhlasím s tím, co napsal Catcher, podle mě je tato deska výborná. Není to už D.B, ale John Lawton a je to jiné a pořád moc dobré. Stačí se podívat na prestižní rateyourmusic.com, kde hodnotí fanoušci z celého světa, Firefly je podle nich lepší než předchozí Sweet Freedom, Wondrworld, Return to Fantasy a High and Mighty. To je prostě fakt, i když s tím třeba až tak úplně nesouhlasím. Stačí si přečíst komentáře, ze kterých vyplývá, že John Lawton to zvládl na výbornou. Nemám jediný důvod s tím nesouhlasit a dávám 4 hvězdičky.
reagovat
Borek @ 13.09.2010 12:46:14
L: D.B je co?
luk63 @ 13.09.2010 13:06:30
že by David Byron?
pito63 @ 13.09.2010 16:58:15
Luboš, všetci máme možnosť vyjadriť svoj postoj k danému dielu. Urobil to Catcher, urobil si to Ty, urobili to aj mnohí iní na Tebou spomínaných fórach. Nemôžeme mať všetci rovnaký názor.
Inak, môžem s Tebou súhlasiť. Nemám žiadnu výhradu voči Johnovi Lawtonovi a doske "Firefly". Pre mňa výborná nahrávka, 4 hviezdičky si zaslúži. Ja som ho zatiaľ nehodnotil a možno by som dačo aj pridal. Pretože je to iná éra Uriah Heep a tento album s Lawtonom mám najradšej.
Borek @ 22.02.2011 19:00:47
Před pár dny mi byl v rámci jedné diskuze předložen seznam osobnostních nedostatků, netečnost k nepravostem ve zdejších příspěvcích byla jedním z nich.
Nežehrám, že tak psal zrovna ten, koho prvního jsem se tu kdy zastal ve sporu s tehdejším šéfem Progboardu, ani že se nepřihlásil nikdo další. Koneckonců, nepřišel jsem si sem hledat nový kamarády, co jich mám mi na život už vystačí. Jsem tady především kvůli hudbě, kterou mám rád. A právě Uriah Heep jsou takovou kapelou, jejich první zpěvák David Byron zvlášť.
Nemůžu tedy nevyužít hned první příležitosti ke své nápravě, kterou mi poskytla Lubošova „recenze“, resp. jeho dehonestující pojmenování jednoho z nejvýznamnějších vokalistů rockové historie.
Takže, L., ať už je ti třeba ušetřit pár znaků na klávesnici, nebo ti prostě jen Progboard přijde málo prestižní, s podobnýma manýrama jdi do hajzlu.
PS: A můžeš přibrat i Lukovu přiblblou poznámku.
Mirek Kostlivý @ 13.09.2010 17:33:30
Je to opravdu tragédie, když se na tak dobrou recenzi, jako napsal Catcher, musí reagovat poznámkou: "rozhodně nesouhlasím". Copak jsme zde při posuzování hudby od toho, aby jsme se vším souhlasili?
A že to tak hodnotí fanoušci z celého světa? No, a co?
Jarda P @ 14.09.2010 11:52:12
I když je pro mě Firefly jediná poslouchatelná deska s Lawtonem, posledním zmiňovaným deskám nesahá ani po kolena.
Jarda P @ 14.09.2010 11:54:02
Optavuji: I když je pro mě Firefly jediná poslouchatelná deska s Lawtonem, posledním čtyřem zmiňovaným deskám s Byronem nesahá ani po kolena.
Personální zemětřesení v roce '76 se ukázalo pro kapelu osudovější, než se tehdy zdálo. Možná by Ken později rád přehodnotil svůj tehdejší postoj k vyhazovu Davida, možná to fakt jinak nešlo. Se skvělým vokalistou odešel i nedoceněný Wetton, kterého čekala další zajímavá práce (Roxy Music, U.K., Wishbone Ash, Asia, sólové desky) a já jsem nabyl dojmu, že se to musí rozsypat ... Pak začaly probleskovat zprávy o angažmá Lucifera, což jsem vnímal jako bombu.
Ovšem, jak to chodí, občas nějaká taky nevybuchne, což byl zrovna tento případ. Přestože jsem kapelu bral dost nekriticky, nemohl jsem se zbavit dojmu, že to není to pravé. Nedá se říct, že by šlápli úplně vedle, ale očekávání skalních fandů byla rozhodně větší ...
Davida prostě nikdo nenahradí (zeptejte se fandů Queen, koho by chtěli za Freddieho), ale tohle řešení rozhodně šťastné nebylo, a podle mě vedlo i ke změně soundu (Ken začal nenápadně popíkovatět šitím materiálu na míru Lawtonovi, jehož hudební DNA byla přece jen poznamenána fungováním u Les Humphries). K novému soundu přispěl (dle mého nepříliš šťastně) i Pavouk z Marsu, jehož styl mi nikdy neseděl, přece jen Bowie je trochu jiný šálek čaje.
Prvním produktem této sestavy je tahle deska a přes enormní snahu jsem ji nedokázal zcela přijmout. Kenův rukopis je zde stále výrazný, ale jakoby pustil otěže hodně navolno a neměl nad výsledkem plnou kontrolu (při vší úctě k ostatním, byl to hlavně on, kdo určoval sound kapely již od druhého alba). Dodnes je mi záhadou, proč to nevzal sám, podle jeho dvou sólovek z té doby by na to rozhodně měl (nakonec posuďte sami podle titulní skladby této desky). Asi by toho bylo na něj moc-vedení kapely, skládání, hraní, sólo zpěv, ale rozhodně by to bylo ono ! Muzikanti bývají skvělí zpěváci - viz napříč spektrem Eric Clapton, Glenn Hughes, Geddy Lee, oba vůdčí Floydi atd... U Kena by asi byl trochu problém u rychlejších věcí, ale výsledek by zase byl vyvážený typickým uriášovským feelingem, kterého nacházím na jeho prvních třech sólovkách vrchovatě. Holt, věci se měly tak, že nastoupil Lawton. Teď asi naštvu spoustu jeho příznivců (já se k nim ale taky počítám!)- jeho výkony na těch třech deskách Uriášů na mě působí dost ve stylu EinKesselBuntes - prostě cirkus (včetně těch jeho pódiových stylizací a afro účesu). Bohužel hudebně to bylo taky tím směrem - náhrada Hammond B3 & Leslie tehdy do módy přicházejícími syntíky, velmi slabá basová Pavoukova linka (kde jsi, Gary ?) a ten zpěv ... rozhodně žádná Jízda po obloze, Hořící lodě a podobné skvělé fláky Luciferů, kteří byli tehdy soundu Uriášů blíž než samotná kapela na téhle a dalších deskách s Lawtonem.
Už úvodní syntík v Hangin' Tree napovídá, že od teď budou věci jinak ... třeba ve větším skladatelském podílu ostatních (jestli se Lee tehdy ptal, "Kdo mě potřebuje", tak já jsem to rozhodně nebyl .. naštěstí na téhle desce ještě nejsou Pavoukovy výplody). Je to deska, na které byl Ken skladatelsky v útlumu a přestože jsou některé fláky pořád docela dobré (pro mě je zde skvělá věc Been Away Too Long), holt už to ztrácí ten Uriášovský švuňk (třeba tolik oslavovaná Sympathy je jen rychlejší variace na Midnight). Wise Man je přeslazená (vlastně si uvědomuji, že by ji David nebo Ken ani nemohli zazpívat, je prostě šitá pro toho principála). Rollin' On docela ujde, ale zase - ruší tady ten (tehdy velmi módní, dnes groteskní) syntík (hammondky jsou nesmrtelné, ale na to se přišlo o dost později). Trošku mi desku vylepšuje Do You Know, což je velmi svižná Hensleyovsky valivá variace na legendární Easy Livin' a poslední, Kenem zazpívaná třídílná "minisuita" na způsob Paradise/The Spell. Je velice dobrá, ale zkuste si odmyslet ten zatracený syntík a přimalovat B3 - úvod by dostal silně šmrnc Circle of Hands a pro mě body navíc.
Já vím, jsem staromilec, konzervativec atakdále, ale jsem stále přesvědčen, že Uriáši při hledání směru dalšího vývoje počínaje touto deskou prostě vyšlápli nepříliš šťastným směrem. Řečeno závěrem : pro mě tato deska představuje Konec starých časů UH.
S ohledem na kvalitu dalších produktů kapely dávám 2,7 (musím ale při vzpomínce na desky z let 72-73 přimhouřit obě oči).
reagovat
Mirek Kostlivý @ 30.01.2010 21:22:05
Pěkně napsáno! Jak hluboko klesl na této desce skvělý zpěvák Lawton od 1. desky Luciferů je opravdovou tragédií :-)
Jarda P @ 30.01.2010 22:09:58
Pokud bych dal Firefly 5 hvězd (netvrdím, že si mi nelíbí), nestačily by na hodnocení prvních 6 alb UH s Byronem všechny hvězdy na nebi. Ale to je jen můj názor, nikomu ho nevnucuju.
catcher @ 30.01.2010 22:35:57
Připouštím, že jsem Luciferovo působení u Uriášů dost setřel, ale mám pořád pocit, že tehdy přece jen existovalo lepší personální řešení ...Pokud beru Byronův odchod jako nezvratitelný,a Wetton šel taky (už se mu rýsovala progresivní budoucnost v U.K.) stačilo přibrat Kenova dobrého kámoše Marka Clarka na basu(spoluautor The Wizard !). Měl sice tehdy nějaké kšefty s Natural Gas, resp. Rainbow, ale věřím že by si dal říct. O sólový zpěv by se podělil s Kenem a s ohledem na jeho předchozí praxi v progresivních kapelách Colosseum a Tempest by při společném psaní s Kenem mohli vyprodukovat kvalitu, a o tu by nám skalním fandům šlo především. No, už je to pryč ...
Na stará kolena, tedy cca 20 let po pubertě, jsem začala lovit v paměti i v archivu a pozdě, leč přece si uvědomila, jak úžasnou muziku jsem kdysi uvrhla v zapomnění. Tohle album miluju! A s každým dalším poslechem mé nadšení ještě roste. Velcí znalci UH se mnou možná nebudou souhlasit, ale ze všech nápadů ve skladbách, a stejně tak i ze zpěvu Johna Lawtona i z tradičně skvělých vokálů jsem prostě na lopatkách. Možná je to trochu ženský pohled, ale pro mne je to mistrovská práce na pět hvězdiček, i když mé znalosti tvorby UH nejsou tak zevrubné, abych mohla tvrdit, že toto album je pro kapelu zásadním.
reagovat
hejkal @ 24.07.2008 05:15:06
Čím to je, ale aj moja žena má tento album veľmi rada. Žeby Uriáši našli kľúč od ženského srdca? :)
Voytus @ 24.07.2008 10:25:37
Firefly je výborná deska a k těm zásadním patří už jen díky tomu, že je tu poprvé jiný zpěvák. No a Wise man a podobný, to se mnou taky mává. :-)
Melian @ 30.01.2010 14:32:21
Ať si zapřisáhlí fanouškové klidně prskají,ale Byron je pro mně nestravitelný.UH mě bavili jen po dobu působení Johna Lawtona.
Borek @ 30.01.2010 14:40:56
Chtělo by se napsat, že tvůj vpravdě originální 'názor' je ještě nestravitelnější, ale nestojí mi ani za prsk.
catcher @ 30.01.2010 15:55:59
Všechno je to o přístupu k poslechu. Jestli si dnes někdo v záplavě ostatní produkce poslechne na půl ucha z mp3 přehrávače někde na ulici Byronovy desky s UH, nedivím se že je schopen vyplivnout takovou blbost. Chce to jen v klidu si na přiměřené aparatuře alba vychutnat, nejlépe vcelku a ne přeskakovat přepínačem po deseti vteřinách. Pak není možné nedojít ke zjištění, že ta "pravá" sestava byla Box-Byron-Hensley-Kerslake-Thain, což ostatně tvrdí i přeživší borci tohoto kvinteta. Lawton je výborný frontman, co se mě týče oceňuji zejména jeho výkony na prvních třech plackách Lucifer's Friend, ovšem snažit se ho srovnávat s Davidem, nebo dokonce tvrdit, že je lepší, je asi stejný nonsens jako vyzdvihovat desku Párplů s Turnerem (Slaves & Masters) nad jejich starší klasiku s Gillanem. Fluidum Uriášů prostě stálo a padalo na dvojici Byron-Hensley a po odchodu prvního pomalu upadalo až k Conquestu, kde jejich stopa končí. Co se dělo pak ani nebudu komentovat, snad jen poznámka, že klasické fláky kapely umí mnohem lépe přehrát jejich revivaly (např. ten z Karláče), než současná ostudná sestava, jejíž fungování je klasický Monkey Business.
hejkal @ 30.01.2010 17:19:27
Akokoľvek nepravdepodobne to znie, nevidím na tom nič zlé, že niekto nemá rád UH s Byronom a uprednostňuje Lawtona. Proti osobnému vkusu sa nedá namietať nič. Nevidel by som za tým hneď mp3 pliagu. Skôr tá poznámka o prskaní bola zbytočná, ak to nebola púha provokácia, tak potom neviem, aký mala zmysel.
GMvW @ 30.01.2010 17:46:41
Náhodou poznámka o prsknutí byla dost trefná. Nikomu jeho názoru neberu, ale je to blbost...
pito63 @ 30.01.2010 18:01:31
Firefly mám veľmi rád. John Lawton je tu skvelý, ako celá kapela.
So mnou je to však ťažké, pretože milujem skupinu Uriah Heep v každej z jej doterajších zostáv. Nikdy som netvrdil a ani netvrdím, že všetko pod značkou Uriah Heep je dokonalé. Svojim láskam však dokážeme odpustiť aj slabšie chvíľky. Ja za slabšie chvíľky určite nepovažujem albumy ako Abominog, Sea Of Light, Sonic Origami, koncertný Acoustically Driven či Wake The Sleeper. Práve naopak!
Mirek Kostlivý @ 30.01.2010 21:15:30
"Možná je to trochu ženský pohled, ale pro mne je to mistrovská práce na pět hvězdiček, i když mé znalosti tvorby UH nejsou tak zevrubné, abych mohla tvrdit, že toto album je pro kapelu zásadním."
Takže tvorbu Uriah Heep moc neznám, ale tohle album je nejlepší (pětihvězdičkové!) ..... proboha, ptám se já, podle čeho ho potom mohu na těch 5 hvězdiček hodnotit, když ho neporovnávám z těmi klasickými (kde zpíval Byron)?
Melian @ 02.02.2010 13:05:43
Vaše osobité reakce mě velice pobavily,pánové.Byronův zpěv byl afektovaný a křečovitý.Na konci jeho kariéry už se navíc ani o zpěv nejednalo.Lawton byl neporovnatelně kvalitnější zpěvák.Chápu vaše rozhořčení,nicméně není na místě.
Melian @ 02.02.2010 13:12:56
Ještě k té poznámce hejkala o tom,že si "Uriáši" našli cestu k ženskému srdci.Možná to bude právě tou absencí Byrona,co myslíš?
hejkal @ 02.02.2010 16:49:46
To sa nedá nijako dokázať. Navyše, moja žena má rada aj predchádzajúce albumy.
PaloM @ 02.02.2010 18:27:26
Nikdy neboli Uriah Heep lepší než v rokoch 1971 -74 a vtedy, bohužiaľ pre niekoho, tam spieval akýsi Byron, a vraj to nebol George Gordon :-))
catcher @ 03.02.2010 19:15:43
Melianovy reakce mne motivovaly k malé anketě.
V jeho případě se jedná o :
a) notorického blba
b) posluchače s ušní dysfunkcí, hudbu absorbuje výhradně řitním otvorem
c) provokatéra
Já sám bych tipoval cé, ale jistotu nemám ...
Melian @ 03.02.2010 20:46:15
Vzkaz tomu vtipnému pánovi přede mnou:Melian studoval zpěv,tudíž si troufá rozeznat méně kvalitní zpěv od více kvalitního zpěvu.To se ale hlupákovi,který neví,o co se jedná,dá jen těžko vysvětlit.Pokud je onen hlupák navíc skalním fanouškem "starých" Uriah Heep,vysvětluje se to ještě hůře.
A ještě malá vsuvka,Mistře.Jelikož jsem ta Melian,poslouchám více srdcem.Mám ráda přirozený a čistý zpěv.Lawton ho schopen i dnes,i když je mu téměř 64.Smekám...
Mimochodem,vážně mě bavíš!
Melian @ 03.02.2010 20:53:27
hejkal:asi se to nedá dokázat,ale hodně jsem se už setkala se stejným názorem.
catcher @ 03.02.2010 21:09:10
S takovým názorem se ovšem polemizovat nedá ... Připadáš mi jako Růža Šlemrová v Dovolené s Andělem ( "hrajou dobře, já tomu rozumím, můj muž byl kapelník"). Podle tvé logiky by byl možná ještě lepší adept Božský Kája - jaký ten má přirozený a čistý hlas, a furt mu to zpívá.
David byl hodně senzitivní, proto zabíral i u "srdcařek". To tvoje musí být tudíž asi hovězí ...
hejkal @ 04.02.2010 06:47:06
Ja skôr podozrievam celú tú jemnejšiu ľúbivú (nechcem povedať komerčnejšiu) atmosféru albumu, ktorá je záležitosťou všetkých protagonistov, nie iba spevu.
Apache @ 04.02.2010 08:04:46
Kdysi jsem zkoušel své ženě pouštět Uriah Heep, co na to řekne. Vybral jsem pro jistotu rovnou to (podle mě) nejlepší: album Demons and Wizards.
Bylo to tuším u skladby Circle of Hands, kdy pronesla: Zní mi to jako Karel Gott.
A to byl konec celého pokusu. :-)
Filozof @ 04.02.2010 10:33:49
Melian
Dotaz bokem - jaké hlasy se Ti líbí? (Mám hodně rád také dobrý zpěv.)
Filozof @ 04.02.2010 10:35:32
Catcher - jen pro úplnost - Kájovi už to dávno nezpívá. Rač poslechnout naživo či porovnat se staršími věcmi, Hlas mu naprosto odešel, což se bohužel stává občas tenorům ve vyšším věku.
merhaut @ 04.02.2010 17:58:46
Podle češtiny toho Melian moc nenastudovala...
Melian @ 07.02.2010 16:19:17
catcher:tvoje poznámka o hovězím srdci je dost ubohá,ale beru tě s rezervou.Na tom,že mám ráda čistý zpěv,není vůbec nic špatného.Ani to neznamená,že proto nutně musím obdivovat pana Gotta.Zdá se ti,že Lawton není dost senzitivní?Podle čeho tak soudíš?Jak lze rozpoznat míru senzitivity u člověka,který nemá potřebu ji tak okázale dávat na odiv?A ještě jedna poznámka-nejsem dobytek,ale člověk.
Melian @ 07.02.2010 16:29:45
hejkal:Já chápu,že spoustě skalních fanoušků ten jejich "popovější" styl vadí.Určitě je to příklon ke komerci,já ale za takovou komerci děkuji.Mám ráda glam rock,takže je logigké,že mi ta lawtonovská éra vyhovuje.
Melian @ 07.02.2010 16:36:17
Ani ty,Merhaute,ani ty.Tvoje "čeština" je toho dokladem.
pito63 @ 07.02.2010 16:40:08
Melian!
Som rád, že sa Ti páčia "Uriáši" s Lawtonom. Mne taktiež. Trošku ma však zaskočila poznámka, že Ťa táto skupina oslovila iba týmto spevákom. Skús dať šancu aj ostatným, aspoň Davidovi Byronovi. Určite si to zaslúži.
Melian @ 07.02.2010 16:45:26
Filozof:Spíš ti řeknu,jaké nemám ráda...afektované.Když už zůstanu u UH,tak je mi jako zpěvák milejší Hensley.
Melian @ 07.02.2010 16:55:36
pito63:Asi je normální mít raději Byrona,kdežto mít rád Lawtona se všeobecně považuje za nenormální.Ráda budu nenormální.Byronovi jsem dala šanci.Ale aby nebyla mýlka!Já mluvím pouze o Byronově zpěvu,ne o hudbě samotné.
merhaut @ 07.02.2010 17:07:40
moudra z třetí bé...
Melian @ 07.02.2010 17:34:41
Merhaute,nepodceňuj se tolik.Určitě máš na víc.
Mimochodem,máš rád Uriah Heep?
merhaut @ 07.02.2010 19:25:41
Mimochodem, za interpunkčními znaménky se dělá mezera. To mají v osnovách prvňáčci.
GMvW @ 07.02.2010 19:39:47
(To Melian:) Víte, co je na životu úžasné? Kolikrát jsem si už říkal, že mne již nic nemůže překvapit, ale vždycky se nakonec člověk setká s takovou blbostí (viz Melian), že zbývá jen žasnout...
yngwie3 @ 07.02.2010 19:54:08
Milá Melian. Svojim názorom, ohľadom hlasových kvalít Davida Byrona a jeho pôsobenia v Uriah Heep, si na tejto stránke spôsobila malé zemetrasenie, prirovnateľné k situácii, keď muslimský fundamentalista vstúpi do synagógy plnej ortodoxných židov a zakričí Alah akbar. Nikto Ti neberie Tvoj názor, keď sa Ti páči Lawton, v poriadku. Ale potom môžeš očakávať, že reakcie na Tvoj názor, budú povedzme, protichodné. A to väčšina. The Voice of Uriah Heep je David Byron. Navždy.
Melian @ 07.02.2010 19:56:09
GMvW:Víš,co je na životu ještě úžasnější?Dívat se na některé věci s nadhledem.Potom jsou i jalové poznámky pana GMvW snesitelné.Jen jsem řekla,že nesnáším Byrona.Líbit se ti to nemusí,mám na to ale plné právo.
GMvW @ 07.02.2010 20:01:16
Jistě - každý má právo na svůj nároz, ale blbost zůstane blbostí.
PaloM @ 07.02.2010 20:05:11
Správne Melian, no povedz: komu by sa páčil ožranisko, ktorého museli pre jeho excesy vykopnúť z kapely ? :-)))
Melian @ 07.02.2010 20:07:47
yngwie3:Napsal jsi to trefně.K tomu se nedá víc dodat.Musím ocenit tvou slušnost a ochotu připustit to,že mám právo na svůj názor.Jak jsem řekla,hodnotím jen Byronův zpěv,nikoliv hudbu.A to,že hodnotím zpěv,je profesionální deformace.Navíc tíhnu k hudbě typu Roxy Music,Sweet,David Bowie,takže je jasné,že mi musí spíš vyhovovat Lawtonova éra.Ještě jednou oceňuji tvou slušnost.
Melian @ 07.02.2010 20:11:44
GMvW:Kde dojdou argumenty,přechází se k osobním útokům.Než začneš mluvit o blbosti,zamysli se sám nad sebou.Pokud nedokážeš reagovat normálně,jdi spát.
yngwie3 @ 07.02.2010 20:42:19
To GMvW: Spomínam si, ako keby to bolo dnes, že som na stránky Progboardu vpálil ako neriadená strela, svojim názorom na Punk rock. Nemôžem povedať, že by som v tomto smere svoj názor skorigoval, ale naučil som sa, aj vďaka diskusiám na tejto stránke, že aj keď nesúhlasím z iným názorom, môžem ho rešpektovať a svoj nesúhlas vyjadriť slušne, bez osobných invektív. Je pravdou, že sa tu občas objavia Kunzeovia a spol., ktorý si priamo koledujú o to, aby išla slušnosť stranou, ale domnievam sa, že Melian do tejto kategórie nepatrí. Takže na Tvojom mieste, GMvW, by som sa Melian za svoje správanie, ospravedlnil.
pito63 @ 07.02.2010 21:00:41
Melian!
Pokúsim sa vrátiť debatu tam, kam by mala smerovať, teda k Uriah Heep. Čo Ty a ostatní speváci tejto skupiny, čo Ti hovoria mená John Sloman, Pete Goalby a Bernie Shaw? Aký máš názor na ich prejav?
Zároveň Ťa chcem poprosiť, aby si sa oficiálne prihlásila na Progboard a vyplnila svoj profil.
Ďakujem!
GMvW @ 07.02.2010 21:10:22
To yngwie3 a Melian: Tak moment, já jsem na nikoho osobně ani vulgárně neútočil. Pouze jsem poznamenal, že když někdo řekne blbost, tak to je blbost. Byť mám také "úctu k cizím názorům".
Filozof @ 08.02.2010 09:12:04
Začněme od nuly, berme Melian takovou, jaká je a chovejme se podle pravidel, která jsme si sami stanovili.
Když napíšu Melian já svoje oblíbence (s jejich supernečistým zpěvem), zkritizuje je a můj vkus a UH nechá na pokoji. :-)
PaloM @ 08.02.2010 09:54:26
Presne tak, súhlasím s Filozofom. Chceme tu slušnosť, tak jej dajme pokoj. A dajme pokoj aj zbytočne naťahovanej debate, alebo nahoďte seriózne informácie k téme Firefly, Byron - neByron.
honanek@seznam.cz @ 19.07.2010 15:04:14
Nedávno jsem psal obdobnou recenzi,ohledně zpěváků,taky plnou dohadování a mohu říci,že má pravdu jedna i druhá strana.Jakmile odchází zpěvák,bývá to problém(hned jsou dvě strany).Přiznejme,že v oněch dobách patřili U.H.mezi"staré"party,hrál se punk,na druhé straně oceánu začínali Rush,Kansas,Boston,Styx,Reo Speedwagon,Ambrosia,Van Halen ap.Lawton mi seděl daleko víc u Luciferś Friend,taky to byla jiná hudba.Dodnes si pamatuji na článek,kde psali,že novým zpěvákem Uriah Heep se stal "jakýsi"John Lawton!Sám jsem tehdy měl strašnou radost,i když jsem věděl,že věci jako Pilgrim už nebudou.Když vyšla ona deska lidi se začali dělit.Já měl radost že konečně uslyším a hlavně uvidím svýho koně,deska se kupovala a některý věci hráli i na zábavách-ale už to bylo Byron vs. Lawton.Jasně byl to pop-rock ale ke konci éry Davida U.H.už taky nedělali nic převratnýho.Zkrátka skončila jedna kapitola.Dodnes mi vadí,že ten zvuk byl takovej nanicovatej,furt jsem to musel "solit". Za tu krátkou chvilku co tam Lawton zpíval 76.77.78.bych udělal album jedno s nádherným zvukem,obalem a kopl bych ho zpátky k Luciferś Friend,kam patřil.Ale přátelé,pokud by Firefly nazpíval Byron,stejně by tím díru do světa neudělal.Byla to jiná hudba.
Rockový poutník kráčí hardrockovým lesem a rozhlíží se kolem... a co nevidí: Světluška. Nesvede ho na scestí?
The Hanging Tree se mi vedle The Wizzard a Gypsy ze všech otvíráků kapely zamlouvá nejvíce - skvělý ústřední riff, nádherný text, výborný song.
Been Away Too Long (něco, co se Uriášům v 70. letech nestalo) nedosahuje kvalit předchozí skladby, přesto převyšuje většinu produkce na předchozích třech nahrávkách.
Who Needs Me si také často říkávám, a jelikož se jedná o další výtečnou skladbu často to též slýchávám.
Konečně se podařilo napsat baladu, jež by byla srovnatelná s Rain. Vlastně ani ne napsat, jako jí dodat vokálem zcela jedinečnou auru.
Do You Know je taková relaxační vypalovačka před mírně zadumanějším kusem Rollin' On.
Naprosto nádherná melodie v Sympathy usazuje na pozadí a zbytek skladby nijak nezaostává. Na závěr byla uchystána skladby titulní, začíná baladicky poté mírně zrychlí a podobně jako u Kouzla nebo Mágových narozenin prolne... tentokrát znovu do pomalejěí pasáže.
Světluška poutníka nezahubila, jen jej převedla přes bažinu personálních změn na novou cestičku. Ovšem bažina je rozlehlá; kdopak ví kde může číhat její další zákrut...?
Co říct? Snad: Stěžejní dílo jednoho klávesáka...
reagovat
merhaut @ 29.11.2006 00:00:00
"Naprosto nádherná melodie v Sympathy usazuje na pozadí a zbytek skladby nijak nezaostává." - to jakože zbytek skladby už nemá onu melodii?
"Been Away Too Long (něco, co se Uriášům v 70. letech nestalo) nedosahuje kvalit předchozí skladby, přesto převyšuje většinu produkce na předchozích třech nahrávkách." - to bude asi nějaké šifróvané sdělení ...
"Do You Know je taková relaxační vypalovačka před mírně zadumanějším kusem Rollin' On." - takže Rollin je vlastně přímo relaxační dumka ...
"Na závěr byla uchystána skladby titulní, začíná baladicky poté mírně zrychlí a podobně jako u Kouzla nebo Mágových narozenin prolne... " A máme tu odhalení podstaty UH, skladby zrychlují, zpomalují, zrychlují ... aby nakonec prolnutě zpomalily ...
"Světluška poutníka nezahubila, jen jej převedla přes bažinu personálních změn na novou cestičku. Ovšem bažina je rozlehlá; kdopak ví kde může číhat její další zákrut...?" A úplně na konec něco poetického ...
Škoda, že zanikl Dikobraz ....
- hodnoceno 5x
- hodnoceno 6x
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 3x
- hodnoceno 0x